ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לבקשת "שקוף": נחשף יומן שרת הבינוי והשיכון

שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא-ביטון (הליכוד), חשפה לבקשת "שקוף" את יומן הפגישות שלה לחודשים יולי-נובמבר 2019. מקריאת היומן, השקוף והמפורט מאוד, עולה כי מתחילת השנה נפגשה שאשא-ביטון עם 36 ראשי רשויות המקושרים למפלגת כולנו או לליכוד, והשתתפה בסיור בנושא בטיחות בבנייה - עם מנהלת חברה שבאתריה נהרגו 6 פועלים השנה  
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא-ביטון, נכנסה לתפקידה במשרד בינואר 2019. לפי יומנה, שמפורסם במלואו בעקבות בקשת "שקוף", עולה כי יצאה לסיורים רבים ברחבי הארץ, השתתפה בלפחות 20 כנסים מפלגתיים עם שר האוצר משה כחלון, ונפגשה פעמים רבות עם ראשי רשויות, וכן עם יועצי תקשורת ועיתונאים.

סיור בנושא בטיחות עם מנהלת חברה שבאתריה נהרגו 6 פועלי בניין מתחילת השנה

מאז תחילת השנה נהרגו 45 פועלי בניין בתאונות עבודה – עליה מהשנה שעברה, בה נהרגו 39 פועלים. השרה השתתפה בשני אירועים בלבד בנושא בטיחות בענף הבנייה. האחד – כנס של לשכת הקבלנים בישראל, והשני – "סיור אתרי בטיחות" שנערך באוגוסט השנה. הסיור נערך לבקשת קבלנים, בהם רונית שבירו, שמנהלת עם בן זוגה רמי את חברת הבנייה "רמי שבירו", באתריה נהרגו 6 פועלי בניין מתחילת השנה. חודש לאחר אותו סיור, נהרג פועל בניין באתר בנייה בבעלות החברה, ורמי שבירו נעצר בחשד לגרימת מוות ברשלנות

יום הסיור ביומן השרה


עם זאת, לטענת משרד השיכון קידמה השרה צעדים לצמצום התאונות באתרי הבנייה – בהם יוזמה לתיקון חקיקה שתאפשר לרשם הקבלנים לשלול רשיון של קבלן ל-30 יום, במידה ונהרג פועל בתאונה באתר שבאחריותו.

36 פגישות עם ראשי רשויות מהליכוד או מכולנו

השרה שאשא-ביטון חברה במפלגת כולנו, ויחד עם סיעתה חברה בבחירות האחרונות לליכוד. לפי יומנה, מאז תחילת כהונתה בתפקיד נפגשה השרה עם 55 ראשי רשויות לפחות, בסיורים שערכה ברחבי הארץ. 36 מתוכם מזוהים עם מפלגת כולנו או עם הליכוד, רצו למועצה מטעמן או שהינם מקורבים לשר משה כחלון או לראש הממשלה נתניהו. בבחירות לרשויות המקומיות שנערכו ב-2018, נבחרו 14 נציגי מפלגת כולנו לכהן כראשי רשויות – עם 12 מהם נפגשה השרה שאשא-ביטון מאז ינואר. עם תומר גלאם למשל, ראש עיריית אשקלון הנבחר שהיה מועמד כולנו בבחירות למועצה, נפגשה השרה 4 פעמים.

השרה שאשא ביטון והשר כחלון עם ראש העיר אשקלון (תמונה: עמוד הפייסבוק של תומר גלאם)

יומן שקוף במיוחד

יומנה של שאשא-ביטון שקוף ומפורט במיוחד: בעוד ששרות ושרים אחרים נוהגים להשחיר שורות ביומני הפגישות שלהם על מנת להסתיר מידע מהציבור, ביומן שרת הבינוי והשיכון אין אף לא השחרה אחת, וכולו פתוח לעיון הציבור. מקריאת היומן ניתן לראות שאף שכל כהונתה של שאשא ביטון התקיימה בפגרה, רוב ימי העבודה שלה ארוכים ועמוסים, ומלאים בפעילות בשטח.

להשקפת יומני הפגישות חשיבות רבה: היא תורמת להגברת האמון של הציבור בנבחרות ונבחרי הציבור, מאפשרת לו לפקח על עבודתם ויכולה לצמצם בהמשך פגישות לא רצויות – למשל עם לוביסטים או בעלי עניין אחרים: אם ח"כים יידעו שהציבור צופה בלו"ז שלהם, הם יחשבו פעמיים עם מי הם נפגשים.

ימים לדוגמא מיומן השרה
לשקיפות משמעות גדולה במיוחד בשנה האחרונה בה הכנסת בפגרה. בתקופה זו אין לנו כמעט שום דרך לדעת מה נבחרינו עושים בזמן זה. הנוכחות בכנסת דלה, אין כמעט דיונים בוועדות או חקיקה (אבל משכורת מלאה כל חודש – יש ועוד איך).
האם הם מתרוצצים בין מפגשים עם אזרחים, או עם בעלי הון? מקדמים דרכים לפקח על הממשלה, או צופים בנטפליקס מבוקר עד לילה? אם לא ישתפו אותנו במידע – לא נוכל לדעת.
מליאת הכנסת – ריקה

מלשכת שרת הבינוי והשיכון, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון נמסר:

"מאז כניסתה לתפקיד, מקיימת השרה פגישות עבודה עם ראשי רשויות, בנושאים הנוגעים לפעילות המשרד בהם 'מחיר למשתכן', פינוי-בינוי, דיור ציבורי ועוד. פגישות אלה נועדו לסייע בקידום תכניות, בהסרת חסמים, בזירוז הליכים ובמתן מענה לאתגרים ולצרכים הייחודיים בכל עיר, בתחומים שתחת אחריות וסמכות השרה. המפגשים עם ראשי הרשויות או מי מטעמם מתקיימים בלשכתה או במסגרת סיור ברשות עצמה".

לדבריה, "נושא הבטיחות באתרי הבנייה אומנם נמצא תחת אחריות ישירה של משרד העבודה והרווחה אך למרות זאת, שרת הבינוי והשיכון לא עמדה מנגד ולאור העלייה במספר הקורבנות כתוצאה מתאונות בענף הבנייה, נרתמה לצמצום התופעה במקומות בהם משרד הבינוי והשיכון יכול להשפיע ולתרום את תרומתו. כך למשל, קודם במשרד תזכיר החוק המדובר. בנוסף, הוכנס רכיב של בטיחות במכרזי ביצוע תשתיות והוגברה פעילות המשרד בכל הקשור להכשרת העובדים בענף בנושא הבטיחות".
עוד הוסיפה כי "סיור אתרים בנושא בטיחות התקיים באוגוסט האחרון לבקשת הקבלנים עם הנהלת התאחדות הקבלנים בוני הארץ לנוכח הצעדים שביקשה השרה לנקוט בנושא זה. השרה והגורמים המקצועיים במשרד מנהלים שיח רציף מול ההתאחדות במטרה לגבש צעדים נוספים לצמצום ממדי התופעה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!