ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בלעדי: יועמ"ש הכנסת פועל להקשות על ח"כים להפוך ללוביסטים

עוד ועוד חברי כנסת לשעבר פונים לאחרונה לקריירה כלוביסטים בשירות בעלי ההון. אלא שעו"ד איל ינון, היועמ"ש של הכנסת, מתכוון לשים סוף לחגיגה. "מדובר בעניין בעייתי הפוגע באמון הציבור". ל"שקוף" נודע כי ינון יקדם דיון בשאלה האם נדרש תיקון חקיקה בנושא
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, יפעל להקשות על ח"כים להפוך ללוביסטים – כך מתברר בעקבות פניית "שקוף" ללשכה המשפטית בכנסת.
 

עו"ד איל ינון. אתר הכנסת


בחודשים האחרונים הצטרפו לשורות הלוביסטים מספר חברי כנסת לשעבר: מירב בן ארי (כולנו לשעבר) החלה לייעץ ל"קבינט" – חברת לובי שאחד ממיסדיה הוא הח"כ לשעבר יואל חסון (התנועה לשעבר), ואיתן ברושי (המחנ"צ לשעבר) מונה ליועץ חיצוני בחברת הלובינג "גלעד יחסי ממשל ולובינג".

החוק כיום מלא בפרצות: הוא אמנם מחייב תקופת צינון של שנה בטרם חבר כנסת לשעבר יכול להתחיל לשרת את בעלי ההון כלוביסט בכנסת, אך מאידך מאפשר לבן ארי ולאחרים לטעון כי בתקופה זו ישמשו כלוביסטים מחוץ לכנסת, או שלא יעסקו בלובינג אלא ב"ייעוץ" – על אף שיקבלו שכר מחברות הלובי.
"שקוף" פנתה בעניין זה ליועמ"ש הכנסת. ינון מסר כי: "עמדתו של היועץ המשפטי לכנסת בעניין העסקת חברי כנסת לשעבר על ידי תאגידי השדלנים הפועלים בכנסת בתקופת הצינון, היא כי מדובר בעניין בעייתי הפוגע באמון הציבור בכל הנוגע להוראת הצינון שעה שמתקיים קשר עסקי או מראית עין של קשר עסקי בין חבר כנסת שזה עתה סיים את כהונתו לבין חברות הלובינג הפעילות בכנסת". לדבריו, "לפיכך, בעקבות מקרה זה ומקרים נוספים, בכוונת היועץ המשפטי לכנסת לפנות ליושב ראש ועדת הכנסת (לאחר שתוקם הוועדה) ולהציע כי יתקיים דיון עקרוני בנושא הוראת הצינון הקבועה בפרק השדלנים ושאלת הצורך בתיקון החקיקה בעניין זה".

ח"כל מירב בן ארי


בנוסף, בעקבות הפניה, הכנסת ערכה בדיקה מול בן ארי. חברת הכנסת לשעבר מסרה לכנסת כי היא משמשת כיועצת חיצונית לחברת "הקבינט", ובמסגרת זו מעניקה רק ייעוץ לארגונים המיוצגים על ידי החברה ומסייעת בגיוס לקוחות. עוד הבהירה בן ארי כי אינה עוסקת בפעילות שדלנית בכנסת.
ינון הסביר כי "סעיף הצינון בפרק השדלנים בחוק הכנסת קובע כי לא יינתן היתר לאדם לפעול כשדלן בכנסת ולא יפעל אדם כשדלן בכנסת אם הוא כיהן כחבר כנסת, כשר או כסגן שר בשנה שקדמה לכך. לשונו של החוק היא אפוא מצומצמת וחלה לעניין פעילות שדלנית מול חברי הכנסת בלבד. בנסיבות אלה, ומאחר שהזכות העומדת מנגד היא הזכות לחופש העיסוק (המהווה זכות יסוד), לא ניתן למנוע מבחינה משפטית את העיסוק של גב' בן ארי בהיעדר הוראה מפורשת בעניין זה בחוק הכנסת".
עם זאת, ינון יבחן כאמור את סגירת הפרצות.

סחבקים של הח"כים, מכירים כל פינה


אלו חדשות מצוינות. למה? כי חברי כנסת לשעבר הם לוביסטים עוצמתיים במיוחד – והציבור עלול להיפגע מכך שהם מוכרים את שירותיהם לכל המרבה במחיר. היתרון היחסי של חברי כנסת לשעבר הפונים לאפיק זה נובע מכך שהם מכירים כל פינה בכנסת, יודעים היכן ללחוץ ומתי, ומודעים לרזי הליכי החקיקה. בנוסף הם גם חברים של הח"כים המכהנים, עבדו איתם צמוד, ואף מחזיקים לנצח בהיתר כניסה קבוע לכנסת.
בקיצור: הם שווים המון כסף ללקוחות שלהם.

לחצו לתחקיר הלובי הגדול


לכן, לא מעט מהם הפכו לשדלנים: רפי אלול, אפי אושעיה, אביגדור יצחקי, אברהם פורז ועוד. לא אחת הלוביסטים האלו מקדמים ביעילות סוגיות הטובות לאינטרסים המסחריים של מעסיקיהם – אך רעות לאינטרס הציבורי.
עוד על הבעייתיות בח"כים שהופכים ללוביסטים – בתחקיר הלובי הגדול של שקוף
 
 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

תגובה אחת

  1. אייל בן ראובן שעבר מוועדת העבודה שעסקה בתאונות ביין לעבוד עבור התאחדות הקבלנים בנושא…תאונות בניין. זה נקרא לוביסט או עוד פירצה בחקיקה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!