ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

סגן השר שאהב קולה זירו

כמה כסף מוציאים על קולה זירו בלשכת סגן שר הבריאות? #חזרנו_לבדוק: סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמנם הוביל רפורמה שתעודד אותנו לרכוש מזון בריא, אך נראה שהוא מתקשה לשמש דוגמה אישית - ע"פ הערכת "שקוף", בשנת 2018 לבדה נרכשו לא פחות מ-9,450 פחיות קולה זירו עבור לשכת סגן השר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בשנת 2016 יצא משרד הבריאות בקמפיין נגד שתייה ממותקת, בניסיון לעודד את הישראלים להפסיק לצרוך משקאות כאלה ולסגל לעצמם אורח חיים בריא יותר. בעיצומו של הקמפיין, חשף כתבנו תומר אביטל כי דווקא בלשכת סגן שר הבריאות ליצמן, שותים משקאות ממותקים בכמויות מטורפות. במשרד הבטיחו להשתפר ולהפחית.

#חזרנו_לבדוק אם בשנת 2018 המצב השתפר – וגילינו שכן! אבל יש עדיין לאן לשאוף.

פגישה בלשכת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
פגישה בלשכת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (מתוך האתר JDN)

ע"פ הערכת "שקוף", בשנת 2018 לבדה נרכשו במשרד הבריאות לא פחות מ-9,450 פחיות קולה זירו עבור לשכת סגן השר, בסכום כולל של כ-35,000 שקל. בממוצע, מדובר על כ-790 פחיות קולה בחודש.

בשנה זו אכן הפחיתו במשרד הבריאות את כמות השתייה המתוקה ביחס לשנים עברו – אז, למרבה הפלא, המצב היה חמור אף יותר.

מתוך דף הפייסבוק של בנימין נתניהו
מתוך דף הפייסבוק של בנימין נתניהו

בשנת 2016, כאמור בעיצומו של הקמפיין נגד שתיית משקאות ממותקים, חשפנו כי נרכשו במשרד הבריאות כ-17 אלף בקבוקי שתייה מתוקה, בעלות של 70,000 שקל. לאחר החשיפה הבטיחו במשרד הבריאות שיפעלו להפחית את כמויות השתייה המתוקה. 

למרבה האכזבה גילינו כי בשנת 2017 המשיכו לצפצף במשרד על הקמפיין שלהם עצמם – בשנה זו רכשו עבור לשכתו של ליצמן שתייה ממותקת בסכום גבוה אף יותר: 87,345 שקל.

סגן שר הבריאות ליצמן, עם משה גפני ופחית קולה זירו (מתוך דף הטוויטר של דגל התורה)

נציין כי במשרד הבריאות טענו בפנינו בעבר כי בעקבות הקמפיין נגד השתייה המתוקה, בלשכת סגן השר מוגשים רק מים, סודה וקולה זירו.

לידיעת הקורא ליצמן, קולה זירו הוא משקה ממותק שמידת בריאותו מוטלת בספק.

בכל מקרה, שמחנו לגלות כי ב-2018 מתחילים במשרד הבריאות להיגמל מסוכר. נמשיך לעקוב.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. "רק מים, סודה וקולה זירו"
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. בלשכה יש רק "מים, סודה וקולה זירו"

***

שקיפות עצמית: כיצד ביצענו את ההערכה לכמות הפחיות?

מצאנו כי תחת הסעיף התקציבי "שתייה עבור לשכת סגן השר" לשנת 2018, ביצעו במשרד הבריאות רכש בסך של 34,962 ש"ח. בקשת חופש מידע שהגשנו ומתייחסת לתאריכים 31.8-30.11.18 העלתה כי 10,740 ש"ח מתוך הסכום הופנו לרכישת פחיות קולה זירו בלבד (2880 פחיות).
מה לגבי ה- 24,222 ש"ח הנותרים? אנחנו מניחים שגם הם הופנו לרכישת קולה זירו בלבד, מהסיבה הבאה: עבור רכישת סודה ומים ישנם סעיפים תקציביים נפרדים ("ארגזי סודה שתייה עבור לשכת השר" ו-"מים מינרלים עבור המשרד הראשי") – ולכן, ניתן להניח, בהתאם לתשובת המשרד, כי השתייה היחידה שנרכשה עבור לשכת סגן השר בסעיף המדובר – היא קולה זירו.

המידע שנמסר העלה כי עלות פחית קולה בודדת היא 3.7 ש"ח, ומכאן החישוב של כ-9,449 פחיות שנרכשו בשנת 2018.

למטיבי לכת, הנה הנתונים:

  • להתקשרויות המשרד – לחצו כאן.
  • לתוצאות בקשת חופש המידע שהגשנו – לחצו כאן.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!