ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

#חזרנו_לבדוק: האם השרים הדחיינים כבר הגישו את הצהרות ההון שלהם? 

"עיכוב טכני" ו-"זו פעם ראשונה שהוא שר": אלו הם חלק מהתירוצים ששמענו כשפנינו לשרי הממשלה ושאלנו אותם למה הגישו את הצהרות ההון שלהם באיחור של חצי שנה ויותר. הצעת "שקוף": לפרסם את מצב הגשת הצהרות ההון לציבור, באתר מבקר המדינה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתבה ששודרה בתאגיד הציבורי "כאן" בתחילת אוגוסט, חשפה מי הם השרים שעדיין לא הגישו הצהרת הון: שר העליה והקליטה יואב גלנט, שרת הבינוי והשיכון יפעת שאשא-ביטון, שר הדתות יצחק וקנין, וסגן השר להגנת הסביבה לשעבר, ירון מזוז. חוק הגשת הצהרות הון הוא כלי משמעותי ביותר במלחמה בשחיתות השלטונית, ולכן #חזרנו_לבדוק – האם השרים כבר טרחו להגיש את הצהרות ההון שלהם, ולמה הם לא מגישים אותן בזמן?

  • עוד בנושא יחס רופף לחוק הגשת הצהרות הון מצד פקידי ממשלה – אפשר לקרוא כאן

שמונה תזכורות נשלחו – והשר גלנט עדיין הגיש את הצהרת ההון שלו באיחור של שנתיים

השר יואב גלנט (הליכוד) הגיש את הצהרת ההון שלנו לשנת 2017 רק השנה. מדובר באיחור של למעלה משנתיים, כשאת הצהרה זו היה אמור להגיש עוד ביולי 2017. גלנט טרח להגיש את ההצהרה לאחר לא פחות מ-8 (!) תזכורות חוזרות ונשנות מצד משרד מבקר המדינה – בטלפון, במייל ובכתב. גלנט דווקא הגיש בזמן את כל שאר הצהרות ההון שלו בשנים שלפני ואחרי.
מלשכתו של השר יואב גלנט נמסר בנושא: "כל הפעולות נעשו כחוק. לא נתייחס מעבר". 

שר העלייה והקליטה, יואב גלנט. הגיש את הצהרת ההון שלו באיחור של יותר משנתיים

"עיכוב טכני" – השרה שאשא-ביטון הגישה את הצהרתה באיחור של תשעה חודשים

שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא-ביטון (כולנו) מונתה לתפקידה בינואר השנה, כשלרשותה עומדים 60 יום מיום מינויה להגשת הצהרת הון למשרד מבקר המדינה. השרה הגישה את ההצהרה לפני כשבועיים, באיחור של כ-8 חודשים. 

מלשכת השרה נמסר: "ההגשה התעכבה בגלל התקופה הקצרה שניתנה לצורך כך, ומשום שהייתה אמורה להגיש הצהרה לכנסת עם תחילת כהונה חדשה (בכנסת ה21). משהוארכה התקופה שניתנה לצורך ההגשה, היא נערכה לכך ולאחר שהשלימה את המסמכים וקיבלה את האישור לצורך הצהרת ההון מסוכן הביטוח שלה, היא הגישה אותם. זה עיכוב טכני שנבע בשל הנסיבות הפוליטיות ומינויה לשרה לקראת סוף הקדנציה של הכנסת ה-20".

שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא-ביטון. "עיכוב טכני"
שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא-ביטון. "עיכוב טכני"

"זו פעם ראשונה שהוא שר" 

שר הדתות יצחק וקנין (ש"ס) הגיש את הצהרת ההון שלו לפני כחודשיים, למרות שגם וקנין מונה לתפקידו בינואר האחרון, והיה עליו להגיש הצהרה זו עד 60 יום ממינויו. מדובר על איחור של כחצי שנה.
מדוברו של השר וקנין נמסר: "הוא היה בטוח שזה דרך הכנסת, כי זו פעם ראשונה שהוא שר. הוא לא ידע שהוא מעביר את זה למבקר המדינה". 

שר הדתות, יצחק וקנין. "לא ידע שצריך להגיש את זה למבקר המדינה"
שר הדתות, יצחק וקנין. "לא ידע שהוא מעביר את זה למבקר המדינה"

ירון מזוז, סגן השר להגנת הסביבה לשעבר, לא הגיש את הצהרות ההון לשנת 2016, כך ע"פ הפרסום ב"כאן". מזוז הגיש את הצהרת ההון שלו מאז, אך לא ברור באיזה מועד.

*
נציין כי החוק מחייב את השרים וסגניהם להגיש הצהרת הון למבקר המדינה בעת הכניסה לתפקידם ("הצהרת תחילת כהונה"), בכל שנה במהלך כהונתם, ובסיום כהונתם ("הצהרת סיום כהונה"). 

בכיר לשעבר מסביר: "מדובר בדחיינות אנושית"

שאלנו את ד"ר מתן גוטמן, לשעבר ראש מטה במשרד מבקר המדינה, מדוע לדעתו מאחרים השרים בהגשת הצהרות ההון שלהם. "אני לא בטוח שהסיבה זהה בכל המקרים, וכל מקרה לגופו. אני מעריך שהשרים מתעכבים עם הנושא הזה מפני שהם אנשים בעלי נכסים, יש להם חברות, ניירות ערך, השקעות וכד'. הגשת הצהרת הון מסודרת זה עניין שלוקח זמן – צריך לבדוק מה קורה אצל בן או בת הזוג, אצל הילדים, לבדוק עניינים מול רואה החשבון או עו"ד, זו משימה שאולי לאנשים לא דחוף לעשות. נראה לי שמדובר בדחיינות אנושית״

הצהרת הון היא כלי בעל חשיבות עצומה ויכולת אמיתית לסייע במיגור השחיתות. היא מאפשרת למדינה לפקח על מצבת הנכסים, ההשקעות, ושאר אינטרסים כלכליים שיכולים להטות את השיקול של מי שמוביל את המדינה שלנו. 

הגשת הצהרת הון באיחור של חודשים ואף שנים, עשויה להיות בעייתית: כשהשרים מאחרים בהגשת הצהרת ההון שלהם, קשה יותר לגלות שחיתויות. במידה וקיבלו השרים החלטות למען טובתם האישית במהלך תקופת הכהונה, הדבר כבר לא ישתקף בהכרח בהצהרת הון שהוגשה באיחור גדול כל כך. 

הצעת "שקוף" למבקר המדינה – השקפת סטטוס הגשת הצהרות ההון של השרים

למרות החשיבות העצומה של הצהרות ההון והגשתן במועד – השרים ממשיכים לגרור רגליים, ולמבקר המדינה אין כלים להתמודד עם העניין. כשהשרים מאחרים – משרד המבקר מנדנד להם, שולח מכתבים, טלפונים ומיילים, עד שהם טורחים להתאמץ ולאסוף את המסמכים הדרושים. למבקר אין שיניים מול השרים בעניין הזה – וזה מה שמוביל למצב העגום בו אנחנו נמצאים היום. 

יש פתרון! כפי שאתם כבר יודעים, שקיפות היא התרופה לשחיתות, ובנושא הזה – גם תרופה לדחיינות.
אנחנו מציעים להשקיף את מצב הגשת הצהרות ההון: תפורסם רשימה מתעדכנת עם שמות השרים, מתי היו צריכים להגיש את הצהרת ההון, ומתי הגישו אותה בפועל.
אנחנו ב"שקוף", יחד אתכם, נגרום לשרים להבין כמה חשובה לציבור העמידה בזמנים, ונגן על כולנו מפני שחיתות שלטונית.
בעזרת משאבים מועטים, ניתן יהיה לשפר את המצב פלאים.

גם שלמה רז, הדובר לשעבר במשרד מבקר המדינה, מעודד את היוזמה. שאלנו אותו האם בעיניו צריך להשקיף את מצב הצהרות ההון: "התשובה היא חד משמעית כן. צריך להביא לידיעת הציבור האם שר הגיש את הצהרתו בזמן או אם הוא מתעכב".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

2 תגובות

  1. במקרה הזה אני חושבת שאתם עושים עניין מלא-כלום…
    באמת לוקח הרבה זמן להשיג את כל הנתונים שצריך להצהרת הון. הצהרת הון היא ״צילום מצב״ לנקודת זמן, אז כל עוד היא מוגדת, גם בעיכוב של כמה חודשים או אפילו שנה, זה לא עניין כל כך גדול…
    הייתי משווה לממוצע הדחייה שמקבלים נישומים ממס הכנסה כשהם נדרשים למלא הצהרת הון. יש לי הרגשה שההבדל לא יהיה דרמטי. שרים הם בני אדם.

    1. עדה צודקת בכך שדחיינות היא עניין אנושי ולנישומים לוקח זמן להגיש הצהרת הון, לפעמים חודשים רבים. בתור אחד שהגיש כבר פעמיים הצהרת הון – ולי אין כמעט נכסים – אני מכיר את הנושא.
      עם זאת, חברי כנסת ושרים עומדים ברף גבוה יותר משאר העם. בתור נבחרי ציבור עליהם להיות הגונים יותר, 'צדיקים' יותר מבחינת שמירה על החוק ובוודאי שעליהם לעמוד בכל החובות שלהם בזמן סביר. לכן אינני רואה כל בעיה עם ה'טרחנות' הזו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,934 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!