ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כיצד משפיעה פגרת הכנסת על ענף הלובינג?

בעוד מספר הלוביסטים הפועלים בכנסת לא הושפע מהמשבר הפוליטי, נראה כי שכרם דווקא נפגע והריכוזיות בענף התהדקה. במקביל, Amazon ו-Uber שכרו את שירותיהם של משרדי לובינג לקראת תחילת עבודה משותפת, ברגע שתהיה כנסת מתפקדת. כך עולה מנתונים שרוכזו עבור "מדד הלוביסטים ולקוחותיהם בכנסת" (פרויקט מטעם העמותה לדמוקרטיה מתקדמת) ומתפרסמים כאן לראשונה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

| שבי גטניו |

נתוני מדד הלוביסטים ולקוחותיהם בכנסת – נובמבר 2019

נכון ל-1 בנובמבר 2019, רשומים בכנסת 127 לוביסטים המשרתים אינטרסים של 447 לקוחות שונים. מדובר בנתון המעיד לכאורה על יציבות יחסית לאורך 10 חודשי המשבר הפוליטי שהחל בפיזור הכנסת ה-20.

מאז פיזור הכנסת ה-20 בסוף דצמבר 2018, נבדק מרשם הלוביסטים שלוש פעמים: 

מאי 2019 (תחילת הכנסת ה-21), ספטמבר 2019, ונובמבר 2019 (תחילת הכנסת ה-22). הפעם האחרונה בה נבדק המרשם בכנסת ה-20 הייתה בראשית ינואר 2019, בימי הפעילות האחרונים של הכנסת.  

מה ניתן ללמוד מנתוני מדד הלוביסטים ולקוחותיהם כשהכנסת משותקת? 

משיחות עם לוביסטים עולה, כי הענף מצוי בתקופה לא קלה, ושראשיו ממתינים לפתרון המשבר הפוליטי המתמשך. הכנסת משותקת ומשרדי ממשלת המעבר לא יכולים ליזום או להוציא לפעול תכניות ומדיניות חדשה. מצב כזה הנמשך לאורך זמן מייתר לכאורה את הצורך של הלקוח בלוביסטים. 

אז מדוע נתון הלקוחות יציב לאורך כל תקופת המשבר ושומר על רמה גבוהה יחסית של 440-450 לקוחות? נראה כי הסיבה לכך נעוצה בזה שמדובר במצב תקדימי: מעולם בתולדות ישראל לא היה מצב שבמשך שתי כנסות לא מצליחים להרכיב ממשלה. סביר להניח כי לקוחות המשיכו להחזיק לוביסטים בבחירות בין הכנסת ה-20 לכנסת ה-21 כיוון שהיה צפוי שממשלה תקום מיד לאחר מכן, כך גם קרה עם הבחירות בין הכנסת ה-21 לכנסת ה-22. לא מדובר בתקופה אחת ארוכה שידענו מראש שאנו הולכים לעבור. 

כל הזמן הזה לקוחות המשיכו להחזיק חברות לובינג כדי שיכינו את הקרקע ליוזמות הנדרשות לקידום האינטרסים שלה, יוזמות המתוכננות להתקדם מיד עם כינון ממשלה חדשה. התקופה הראשונה לכינון ממשלה היא תקופה חשובה ביותר לקידום נושאים כיוון שזה הזמן להלהיב שרים וחברי כנסת ביוזמות שונות, לעניין אותם בקידום רפורמות או חקיקה או נושא ספציפי. מי שלא יעשה את זה בתקופה הראשונה, סיכוייו להצליח לעשות זאת לאחר מכן הולכים וקטנים. זו הסיבה שחלק מהחברות בחרו לדבוק בשירותי הלובינג, ובכך "להמתין על קו הזינוק". 

לקוחות הורידו את סכום הריטיינר

ממידע שהגיע אלי מלקוחות שסירבו להיחשף, עולה שישנם לקוחות שבחרו לדבוק בשירותי הלובינג שלהם אולם הורידו את סכום הריטיינר (התשלום שמקבלים לוביסטים עבור פועלם) החודשי לתקופה שהכנסת לא פעולת. נציגי לקוח מרכזי במשק ששוחחתי עימם טענו שהם עצמם בחרו להשאיר את הריטיינר על הסכום המקורי, אולם הם יודעים על שתי חברות גדולות שהפחיתו את הריטיינר. 

בניגוד לארה"ב, בישראל אין שקיפות על הוצאות על לובינג, הנתון 447 לקוחות לא חושף בפנינו את מכלול ההשקעה הכלכלית של הלקוחות. יתכן שהירידה של 10 לקוחות מ-457 לקוחות באפריל 2019 ל-447 לקוחות בנובמבר 2019, מסתירה דרמה הרבה יותר גדולה של ירידה משמעותית בסכומים המושקעים בלובינג בכנסת באותה תקופה.

ריכוזיות ייצוג הלקוחות בכנסת

בתקופת המשבר הפוליטי גברה הריכוזיות בייצוג הלקוחות בכנסת. בינואר 2019 ייצגו 5 חברות הלובינג הגדולות בכנסת כ-55% מכלל הלקוחות היחודיים (299 לקוחות). נכון לנובמבר 2019 רשומות במרשם הלוביסטים כ-35 חברות לובינג, ביניהם גם משרדי עורכי דין העוסקים בקידום חקיקה ורגולציה. 5 חברות הלובינג הגדולות מייצגות כרגע 60% מהלקוחות היחודיים (268 לקוחות).

כרגע אין בישראל הגבלה על כמות או תמהיל הלקוחות של חברת לובינג. חברת לובינג אחת יכולה לייצג את כל הלקוחות במשק במקביל, וליצור גוף בעל כוח פוליטי משמעותי.

האם נפגע שכר הלוביסטים בחברות לובינג? 

חלק מהלוביסטים העצמאיים ששוחחתי עימם על הנושא, טענו כי לא יתכן שחברות הלובינג הגדולות ממשיכות להעסיק בתקופה הזו את כל הלוביסטים שלהן באותו שכר גבוה. לדעתם, יתכן שבעלי חברות הלובינג הגדולות נאלצו לקצץ שכר לחלק מהסגל עד תום תקופת המשבר. חוזה השכר של לוביסטים בנוי ממרכיבי שכר שונים שניתן לקצץ בהם בעת הזו, לדוגמה סעיף נסיעות. אם אין נסיעות קבועות לכנסת אז סעיף זה יכול לספוג קיצוץ על ידי המעסיק עד תום המשבר. 

רוצים להכיר מקרוב יותר את ענף הלובינג בישראל? המשיכו לקרוא בתחקיר הלובינג הגדול של "שקוף". 

לקוחות מעניינים שנכנסו בחודשים האחרונים:

Amazon: 

הכניסה של אמזון לישראל מגובה בשכירת לוביסטים בכנסת. הלקוח AWS (Amazon Web Services) שכרה לאחרונה את שירותי הלובינג של חברת כהן-רימון-כהן. 

Uber:

ספקית שירותי קריאות ההסעה Uber שכרה לאחרונה את שירותי הלובינג של חברת גורן-עמיר. בחודשים האחרונים דווח על הפסדיה הגבוהים של החברה בתקופה האחרונה, ויתכן ושכירת שירותי הלובינג קשורה לניסיון החברה להציע ללקוחותיה שירותים בנקאיים של ארנק דיגיטלי ובעתיד גם חשבון בנק. 

איגוד חברות הנפט

עמותת איגוד חברות הנפט בישראל, עמותה שנוסדה ע"י חברות הדלק אלון, דלק, פז, דור וסונול, שכר את שירותי הלובינג של חברת הקבינט שבבעלות צח בורוביץ'. 

AllerGan:

ענקית התרופות האירית AllerGan שכרה את שירותי הלובינג של חברת כהן-רימון-כהן. יתכן ומדובר בקידום אינטרסים מול ועדת סל התרופות.  

הבנק הבינלאומי

עד סוף כהונת הכנסת ה-20 הלקוח 'הבנק הבינלאומי' היה רשום תחת חברת הלובינג 'קונטקטי' שהייתה בבעלות הלוביסטית לשעבר קרן ברק. בבחירות לכנסת ה-21 ולכנסת ה-22 נבחרה ברק לכהן כחברת כנסת מ'הליכוד', ולכן סגרה את פעילות חברת הלובינג שלה. בין חברת קונטקטי ובין חברת 'הקבינט' של צח בורוביץ' התקיים בשנים האחרונות איחוד פעילות כלשהו ומספר חודשים אחרי שחברת קונטקטי חדלה לקיים פעילות בכנסת הלקוח 'הבנק הבינלאומי' עבר לייצג עצמו אצל צח בורוביץ'. 

דה לוי-תוצרת חקלאית: 

הלקוח 'דה לוי-תוצרת חקלאית בע"מ יבוא ושיווק בני בקר' שכר לאחרונה את שירותיה של חברת הלובינג גורן-עמיר. ככל הנראה השירותים נדרשים לצורך התמודדות מול העברתו בקריאה טרומית בכנסת ה-20 של חוק העתיד לאסור תוך 3 שנים "משלוחים חיים" של בקר. העברת החוק בקריאה טרומית לא מקנה לו דין רציפות לכנסת הבאה שתכהן, אולם היא מעידה על הצלחה לא מבוטלת של הלובינג בנושא. 

מה צופן העתיד הקרוב: 

העתיד הקרוב של ענף הלובינג בכנסת תלוי בתוצאות המשבר הפוליטי. במידה ותוקם ממשלה בכנסת ה-22, נחזה כנראה בהתעוררות מהירה של הענף וחזרה לפעילות מואצת. למעשה יתכן ונחזה בפעילות שיא של לוביסטים שהצטברו על שולחנם נושאים רבים לקידום עבור לקוחותיהם. זהות מרכיבי הממשלה שתוקם תהיה חשובה לראשי התעשייה, במיוחד בחברות הלובינג הגדולות: אם יתחולל שינוי במוקדי הכוח הפוליטיים הנוכחיים, הדבר יצריך כנראה גם שינויים בהרכב הלוביסטים בחברות שונות. 

במידה ולא תוקם ממשלה, הכנסת תפוזר ונצא לבחירות לכנסת ה-23, הדבר עשוי להעמיק את המשבר הנוכחי בו מצויים הלוביסטים בכנסת, ולכפות מהלכים כלכליים פנים-ענפיים על מנת לצלוח את המשך "החורף הארוך" שהמערכת הפוליטית כופה על ענף הלובינג המסחרי בישראל.

*הכותב הוא מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!