ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ראש ממשלה לא בוחרים בקלפי – למרות מה שנתניהו חושב

נתניהו מנסה לבסס את מעמדו כמועמד היחיד לראשית הממשלה - באמצעות הפתק לקלפי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

| תומר אביטל, עידן בנימין |

"למעלה ממיליון איש הצביעו עבורי באופן ישיר לראשות הממשלה בפתק מחל שעליו כתוב: הליכוד בהנהגת בנימין נתניהו לראשות הממשלה", כך צייץ בנימין נתניהו בטוויטר. העניין שראש ממשלה לא בוחרים בקלפי. הפעם ב#טרחנות_לשבת, חוזרים למגה-טרחנות שהפכה לטיעון לגיטימי למועמד לראשות הממשלה.

טרחנות? רה"מ חושב אחרת

לפני הבחירות האחרונות פרסמנו כאן את העובדה המגה-טרחנית, שבמפלגת הליכוד כתבו על פתק הקלפי: "מחל – בהנהגת בנימין נתניהו לראשות הממשלה" – בשתי מערכות הבחירות האחרונות.

אלא שראש ממשלה לא בוחרים בקלפי. עצוב שצריך להזכיר זאת, אך שיטת הבחירות בישראל היא כזו: האזרחים בוחרים במפלגות בלבד. לאחר מכן, המפלגות ממליצות על ח"כ שלדעתם מתאים ביותר להרכיב ממשלה. אם אותו ח"כ אכן מצליח להרכיב ממשלה, הוא יהיה גם זה שיעמוד בראשה. 

כשמגיע בוחר מתלבט לקלפי – כזה שלא בהכרח מכיר את החוק היבש ואת הפרטים בהליך הרכבת הקואליציה, ונתקל בפתק עליו כתוב "לראשות הממשלה" – זה בעייתי במיוחד. זה עשוי לחזק את אמונתו כי הוא מצביע עכשיו לראש ממשלה – אף שהוא בוחר ברשימה עתירת מועמדים – שלכל אחד מהם תהיה השפעה עצומה על חייו. 

מאחר שמצאנו את הפתק מוליך שולל  – פנינו כבר באוגוסט לוועדת הבחירות. בוועדה הודיעו לנו שרשימה יכולה לבחור בכל כינוי ש"איננו מטעה. כדי להגדיר פתק זה כמטעה – יש להגיש עתירה לוועדת הבחירות". מאחר ועתירות אינן ליבת העיסוק שלנו (וגם חשבנו, אולי בתמימות מסוימת, שזה מגה-טרחני) החלטנו שלא להגיש עתירה, והסתפקנו בהצפת הבעיה. 

אבל עכשיו נראה שזה כבר הפך לטיעון רשמי של מועמד לראשות הממשלה: נתניהו משתמש בפתק כדי לקבוע שהוא-הוא המועמד הלגיטמי היחיד בליכוד. 

בשורה התחתונה: 

  1. כפי שטענו אז, שינויים קטנים וטרחניים עלולים לעצב נורמות דמוקרטיות ופוליטיות. 
  2. מדהים עד כמה מה שאנו מגדירים כ'טרחנות' בסוף עשוי לשמש כטיעון בחלונות הגבוהים ביותר.
  3. נזכיר – רה"מ לא בוחרים בקלפי! מפלגה כן.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

תגובה אחת

  1. אשכרה בנאדם ישב וכתב מאמר שלם על כך שהוא לא אוהב את מה שכתוב על הפתק? אז אל תצביע לו! אני הצבעתי לביבי ותאמין לי אני מספיק חכם לדעת בדיוק למי אני מצביע על אף האובססיה והיומרנות הפטרונית שלכם.. חפשו לכם חיים..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,934 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!