ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המשרד להגנת הסביבה עבר לשימוש בכלים רב פעמיים בלבד

עברנו על טבלת ההתקשרויות של המשרד להגנת הסביבה וגילינו מהלך ראוי: במשרד יזמו הפסקה מוחלטת של שימוש בכלים חד פעמיים, ועברו לכלים רב פעמיים ששומרים על הסביבה ועל האוקיינוסים מזיהום מיותר. מי יהיה המשרד הבא לאמץ את המדיניות?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

פלסטיק חד פעמי משמש אותנו לדקות ספורות או אפילו לכמה שניות – אבל נשאר באדמה ובים למאות שנים. אנחנו מוצפים בפלסטיק: בכל שנה נזרקים לים כשמונה מיליון טון פלסטיק (הנה אתר המראה איך מספר הטונות עולה בכל רגע), ולפי הארגון הסביבתי "צלול", בישראל נעשה שימוש בכ-4.5 מיליארד כלים חד פעמיים בכל שנה.

כל יוזמה שמצמצמת שימוש בפלסטיק חד פעמי מבורכת ותורמת לשמירה על כדור הארץ. לכן שמחנו במיוחד כשסרקנו את טבלאות הרכישות של המשרד להגנת הסביבה ומצאנו שני סעיפים יוצאי דופן ממרץ 2019: "כוסות רב פעמיות" ו-"כפיות רב פעמיות".

"קוראים ליתר משרדי הממשלה להפסיק לרכוש כלים חד פעמיים"

מקריאת ההתקשרויות ראינו שבין השנים 2016 ו-2018 קנה המשרד כלים חד פעמיים בכל שנה, חלקם הוגדרו כ"מתכלים", אבל רובם לא. השנה חל שינוי חיובי, כשנעלמו הכלים החד פעמיים מהטבלה והוחלפו בכלים רב פעמיים – במחיר נמוך הרבה יותר (לכיס שלנו וגם לכדור הארץ).

שאלנו את המשרד להגנת הסביבה אם מדובר בשינוי מדיניות, וקיבלנו תשובה משמחת – מעתה והלאה יעשה שימוש בכלים רב פעמיים בלבד! 

בתשובה המלאה נכתב כך:

"המשרד להגנת הסביבה מוביל את מהפכת צמצום השימוש במוצרי פלסטיק מזהמים בישראל, ובמסגרת זו החליטו השר להגנת הסביבה ומנכ"ל על הפסקת השימוש בכלים חד-פעמיים במשרד.
עם המעבר למשרדים החדשים בירושלים, הפסיק סופית המשרד לרכוש ולהשתמש בכלים חד-פעמיים. המשרד רכש לשימוש העובדים ואורחי המשרד כוסות זכוכית וכלים רב-פעמיים, ומעתה לא יירכשו עוד כלים חד-פעמיים.
המשרד קורא גם ליתר משרדי ומוסדות הממשלה כמו גם לחברות במגזר הפרטי להפסיק לרכוש כלים חד-פעמיים, ומעודד את הציבור הרחב לצמצם את השימוש בכלי פלסטיק אלה, שמהווים את מקור הלכלוך הגדול ביותר בשטחים הפתוחים, בפארקים ובחופי הים".

נכון, עבודת המשרד להגנת הסביבה היא כמובן הגנה על הסביבה, ורק הגיוני שיפעל כך. אבל בכל זאת מדובר בגוף עם לא מעט עובדים, אירועים וישיבות, ובמשרד ממשלתי שמקדם מהלך פורץ דרך – ולכן משמח אותנו מאוד לפרגן. 

הצעד שלקחו במשרד להגנת הסביבה מראה שהדבר אפשרי ותלוי החלטה בלבד, ולכן השאלה כעת היא מתי שאר המשרדים יאמצו מדיניות דומה ויצמצמו ככל הניתן את השימוש בכלים חד פעמיים שמזהמים את הסביבה?

בינתיים תוכלו להיכנס לפוסט שפרסמנו בסרגל, עמוד הפרגונים שלנו למהלכים ראויים, לעשות לייק, להגיב ולשתף, ובכך לתרום לעידוד מהלכים חיוביים כמו זה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

2 תגובות

  1. ההסבר להחלטה גרוע מההחלטה. לפי ההסבר של המשרד, "… צמצום השימוש במוצרי פלסטיק מזהמים בישראל", – המשרד צריך להפסיק להעסיק בני אדם, כי לא המוצר מהפלסטיק מזהם את העולם אלא האנשים שמשתמשים בו, שאינם מעבירים אותו אחרי השימוש למיכלי אצירה – פחי אשפה – שתכולתם עוברת לטיפול של מי שאמור לטפל בפסולת. ולמי שאינו מסכים להיגיון – שהפרקליטות תתבע את המכונית שפוגעת ולא את הנוהג בה ואת האקדח שממנו נורה הקליע ולא את היורה – שלוחץ על הדק האקדח.
    המעניין הוא, שדווקא המשרד להגנת הסביבה מתחיל בטרנד של הנאורים – המתירקקים. המשרד להגנת הסביבה אינו מאמין שאפשר להגיע לטיפול נכון בפסולת, ולכן הוא מבטל כל פסולת אפשרית. כלים ח"פ הם הפיילוט, כנראה. המנכ"ל הקודם של הכנסת עשה זאת לפני מספר שנים; כל עובד קיבל כוס אישית עם שמו. בכל תמונה מהכנסת שרואים בה שולחן אני מחפש את הכלים הח"פ. הם לא נעלמו.
    אני מציע להנהלת המשרד לדון ב בהצעת חוק: הסדרת הטיפול בפסולת ביתית http://cafe.themarker.com/post/3384656/ . המסמך נמצא על שולחנכם משנת 2012.
    ולמי שמדבר על קשיות שמצטברות לאיי פסולת באוקיינוסים: "הו, תמימות קדושה".
    בבניין ציון ננוחם
    יאיר שפי, shefin@zahav.net.il

  2. ההסבר להחלטה גרוע מההחלטה. לפי ההסבר – המשרד צריך להפסיק להעסיק בני אדם, כי לא המוצר מהפלסטיק מזהם את העולם אלא האנשים שמשתמשים בו, שאינם מעבירים אותו אחרי השימוש למיכלי אצירה – פחי אשפה – שתכולתם עוברת לטיפול של מי שאמור לטפל בפסולת. ולמי שאינו מסכים להיגיון – שיתבעו את המכונית שפוגעת ולא את הנוהג בה ואת האקדח שממנו נורה הקליע ולא את היורה – שלוחץ על הדק האקדח.
    המעניין הוא, שדווקא המשרד להגנת הסביבה מתחיל בטרנד של הנאורים – המתירקקים. המשרד להגנת הסביבה אינו מאמין שאפשר להגיע לטיפול נכון בפסולת, ולכן הוא מבטל כל פסולת אפשרית. כלים ח"פ הם הפיילוט, כנראה. המנכ"ל הקודם של הכנסת עשה זאת לפני מספר שנים; כל עובד קיבל כוס אישית עם שמו. בכל תמונה מהכנסת שרואים בה שולחן אני מחפש את הכלים הח"פ. הם לא נעלמו.
    אני מציע להנהלת המשרד לדון ב בהצעת חוק: הסדרת הטיפול בפסולת ביתית http://cafe.themarker.com/post/3384656/ . המסמך נמצא על שולחנם משנת 2012.
    ולמי שמדבר על קשיות שמצטברות לאיי פסולת באוקיינוסים: "הו, תמימות קדושה".
    בבניין ציון ננוחם
    יאיר שפי, shefin@zahav.net.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השבועי החדש שלנו, עם כל הכתבות והתחקירים של "שקוף" ו"העין השביעית" בנושאי סביבה, לצד חדשות משבר האקלים מהארץ ומהעולם.