ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

#חזרנו_לבדוק: מפלגת מרצ ממשיכה להעביר כספים לבית דפוס של מקורב

בשנת 2016 חשפנו כאן שמפלגת מרצ העבירה לכל הפחות סכום של חצי מיליון ש"ח לבית דפוס בבעלות אחיו של חבר הכנסת לשעבר ומס' 6 במחנה הדמוקרטי, עיסאווי פריג'. המפלגה מסרה אז בתגובה שההתקשרות כנראה תופסק. #חזרנו_לבדוק: האם מרצ המשיכה לעבוד עם אותו בית הדפוס של המקורב?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"אין אתגר בלהיות חבר כנסת אם אתה לא חלק מהממשלה". חבר הכנסת לשעבר עיסאווי פריג'

בשנת 2016 חשפנו ב"שקוף" שמפלגת מרצ העבירה סכום מצטבר של 422,934 ש"ח לבית הדפוס "די ג'י פרינט" בכפר קאסם, שבבעלות אחיו של חבר הכנסת לשעבר עיסאווי פריג'. מזכ"ל המפלגה דאז, מוסי רז, הודה בפנינו כי התנהלות זו "נראית רע", ואף אמר שמרצ כנראה תפסיק את ההתקשרות הזו. 

חבר הכנסת ומזכ"ל מפלגת מרצ לשעבר, מוסי רז

גם אנחנו חשבנו שההתנהלות הזו נראית רע: העברת כספים למקורבים פוגעת בשוויון, גורמת לבזבוז כספי ציבור, ומריחה כמו שחיתות. 

לכן, במסגרת תחום ה"פולו-אפ" בו אנו בודקים מה קרה עם חשיפות עבר, חזרנו לבדוק: האם מרצ המשיכה לעבוד עם בית הדפוס של המקורב?

התשובה: בהחלט כן. עובדי בית הדפוס וגם חאמזה פריג', אחיו של עיסוואי פריג' והבעלים של בית הדפוס, אמרו לנו שמפלגת מרצ המשיכה אף המשיכה לעבוד עם "די ג'י פרינט", ואף ציינו כי המפלגה השתמשה בשירותי בית הדפוס בשתי מערכות הבחירות האחרונות.

חבר הכנסת לשעבר, עיסאווי פריג'

פנינו למפלגת מרצ ושאלנו: האם נערך מכרז טרם הוחלט לעבוד עם בית הדפוס "די ג'י פרינט"? האם מפלגת מרצ רואה העברת כספים למקורבים בעין יפה? האם התבטאותו של מוסי רז, מזכ"ל המפלגה לשעבר, שראה התנהלות זו כבעייתית, כבר לא משקפת את עמדת המפלגה?

ממפלגת מרצ – המחנה הדמוקרטי נמסר: "אנו דוחים את הרמיזות והאמירות. מדובר בהתקשרות כדין, ובתשלום עבור שירות שניתן.
נציין כי המחנה הדמוקרטי עובדת עם מגוון ספקים ובתי דפוס, ועבדה גם, בהיקף חלקי, עם דפוס "די.ג'י פרינט". המפלגה מבצעת התקשרויות לביצוע עבודות דפוס ע"י בחירה בספק שמציג את הצעת המחיר הזולה ביותר לאותה עבודה".

רשימת הספקים – סודית

זאת הזדמנות טובה להזכיר: הדוחות הכספיים של כלל המפלגות – חסויים. לאן הולכים מיליוני השקלים בבחירות ובמהלך השנה? אנחנו לא יודעים ותלויים בהדלפות. ולא מדובר בכסף קטן: אלו מאות מיליוני שקלים בשנה – כל מפלגה מקבלת בערך מיליון שקל עבור כל ח"כ בשנה – שעומדים לרשות חברי הכנסת ללא כל פיקוח של הציבור (ופיקוח חלקי להחריד של מבקר המדינה).
הכסף הזה הוא שלנו, של הציבור, וזכותנו לדעת לאן הוא הולך, כדי להיות בטוחים שנעשה בו שימוש ראוי. 

כמה עלה להפיק את קליפ הבחירות המצליח של מפלגת ש"ס? מהי עלות השכר של טל גלבוע, יועצת רה"מ לענייני בעלי חיים? בינתיים, מדובר במידע מסווג, וכפי שאתם רואים – זה חייב להשתנות כי שקיפות תמנע שחיתות ובזבוז כספים. 

קליפ הבחירות של ש"ס. כמה הוא עלה לכם? צילום מתוך יוטיוב

בעבר ביקשנו מכל המפלגות לחשוף את הדוחות הכספיים שלהן, אך כולן התעלמו – כמעט. היחידה שלא התעלמה היא מפלגת מרצ – שחשפה חלקית את הדוחות הכספיים שלה, והנה עדות אחת להוצאה בעייתית שנכללת בהם.

מטריד לחשוב מה עוד מסתתר בדוחות הללו בכלל המפלגות.
עד שלא תהיה שקיפות, הכספים האלה שיוצאים מהכיס שלנו יוכלו להגיע, בחסות האפלה, לכיסי מקורבים וגוזרי קופונים נוספים.

עלינו לבקר את מפלגת מרצ ולדרוש ממנה דין וחשבון על ההתקשרויות מול בית הדפוס של חאמזה פריג'. אנחנו נמשיך לעקוב אחרי ההתנהלות של מפלגת מרצ ונפעיל לחץ עד שנקבל תשובות.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

1. העדפת מקורבים ונפוטיזם פוגעים בכולנו. התנהלות כזו עלולה לגרום לבזבוז כספי ציבור ולאיכות עבודה ירודה – הרי המקורב/ת עלול לקבל תשלום בעקבות קרבה לבעלי הכוח, ולאו דווקא בזכות איכות העבודה או הצעת המחיר הנמוכה ביותר. בנוסף, היא פוגעת בזכות לשיווין – בחירת אדם אחד על פני אדם אחר בזכות קשריו מפלה את האזרחים הרחוקים מבעלי הכוח.
2. מיליוני שקלים מכספי הציבור שעוברים בכל שנה למפלגות, מתבזבזים בצורה לא שקופה ולא מבוקרת. במקום לשמש למטרות ראויות, כמו בניית בתי חולים או שיפוץ כבישים, הם עלולים להגיע לבעלי אינטרס צר שלא פועלים לטובתנו (או סתם להתבזבז על שטויות).

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

הוצאות כלל המפלגות חייבות להיות שקופות – מגיע לנו לדעת לאן הכסף שלנו הולך. אנחנו ב"שקוף" פועלים למען כך כבר זמן רב. נמשיך לבקש מכל המפלגות לפרסם לציבור את דוחות ההוצאות שלהן, ואף נפעל למען חקיקה בכנסת שתחייב את המפלגות לחשוף את הדוחות שלהן לציבור. מוזמנים לעזור לנו דרך הצטרפות לסיירת השקיפות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

תגובה אחת

  1. כמה מאכזבים , מרץ, ממש מכה בבטן הרכה
    האמנו שלפחות במרץ יש טוהר מידות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!