ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כך ייראה החודש הראשון שלי כראש הממשלה – ניר בן-צבי

לכבוד ראש השנה, צוות "שקוף" מפנטז על החודש הראשון בראשות ממשלת ישראל

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

| ניר בן-צבי, מנכ"ל "שקוף", הגליל המערבי |

אתחיל בהתוודות: קראתי את הטורים בפרויקט של כל חברי צוות שקוף (הנהדרים) לפני שכתבתי את שלי. וכך החודשים הראשונים בראשות הממשלה של מאיה / עידן / יעל / אסף / תומר – נתנו לי את החופש להתמקד בשני רעיונות מרכזיים בלבד עבור ההתחלה המדומיינת שלי בתפקיד:

(1) הבעיה הראשונה בה ארצה לטפל: הפקקים.

אתחיל ואומר כי לדעתי, בישראל אף פעם לא תיסע תחבורה ציבורית בשבת. למה? בגלל ה"סטטוס קוו" בין חילונים לדתיים. האם זה טוב או רע? לא אכנס לזה, אבל אני יוצא מנקודת הנחה שזה לא ישתנה (כן, גם ליברמן לא ישנה זאת).

פקקים בתל אביב-יפו

מה הבעיה עם זה? על קצה המזלג: בלי רכבת ואוטובוסים במשך 24 שעות – שהן בעבור מרבית הישראלים עיקר שעות הפנאי – לא ניתן יהיה לוותר על הרכב הפרטי. אם לא מוותרים על רכב פרטי – יש פקקים ענקיים. זה פוגע קשות באיכות החיים ובכלכלה, ומצריך השקעת סכומים גדולים בבניית כבישים ומחלפים. כאשר משקיעים כסף בכבישים – לא משקיעים במערכות להסעת המונים. וחוזר חלילה.

אבל… מה היה קורה אם לא היינו צריכים נהגים ונהגות בשביל להפעיל את האוטובוסים?

אחד הדברים הראשונים שאקדם בתפקיד (אחרי שאסיים עם השקיפות, כמובן 😉) – יהיה הפיכתה של ישראל למובילה עולמית בהטמעת מכוניות ללא נהג (רכבים אוטונומיים). טכנולוגיה שחלק ניכר ממנה כבר מפותח בישראל, אגב.

לנכדים שלנו, כבר לא יאפשרו לעשות רישיון נהיגה. למה? כי כבר היום מחשבים "נוהגים" הרבה יותר טוב מאיתנו. אני משוכנע שיום אחד, לאפשר לבני אדם להמשיך לנהוג ייתפס כרשלנות פושעת. עם מחשב על ההגה, כמות התאונות תפחת דרמטית וכך גם הפקקים (שנגרמים ברובם המוחלט בגלל טעויות אנוש). נהיגה ברכב? היא תהפוך לתחביב בלבד.

רכב אוטונומי ניסויי של חברת אובר

הקפיצה הזו אולי נראית דמיונית, אך היעילות אליה ניתן יהיה להגיע במערכת תחבורה אוטונומית תאפשר לוותר על רכבים פרטיים לחלוטין – ועדיין לקבל שירותי תחבורה אישיים, בשבריר המחיר. ורק דמיינו את כל הזמן שנחסוך.

אז איך זה מתחבר לתחבורה ציבורית בשבת? אוטובוס שלא צריך נהג, יכול לנסוע בשבת. הוא יכול לאסוף נוסעים לבד, לתדלק לבד – ואם יתקע בגלל תקלה, גם להזמין אוטובוס אוטונומי אחר שיגיע במקומו. קטונתי מלהכריע בסוגייה המורכבת, אך בעיניי הדבר שקול לשימוש במעלית שבת, ואינו מצריך פגיעה בקדושת השבת (אציין כי ישנם רבנים שאינם מסכימים עם קביעה זו – אבל זה כרגע בשלב התיאורטי).

זאת – בשילוב חברות מסחריות שיפעילו צי רחב היקף של שירותי מוניות חשמליות ללא נהג – יאפשרו לחלק משמעותי מאזרחי ישראל לוותר על הרכב הפרטי. זה כאמור יהיה טוב לפריון הכלכלי, לזיהום האוויר וגם יעזור בפירוק (חלק) מהמתחים בין הזרמים השונים בחברה שלנו.

מה שתיארתי פה כנראה יקרה בכל מקרה, במוקדם או במאוחר. אז למה ש"אומת ההייטק" לא תהיה הראשונה לאפשר לזה לקרות בכבישיה בקנה מידה רחב?

(2) רוצה להיות שר? היכנס להגרלה

אם כבר בחרתם בי לראשות הממשלה, הנה רעיון לא שגרתי נוסף: הגרלה רנדומלית של תפקידי השר. כלומר: במו"מ הקואליציוני יוחלט כמה שרים מקבלת כל מפלגה ומי יהיו נציגי המפלגה המיועדים להיות שרים – אך לא ניתן יהיה לחלק את המשרדים עצמם. במקום זאת, התיקים יחולקו בהגרלה. בעצם סוג של "סורטיציה" בתוך הממשלה.

למה זה טוב?

כאשר השרים לא יודעים איזה משרד הם יקבלו – לא יהיה מנוס מלבטל משרדים קיקיוניים ולאחד אותם – עד שנגיע למספר נמוך והגיוני. אתם יכולים לדמיין את איילת שקד או יאיר לפיד מסכימים לעמוד בראשות המשרד לשיתוף פעולה אזורי? או משרד ירושלים ומורשת? 

יאיר לפיד. האם יסכים לעמוד בראש משרד ירושלים ומורשת?

אני מעריך שהפחד מקבלת תיקים "גרועים" תוביל את הממשלה לצמצם את כמות המשרדים – זה יעשה סדר בבלאגן ממנו סובלים עובדי הציבור, יחסוך לכולנו כסף ויעשה טוב למדינה.

אזכיר על הדרך שהגרלה כזו יכולה להתאפשר בין היתר מפני שהשרים בישראל במרבית המקרים אינם מקצועיים אלא פוליטיים (שר המשפטים הוא לא בהכרח משפטן, ואפילו שר הביטחון לא נדרש להיות איש צבא).

*

שתהיה זו שנה טובה ושקופה!

יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת ניר בן-צבי

ניר בן-צבי
מייסד-שותף, מנכ"ל נולדתי בנגב, גדלתי בגליל המערבי. בוגר 8200, פריק של עיתונות, טכנולוגיה, סדר ותהליכים. נשוי לרעות, אבא לנעמי. לפני שקוף עבדתי כעשר שנים בעולם ההייטק (בישראל ובקליפורניה) – מרביתן בסטרטאפ בתחום אבטחת המידע – במהלכם ניהלתי צוותים של בדיקות תוכנה, אוטומציה, תמיכה טכנית, הטמעות, פיתוח עסקי וניהול מוצר. ב-2018 הקמתי עם תומר אביטל את "שקוף" – סטארטאפ חברתי, מתוך מטרה לבנות כלי תקשורת רחב היקף ומשנה מציאות.

תגובה אחת

  1. ניר שלום רב,
    אשמח לשוחח איתך על יישום משחקי מחשב בתהליכי בחירות .
    שמי אוקי מרושק ואני מנהלת מדרשת אדם לחינוך לדמוקרטיה ולשלום.
    פיתחתי במהלך השנים שיטת הנחייה שנקראת " המרה של קונפליקט בדילמה "
    השיטה נלמדת במדינות שונות בעולם .
    בברכה ,
    ד"ר אוקי מרושק
    0544448296

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!