ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לבית שבבעלות איימן עודה חסרים היתרי בנייה וחלקו מועמד להריסה

חלק מבית בחיפה בבעלות יו"ר הרשימה המשותפת מועמד להריסה. במקביל, פועל עודה בכנסת למתן אישור חוקי למבנים במצב דומה - מבלי לדווח שיצא נשכר משינוי כזה בעצמו. ביתו של עודה מייצג את הסיפור של המגזר הערבי כולו - בו יש לפחות כ-50,000 בתים ללא היתרי בנייה, בין היתר בשל היעדר תכנון מסודר מצד המדינה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ איימן עודה

מוקדם יותר השנה פורסם במקומון "כלבו חיפה והצפון" כי בבית שבבעלות ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת) בשכונת כבאביר בחיפה קיימות תוספות בנייה לא חוקיות. לפי הידיעה, עודה פנה לעיריית חיפה בבקשה לאשר את החריגות. הוועדה לתכנון ובנייה דחתה את הבקשה משום שלא הוגשו תכניות מתוקנות של הבית.

החלטנו לבדוק מה השתנה מאז: פנינו לעודה ושאלנו אם נכס זה בבעלותו, האם מדובר בבית מגוריו ואם לא – האם בבעלותו יותר מבית אחד, וגם – האם ראוי לדעתו שחבר כנסת, שאמור לשמש דוגמא אישית – יעבור על החוק.

מלשכתו נמסר כי "הבניין כולו שייך למשפחת עודה המורחבת ונבנה בשנות ה-60. ח"כ עודה לא גר שם ויש מרפסת משותפת לכל הדיירים בקומה נמצאת בסטייה מאחוזי הבנייה", עוד הוסיפו כי "זאת דירה בבעלותו והח"כ גר בשכירות בדירה אחרת". כמו כן הח"כ הצהיר שכל החלטה ועדת התכנון מקובלת עליו.

ח"כ איימן עודה

איך הסטייה בבנייה יכולה להשפיע על עבודתו כח"כ?

זכותנו לדעת אילו אינטרסים אישיים וכלכליים יש לנבחרי הציבור שלנו, כדי להבין איך הם משפיעים עליהם בקבלת החלטות שנוגעות לחיים של כולנו.

לפני שבועיים, למשל, אמר עודה שיסכים להצטרף לקואליציית מרכז-שמאל, והציב תנאים להצטרפות – ביניהם מאבק באלימות, תמיכה במקלטים לנשים מוכות, הקמת בית חולים וביטול חוק הלאום.

לצד אלה, דורש עודה את ביטול דו"ח קמיניץ – מסמך שנכתב ב-2016 במטרה להתמודד עם בנייה בלתי חוקית, ובעקבותיו עבר תיקון לחוק התכנון והבנייה שנועד להגביר את האכיפה בעבירות בתחום.

בנוסף דורש ח"כ עודה מתן אישורים למבנים לא חוקיים שנבנו בשטחים בבעלות פרטית, והפסקת הריסה של מבנים כאלה.

דרישות אלה חשובות לכלל המגזר הערבי, ואין ספק שעודה הציב אותן מתוך דאגה לציבור בוחריו. אבל ברגע שיש לנבחר ציבור אינטרס אישי בתחום מסוים – איך נדע שההחלטה מתקבלת מתוך חשיבה טהורה על טובת הציבור?

ח"כ עודה כתב באתר שלו ב-2016: "הבנייה ללא היתר ביישובים הערבים נובעת מאפליה ארוכת שנים וממצב שנוצר על ידי הממשלות עצמן שמנעו כל אפשרות של בנייה מוסדרת. רוב הבנייה המדוברת היא בנייה של אנשים פרטיים על אדמתם הפרטית, אך מכיוון שלא אושרו תוכניות מתאר במשך שנים ארוכות, ועד היום לא מאושרות תכניות מפורטות, לא הייתה שום אפשרות לקבל היתרים לבנייה".

אגב – זו אינה תופעה ייחודית לעודה. כך לדוגמא גם בצלאל סמוטריץ' (ימינה) עשה מעשה דומה כשקידם את חוק ההסדרה: החוק נועד להכשיר בתים שנבנו באופן לא חוקי ביהודה ושומרון, בעוד שח"כ סמוטריץ' בעצמו גר בבית שנבנה בניגוד לחוק בקדומים.

לפחות 50 אלף בתים ללא היתרי בנייה

נושא הבנייה אכן משפיע מאוד על המגזר הערבי – בו היקף הבנייה הבלתי חוקית גדול במיוחד. לפי מחקר של המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי יש כיום בין 50 ל-60 אלף בתים ללא היתרי בנייה בישובים ערביים, וזה עוד בלי לספור את היישובים הלא מוכרים בנגב. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שבישובים ערביים רבים אין בכלל ועדות תכנון ובנייה – ועדה שקובעת את מדיניות הבנייה ומחלקת היתרים, ואין תכניות מתאר לפיהן צריך לבנות. כלומר: גם אם היו רוצים, לא היו יכולים התושבים בישובים אלה לבנות את ביתם באופן חוקי.

בדו"ח רשמי מ-2015 של הממשלה עצמה, נכתב כי לחלק מהיישובים הערביים בישראל חסרות תכניות מתאר – וגם במקומות בהם יש תכניות כאלה, הן לא תמיד מתאימות לאופי היישוב ואישורן יכול להימשך שנים.

בנייה בלתי חוקית ברמה נרחבת כל כך אמורה להדאיג את כולנו: יישוב שלא תוכנן באופן מרכזי, ובעצם מוקם בשלבים על ידי תושביו, לא ייבנה בצורה שמיטיבה עם כלל התושבים, צפוי להיות צפוף יותר ובעל תשתיות ברמה נמוכה יותר.

*

פנינו בשאלות בנושא לעיריית חיפה ולאגף התכנון, אך בינתיים לא קיבלנו תשובה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!