ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

משרד הרווחה מתקצב רק מוסדות תורניים בסעיף תמיכה שנועד לילדים נזקקים

חשיפה: סעיף מיוחד בתקציב משרד הרווחה אמור לתקצב ילדים נזקקים בפנימיות בכ-75 מיליון שקל בשנה. בפועל כל 179 המוסדות שמקבלים את הכסף הם ישיבות או מוסדות לימוד תורניים, חלקם אף נתמכים במקביל בידי משרד החינוך, לכאורה בניגוד לחוק
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

| ליאת לוי |

שר הרווחה חיים כץ. צילום: יוסי זמיר

״תמיכה שוטפת בילדים נזקקים בפנימיות״ נשמע כמו סעיף חשוב במיוחד בתקציב משרד הרווחה – והוא אכן תופס מקום משמעותי: מדובר בכ-75 מיליון שקל בשנה המהווים 64% מכלל התמיכות שנתן המשרד לעמותות ב-2018 ו-62% מהתמיכות ב-2017. 

אך בדיקה של "שקוף" את הגופים המקבלים תמיכה דרך הסעיף מגלה שמדובר בכסף סקטוריאלי: כל 179 המוסדות שמקבלים את מימון התמיכה הם ישיבות או מוסדות לימוד תורניים.

סעיף שנולד מהסכמים קואליציוניים

התמיכה בילדי פנימיות הוא כאמור אחד סעיפי התמיכות הגדולים של המשרד. טיפול באנשים עם מוגבלויות, למשל, זוכה ב-2.27% מהתקציב בלבד. טיפול בלקויי שמיעה ושיקומם – 1.6%. תמיכה במוסדות ציבור המסייעים לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית – 6.8%. 

על פניו נראה שהמשרד שם בראש סדר העדיפויות שלו תלמידים נזקקים – אבל בפועל זה קורה רק עבור אלה המשתייכים לזרם מסוים.   

למה משרד הרווחה ״מלבין״ את הסעיף ולא פשוט מכנה אותו "תמיכה בתלמידי ישיבות ומוסדות תורניים"? איך יכול להיות שלמרות שלא מדובר בסעיף תמיכה ייעודי אף מוסד פנימייתי שאינו מגזרי לא נתמך על ידו? 

גורם בכיר במשרד הרווחה אמר לנו כי מדובר בסוד גלוי במשרד וכי הסעיף הוא למעשה תולדה של הסכמים קואליציוניים, אשר גוזרים בשורה התחתונה כסף משמעותי מתקציב התמיכות למטרות שנדמות פוליטיות.

תמיכה מכמה משרדים במקביל בניגוד לחוק

בקריטריוני התמיכה של משרד הרווחה מובהר כי המשרד לא יתקצב מוסדות שנתמכים במקביל על ידי האגף התורני של משרד החינוך. אלא שבדיקה שערכנו מצאה כי כפל התמיכה קיים גם קיים. כך לדוגמא, בשנת 2017, "נזר ישראל", מוסד של חסידות גור שקיבל תמיכה ממשרד הרווחה על סך 818 אלף שקל, זכה באותה שנה גם לתקצוב מהאגף התורני של משרד החינוך על סך 600 אלף שקל.

כך גם ישיבת ״אמרי האמת״ של חסידות גור זכתה בתמיכה כפולה: כ-400 אלף שקל ממשרד הרווחה וסכום כפול ממשרד החינוך, באותה שנה. 

עמותה נוספת בשם ״מוסדות התורה של חסידות גור״ קיבלה כ-2 מיליון שקל ממשרד החינוך ונתמכה במקביל בכחצי מיליון שקל על ידי משרד הרווחה – לכאורה בניגוד לקריטריונים. כמובן שחסידי גור אינם הנהנים היחידים מכפל התמיכות לכאורה והדוגמאות עוד מרובות. תוכלו לבדוק בעצמכם מוסדות – כאן.

ממשרד הרווחה נמסר כי ״סעיף התמיכה מיועד לכל מסגרת חינוך על-יסודית המפעילה פנימייה לילדים הלומדים בה. כל מוסד חינוך פנימייתי מכל מגזר דתי, כללי ולא יהודי רשאי לפנות בבקשה לקבלת תמיכה כל עוד הוא עומד בקריטריונים למתן התמיכה.  המחלקה למוסדות ציבור מבצעת בכל שנה הצלבת רשימות תלמידים, עבורם ניתנת התמיכה, עם רשימות תלמידים עבורם משולמת תמיכה מאגף מוסדות תורניים במשרד החינוך. כאשר בהצלבה נמצא כפל תמיכה, המחלקה מקזזת למוסד זה את הכספים ששילמה לו״. 

למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה. צילום: יוסי זמיר

הפנימיות קורסות

״משרד הרווחה הוא המשרד הכי מופרט בישראל״, אומרת מנהלת פנימייה לנוער בסיכון לשעבר, שמכירה את המערכת כ-20 שנה ומבקשת להשאר בעילום שם. ״הכל עובר למיקור חוץ שהעמיק עם השנים״. היום רוב מעונות חסות הנוער – פנימיות והוסטלים, מנוהלים על ידי עמותות שנתמכות על ידי משרד הרווחה והכסף לא מגיע למוסד באופן ישיר. המודל הזה נחל כישלון חרוץ כפי שניתן להסיק מהמספר הרב של המוסדות שקרסו רק במהלך השנה האחרונה. ״העמותה שמפעילה פנימיות מקבלת 12 אלף שקל ממשרד הרווחה על כל ילד״, היא מוסיפה, ״מתוך זה אנחנו קיבלנו כ-2000 שקל לילד והיינו צריכים להסתדר״.    

המידע המלא לעיונכם

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

12 תגובות

  1. ליוסי צריך לקרוא "יוסי", לאבי צריך לקרוא "אבי". כשמישהו קורא לתמיכה במוסדות תורניים "תמיכה בילדים בפנימיות", זה שקר. ואולי גם עבירה פלילית.

  2. 1) אם החוק אינו מאפשר כפילות של תמיכות ע"י משרדי הממשלה אזי משמעות הכפילויות שקיבלו מוסדות תורניים שונים היא שהם הונו את המדינה. 2) ממש מקומם שכמעט כל תקציב התמיכות של משרד הרווחה (או שמא כל התקציב) מגיע למוסדות תורניים, ללא כל קשר לצרכים האמיתיים אלא משום הסכמים קואליציוניים שסחיטת החרדים מופעלת בהם. 3) תרבות הרמיה של החרדים מחייבת בדיקות יסודיות של כל נתון ונתון שהם מציגים כולל שמות ומספרי החיים בפנימיות או הלומדים בישיבות וכד'.

    1. לומר שיש אצל החרדים תרבות רמיה, זו השמצה והכללה שאינה ראויה, וחבל. אגב, המדינה גם מאמינה בשקר הזה ולכן היא בודקת את כל המוסדות החרדים בבדיקות פתע, דבר שהיא אינה מעלה בדעתה לעשות באוניברסיטאות, שם הכל מותר. כולנו יודעים שהסטודנטים והסגל מחפפים ואין עליהם שום פיקוח, והכל בשם החופש האקדמי.

  3. לא כל הכסף הולך לחרדים יש שם לא מעט מוסדות דתיים לאומיים ומסורתיים. מדינה נורמלית היתה מתקצבת באופן נורמלי את המוסדות האלה באופן שהם לא היו נצרכים להסכמים קואליציוניים כדי להחזיק מעמד. המוסדות האלה משרתים ציבור גדול שהמדינה באופן מכוון מתקצבת אותו בחסר כדי שיצטרך לעשות קומבינות לקבל את מה שילד חילוני מקבל בלי לקמבן.

  4. לא עכברא גנב,חורא גנב. ברגע שישנם הסכמים קואליציונים,ישנה שחיתות.
    יש להאשים גם את מבקר המדינה שנרדם בעמידה.

  5. רק שכחתם לכתוב שעמותת איחוד מוסדות גור מפעילה נופשונים לילדי חינוך מיוחד, מועדוניות לילדים חינוך מיוחד, תמיכה במשפחות נזקקות ועוד מגוון מפעלי חסד, שכספי משרד הרווחה הולך אליהם.

    1. אולי האקטיביזם של "שקוף" עשאו מדוקדק לשונית: משקיף כפעיל ולא שקוף כסביל. מגלה טפח ומכסה טפחיים.

    2. שטויות ושיגולי דעת.
      כסף לפנימיות זה כסף לפנימיות, לא למיזמי חסד אחרים.
      יש עוד מגזרים במדינה והזוי ש100% מכספי התמיכה בפנימיות הולכים לחרדים, ויש לכם את החוצפה להצדיק את הגניבה בראש חוצות ..

    3. הכסף לא מיועד לצדקה או תמיכה אלא לילדים ואם חסידי גור לוקחים הנזקקים את הכסף ועושים עם זה כרצונם זה פלילי.

    4. אני בטוח שחסידות גור בפרט ושאר המוסדות שמקבלים עודים פעולות חסד רבות וראויים לכסף- ועדיין זה הזויייי שהחלוקה היא כזאת סקטוריאלית!
      גם פנימיות לא דתיות רבות עושות עבודת קודש וראוי שיקבלו תמיכה.

  6. אני מריח את הכלב קבור בתגובת משרד הרווחה במלים "רשאי לפנות בבקשה לקבלת תמיכה כל עוד הוא עומד בקריטריונים".
    האפשר לגלות את הקריטריונים?

  7. שאלת תם: מי הגוף שאחראי לפקח שהחוקים והנהלים של תמיכה כפולה לא מופרים? רק מבקר המדינה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,908 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור. 

בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.