ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הכירו את הח"כ שלא שוכח אתכם בפגרה – כתבה שלישית בסדרה

אין ועדות ואין מליאה. גם חקיקה אין – וחברי הכנסת בעצם חופשיים בפגרה. מי מהח"כים לא שוכח את הציבור שמממן לו את השכר? בכתבה הקודמת פנינו לנבחרי הציבור ושאלנו אותם מה הם עושים עבורנו בתקופה חסרת תקדים באורכה בה הכנסת לא מתכנסת. בכתבה זו נראיין בקצרה את חבר הכנסת שמשתדל לא לפספס אף פניית ציבור, גם בפגרה - אורי מקלב
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הכנסת לא עבדה ולו יום אחד עבורנו מאז דצמבר 2018, וגם לא תחזור לעבוד (אלא אם יבוטלו הבחירות) עד נובמבר 2019. 

בכתבה הנוכחית תכירו ח"כ מהחרוצים בכנסת: אורי מקלב מיהדות התורה.

מקלב הוא היחיד (!) שדרש מיו"ר הכנסת להקים ועדות זמניות שימשיכו לעבוד בזמן הפגרה. הוא הסביר כי "למרות חוסר האפשרות להקים קואליציה, החיים עצמם כמובן ממשיכים כסדרם. בארץ ובעולם, מתרחשים אירועים חברתיים, כלכליים ומדיניים שונים ולמרבה הצער גם אסונות ואירועים קשים". 

לדבריו, "הציבור הרחב מצפה שוועדות הכנסת, ידונו, יחקרו וילבנו את הסוגיות העומדות על הפרק. בנוסף, פרויקטים, רפורמות ופעולות שונות לשיפור ולקידום פעילות המשק, המגזר הציבורי והרשויות המקומיות, נתקעות במשך חודשים ארוכים, מכיוון שוועדות הכנסת אינן פעילות. במשרדי הממשלה ועל שולחנן של ועדות הכנסת, מצטברות מאות בקשות לאישור תקנות וצווים, ללא יכולת לאשרן. גם לאחר הבחירות והקמת הממשלה בעוד כחצי שנה, צפוי עיכוב באישור התקנות והצווים, עקב העומס שיצטבר על שולחן הוועדות".

שיאן הנוכחות בכנסת

את קוראינו האדוקים זה בוודאי לא הפתיע. מקלב, מבדיקתנו, הוא שיאן הנוכחות בכנסת. מקלב הקים שורת שדולות וגם מגיש שאילתות רבות למשרדי הממשלה, לא טס בכלל לחו"ל על חשבון גורמים זרים, וידוע באי הזנחת פניות ציבור.

התקשרתי למקלב לשמוע את דעתו על המצב המטורף אליו נקלענו. קצת קשה לעקוב אחר חוטי המחשבה שלו שמתחווטים מחדש ללא הרף סביב הסוגיות הרבות בהן הוא עוסק. כאשר אני מצלצל, הוא בדיוק עסוק בפעולות מול משרד התחבורה במטרה לאפשר הטענת רב-קו לאנשים שאינם מחזיקים כרטיס אשראי.

למה אתה מבקש שהוועדות ימשיכו לעבוד?

"ביקשתי מאדלשטיין להמשיך לקיים את הוועדות משום שיש דברים שחבל שאנחנו לא דנים בהם. התענית הזו ארוכה מדי. נהרג עכשיו מישהו מהמנופים. בכל מקום אתה רואה משאית מורידה חומרים או מעבירה דירה, ויש סכנה. הכנסת צריכה לדון בזה. חלק מהתקנות שיכולות למנוע תאונות לא מקודמות – כי הוועדות לא מתכנסות".

מליאת הכנסת – ריקה

מה תקוע למשל?

"על שולחן ועדת הרווחה יש כ-50 תקנות שמחכות לאישור. אתה יודע כמה תקנות שיכולות לעזור לנכים ולדיני עבודה ולהגנת הצרכן – תקועות?"

למה אדלשטיין מסרב? 

"הוא חושב שוועדה יכולה להיות פופוליסטית בזמן הזה. נכון שבוועדות יהיו כמה מילים של פופוליזם בגלל שאנו בתקופת בחירות, יחד עם זאת נקדם דברים. לא נהיה סטריליים, אבל חייבים לעבוד. ויש הסכמה משני הצדדים לאשר אותם. זה לא חייב להיות פופוליסטי". 

אתה מבין את טענות יו"ר הכנסת?

"הוא לא רוצה תקריות והוא מעדיף שלא תהיה ועדה. אבל זו טעות. אז 20% יהיה פופוליסטי – אבל נקדם דברים. נניח טביעת ילדים בבריכה. שמע, זה קיץ. צריך לכנס את כל אנשי המערכת ולעשות ביניהם תיאומים. ראית אותי בוועדות. אצלי זה שולחן עגול – מחלקים בין המשרדים את העבודה. גם כמעט אין פריימריז בשום מפלגה, וכולם מסכימים אתי שחבל שהכל תקוע".

מה אתה עושה בפגרה? 

"מגיעות אלי אינספור פניות ציבור. המון על מעונות עכשיו. אמש עזבנו את הכנסת בתשע וחצי בערב. חלק מהמשרדים הממשלתיים עוזרים, אחרים בורחים. הם בהדממה. נזהרים מלהתעסק עם פוליטיקאים ולא ששים לענות. אם תעזבני יום יעזבך יומיים, כתוב בתורה. דהיינו אם אתה עוזב אותי יום אעזוב אותך יומיים. כלומר יש רצף אי עשייה שקשה יותר ויותר לחזור ממנו לשגרה".

ואצלך בלשכה?

"כל פניה שמגיעה – אני לא יכול שלא לעזור. הצוות שלי יודע שאני כל הזמן אבקש להתעדכן איפה היא עומדת".

איך התגובה בציבור החרדי על הקדמת הבחירות?

"אנשים שאני פוגש מאוד כועסים עלינו – הכנסת והנבחרים – שהגענו למצב כזה. המרמור הזה בצדק. לא היה צריך בחירות. אני מאשים את ליברמן". 

בציבור החרדי ייצאו להצביע ב-17 בספטמבר? 

"מדברים אצלנו הרבה על שאננות ואנחנו מנסים לעורר. זה נהיה קשה. הציבור אדיש, ודאי שגם אצלנו".

אדלשטיין: "הדברים יישקלו"

מלשכת יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין מסר לנו בתגובה: "באופן טבעי, פעילות הכנסת בתקופת פגרת בחירות היא מצומצמת, וזאת על מנת למנוע ניצול לרעה של הכלים הפרלמנטריים לטובת מערכת הבחירות. על כל פנים, יושב ראש הכנסת אינו הגורם המוסמך להקים ועדות בכנסת. הסמכות להקים ועדות נתונה בידי מליאת הכנסת לפי המלצה של הוועדה המסדרת. כאשר עלה צורך דחוף בהקמתה של ועדת החינוך, התקיים דיון על כך בוועדה המסדרת ומליאת הכנסת אישרה את הקמת הוועדה. ככל שיעלה צורך בהקמת ועדות נוספות בעתיד, הדברים יישקלו על ידי הגורמים המוסמכים באופן דומה".

. מוזמנים לפנות לח"כ מקלב, או לח"כים אחרים – ולעדכן אותנו מי עוזר ומי מתעלם בתקופה זו בה לח"כים יש שכר מלא אפס 0 מחויבויות.

  • את כל כתובות הדוא"ל של הח"כים תמצאו כאן.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

3 תגובות

  1. הערכה רבה לפעילותו הציבורית של חבר הכנסת אורי מקלף. לתחושת האחריות הציבורית ועל עשייה אמתית למען הציבור ולא לביתו שלו.
    מוכיח לנו שלא חייב להיות מחסום בין הציבור החילוני לחרדי. חברי כנסת ייבחנו על פי פעילותם ולא על פי זהותם הדתית או המפלגתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!