ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חברות התרופות הגדולות תרמו להסתדרות הרופאים 2.8 מיליון שקל בשנה

בדיקה של נתוני משרד הבריאות מעלה כי ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) קיבלה כ-2.8 מיליון שקל מחברות תרופות ב-2017 לבדה. מרבית הכסף מיועד למימון טיסות וכנסים לאנשי הארגון, תוך יצירת חשש לניגוד עניינים משמעותי. ולא פחות חשוב: הר"י היא אגודה עות'מאנית המתנהלת במחשכים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

איך הייתם מרגישים אם הרופא שרשם לכם תרופה חזר הרגע מביקור בחו"ל על חשבון החברה שמייצרת את אותה תרופה? או מה הייתם אומרים אם הארגון המייצג את אותו הרופא וחבריו, זה שיושב בעמדות מפתח בבתי החולים, קופות החולים ובוועדות רפואיות שונות – היה זוכה לתרומות רק מבעלי העניין בתחום – חברות התרופות עצמן?

תכירו את ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י), המייצגת כ-95% מהרופאים במדינה. הר"י הוקמה ב-1912 והיא אגודה עות'מאנית – מצב חוקי עתיק ומעוות המאפשר לארגון לא לפרסם את דו"חותיו הכספיים, ולהתנהל במחשכים.

ממידע שהגיע ל"שקוף" עולה כי תקציב הר"י עומד בשנים האחרונות על כ-80 מיליון שקל בשנה, כ-75% מקורם בדמי חבר שמשלמים הרופאים. הארגון מעסיק כ-70 עובדים.

אך בדיקה שלנו גילתה כי בנוסף לדמי החבר, זוכה הארגון לתרומות לא מבוטלות מחברות התרופות: כך בשנת 2017 קיבל הארגון כאמור 2.8 מיליון שקל – מתוכם "פייזר" לבדה תרמה כחצי מיליון שקל, "נובו" 445 אלף שקל ו"אסטרה-זנקה" 336 אלף שקל. 

תרומות להר"י

לטובת מה נתרם הכסף? רובו, כשני מיליון שקלים, נתרמו לטובת מימון נסיעות וכנסים של אנשי הארגון בארץ ובחו"ל. חצי מיליון שקל נוספים הוקצו לסעיף "אחר".

יעוד התרומה

בהר"י טוענים כי אינם מקבלים תרומות

משרד הבריאות מפרסם מדי שנה דו"ח על תרומות במערכת הבריאות (בתי חולים, קופות חולים, עמותות ואיגודים מקצועיים שונים, ביניהם הר"י). מרבית הכסף שנתרם במערכת באופן כללי, כ-71 מיליון שקל ב-2017, מקורו בחברות התרופות.

העובדה שמשרד הבריאות מוצא חשיבות בהשקפת התרומות מעידה על החשש ממעורבות מוגברת של כסף תאגידי במערכת הבריאות. בעבר מנכ"ל המשרד אף הביע זאת בקולו ובהמשך פרסם הנחיות בנושא בנוגע לפגישות של רופאים עם תועמלני חברות תרופות. למרבה הכעס, יו"ר ההסתדרות הרפואית, ציון חגי, הורה בזמנו לרופאים שלא לקיים את הנחיית משרד הבריאות.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ציון חגי. הורה לרופאים להתעלם מהנחיית משרד הבריאות שלא לפגוש נציגי חברות תרופות.

כך או אחרת, לפני כשנה וחצי פנתה עו"ד נילי אבן חן מ"התנועה לאיכות השלטון" להר"י בבקשה לקבל את הדו"חות הכספיים של הארגון ולעמוד על מקור ההכנסות שלו. תשובת הר"י: "הארגון אינו מקבל תמיכה כספית כלשהי מהמדינה ואינו מקבל תרומות".

בעקבות הגילויים שלנו המצביעים כי הארגון בהחלט קיבל כספים משמעותיים מחברות התרופות, פנינו להר"י בכמה שאלות – אך מהארגון לא נמסרה תגובה.

הר"י פרסמה בעבר חוות דעת על ניגוד העניינים בו היא והרופאים שהיא מייצגת מצויים, והציגה טענה כוללת של "רע הכרחי". חוות הדעת מתנגדת להצעה להכליל את הרופאים בחוק שאוסר על עובדים בשירות הציבורי לקבל מתנות: "ההסתדרות הרפואית בישראל מכירה בבעיות האתיות הנובעות ממערכת יחסים זו, ובראשן החשש כי תהיה השפעה על ההתנהגות המרשמית של הרופא, אך היא סבורה כי בעיה זו יש לפתור בדרכים אחרות, במישור האתי ולכן היא מתנגדת להצעה זו, שכן באמצעותה יבוא הקץ על הלימוד הרפואי, על ההתקדמות המדעית והטכנולוגית ועל רמת הידע של אנשי הרפואה במדינה".

תגובת הר"י שהגיעה לאחר פרסום הכתבה: "המידע שפורסם בכתבה זו אינו נכון באופן עובדתי ומעלה את החשש שמקורו בגורמים בעלי אינטרס. ההסתדרות הרפואית אינה מקבלת תרומות, ולמרות העובדה שהיא עמותה עות'מאנית היא מפרסמת את התנהלותה הכספית באופן שקוף מזה מס' שנים באתר ההסתדרות הרפואית".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

  1. חברות התרופות מחזיקות בכיסן הן את משרד הבריאות והן את הסתדרות הרופאים (ובמידה רבה את הרופאים עצמם). אבל גם את חברות התקשורת!!!
    היות שמדובר בכסף גדול, ובנושא החיסונים בכסף עצום, כולם מתיישרים בסופו של דבר על פי חברות התרופות, והתוצאה היא רפואת-יתר – יותר מידי טיפולים ותרופות, והרבה יותר מידי חיסונים, חלקם מיותרים, חלקם מאד לא יעילים, ואף אחד מהם לא בטוח לשימוש.
    המסקנה המתבקשת היא שכל אחד ואחת יקחו אחריות על עצמם ועל משפחתם, וילמדו טוב-טוב את החומר, עדיף לא חומר שמקורו בממסד או ממומן ע"י חברות התרופות, ויחליט על בריאותו בעצמו.
    והכי טוב לא להשתמש בכלל בתרופות או בטיפולים רפואיים כימיים (אלא במקרים יוצאי-דופן ונדירים).
    ככל שלוקחים פחות תרופות או משתמשים פחות בטיפולים חודרניים – יותר בריאים.
    מניסיון!!

  2. חברות התרופות מנהלות את סדר היום במדינה בכל הקשור לנו ולילדים שלנו, ויש הסתה והשתקה פומבית בכל הקשור לביקורת על חיסונים, למרות שבשנים הקודמות התקשורת השתתפה בביקורת על חיסונים, מאז שהחל הקמפיין לחצבת שבסופו יקראו לחסן את כולם על פי חוק – יש הסתה ברורה והצגת צד אחד בתקשורת.
    ממתי חוגגים סתימת פיות בתקשורת? כל הכבוד לכם על הביקורת והלוואי שתחקרו לעומק גם בנושא חשוב זה.

  3. גם בתחום החיסונים, רוב המלצות הרופאים הן בעקבות מחוייבות לעמידה ביעדים שמונחתים מלמעלה, על ידי בכירים שמקבלים סוגים שונים של שוחד מיצרני החיסונים.
    במדינות כמו יוון, אפילו ראש הממשלה קיבל שוחד מיצרני החיסונים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,958 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!