ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

סיפורה של החברה העסקית השקופה בעולם

משכורות שקופות לציבור, מאזן כלכלי שמופץ ברשת ומידע מפורט על מאפיניי העובדים; לא מדובר על החלום השקוף במדינה דמוקרטית, אלא על החברה הפרטית "באפר" (Buffer) - שהחליטה לקחת צעד אחד קדימה את ההתנהלות הפתוחה בחברה עסקית. מה הוביל אותה לצעד הזה, איך בכלל מייצרים שקיפות במגזר העסקי התחרותי, ואיפה הם לקחו את זה צעד אחד יותר מדי?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

|   טור אורח: בר לנקרי |

שקיפות היא כלי דמוקרטי חשוב, שתורם לשיפור המערכות הציבוריות ולשמירה על האינטרס הציבורי והחוק. זה לא סוד שעדיין שגופים ונבחרי ציבור רבים לא רוצים לחשוף את הקלפים שלהם בתירוצים שונים. הלא-שקופים טוענים שזה עשוי להוביל לכך שיצביעו "משיקולי פופולריות ולא משיקולים עניינים" (כך אמרה שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית לשעבר במשרד רה"מ).

אבל חברה פרטית אחת מוכיחה שאפשר אחרת – כאשר החליטה להרים את הכפפה ולייצר את החברה המסחרית השקופה בעולם – יותר מכל משרד ממשלתי בישראל.

המטרה: האושר של הלקוחות

בשנת 2010 הוקמה חברת "באפר" (Buffer) בבריטניה. החברה עוסקת בניהול חשבונות ברשתות חברתיות. מספר חודשים לאחר שנפתחה הציבה לעצמה מטרה ייחודית: להתייחס בעיקר לאושר של לקוחותיה ולבנות חברה פתוחה, שבה כולם מתקשרים עם כולם. איך? בעזרת מה שהם מכנים "שקיפות קיצונית" (Extreme Transparency).

הדבר הראשון והמטורף שעשו ב"באפר" היה חשיפת כל הידע של החברה; כל נתוני החברה פתוחים לכולם באינטרנט. הפרסום לציבור אמנם דורש תחזוקה שוטפת, אך לטענת החברה מדובר בתוספת קטנה לעומס הקיים – במקום לתייק מידע בשרת סגור, הוא מועלה לרשת. מעל למיליון אנשים כבר נכנסו לבלוגים של "באפר" וראו את שיטת העבודה שלהם, קודים המשמשים לתכנות ולהפעלת היישום שלהם, דו"ח העוסק בייצוגיות החברה לפי מגדר, מוצא אתני, גיל וכו'. ב"באפר" אפילו ניתן לראות כמה החברה מכניסה, מאילו מקורות ומה הן הוצאות החברה. כל סנט ב"באפר" מתועד וחשוף לעיני כל.

קטגוריית השקיפות בדף הבית של "באפר". לחיצה על כל נושא מכילה קישור לבלוג רלוונטי

כמה מרוויח המנכ"ל?

ב"באפר" לא מסתפקים רק בפעילות ארגונית שקופה, גם על העובדים חלים נהלי שקיפות. המשכורות של כל העובדים חשופים לעיני – החל מהמנכ"ל, דרך מנהלי המחלקות ועד הדרג הזוטר ביותר בחברה. גם הנוסחה לחישוב מדרגת השכר עבור כל עובד – שקופה. מרבית החברות לא יחשפו מידע שכזה וחלקן יטענו שמדובר בחדירה לפרטיות העובדים. ב"באפר" טוענים שחשיפת השכר של כולם תרמה לחברה, מפני שכל עובד יודע כיצד מעריכים אותו ובעקבות כך ישנן פחות פניות מעובדים בנושאי שכר (העלאות, בונוסים ועוד).

אם מתחשק לכם לדעת כמה אתם יכולים להרוויח ב"באפר" – אתם יכולים לבדוק במחשבון השכר, מבלי להגיע לראיון או לשלוח קורות חיים.

החברה בתקופה טובה או רעה?

ב"באפר" כל משקיע יודע בדיוק עבור מה ולמי הוא משלם. כך לדוגמא, החברה מציגה מה היא עושה בכספים המושקעים בה (ראו תמונה). יתרה מזאת, ב"באפר" יכול כל משקיע פוטנציאלי לראות את מצב החברה – אם היא בתקופה קשה או טובה, האם יש מגמות שונות בצמיחתה וכו'.

בנוסף, בניגוד לנורמה העסקית, השקיפות במצב החברה דווקא דוחפת את עובדיה לביצועים טובים יותר, מגבירה את האמון בה.

מי הארגון השקוף בישראל? אנחנו!

לצד העבודה העיתונאית, אנו משקיעים זמן רב בתפעול ארגון מקצועי, המתנהל באופן יעיל, הוגן, שקוף ובהתאם לדרישות החוק. אנחנו מתנהלים בשקיפות תקציבית מלאה וכל שקל חשוף לציבור בצורה חסרת תקדים. קובץ התקציב הציבורי שלנו מתעדכן בכל 15 לחודש (בעבור החודש שבא לפניו).

בנוסף אנחנו מקפידים להשתמש בהליכי שיתוף ציבור כחלק בסיסי וחשוב ממודל הפעולה שלנו.

אחד העקרונות שמנחים את "באפר" הוא יצירת מגוון תעסוקתי בחברה, כדי לוודא שלכולם קיים ייצוג שווה בחברה. איך עושים את זה? באפר הקימה את "דשבורד הגיוון" (Diversity Dashboard), מערכת שמראה בזמן אמת את ההתפלגות של עובדי החברה בהיבטים דמוגרפיים שונים כגון מגדר, מוצא אתני, אנשים בעלי מוגבלויות וגיל. החברה שואפת לשלב אנשים מעולמות שונים בחברה ומנגישה זאת לעיני כל. כך, כולנו יכולים לראות את מצב החברה בהיבטים הדמוגרפיים השונים.

ומה בעתיד?

"באפר" שוברת כל דעה קדומה על שקיפות בעולם המסחרי, ומוכיחה שהשקיפות היא יתרון. חשוב לציין שיש מגבלות לשקיפות, אותן "באפר" למדה בדרך הקשה: החברה פרסמה לציבור את המשובים האישיים של כל עובד, עם הערות אישיות אודותיו. הם הבינו במהרה שאין תועלת או צורך בשקיפות במשובים, מפני שהדבר הוביל לכך שאנשים חששו לדווח בכנות באותה המסגרת. לכן, המשובים נשארים בידי ההנהלה.

עתה יש רק לקוות שלפחות הממשלה, הכנסת, בתי המשפט והרשויות המקומיות בארץ יאמצו את עקרונות השקיפות האלה. מי יודע, אולי ההשפעה הבאה של המגזר העסקי על הציבורי תהיה הגברת השקיפות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!