ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

איך העבירות לכאורה של בנימין נתניהו פגעו ספציפית בך?

איך שלושת התיקים בהם חשוד ראש הממשלה פוגמים בחיי היום-יום שלך? עברתי תיק-תיק ובדקתי כמה כסף יכולנו לחסוך אילו נתניהו לא היה מבצע את העבירות שהיועץ המשפטי לממשלה ומשטרת ישראל מייחסים לו. כמו-כן איך התיקים מכשירים שחיתויות עתידיות, כיצד ניהול המדינה נפגע, וגם על איזה תיק כולנו צריכים להגיד תודה?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:


תיק 4000

היועץ המשפטי והמשטרה: רה"מ בנימין נתניהו העניק הטבות לשאול אלוביץ' בתמורה למעורבות בלתי פוסקת בניהול אתר וואלה שבבעלותו.

איך זה פוגע בך?

  1. כל משפחה הייתה חוסכת אלפי שקלים. לפי כתב האישום (לפני שימוע), נתניהו בלם רפורמה שהייתה מאפשרת להוזלת מחיר האינטרנט והטלפון בביתך וצ'יפרו ללא צורך את בזק. לפי דו"ח שיצר משרד התקשורת עצמו – בזק מרוויחה, בזכות ניצול לרעה של היותה מונופול, פי 4.3 מהרווח הנורמטיבי. בזק הרוויחה בחמש השנים שבדקו מחבר הדוח, 8.8 מיליארד שקל (!) לעומת 2 מיליארד שהייתה אמורה להרוויח אילו הייתה תחרות. מדובר בכספים שיכלו להישאר בכיס שלך. בחדשות 2 חישבו  שהצרכנים משלמים במצטבר אלפי שקלים מיותרים לבזק כתוצאה מעיכוב הרפורמה.
  2. חיי היום-יום שלך יכלו להשתדרג. ההטבות במס שנתן נתניהו לבזק הפחיתו את התגמולים שהמדינה יכלה לקבל. בכתב החשדות הפרקליטות הגיעה לסכומי עתק הנאמדים בלפחות 1.8 מיליארד שקל. זה כספים שיכלו לשדרג את מערך התחבורה הציבורית וחדרי המיון בישראל, למשל, במקום לרפד כיסיהם של קומץ.
מתוך כתב החשדות


תיק 1000

היועץ המשפטי והמשטרה: רה"מ קיבל "קו אספקה" של סיגרים ושמפניות מאנשי עסקים במשך 5 שנים, בשווי שהסתכם לכ-700 אלף שקל. נתניהו בתמורה ביצע פעולות שלטוניות למען אחד מרוכשי המתנות. נתניהו לא דיווח כדרוש על זיקותיו לאותם אנשי עסקים.

איך זה פוגע בך?

  1. ניהול המדינה נפגע. רה"מ הקדיש לא מעט מזמנו לסייע לצרכי רוכשי המתנות – על חשבון זמן לניהול ענייני המדינה.
  2. מוסד ראשות הממשלה הוצע למכירה. הסתבר שמי ש"מפנק" את רה"מ זוכה לגישה מיוחדת, לרבות הרמת טלפונים אישית למענו לבכירים בארה"ב. האזרח הרגיל שלא יכול לרכוש מתנות בשווי כביר – לא יקבל גישה. בנוסף מעמד ישראל נפגע: פקידים בכירים מעבר לים (מזכיר המדינה משגריר ארה"ב) קיבלו פניות לסיוע אישי לטייקונים – מראש ממשלת ישראל.
  3. תקציב המדינה יכול היה להינזק. רה"מ קידם הטבות מס לטובת אחד ממרעיפי המתנות (ארנון מילצ'ן) – הטבות שהיו גורעות מקופת המדינה סכומי עתק. מהלך זה נכשל.
  4. הכשרת שחיתויות עתידיות. רה"מ נמנע מלדווח, בניגוד לחוק, על הקשרים עם רוכשי ההטבות. לטעמי זו הפגיעה החמורה ביותר – רה"מ מגדיר פה מחדש נורמות שמבטלות את המושג "ניגוד עניינים" בצורה שתפגע בכולנו שנים קדימה.
מה זה ניגוד עניינים ואיך זה פוגע בך?
ניגוד עניינים זה כשיש לך אינטרס נוסף, סותר, אשר עלול להשפיע על החלטותיך. זה קורה לכולם, אבל זו בעיה חמורה כאשר מדובר בדמות שלטונית. למה? משום שהאינטרס היחיד שאמור לעמוד לנגד עיניך כמשרת הציבור הוא האינטרס שלנו, הציבור.
לדוגמא, אם חבר שלי היננו טייקון שמרעיף עלי מתנות – אולי אחשוק לפנקו ולסדר לו תשלום מס מופחת. אלא שהציבור הרחב כולו ייפגע מכך שאותו טייקון ישלם פחות מס. קופת המדינה תינזק.
לכן במקרה זה אהיה בניגוד עניינים – ואהיה אמור לדווח על זיקתי אליו ולא אגע בנושאים שעלולים לסייע לו.
אף אדם איננו אל. לכולנו יש ניגודי עניינים. הפתרון הוא לחשוף אותם לאור השמש (שקיפות), כך שלא נוכל להתפתות לעסוק באותם מקרים כשאנו משרתי ציבור. אך בעקבות הפרשה הזו וכדי להיחלץ ממנה ללא פגע – נתניהו, שלא דיווח על ניגוד העניינים שלו עם אנשי עסקים, פועל לריכוך הגדרת "ניגוד עניינים" ולביטולה כעבירה כדי לבטל את כתב האישום.
אלא שמדי יום בעיריות, רשויות, ובממשלה פועלים אנשים שנמצאים בניגודי עניינים.
בעקבות ההתנהלות של נתניהו, הם עלולים לא להתרחק מניגודי עניינים, אף שהם מסוכנים לציבור יותר מאש. הם רואים בעיניהם המשתאות את משפחת ראש הממשלה, שאמורה לסמל יותר מכל את טוהר השלטון – מקבלת מתנות מאנשי עסקים בשווי אדיר. את רה"מ מקיף עצמו במנגדי עניינים. את הצמרת מלגלגת על תחקירים והמלצות משטר בנושא. יש ביקורת? נתקוף את המבקרים ונתייגם כבוגדים. המלצות לכתבי אישום? נפקפק במניעי המשטרה, נשסע ונחלוב מזה מנדטים. אז מדוע שאחרים – ברחבי השלטון – לא ינהגו בצורה דומה? למה לא?
בנימין נתניהו


תיק 2000

היועץ המשפטי והמשטרה: רה"מ קידם עסקה לצמצום מספר העותקים של ישראל היום בתמורה לסיקור חיובי בידיעות אחרונות.

איך זה פוגע בך?

  1. נתניהו בעצמו הכריז שהקדים את הבחירות כדי למנוע מ"חוק ישראל היום" לעבור. אלא שמכתב החשדות עולה שנתניהו הוא זה שבכלל אפשר את המעבר בקריאה טרומית של החוק. כך, העסקה הזו עם מוזס הובילה להקדמת הבחירות ב-2015, שלבדן עלו כ-2.5 מיליארד שקל ותקעו אינספור דיונים בשלל רפורמות וחוקים למשך חצי שנה לפחות. אנחנו היינו שחקנים בהצגה שלא שילמנו עליה. בעצם כן שילמנו עליה, 2.5 מיליארד שקל.
  2. אנחנו פחות סומכים על התקשורת ועל השלטון: לפי המכון הישראלי לדמוקרטיה האמון בשלטון ובתקשורת מצטמצם לכל אורך העשור. הפרשות האלו שבמרכזן יחסים פסולים בין מו"לים לשלטון – מדרדרים את מעט אמון הציבור הנותר בתקשורת ובשלטון (בצדק. הוכח שסיקור בכלי תקשורת מרכזיים נובע לא אחת מדילים)
  3. אמון זה הדבר החשוב ביותר בדמוקרטיה. מה קורה כשמאבדים אותו? זה אומר שיותר ויותר אנשים יגידו "כולם מושחתים". זה מוריד את הציפיות שלנו מהם לשלולית, ומעניק לפוליטיקאים ולעיתונאים פטור מלעשות את עבודתם. זה בתורו יוצר מעגל מרושע של ח"כים וכלי תקשורת גרועים יותר, וסף בושה נמוך יותר.

מה שכן, בתיק 2000 גם התגלתה אמת שלא הייתה נחשפת אחרת. וזה טוב לעם ישראל.

איך זה עוזר לך?

  1. המשא ומתן האפל הזה שהתנהל מאחורי הגב שלך, חשף אמת לגבי גופים ודמויות רבות עוצמה.

גילית ש"ידיעות אחרונות" לא פועל בשליחות עיתונאית לתיווך מציאות ללא-מורא – אלא כדי להגדיל את הכנסות בעליו, בכל מחיר. מאידך ראית שלמען אינטרס אישי (סיקור חיובי) נתניהו מוכן לפגוע בקוראי ישראל היום, ולשקר לשלל דמויות שלטוניות.

  1. לכן בתיק הזה טמונה גם הזדמנות אדירה לתיקון עבור כולנו. לשינוי סדרים ישנים והחלפתם בחדשים. בדיוק כפי שגירעון אדיר בתקציב המדינה הוא נקודת מוצא לרפורמות כלכליות נועזות, כך משבר אמון חסר תקדים בפוליטיקה ובתקשורת הוא נקודת פתיחה לרפורמה שתעגן שקיפות באינטרסים של הפוליטיקאים והמו"לים.
  2. אז על פרשה זו אפשר אפילו לומר: תודה רבה ראש הממשלה ומר נוני מוזס. כולנו תקווה (ואנו פועלים למען כך) שהפרשה תוביל לריסטרט מבורך ושקיפות מוגברת ביחס בין מו"לים לפוליטיקאים.
כתב אישום מלא בנימין נתניהו

כדי להגיע לקהלים רחבים ככל הניתן, הכתבה פורסמה גם ב"הארץ", וגם בשבועון החרדי "יום ליום":

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

13 תגובות

  1. גם אם היו נחסכים מיליוני דולרים או מיליארדים הכסף הזה לעולם לא היה מגיע לאזרח הפשוט . זה בלוף גדול . כשהיו בקופת המדינה כספים רבים תמיד ידעו לאן להוציא אותם והאזרח הקטן לא נהנה !

  2. תודה רבה לך על המאמר אני מניח שבפרספקטיבה לאחר שנים מאז הוגש כתב האישום היום ניתן לומר בוודאות אתה צודק אך לא מהטענות שכתבת כל אחד מאיתנו הפסיק אלפי שקלים אתה יודע מדוע? אסביר לך מאות מיליונים שהושקעו בחקירות, במאות פרקליטים שאני ואולי גם אתה משלמים את משכורתם המנופחת ואת הפנסיות החזיריות, האמן לי הם דואגים לעצמם היטב היטב. הפלת הממשלמה שלא הייתה טובה אין ספק אך היה בה שלטון יהודי. היום אנו נאלץ לשלם לכל פורעי החוק וגנבי האדמות מאות מליארדים והפנסיות של הפרקליטים החוקרים והעיתונאים שמרוויחים עשרות אלפי שקלים לחודש עולים לנו בסופו של דבר בעשרות אלפי שקלים לשנה . אז על איזה נזק אתה מדבר ומה עדיף שכל אחד היה מפסיק כמה מאות שקלים או כמה עשרות אלפי שקלים.
    ממשלה בושה , פרקליטות חרפה, עתונאות משת"פית .

  3. לא פגעו בי כלל, כי נתניהו לא עבר שום עבירה פלילית. כל התיק נגד נתניהו הוא פייק אחד גדול שאליטה השמאלנית הפרקליטות תפרה כנגדו כדי להפילו, גם ללא משפט, כפי שקיוו. אבל למזלנו נתניהו שהוא חף מפשע, תקע את תוכניות הפרקליטות ומילכד אותם למשפט, בו ייחשפו כל פשעי הפרקליטות ומנדלבליט עצמם.

  4. סיכום ממצא ומדגיש את ההשפעה על האזרח. כיצד מתרגמים ומנגישים את אותו העמוד בשפה הרוסית, אמהרית, ערבית ואנגלית?

  5. בתקופה זו כשהאמון בתקשורת הממוסדת לסוגיה ירוד מאד, הופעתכם חשובה עד מאד.
    אני מקווה כי הדיווחים שלכם יהיו ענייניים לחלוטין. לא יהיו אצלכם פרות קדושות, ותהיו
    חפים מאג'נדות פוליטיות.
    שאו ברכה.

  6. תודה רבה🌷 התרגום הזה של איך ההתנהלות ההזויה והבזויה של ראש הממשלה משפיעה על כל אחד מאיתנו באמת לא הייתה ברורה ונגישה
    חשוב ממש, תודה🙏

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!