ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תוצאות הצבעת המו"לים – מרץ 2019

מסכמים את החגיגה הדמוקרטית הרבעונית - המוציאים לאור של שקוף הצביעו ובחרו את נושאי התחקירים בהם נתמקד והכריעו בשתי סוגיות אסטרטגיות לארגון. להלן התוצאות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מסכמים את החגיגה הדמוקרטית הרבעונית – המוציאים לאור של שקוף הצביעו ובחרו את נושאי התחקירים בהם נתמקד והכריעו בשתי סוגיות אסטרטגיות לארגון. להלן התוצאות

תחקירים (לכל מו"ל עמדה האפשרות לבחור עד שלושה נושאים)

  1. יוקר המחייה (48%) – מהם הגורמים המובילים למחירים הגבוהים שאנו משלמים בסופר, בשכר הדירה ובעמלות הבנקים?
  2. עמותות בשירות המדינה (47%) – עמותות בשירות המדינה – המדינה מקימה עמותות ומקצה להן תקציבים כדי שיפעלו בתחומים שהיא מעדיפה שלא להיכנס אליהם. באילו תחומים פועלות העמותות הללו? באיזה נושאים הן עוסקות וכמה כסף זורם אליהן?
  3. מחשבון המס (43%) – נבנה מערכת בה תזינו שכר ונתונים נוספים ותגלו מה הסכום החודשי שאתם משלמים לסעיפים תקציביים מגוונים באמצעות מיסים ישירים ועקיפים.

תחקיר מיוחד לקראת הבחירות

  • סקירת יחסי פוליטיקאים ומו"לים של כלי תקשורת (62%) – מתוך הבנה שגם כאשר לא מדובר במעשים פליליים, יחסים שכאלה עשויים להיות בלתי מוסריים.
נושאי התחקירים שעמדו לבחירה בסבב הנוכחי

החלטות אסטרטגיות:

  • קבלת תמיכות עיוורות מחברות: נגד

    • למרות שרוב קטן הצביע בעד (מעט פחות מ-60%), החלטנו שלא להתקדם כרגע עם קבלת מימון מסוג זה. למה? לאחר שהתוצאות נערמו, ישבנו ועברנו על עשרות ההערות המילוליות שהשארתם – וקראנו נימוקים משכנעים רבים. אחד המו"לים ציין כי "ברגע שהשם פייסבוק או גוגל שותף בחגיגה, אף אחד לא רואה שמדובר על עיוורת או לא". אחרת כתבה "בשביל לשכנע בארץ – צריך להישאר טהורים".
    • זאת לא הייתה החלטה קלה. מו"לים שתמכו ציינו כי "כל עוד יש שקיפות לגבי מי שתורם – זה מספיק", וגם "הכפלת המימון תעצים את היכולת לתחקירים שקופים ומשפיעים". וזה נכון – תקציבים נוספים אכן יאפשרו לנו לייצר תחקירים רבים יותר – אך לבסוף החלטנו שעדיף שלא ניכנס "לאזור הדמדומים הזה" (כפי שהגדיר מו"ל נוסף).
    • עוד סיבות ששכנעו אותנו לוותר: מראית העין אכן יכולה לייצר בעיות, ובכל מקרה אישור סעיף מימון שכזה היה מגדיל כיום את תקציב בסכום יחסית קטן (כאלף שקל בחודש). בקיצור: אנחנו נשארים 100% עצמאיים!
  • הצטרפות למועצת העיתונות: בעד

    • אושר ברוב גורף (76%). גם בנושא זה התרגשנו לקרוא שלל טענות איכותיות ומחכימות משני צידי המתרס. מהצד המתנגד הועלו חששות מ"עומס מיותר על המשאבים המצומצמים", פחד מאיבוד העצמאות, פקפוק בעצם החשיבות של מועצת העיתונות ועוד טיעונים חזקים נוספים.
    • בשל הרוב הגורף בקרב המו"לים והיתרונות הגלומים במהלך – שקוף תצטרף למועצת העיתונות, אך נעשה זאת לתקופת ניסיון של שנה, בסופה נעריך מחדש את המצב בראי השיקולים השונים ונשתף אתכם במסקנות שלנו (וגם נשמור ערנות גבוהה לאורך הדרך).

לחצו כאן לצפייה בתוצאות המלאות.

תודה לכל המו"לים שהשתתפו בהצבעה, לקחו חלק ועוזרים לנו לשנות מציאות!

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

3 תגובות

  1. מקווה שתכניסו את התחקיר על בנק ישראל גם להצבעה הבאה… ממש מבאס שהוא לא נבחר 🙁

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,958 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!