ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מעקב: מי מהמנכ"לים בשירות הציבורי שכח להגיש הצהרת הון?

כמה השלטון הנוכחי מתייחס למניעת שחיתויות כבדיחה? מנכ"ל משרד רה"מ הגיש הצהרת הון רק בעקבות שאילתה שהגשנו. וזה עוד כלום. מנכ"ל משרד הביטחון? נמצא באיחור של 3 שנים (!) בהגשת הצהרת הונו כדרוש. ככה לא מונעים שחיתות. ככה יוצרים פירצות שמעודדות שחיתות.
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אודי אדם

פנינו אל נציבות שירות המדינה שוב ושוב כדי לגלות האם הפקידים הבכירים בממשל מתמהמהים בהגשת הצהרת ההון שלהם. סוף סוף הגיעו הממצאים שלא ייאמנו (ואנו מפרסמים אותם עם חגי עמית מדהמרקר).

אבל קודם הסבר: הנוהל מחייב בעלי תפקידים למלא הצהרת הון עם הכניסה לתפקידם – וזה קריטי. כך המדינה יכולה לשמור על טוהר המידות של פקידיה: לעקוב ולהבין עם איזה רכוש נכנס משרת הציבור לתפקידו – ועם איזה רכוש הוא יצא ממנו, ולקבל מידע על ניגוד העניינים שבו ייתכן שהוא מצוי.

הרי אם אותו פקיד בכיר עשה עסקה מלוכלכלת דרכה התעשר: כולנו ניפגע ממנה.

מתוך תקנון שירות המדינה (התקשי"ר)

ומה התגלה מהנתונים שאנו חושפים?

מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם – אשר מונה לתפקידו לפני 3 שנים – טרם הגיש את הצהרת ההון שלו! במשרד הביטחון סירבו לספק הסבר בנוגע לכך. כפי שחגי עמית כתב, "אדם אחראי במסגרת תפקידו על תקציב של יותר מ-70 מיליארד שקל. בדיקה ברשם החברות מעלה כי הוא מחזיק ב-0.8% ממניות חברה בשם אופטיקיוגיין – המבצעת תהליכי ניטור של גזים טבעיים עבור גופים דוגמת חברת חשמל וחברות פרטיות בתעשיית הגז והנפט". הוא מצפצף כך על החוק.

אודי אדם

גם מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבוהב הגיש את התצהיר שלו בדצמבר 2018, יותר מ-20 חודשים אחרי שמונה!

אבל זה עוד כלום. האדם ברגיש בתפקידים, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר אלי גרונר – שעזב את תפקידו בקיץ האחרון – מעולם לא הגיש הצהרת הון שכזו.  

יואב הורביץ, המכהן מאז הקיץ בתפקיד ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה, וקודם לכן כיהן כראש לשכתו של ראש הממשלה – הגיש את הצהרת ההון שלו בדצמבר 2018. הוא הסביר כי רק בזכות השאילתה שלנו למד שעליו בכלל להגיש הצהרה שכזו. לא ייאמן.

נמשיך, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד הגיש את הצהרת ההון שלו רק בסוף חודש אוקטובר האחרון, כמעט שנתיים וחצי אחרי שמונה לתפקידו.

מנהל רשות המסים ערן יעקב, הגיש את ההצהרה בנובמבר 2018 – חצי שנה אחרי שמונה לתפקיד מנהל רשות המסים ושנה וחצי אחרי שמונה לתפקיד הממונה על השכר במשרד האוצר. קובי בר- נתן – מי שהחליף את יעקב בתפקיד הממונה ביולי 2018 – לא הגיש את הצהרת ההון שלו עד היום. הוא מסר כי הצהרת ההון נמצאת בתהליך הכנה ואיסוף מסמכים.

ומי בסדר גמור? מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור הגישה את ההצהרה שלה בדצמבר 2012 – עוד בתפקידה הקודם לפני מינויה למנכ"ל. הממונה על התקציבים במשרד האוצר שאול מרידור, הגיש את הצהרת ההון שלו ביום בו מונה לתפקיד בנובמבר 2017, והכלכלן הראשי באוצר לשעבר יואל נווה הגיש את ההצהרה שלו במאי 2014 – גם כן ביום בו מונה לתפקיד.  

אין בעיה עם פקידים עשירים, יש בעיה עם פקידים מסתירים

נמשיך לבקר את הפקידים שמצפצפים על החוק. וחשוב מכך: נמשיך לקדם חוקי שקיפות בקדנציה הבאה. חייבים סנקציות אישיות למי שמזלזל בציבור, אחרת נראה עוד ועוד פרשות שחיתות. חייבים לסגור את הפירצות.

הרי מעט כללי השקיפות הקיימים, מסתבר, כלל לא נאכפים. לקוות שבקדנציה הבאה לא יהיו פרשות שחיתות מבלי להקים נציבות להגברת השקיפות ומיגור השחיתות – זה כמו לקוות לזכות בלוטו מבלי למלא טופס.

אדגיש לסיום: אין לנו שום רצון לחטט בעו"ש של איש. רק לדעת את מצבת הנכסים, ההשקעות, ושאר אינטרסים כלכליים שיכולים להטות את השיקול של מי שמוביל את המדינה שלנו. במקרה הזה הם לא רק מסתירים זאת מהציבור – אלא גם מהמדינה עצמה. אין בעיה עם פקידים עשירים, יש בעיה עם פקידים מסתירים.

נ.ב: הגשתי תלונה:

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!