ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

במה עסקה ועדת האתיקה בכנסת ה-20?

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

| מרינה פובולוצקי ואסף נתיב |

מה משותף לחברי הכנסת מיכל בירן, סתיו שפיר, עאידה תומא-סולימאן, אחמד טיבי, מיקי רוזנטל, סעיד אלחרומי, מסעוד גנאים, עבד אל חכים יחיא, טלב אבו עראר, מיכל רוזין, איילת נחמיאס-ורבין, קארין אלהרר, אילן גילאון, עפר שלח, נחמן שי ואזרחים נוספים?

כולם התלוננו על אורן חזן בוועדת האתיקה של הכנסת.

*

בכנסת ה-20 קיבלה הוועדה 48 החלטות. לכבוד הבחירות סידרנו את כולן בטבלה נוחה. תיראו מופתעים: בח"כ אורן חזן עסקו יותר מ-20% מהחלטות ועדת האתיקה – 10 החלטות רק עליו במהלך 4 שנים!

בין היתר חזן הורחק מהמליאה כי איחל לסמנכ"ל משרד הביטחון שהוא וילדיו יסבלו כמו נכי צה"ל. בסופו של דבר כתבה הוועדה כי היא "נחרדה לראות את מצבור ההתנהגויות והתבטאויות של חה"כ חזן… (התלונות מציגות, א"נ) דפוס פעולה של התנהגות בריונית, גסה, משפילה ומטרידה". האמת? מביך שההתנהגות של נבחר ציבור מובילה למספר רב ומגוון כל כך של אנשים לכעוס עליו עד כדי הגשת תלונה.

אגב, חזן חתום בעצמו (חלקן עם ח"כים נוספים) על 9 (!) תלונות לוועדת האתיקה. בשורה תחתונה חזן העסיק את הוועדה רבות בקדנציה זו: כ-40% מהחלטות ועדת האתיקה קשורות לאורן חזן – בין אם הגיש את התלונה ובין אם הוא נושא התלונה.

*

בדקנו: הסיעה בעלת שיא התלונות כנגדה היא הרשימה המשותפת. 12 מתוך 48 החלטות ועדת האתיקה (25%) היו כנגד חברי כנסת מהרשימה. מרבית התלונות הוגשו כנגד פעולות הח"כים מהרשימה בנושאים הקשורים לסכסוך – החל מניחום משפחות מחבלים דרך יחס פוגעני לשוטרים לאחר פציעתו של ג'עפר פרח בחיפה ועד כניסת ח"כ להר הבית ללא תיאום מראש עם המשטרה (כנדרש מכל חברי הכנסת עקב רגישות המקום מבחינה ביטחונית).

ח"כ איימן עודה, עומד בראש הרשימה המשותפת שכנגד חבריה היו 25% מהחלטות ועדת האתיקה

ועדת האתיקה חשובה ומיוחדת. קודם כל, היא הוועדה היחידה שמעמדה לא נקבע בתקנון הכנסת כיתר הוועדות – אלא בחוק חסינות חברי הכנסת. בנוסף, הייעוד שלה הוא לא קידום חקיקה – אלא שפיטה אתית של חברי כנסת. הוועדה מורכבת מארבעה חברי כנסת בלבד – שניים מהקואליציה ושניים מהאופוזיציה. בשונה משאר הוועדות גם: אין למנות לוועדה זו ח"כ שמצוי בהליכים פליליים. כלל חשוב במיוחד בקדנציה זו.

רוצים ללמוד עוד על הוועדה? האזינו לפודקאסט שלנו בנושא.

כמה מסקנות אישיות אחרי שעברתי (אסף) על הטבלה:

  • ועדת האתיקה קריטית להתנהלות הגונה בכנסת, אך משפיעה בקושי בשוליים. העונשים שהיא מטילה לא מרתיעים – הראייה לכך הוא ח"כ חזן.
  • הייתי שמח לראות את ועדת האתיקה מרחיבה את סמכויותיה ובוחרת בעונשים מרתיעים יותר, לרבות כלפי ח"כים שפועלים בחוסר שקיפות.
  • חבל שוועדת האתיקה לא מוציאה בעצמה מדד עצמאי בו היא מדווחת לציבור על התנהגות חברי הכנסת בצורה קבועה. העובדה שהוועדה מתעקשת להקשות על ניתוח הנתונים ולפרסם את החלטותיה רק ב-PDF נפרדים גם היא מיותרת. דווקא בגלל שהעונשים לרוב מסתכמים בנזיפות, ראוי שהכנסת בעצמה תפרסם טבלה מסכמת שתנגיש לציבור את המידע על הח"כים הכי בעייתיים. ביקורת ציבורית היא בהחלט "שוט" ראוי לשימוש במקרה זה.
  • בינתיים התקיימו הפריימריז בליכוד (05.02.19) ואורן חזן הלך הביתה. לשמחתנו, נראה שהציבור הישראלי לא קונה פרובוקציות שכאלה.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אסף נתיב

אסף נתיב
תמיד חיפשתי לעשות משהו עם ערך מוסף שמשפיע לטובה על כמה שיותר אנשים. אחרי שהבנתי את עומק השבר שיש בתחום התקשורת ואת החיוניות שלה לדמוקרטיה, כמו גם את חשיבות המעורבות של אזרחים ואזרחיות כדי שהמדינה שלנו רק תשתפר ותשתפר – החלטתי להצטרף לשקוף מתוך אמונה שלמה שאנחנו מובילים פה מהפכה, ובתקווה שנצליח ונעורר השראה בתחומים נוספים בארץ ומחוצה לה.

תגובה אחת

  1. לצוות שקוף שלום,
    המשיכו בעבודתכם החשובה , בתקוה שהיא תרתיעה משרתי ציבור לסטות מנורמות מקובלות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!