ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ניסינו הכל כדי לתקן את ועדת השרים לחקיקה – עכשיו תורכם

ועדת השרים מבטלת, לא פחות, את הפרדת הרשויות. הסכימו איתנו ח"כים מכל הקצוות, ארגונים מכל הסוגים, הגשנו בג"ץ והצגנו את העוולה בכל הדרכים האפשריות - וזה לא עוזר. הגיע הזמן להמשיך הלאה ולהשאיר את המשימה לציבור.
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ועדת השרים מבטלת, לא פחות, את הפרדת הרשויות. הסכימו איתנו ח"כים מכל הקצוות, ארגונים מכל הסוגים, הגשנו בג"ץ והצגנו את העוולה בכל הדרכים האפשריות – וזה לא עוזר. הגיע הזמן להמשיך הלאה ולהשאיר את המשימה לציבור.
לאחרונה הודענו לתומכי "שקוף" הודעה דרמטית: התייאשנו מאחת מסוגיות הליבה בה עסקנו – ועדת השרים לחקיקה. למה? כי בקדנציה החולפת גילינו והוכחנו שהוועדה הזו מחליפה את הכנסת ושאיילת שקד קובעת בה כמעט הכל במחשכים – וזה לא עזר. תקראו עד הסוף – יש בכל זאת משהו שאתם יכולים לעשות.
 
לא התייאשנו במהרה. הצקנו כל שבוע במשך 3 שנים לשרים עם וואטסאפ אישי וידידותי, כדי שלכל הפחות תהיה שקיפות בהצבעות הוועדה – וזה לא עזר. הקפדנו לפרגן לשרים שכן היו שקופים, וזה לא עזר. קיימנו ראיונות עם שרים לשעבר ומשתתפים בוועדה והוכחנו שבשנים האחרונות היא הפכה לדורסנית וניתקה את הכנסת ממשמעותה, וזה גם לא עזר.
 

ניסינו גימיקים: הבאנו את אילן גילאון, חבר כנסת שיושב בכיסא גלגלים, שניסה להיכנס בכוח לוועדה כדי להראות שאפילו למחוקקים לא מאפשרים לנכוח היכן שנגזר גורל חוקיהם. לא נתנו לו להיכנס – וזה לא עזר. יצרנו סרטונים, כתבנו אינספור סטטוסים ויראליים, טורי דעה וחשיפות מתוך הוועדה, דיברנו על הנושא בוועדה בכנסת, והראנו שיש קואליציה אדירה לשינוי בדרך בה הוועדה עובדת. וזה לא עזר.

כתבנו ספר על איך שהוועדה עובדת, וזה לא עזר. הראנו בשלל דרכים כיצד הוועדה הזו מבטלת, לא פחות, את הפרדת הרשויות. הסכימו איתנו ח"כים מכל הקצוות, ארגונים מכל הסוגים – וזה לא עוזר. ח"כ סתיו שפיר הגישה הצעת חוק בנושא עליה חתמו מעל ל-70 ח"כים (!) – וזה לא עזר.

הגשנו בג"ץ, וזה לא עזר.

ניסינו באמת הכל. הגענו לתקרת הזכוכית העיתונאית והאקטיביסטית בתחום זה.

נדגיש: לא רק היעדר השקיפות בוועדה מטרידה, אלא גם עצם קיומה כברז לכל חקיקה. העובדה שכמה שרים קובעים בחדר חשוך מה יעלה בגורל חוקים שלא עולים שקל ולא סותרים הסכמים קואליציוניים – הופכת את הכנסת ואת כ-ל-ל הח"כים לבובות. אנחנו יודעים כמעט הכל על ועדת השרים ועל איך שהיא פוגעת בדמוקרטיה וכיצד מרוויחים ממנה רק קבוצות לחץ – וזה לא עוזר.

ואנחנו עצובים. ננצל את הטור הזה כדי להצביע על האשם העיקרי בסוגיה זו לאורך הקדנציה.

דעו, תומכי מנהל תקין משמאל ומימין, שמדובר בבנימין נתניהו. גם ראש הוועדה הנוכחית איילת שקד, וגם קודמתה ציפי לבני – הסכימו איתנו שצריך לשנות את השיטה. אלא ששתיהן לא יכלו לו. נתניהו, ורק הוא, מסרב לשנות את המנגנון הזה שמוביל לאינספור החלטות גרועות וצרות אינטרס.

דעו שנתניהו מסרב אפילו להחיל בוועדה הזו שקיפות, מה שגורר עוד החלטות גרועות (ואנו מתכוונים לכאלו שהציבור הרחב יסכים שהן גרועות, לא דת/מדינה/ביטחון). דעו שבגלל זה, למשל, חוקי שקיפות נפלו. בנימין נתניהו מסרב. זאת למרות ששתי יושבות ראש של הוועדה השתכנעו, שרוב הציבור השתכנע – ואפילו שח"כים מכל הצדדים, לרבות אילן גילאון ובצלאל סמוטריץ' – מסכימים. זה היה לפני ביבי, וכנראה יהיה אחרי – וזה מצער.

 
למעשה כמעט כל ח"כ שיושב במליאה ומצביע על חוקים על פי קריאות "בעד" ו"נגד" שמנחיתה הממשלה הוא בובה של המנגנון. אנחנו כמובן ממשיכים להילחם על שקיפות בכל החזיתות אבל יש דברים שחייבים את מעורבות ראש הממשלה. נתניהו לא בקטע, והתייאשנו.

אז רגע לפני שאנחנו נוטשים את הנושא ומאחלים לשינוי בקדנציה הבאה או זו שאחריה אילו נתניהו יזכה שוב – אנחנו מעבירים את הנושא לידיים שלכם: כתבו למועמד/ת שלכם בבחירות ושאלו אותם מה הם חושבים על סוגיית ועדת השרים לחקיקה. זה כל כך כל כך יותר חשוב מהשטויות שהם מדברים עליהם בדרך כלל בבחירות. תגידו למועמד/ת שלמרות שהשם "ועדת השרים לחקיקה" הוא גלולת שינה, אתם ערים לגמרי, ונמאס לכם.

היכנסו לאתר הכנסת, לחצו על הח"כ המועדף עליכם ושלחו מייל, או שלחו לו או לה הודעה בפייסבוק. אפשר גם לשלוח מייל לראש הסגל של נתניהו.
 
 
 
אם יש לכם רעיונות יצירתיים נוספים – אני, תומר אביטל, ועידן בנימין נשמח לשמוע. כי ניסינו הכל, ובקדנציה הבאה אנחנו לא רוצים לבזבז את הזמן שלנו על הסוגיה הזו, אלא אם נמצא זווית חדשה.שרדתם עד לכאן? תשתפו את הכתבה כדי שכמה שיותר אנשים יידעו: ראש הממשלה כופה בכוח שיטת ממשל גרועה על כולנו. וגם אם נתניהו יוחלף – מי שיבוא במקומו לא ייגע בוועדה. היא הרי קיימת מ- 1954. היא נוחה למי שבשלטון – הוא יכול לפעול ללא דין וחשבון. היא רעה לציבור – רעה לכולנו.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

2 תגובות

  1. יש! להחזיר לכנסת את תפקידה ואת כבודה, שנרמס על ידי הרשויות שתחתיה – המבצעת והשופטת. זו לא סיסמה, זו תוכנית פשוטה וברורה:
    1, להגדיל את מספר חברי הכנסת המחוקקים ל- 120 : 150 ברוטו, פחות שרים וסגניהם = 120 ח"כים לשרות החקיקה והפיקוח על הרשויות האחרות. הכנסת תחזור לדון בוועדותיה גם בסדר היום לחקיקה, ותדון גם בבקשות הממשלה לחקיקה.
    2. מועצת נכבדי העם, שתייצג את כל שכבות האוכלוסיה, תהיה חלק מהרשות המחוקקת, תקבע כל מה שעומד לדיון והכי קרוב למשאל עם. יהיה כמו בית משפט לחוקה, כמו במדינות שנחשבות נאורות. זה ירוקן את בית המשפט העליון מעיסוק בפיקנטריה – פוליטיקה. הם ישפטו לפי חוקים ברורים, ואם תהיה מחלוקת – המועצה תהיה פסקת התגברות אוטומטית.
    3. תיקונים בשיטת הבחירות:
    3,1 ביטול אחוז החסימה – אפשרות לכל בעל דעה לנסות להגיע לבית הנבחרים, בלי צורך לחבור למי שהוא יותר "גביר". כך – לא יהיה מצב שמי שרצה הנדל או לפיד קיבל גנץ (פעמיים), ומי שבחר בנט קיבל סמוטריץ' (או פרץ)..
    3,2 תהיה אפשרות להזדמנות שנייה – מי שבחר מפלגה שלא הצליחה להכניס את נציגו לכנסת – יוכל לרשום בפתק ההצבעה מי יקבל את קולו "במקום" – ה SECOND BEST שלו, שהוא קובע אותו ולא מי שארגן מפלגה לצורך אחוז החסימה. יש לי כבר תוכנית לניהול יום הבחירות, שמתאים לכל אחוז חסימה (מ- 0.88 – ח"כ אחד ועד 6.66 – 8 ח"כים) . השימוש ב"הזדמנות השנייה" הוא כמו הצבעה במעטפה כפולה! כך לא ילכו קולות לאיבוד.
    4. עוד נושאים בסל: קלפי בנתב"ג 30 יום לפני יום הבוחר, למי שנמצא בחו"ל במקרה ביום הבחירות; מימון לרצים לכנסת בשליטת בעלי זכות בחירה; מימון הפריימריס (למפלגה דמוקרטית) בשליטה אישית של חברי המפלגה הבוחרים;
    יום חופשה בתשלום רק למי שהשתתף בבחירות.
    הבחירות כבר בפתח – אל תאמר לכשאפנה אשנה, שמא לא תפנה.

  2. מעריך את העבודה הקשה והסיזיפית. בהחלט נקודת אור שיש אנשים כמוכם במדינה שלנו.
    מקווה שעדיין יש תקווה לשינוי במדינה הזו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!