ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המדינה עוזרת לתבוע את עצמה (וזה טוב)

חברת החשמל, רכבת ישראל, תאגיד  מים ועיריית רמת השרון - אלו רק חלק מהרשויות שהמדינה עזרה לציבור לתבוע בשנת 2017
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בספטמבר 2018 קבע בית המשפט כי "רדיו קול ברמה" הפלה נשים בכך שסירב להעלות אותן לשידור בתוכניותיו. התחנה נדרשה לשלם קנס בגובה מיליון שקל שיושקע בהעצמת נשים דתיות וחרדיות.

את העתירה לבית המשפט הגיש ארגון "קולך", אך גורם מאוד מפתיע השתתף במימון העלות המשפטית: מדינת ישראל. באמצעות "הקרן למימון תובענות ייצוגיות" הקדישה המדינה לא פחות מ- 60 אלף שקל למען התביעה.

מהי הקרן למימון תובענות ייצוגיות?

"תפקידה של הקרן לסייע לתובעים מייצגים במימון בקשות לאישור ותובענות ייצוגיות, אשר יש חשיבות ציבורית וחברתית בהגשתן ובבירורן" (מתוך אתר הקרן).

הקרן הוקמה בתקופתה של ציפי לבני כשרת המשפטים (בממשלתו של אהוד אולמרט) והיא פועלת מתוקף סעיף 27 לחוק תובענות ייצוגיות, תחילה כהוראה זמנית לשבע שנים – ומאז מוערך תוקפה מדי שנה בהחלטה של שרת המשפטים ואישור שר האוצר. תקציבה השנתי של הקרן עומד על כ- 1.25 מיליון שקל.

הקרן עוזרת בעיקר לאזרחים פרטיים ועמותות להגיש תביעות כנגד חברות עסקיות בסוגיות עקרוניות הנוגעות לציבור הרחב – אך לצד זאת, מצאנו גם כי הקרן אינה עושה הנחות לרשויות ציבוריות. כן – המדינה תעזור לציבור לתבוע את רשויותיה, כאשר הדבר נמצא צודק. מדהים.

המימון שמתקבל מיועד להעסקת מומחים הנוגעים לתוכן התביעה ולמתן רשת ביטחון לכיסוי הוצאות משפט במקרה של הפסד בתביעה. הוועדה שמאשרת את מימון התביעות למעשה מייצגת את הציבור ומחליטה אם הציבור הרחב ישתתף בתביעה הייצוגית, דרך הקופה הציבורית.

מספר דוגמאות לתביעות נוספות שמומנו באמצעות הקרן

מאז הקמתה, הקצתה הקרן מיליוני שקלים לטובת תביעות שונות, חלק עוד מתנהלות היום, ביניהן:

  1. עמותת "אזרחים למען הסביבה" נגד המפעלים המזהמים במפרץ חיפה, לטובת קרן שתסייע לחולי סרטן באזור. סכום המימון שאושר: 50 אלף ש"ח.
  2. הליך גישור מול חברת החשמל עקב השתתפות בקרטל לוחות חשמל. סכום המימון שאושר: 20 אלף ש"ח.
  3. תביעה נגד רכבת ישראל עקב זיהום גבוה בתחנת בת-ים. הסכום שאושר: 25 אלף ש"ח לחוות דעת מומחה ועוד 40 אלף ש"ח להוצאות משפט, במידה ואלה יפסקו נגד העותרים.
  4. תביעה נגד עיריית רמת השרון על שגבתה סכומים מופרזים על הליכי גבייה. הסכום שאושר: 14 אלף ש"ח לחוות דעת מומחה.
  5. תביעה נגד תאגיד המים של אשדוד, שהזרים ביוב לנחל לכיש. הסכום שאושר: 12 אלף ש"ח לחוות דעת מומחה ועוד 20 אלף ש"ח להגנה על התובע במקרה של הפסד במשפט וקביעת הוצאות משפט לתובע.

ויש עוד הרבה. את הפירוט המלא לשנת 2017 תוכלו למצוא בדו"ח המרתק שמפרסמת הקרן.

מתי תהפוך הקרן לחוק קבוע ולא זמני?

במהלך הכנת הכתבה הבנו כי תוקף הקרן, שכאמור מחודש בכל שנה, עומד לפוג – אז פנינו למשרד המשפטים להבהרה וקיבלנו תשובה מעורפלת.

שאלנו שוב: האם החוק לא פג? מהמשרד מסרו כי שרת המשפטים האריכה את הוראת השעה הזמנית בפעם האחרונה במרץ 2018 (כלומר נותרו עוד חודשיים לפני שהמנדט השנתי של הקרן מסתיים), והוסיפו כי הצעת חוק ממשלתית לקיבוע רשמי של עבודת הקרן פורסמה באוקטובר 2018.

עם פיזור הכנסת, לא מתקיימים עוד דיונים על חוקים ועל כן הצעת החוק המדוברת אינה יכולה להתקדם בתהליך. אך בדיוק בזמן שתהינו מה יהיה עם הקרן לתביעות ייצוגיות, פרסם המשרד תיקון נוסף לחוק שיאריך את עבודת הקרן בעוד שנה וחצי (תיקון כזה אינו דורש חקיקה אלא רק אישור של שר האוצר) – מה שיקנה זמן לשר המשפטים הבא להפוך את עבודת הקרן לקבועה.

כיצד מגישים בקשה לקרן?

הקרן מחפשת לממן תביעות בהן יש עניין ציבורי רחב, ותעזור לכם כאמור בעיקר במימון חוות דעת מקצועיות  והגנה בפני הוצאות משפט. לפי הדו"חות האחרונים של הקרן, נראה כי עיקר הבקשות שהוגשו ואושרו עוסקות בצרכנות, איכות סביבה וביטוח.

באתר הקרן ישנן הנחיות ברורות, עם כל הטפסים שצריך להגיש, כולל מועדי כינוס הוועדה ותאריכים אחרונים להגשה לשנת 2019.

*

אם הגשתם תביעה מעניינת לקרן, בין אם אושרה או נדחתה – נשמח לשמוע על כך. כתבו לנו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,933 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!