ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לאן נעלמו חברי הכנסת שלי?

ניתוח שקוף ו"נתון בראש" – טיסות הח"כים לחו"ל בכנסת ה- 20: מיהם שיאני הטיסות? מי החמיצה הכי הרבה ימי מליאה? מהם היעדים הכי פופולריים? וגם: תצוגה אינטראקטיבית באמצעותה תוכלו לבדוק את הטיסות של כל ח"כ בנפרד, כולל הגורמים על חשבונם נסע. ממשיכים לערוך פילוחים ראשונים מסוגם וליצור עיתונות חדשה.
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ציפי לבני (התנועה) היא שיאנית הטיסות לחו"ל בכנסת ה- 20: על-פני 35 טיסות נפרדות, לבני שהתה בחו"ל 128 ימים והפסידה לא פחות מ- 24 ימי מליאה. רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) הוא השיאן מבין חברי הקואליציה, כאשר הפסיד 21 ימי מליאה במהלך 19 טיסות שונות (92 ימים בחו"ל במצטבר).

כנראה ראיתם בעבר כתבות על טיסות של חברי כנסת באמצעי התקשורת השונים – אך החלטנו בשקוף שבמקום ביקורת שטחית, נבדוק את הנתונים לעומק ונציג ניתוחים מלאים ומפורטים לעיונכם. אחד ההבדלים המרכזיים מכתבות אחרות, היא הבדיקה של מספר ימי המליאה שהחמיצו הח"כים בעבור הטיסות.

לא הסתפקנו בזה ואנחנו מביאים כאן גם את המידע המלא לביקורת שלכם – בתחתית העמוד תמצאו תצוגה דינמית שמאפשרת לבדוק את הנתונים בעבור כל ח"כ בנפרד.

מקור נתוני הטיסות בדיווח הרשמי של ועדת האתיקה של הכנסת. במהלך התחקיר, הצלבנו ובדקנו את התאריכים ונאלצנו לנקות לא מעט טעויות.

נדגיש כי הנתונים הם בעבור טיסות שבוצעו על חשבון גורמים זרים, כלומר: לא מדובר בטיסות רשמיות מטעם המדינה או הכנסת, אלא טיסות במימון עמותות, קרנות וכדומה. חברי הכנסת מחויבים לדווח ולקבל אישור מוועדת האתיקה בעבור כל טיסה מסוג זה, וכך מתאפשר לנו לנתח את המידע. שרים, בניגוד לח"כים, טסים אך ורק מטעם המדינה – ולכן לא יופיעו בניתוח זה.

מה שתראו פה מקומם במיוחד בהתחשב בכך שהכנסת מתכנסת רק כ- 100 ימים בשנה. לטוס על חשבון ימי מליאה שלא מטעם המדינה חוטא, לדעתנו, לתפקידו של חבר הכנסת.

שיאני הטיסות – על חשבון ימי מליאה, ובכלל

לחצו על התמונה להגדלה

סיכום מספר הטיסות של כלל חברי הכנסת, לאורך הקדנציה

לחצו על התמונה להגדלה

הטיסות הבודדות הארוכות ביותר – חלקן בזמן שהמליאה מתכנסת

כאשר הטיסה בוצעה בזמן ימי מליאה, לא בהכרח כל ימי הטיסה הם גם ימי מליאה (שכן המליאה מתכנסת רק שלושה ימים בשבוע). כך לדוגמא מתוך טיסתו של איציק שמולי (העבודה) שנמשכה 16 ימים, 6 ימים היו ימי מליאה.

לחצו על התמונה להגדלה

היעדים ברחבי העולם אליהם טסו חברי הכנסת ה- 20

מתוך 64 יעדים שונים, במקום הראשון והלא מפתיע נמצאת ארה"ב, עם 228 טיסות. אחריה גרמניה (68 טיסות), אנגליה (49), בלגיה (33), צרפת (30), פולין (20), רוסיה (18), טיוואן (18), איטליה (18). כמה יעדים מפתיעים עם טיסות בודדות אליהם: מונגוליה (חיליק בר), לוקסמבורג (חנין זועבי), צפון אירלנד (אבי דיכטר). את הרשימה המלאה תוכלו לראות פה.

לחצו על התמונה להגדלה

היחס בין שהות כולל בחו"ל לשהות על חשבון ימי מליאה (באחוזים)

זהו נתון מעט מורכב שמעניין בעיקר בקצותיו, ומדגיש את המועד בו בחרו חברי הכנסת לבצע את טיסותיהם. כך לדוגמא, מבין הח"כים ששהו בחו"ל יותר מ- 30 יום במצטבר במהלך הקדנציה, נוכל לראות כי ישראל אייכלר (יהדות התורה) ביצע 41% מהטיסות שלו על חשבון ימי מליאה, בעוד אמיר אוחנה (הליכוד) ומירב מיכאלי (העבודה), ביצעו רק 7% ו- 8% (בהתאמה) מהטיסות שלהם על חשבון ימי מליאה.

לחצו על התמונה להגדלה

תצוגה אינטראקטיבית: בדקו את חברי הכנסת שמעניינים אתכם

בחרו ח"כ מהרשימה הנפתחת, ותוכלו לראות כמה ימים שהה בחו"ל, כמה ימי מליאה פספס ואפילו את הגורמים השונים שמימנו את טיסותיו.

(במקרה של בעיות בתצוגה, ניתן לצפות גם כאן)


תודות למתנדבים מעיין בוהק ויובל הורן, שסייעו בעיבוד הנתונים הרבים, ולפרויקט "נתון בראש" שניתח והכין את התוצאות לפרסום.

* "נתון בראש" הוא מיזם עצמאי המבקש לקדם עיתונות נתונים (דאטה ג'ורנליזם) בישראל.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת ניר בן-צבי

ניר בן-צבי
מייסד-שותף, מנכ"ל נולדתי בנגב, גדלתי בגליל המערבי. בוגר 8200, פריק של עיתונות, טכנולוגיה, סדר ותהליכים. נשוי לרעות, אבא לנעמי. לפני שקוף עבדתי כעשר שנים בעולם ההייטק (בישראל ובקליפורניה) – מרביתן בסטרטאפ בתחום אבטחת המידע – במהלכם ניהלתי צוותים של בדיקות תוכנה, אוטומציה, תמיכה טכנית, הטמעות, פיתוח עסקי וניהול מוצר. ב-2018 הקמתי עם תומר אביטל את "שקוף" – סטארטאפ חברתי, מתוך מטרה לבנות כלי תקשורת רחב היקף ומשנה מציאות.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,958 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!