ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חוק חינוך חובה חינם בגני הילדים? אינספור עדויות ומסמכים מעידים ההפך

הרשויות והמפעילות הפרטיות לא מותירות ברירה, והורים מוציאים מהכיס סכומים גבוהים עבור תשלומי "רשות". כשנתיים לאחר החלת חוק חינוך חובה חינם בגני הילדים, הורים רבים סובלים מהיעדר השקיפות בתשלומים ומשיטות בריוניות לגביית כספים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ברמת גן

| דניאל ברונשטיין |

בשנת 2016 הוחל חוק חינוך חובה בקרב ילדים בגילאי טרום יסודי (3-6). מנתוני משרד החינוך עולה כי מאז יושמה הרפורמה, למעלה מ- 90% מהילדים בגילאי 3-4 שולבו בגנים ונהנו מחינוך חינם. כשנה לפני יישום הרפורמה הכריז השר בנט: "אנו משקיעים כמעט חצי מיליארד שקל בילדים האלה כי אלה הן השנים הקריטיות […] אנחנו גם נשקיע יותר, ובמיוחד, בחלשים. ילד בן 3 בישראל יקבל את אותה הזדמנות אם הוא גר בהרצליה, בנהריה או ברהט. במדינת ישראל איכות החינוך של ילד לא תיקבע לפי תלוש המשכורת של הוריו".

אולם, מבדיקה של "שקוף" בשורה של גני ילדים בשש רשויות שונות, עולה כי לא רק שההורים אינם נהנים מחוק חינוך חובה חינם – אלא שמרביתם משלמים מכיסם הפרטי את הסכומים המרביים המוגדרים כ"תשלומי רשות". סכומי "הרשות" הללו משתנים מגן לגן, והורים שמסרבים לשלם, מסתכנים לרוב בסנקציות חברתיות לא פשוטות.  

כך לדוגמא בגן ילדים ברמת-גן נאמר להורים כי אפילו אם משפחה אחת לא תשלם את הסכום הנדרש (כ- 400 שקל) – יבוטלו לחלוטין חוגי ההעשרה שתוכננו. בגן נוסף, ציינה הגננת את שמותיהם של הילדים שהוריהם לא הסדירו את התשלום עבור חוגי העשרה, על מנת להפעיל לחץ על הוריהם להסדיר את התשלום. כל זה בניגוד להוראות החוק והנחיות משרד החינוך. השיטה יוצרת אפליה מבנית שבניגוד לכוונת התוכנית דווקא מחזקת את הפערים בין ההורים שידם משגת ובין אלו שלא.

להורים עומדת זכות לסרב לשלם – אבל בפועל זה כמעט בלתי אפשרי

בחודש מאי אישרה ועדת החינוך של הכנסת את טבלת תשלומי הורים לשנת הלימודים הנוכחית.  פרט לרכיב אחד אותו חייבים ההורים לשלם (ביטוח תאונות אישיות לכל ילד, בגובה 49 שקל), יתר השירותים הינם רשות ולהורים עומדת הזכות לסרב לשלם אותם:

  1. תרבות, טיולים ומסיבות: 220 שקל בשנה לכל היותר.
  2. רכישה פעילות העשרה משותפת בידי כל ההורים (ביקור במוזיאון / רכישת ספר): 125 שקל.
  3. תל"ן (תכנית לימודים נוספת): 597 שקל. בניגוד לבתי הספר, בגני הילדים פעילות תל"ן מתבצעת במסגרת שעות חינוך החובה – ולפיכך גם אם הורה אינו יכול לעמוד בתשלום, אסור למנוע מילדו להשתתף בפעילות ואסור למסור את שמו לוועד ההורים על מנת להפעיל עליו לחץ.

לגבי כל שירותי הרשות, הנחיות משרד החינוך קובעות כי אין לגבות את הכסף אלא "בהסכמה אישית בכתב של כל אחד ואחד מן ההורים". חיבור הסכומים האלו מביאה אותנו להוצאה מרבית של 942 שקל בשנה לכל ילד, לפני דמי הזנה הנגבים בנפרד, ועוד תוספת פרטנית לרכישת ציוד או השלמות אישיות – בהתאם ליכולת האישית של ההורה, ושלא במסגרת החוק.

כך קרה למשל שבגן עירוני ביבנה נדרשו ההורים לחתום על תשלומי הרשות מבעוד מועד כבר בחודש ינואר 2018. וזאת, טרם פורסמו תכני התל"ן וטרם אושר חוזר המנכ"ל לגביית כספים עבור תשלומי רשות לשנת תשע"ט. נוסף על כך, נתבקשו ההורים לשלם במזומן ישירות לגננת עוד 149 שקל עבור "מסיבות, דמי שכלול לגן ותמונת מחזור". כמו כן התבקשו ההורים להביא לגן ציוד נלווה (בקבוקי מים, מארז מגבונים, סכום חד-פעמי ועוד).

הבדיקה שלנו בשורת גנים מעלה כי גבייה מרבית, ואף גבוה מכך, היא כמעט דבר שבשגרה: ברחובות נגבים בין 700-1300 שקל, בירושלים 700-900, ברמת-גן 700-1200, בראש העין 725 שקל ובכפר יונה 725 שקל גם כן. ראוי לציין כי תשלומים אלה אינם כוללים "דמי הזנה" (השתתפות הורים במרכיב ארוחה חמה, בהתאם לחוק וביחס לרמת הכנסה) הנגבים בנפרד ומגיעים גם הם לסכום של מאות שקלים בשנה. כך יוצא שהסכום הממוצע שמשלם הורה עבור ילד, נעים בין 1200-2000 שקל בשנה.

הורים: "זה קנס"

יתרה מזאת, מהמידע שהגיע לידינו עולה כי במרבית המקרים לא הוחתמו ההורים על טפסי ההסכמה הנדרשים. במקרים אחרים, פשוט לא משאירים להורים ברירה: "החתימו אותנו שאנחנו מאשרים את התשלום, אבל נכתב במפורשת שמספיק שהורה אחד יסרב לשלם, וישללו את החוגים לכל הגן, אז חרקנו שיניים ושילמנו את הקנס הזה", מספרת אמא מרמת-גן, שנדרשה לשלם עבור חוגי העשרה סכום של 392 שקל.

לדבריה, "הגננת מסרה מידע על ההורים שלא שילמו לוועד ההורים כדי להפעיל עליהם לחץ, ופרסמה את השמות של הילדים. הייתי בשוק. גם אמרו שיבטלו לנו את החוגים אם לא כולם ישלמו – אז מה תעשי כאמא? תקחי את הסיכון שיפגעו או יתנכלו לילד שלך? לא, אז את בולעת את הרוק ומשלמת בניגוד לרצונך", מציינת אם נוספת.

עוד שלל עיוותים מרחבי הארץ

ראש העין

הורים נדרשו לשלם תוספת של 350 שקל עבור שיעור ריתמוסיקה ועוד 247 שקל עבור מסגרת שנקראה "חוג בגן" – כל זאת מבלי לקבל את הסכמתם של ההורים בכתב. "לא ביקשו מאתנו מסמך המאשר את ההשתתפות של הילדים בחוגים ולא הציגו את התכנים של חוג ההעשרה. פשוט הציגו לנו את התשלום הזה כעובדה מוגמרת בשטח מבלי לתת לנו את זכות הבחירה", מספרת אחת האימהות. גם במקרה זה נתבקשו ההורים לשלם את תשלומי השירות המרביים (220 שקל), ואת התשלום המרבי עבור שירותים מרצון (125 שקל) – "ומעבר לכל זה אנחנו אלו שהבאנו את הציוד ואת העוגות לחגיגות יום ההולדת, סכום חד פעמי, הכל היה מטעם ועל חשבון ההורים", הוסיפה האם.

רחובות

גן חטיבה צעירה "ירדן" (הממוקם בתוך בית הספר מנחם בגין, ממנו עוברים הילדים ישירות לכיתה א') קיבלו ההורים מהגן מיילים חוזרים ונשנים שהורו כי במידה ולא יסדירו את התשלום – לא יורשו ילדיהם להשתתף בפעילות. כמו כן, בנוסף לדמי תשלום הרשות (שנגבו באופן מרבי), הוצגו תשלומים נוספים כגון רכישה מרוכזת לשיעורי אומנות, מפגש עם יוצר, דמי השאלת ספרים ואפילו מנוי לעיתון בית ספרי בעלות כוללת של 400 שקל, מעבר לסכום המרבי המותר בחוק.

"יש תשלומים שאני לא מבינה אותם, למשל התשלום על "ועד ההורים הארצי" – אבל הכי חמור זה שאיימו עלינו שמי שלא ישלם, הילד שלו יצא מהכיתה", ציינה אחת האמהות. בנוסף, קיבלו ההורים רשימה ענפה של ציוד נלווה לרכישה לגן עבור כל ילד.

כפר יונה

הורים נדרשו לשלם את סכומי הרשות עוד לפני חוזר המנכ"ל העדכני לשנת תשע"ט.

ירושלים

הורים מגן "אלונים" בגבעת מרדכי וגן "שרית נהון" בגילה, לא קיבלו כלל פירוט עבור הסכום הכולל אותו נדרשו לשלם – שהיה זהה בשני מקרים ועמד על 850 שקל. בנוסף, נדרשו לשלם לוועד ההורים סכומים שנעו בין 150 ל- 200 שקל בעבור ציוד העשרה נוסף ועבור חגיגות ימי הולדת. "אני משלמת עבור הקטן 900 ועבור הבינוני 1000 שקל. עם התשלומים לוועד ההורים זה יוצא בערך 1200 לכל ילד בממוצע", כתבה אחת האימהות.

הכשל במערכת החינוך 

כל ההורים עימם שוחחנו ביקשו להישאר בעילום שם מחשש לאיומים ולחץ שיופעל עליהם בעקבות הכתבה. לצד זאת, טענו כולם כי הגננות לא אשמות במצב. "הן רק המתווך", אמרו, והלינו שגם הגננות לא אחת נמצאות במצוקת בשל תת-תקצוב. כך נוצר גם מצב שבו מתבקשים ההורים לספק באופן פרטני ציוד וכסף לכיסוי הצרכים השוטפים בגני הילדים.

כיצד קורה שבמערכת החינוך, המגדירה את גילאי טרום יסודי כזכאים לחינוך חובה חינם, יוצא שאינספור הורים מדווחים על תשלומים המסתכמים במאות ואף באלפי שקל עבור כל ילד בשנה? אמנם תשלום הרשות המרבי בעבור ילדים בגילאי קדם-יסודי הוא הנמוך ביותר מבין כל שכבות הגיל, אך לצד זאת, בכל המקרים שנבדקו פירוטי התשלום נמסרים שלא בלשון החוק ובאופן לא אחיד.

נטענת הטענה, ובצדק, שהרשתות המפעילות את התל"ן – לרוב חברות פרטיות – פועלות עם אינטרס כלכלי מובהק, בעוד מערכת החינוך אמורה לשרת את כלל הציבור.

כשל נוסף טמון בהגדרת המושג תל"ן – אשר ביתר שכבות הגיל מוגדר כפעילות מחוץ לשעות הלימודים, בעוד בגני הילדים זו פעילות שניתנת במסגרת שעות חוק חינוך חובה. אם תל"ן ניתן במסגרת שעות חובה – מדוע מוגדרים מראש תשלומי רשות? המצב הנוכחי המהווה גורם לחץ על ההורים כולם. העובדה שבחלק מהמקרים נמסרו שמות הורים שלא שילמו ההורים, או שמות ילדיהם, מעיד על בעיה עמוקה יותר מטווח של כמה מאות שקלים.

סיכום ופתרונות אפשריים

הטענה המרכזית של הורים הנאבקים במסלולי תשלומי ההורים, היא שחוק חינוך חובה חינם אינו מיושם בפועל. על-פי דו"ח מחלקת המחקר של הכנסת מחודש מאי 2017, הורים אמורים לשלם כ- 1.54 מיליארד שקל בתשלומי חובה ורשות למוסדות החינוך  (בכל הגילאים). אלא שסקר הוצאות משקי הבית העלה כי סך התשלומים עומד בפועל על כ- 3.9 מיליארד שקל (!), בשנת 2014. 

פתרון אפשרי יהיה מינוי גורם אחד המוסמך מטעם כל רשות לגבות תשלומי הורים, במקום המצב הנוכחי בו הגבייה מתבצעת דרך מספר גורמים. שינוי כזה בוודאי יתרום לפחות לשקיפות בהליך.

ומה הדין עבור אלו שיש להם קושי כלכלי? על-פי משרד החינוך, אין ילד שייזרק מפעילויות עקב מצוקה כלכלית של הוריו. מלגות לנגישות קיימות בשפע, רק צריך למצוא את המידע.

תגובות

משרד החינוך: "מרכיב התל"ן בגני הילדים הינה תכנית לימודים נוספת, שבניגוד בתי הספר, מתקיימת במסגרת שעות הלימודים בגני הילדים. המתכונת, הינה בת חצי שעה שבועית  בלבד עבור כל חוג העשרה. אין איסור או מניעה בפירוט התשלום לציין מונחים כגון "חוג העשרה", חוג בגן", המוזכרים בדוגמאות שהוצגו בכתבה, כל עוד ההורים כולם, ללא יוצא מן הכלל חותמים מרצון על השתתפות ילדיהם במסגרת התל"ן בהתאם להוראות החוק".

עוד הוסיפו: "כמו כן, במידה והורה אינו יכול או מעוניין להשתתף בהוצאה, אסור למנוע מילדו להשתתף בפעילות, כיוון שהתל"ן מתקיים במסגרת שעות חינוך החובה. כמו כן, אסור למסור את שמו לוועד ההורים, ויש לשמור על אנונימיות מוחלטת ביחס לכך. במידה ומתקיימת פנייה שמטרתה רישום ההורים למסגרת תל"ן  יש לשלוח הודעות כלליות בלבד המופנות לכלל ההורים, ולא פרטניות. כמו כן, עבור ההורים שאינם יכולים לעמוד בדרישת התשלום מבחינה כלכלית, עומדות מלגות מטעם המשרד (ומלגות מטעם הרשות המקומית, אם היא מעניקה, וקרן תרומה שההורים מעמידים אם הם בוחרים), על מנת למנוע חסמים כלכליים לזכאות לחינוך חובה חינם ואיכותי.

מרכיב רכישת שירותים מרצון, שגובהו המקסימאלי המרבי הינו 125 שקל, בדומה לתל"ן, דורש גם הוא הסכמה מלאה של כל הורה והורה בכתב על רכישת המוצרים, ולרוב מדובר ברכישה מרצון להרחבת תכנית הלימודים באופן חד פעמי, למשל סדנא חד פעמית או ביקור במוזיאון או רכישה מרוכזת של מוצרים כגון ספר לכל ילד.  

האחראית על גביית תשלומי החובה והרשות הינה הרשות המקומית. אולם, במידה ומתקיים פיצול בין הגן לרשות המקומית ביחס לחלק מהמרכיבים, אין מניעה שכך יעשה ויתבצע. אזי, העירייה יכולה להסמיך את הגננת לבצע את דרישת התשלום. הרשות המקומית רשאית להפעיל את התל"ן באמצעות עמותה או חברת בת תאגידית, ואינה מנועה מלעשות כך. באשר לתשלומים נוספים הנדרשים דרך וועד ההורים או הגננת באופן פרטני, מעבר לתשלומי הרשות המוגדרים בחוזר המנכ"ל אינם תקינים, וזכותם של ההורים לסרב להשתתף בהוצאות אלה.

באשר לתשלומי הרשות המותרים בחוק, שלא עולים על שקל, במידה והורה בוחר שלא להשתתף באחד מהמרכיבים או כולם, על פי החוזר, מי שרכש זכאי לשירות ומי שלא איננו. אולם, ההנחייה המוסכמת מטעם המשרד הינה לשתף את כלל הילדים בפעילות, ולא נמנע מילד לצאת לטיול או לצפות בהצגה".

לסיכום הדגישו כי "באשר לדוגמאות שהוצגו לעיל בכתבה, הנושא בבדיקה ומטופל על ידי הגורמים המקצועיים מטעם המשרד".

*

מטה המאבק "חינוך חינם": "חוק חינוך בישראל הוא אולי חובה –  חינם הוא ממש ממש לא. מטה המאבק לחינוך חינם, הינו התארגנות של הורים מכל הגילאים, שברשותה קבוצת פייסבוק פעילה ובועטת בשם "תשלומי הורים" המונה אלפי חברים וחברות המתעדכנים ומשתפים תדיר אודות כשלים בנושא. מטרתנו המוצהרת לדאוג לחינוך חובה חינם, שוויוני ואיכותי לכל ילד. מסלולי תשלומי ההורים, המסתכמים במיליארדי שקל בשנה, המשתנים תדיר מרשות אחת לאחרת, ומשכונה אחת לאחרת, הם הגורם המרכזי לאפלייה וליצירת פערים חברתיים על רקע סוציו אקונומי.

ביחס לגני הילדים, אין אף הורה שמשלם רק את מרכיב החובה בלבד או שמתבקש לשלם תשלומי רשות שאינם מובאים בסכומם המרבי. לצערנו, כל עירייה ורשות עושה כרצונה, וכך נוצרת אפליה מבנית בין ההורים ביחס לאיכות החינוך שילדיהם יקבלו. המאבק שלנו הוא לא על יוקר על מחייה, הוא מאבק עקרוני על פני מערכת החינוך בישראל, שכרגע מכשירה את הלגיטימציה בשכונות יוקרתיות לשלם יותר וזה בא על חשבון ההורים שידם אינם משגת. הורים שלא עומדים בתשלום הרשות, מאוימים חדשות לבקרים ומופעל עליהם לחץ שילדיהם יוצאו החוצה מהכיתות, בחלק מהמקרים מופעל לחץ בטענה שמי שלא ישלם ישלול את זכויותיהם של שאר הילדים להשתתף בפעילות, וכל זה בניגוד גמור להוראות המפורשות בחוק ובחוזר המנכ"ל שאסור להוציא ילד, בוודאי בגני הילדים, בהם מתקיימת הפעילות במסגרת שעות חינוך החובה. במערכת החינוך הממלכתית דתית המצב אף חריף בהרבה, הורים במסגרות האלה משלמים אלפי שקל בממוצע. אנחנו נמשיך לפעול ולהאבק למען מערכת חינוך איכותית ללא אפליה בין הרשויות, בין שכונות יוקרתיות לחסרות אמצעים ובין הורי הילדים. נמשיך להיאבק בכל הכוח על זכויותינו למימוש חוק חינוך חובה חינם".

*

תגובת פורום וועדי ההורים היישוביים: "פורום ועדי ההורים היישוביים מכיר את הבעיות שמועלות בכתבה ואת כל המורכבות המיותרת של תשלומי ההורים במדינה בה מדובר על חוק חינוך חינם. אנו מודים לכתבת על הצפת הנושא ובודקים את הטענות הספציפיות ברשויות המוזכרות כאן. נפעל בנחישות על מנת לייצג את ההורים ולוודא שהכל מתנהל כחוק ובאופן הוגן ומכבד כלפי ההורים והילדים. כידוע, אנו מצויים במאבק עיקש לביטול כל תשלומי ההורים והתוצאה של "מס החינוך" אותו אנו משלמים מהנטו הנה רעות חולות כמו אלה המוזכרות בכתבה".

*

תגובת עיריית רמת גן: "תחילה יובהר כי תכניות תל"ן מאושרות על ידי משרד החינוך ומופעלות על ידי הרשות המקומית או על ידי חברה עירונית – במקרה של העיר רמת-גן, מפעלי בית עמנואל, שהם גם הגוף המבצע את גביית הכספים ומשלם למפעילים בעבור הפעילות, וזאת כדי למנוע מהגננות יחסי עובד-מעביד. יודגש כי בהתאם לחוזר מנכ"ל בנושא, עם אישורה של תל"ן הצוות החינוכי בגני הילדים פונה להורי הילדים ומחתים אותם על הסכם תשלום, תוך פירוט התכנית, מהותה ועלותה, וכך למעשה נהג באסיפת הורים שהתקיימה לאחרונה. יצוין כי בניגוד לנטען, כלל לא הופעל לחץ על הורי הילדים לבצע את התשלום. למעשה הצוות החינוכי בגנים פנה באופן דיסקרטי אל הורים, וזאת בכדי למנוע פגיעה בזכותם של יתר ילדי הגן, היות וקיומם של החוגים מותנה באישור ובתשלום של כלל ההורים. כמו כן, בוצעה פניה אל הורים אלו בכדי לראות כיצד ניתן לסייע להם, מתוקף אחריות הצוות החינוכי לוודא כי לא תימנע מתלמיד האפשרות להשתתף בתכנית בגלל מצבה הכלכלי של משפחתו, וזאת על פי חוזר מנכ"ל בנושא".

מכתב שנשלח להורים ברמת גן

*

תגובת עיריית ירושלים: "לפי בדיקה שבוצעה על ידי מינהל החינוך בעיריית ירושלים לא נגבו בשני הגנים תשלומי הורים מעל הסכום המותר על פי חוזר מנכ"ל. כמו כן, על פי הבדיקה שבוצעה פירוט הסכומים הוצג להורים באסיפת הורים בתחילת השנה. במידה ויתברר כי בגן כלשהו נגבו סכומים גבוהים מהמותר מינהל החינוך מתחייב לטפל בנושא".

*

תגובת עיריית ראש העין: "עיריית ראש העין מקפידה לפעול עפ"י הנהלים וחוזר מנכ"ל. חוזר התשלומים להורים עבר את אישורו של ועד הורים יישובי. הרשות בשיתוף וועד הורים גני ילדים וגננות מובילות סיכמו על מספר סוגי החוגים. הרשות יצאה בקול קורא על אותם מספר סוגי חוגים שנבחרו . נתקבלו מספר זוכים, לגנים הועברו רשימת המפעילים הזוכים וכל גן בחר את החוג המתאים לו. העירייה הינה הגורם הישיר המפעיל, המשלם והגובה את תשלומי ההורים בעבור תשלומים נלווים".

*

תגובת עיריית רחובות: "פעילות קרן קרב אינה פעילות תל״ן. בנושא פעילות קרן קרב נדרשת הסכמה של 75% מההורים לפחות, ובביה״ס הרלוונטי אחוזי הגביה גבוהים יותר וללא ספק, מהווים הסכמה לפעילות. לגבי תשלומים נוספים שנדרשו, יש לפנות למשרד החינוך".

*

תגובת עיריית יבנה: "תשלומי ההורים לשנת תשע"ט הנם בהתאם לאישור משרד החינוך. העירייה מעדכנת את ההורים בכל המידע הדרוש לרישום ילדיהם למסגרות גני הילדים וכל הורה מקבל לביתו (בחודש ינואר) ערכת הרשמה המפרטת את אופן הרישום, תכניות ההעשרה והשירותים, כתב הסכמה לתשלום ועוד (קישור למידע על הרישום באתר העירוני ולמידעון להורים לקראת הרישום לגני הילדים בשנת הלימודים תשע"ט). יודגש כי כל הורה נדרש לחתום ולהעביר לעירייה כתב הסכמה והתחייבות עבור ביטוח תאונות אישיות, שירותי הזנה, סל תרבות ותל"ן (ראו עמוד 16 במידעון להורים).

בדרישת התשלום הנשלחת להורים (מצ"ב) פירוט מלא של סעיפי התשלום השנתיים הכוללים:

(א.)ביטוח תאונות אישיות 49 ₪ (תשלומי חובה) (ב.) סל תרבות-  79 ₪ (ע"פ חוזר מנכ"ל) (ג.) תל"ן- רימוסיקה וספורט 597 ₪ (ע"פ חוזר מנכ"ל) ד. הזנה – ארוחת בוקר 800 ₪ (80 ₪ לחודש * 10 חודשים).

יודגש כי העירייה אינה מונעת מתלמידים להשתתף בפעילויות בשל אי תשלום עקב קשיים כלכליים וכי במקרה זה ניתן פתרון לשיתופם. העירייה אינה מתנה מתן שירות אחד בתשלום עבור שירות אחר. במינהל החינוך בעירייה לא התקבלה התנגדות של הורים להפעלת תוכנית לימודים נוספת (תל"ן). חוגי ההעשרה בגני הילדים מופעלים ע"י חברת 'דו רה מי' בעלת מוניטין וניסיון רב בהכשרה ובהעשרת אנשי חינוך בתחומים רבים ומגוונים כבר מעל 22 שנים. החברה זכתה במכרז שפרסמה העירייה בקיץ 2018 למתן שירותים אלה. רכישת שירותים מרצון – הדרישה לרכישת ציוד נלווה המפורטת בקטע פרוטוקול שנערך ע"י צוות הגן ובתיאום ועד ההורים: הסכום החד פעמי (149 ₪) מתייחס לרכישת שירותים מרצון עבור דמי שכלול ע"ס 125 בתוספת 24 ₪ עבור 3 מסיבות גן (כמפורט בחוזר, 8 ₪ למסיבה). כאמור, תשלום זה הינו בהסכמת הורי ילדי הגן. השירותים המוצעים מטרתם לחסוך בהוצאות על ידי רכישה מרוכזת ולהעשיר ולהרחיב את תכנית הלימודים המתבצעת בגן".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,934 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!