ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

סיפור קטן על שכר של מיליון שקל ומידע שמגיע בדיסקים

"מוזיאיק יונייטד" הוקמה בידי משרד התפוצות לחיזוק הקשר עם יהודי העולם. החברה משמשת בפועל צינור להעברת כספים - עשרות מיליוני שקלים ציבוריים בשנה - לשלושה ארגונים, ללא מכרז. המנכ"לית הקודמת של הארגון השתכרה 1.1 מיליון שקל בשנה. וגם: הדיסק ששלחו לנו ממשרד המשפטים עם המידע בנושא
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לפני כשלושה חודשים סיקרנו דיון בוועדת הכספים של הכנסת שעסק במתן אישור לפטור ממס על תרומות לעמותות וחברות לתועלת הציבור (חל"צ). אחד הארגונים שעמדו לאישור היה "מוזאיק יונייטד" (או בשמה הקודם, "יוזמת עתיד העם היהודי"). חל"צ עם מחזור כספי של כ- 90 מיליון שקל בשנה.

מוזאיק יונייטד נולדה בשנת 2015 מתוך יוזמה של משרד התפוצות, אז בראשות השר נפתלי בנט. מטרתה: חיזוק הקשר עם העם היהודי. עלות המיזם כ- 570 מיליון שקל, מתוכם שליש (190 מיליון שקל) ישירות ממשלם המיסים הישראלי – והיתר מתרומות שיגויסו בנפרד. היוזמה זכתה בעבר לביקורת מגורמים שונים (ביניהם הסוכנות היהודית) – ואז ירדה מתחת לרדאר הציבורי. בתווך הושג לה אישור מיוחד ממשרד המשפטים במטרה לעקוף את האיסור על העברת כסף ממשלתי לעמותות בנות פחות משנתיים.

הכסף שמגיע למוזיאק יונייטד זורם ברובו הלאה לשלושה ארגונים שונים: "חב"ד", "עולמי" ו"הלל" (גילוי נאות: הכותב הועסק בעבר בהלל). שיטת הפעולה בה מועבר סכום כסף גדול ממשרד ממשלתי לארגון בודד – שגם מזכירה את היחסים שבין החל"צ "קלע שלמה" והמשרד לנושאים אסטרטגיים – מאפשרת לנתב כספי ציבור למקורות רבים, בפטור ממכרז (שמוענק בפועל לארגון הראשי בלבד שכן הכסף הממשלתי מועבר רק אליו), וללא פיקוח ציבורי.

ביקשנו לחשוף את תיק הדיווחים למדינה של מוזיאק יונייטד (כל עמותה, חל"צ והקדש מחויבים להעביר דיווחים שנתיים למדינה, על-פי חוק) – ממנו, כך קיווינו, נוכל ללמוד עוד על עבודתה. בניגוד לעמותות, את התיק שלהן ניתן לרכוש ממשרד המשפטים בלחיצת כפתור, בעבור חברות לתועלת הציבור ישנו נוהל נפרד והרבה פחות פשוט, שסופו קבלת דיסק (!) בדואר (עוד על כך בתיבה פה למטה).

איך חושפים תיק עמותה וחברה לתועלת הציבור?

חשיפת תיק עמותה היא תהליך פשוט:

נכנסים לאתר גיידסטאר ומחפשים את העמותה המבוקשת.

תחת "מסמכים ודיווחים" נמצא חלק קטן ממסמכי העמותה אשר גלויים תמיד לציבור (אך עם מידע מושחר באופן חלקי), בכלל זה: חמשת מקבלי השכר הגבוה, דו"ח כספי ודו"ח מילולי.

אם נרצה לקבל את מלוא המידע, נגלול לתחתית העמוד ונלחץ "הזמנת תיק עמותה".

בעמוד שנפתח, מזינים את שם העמותה או מספרה, משלמים 33 שקלים באשראי ותוך שעה תיק העמותה אצלכם במייל.

למען חשיפת תיק חל"צ קיים נוהל שונה והרבה פחות נוח: יש למלא טופס בקשה מיוחד ולשלוח אותו במייל, לשלם אגרה ולחכות לדיסק שיגיע בדואר לאחר כמה שבועות. עכשיו מילא הבירוקרטיה – אבל לכו תמצאו כונן דיסקים לחבר למחשב.

פנינו למשרד המשפטים בשאלה על התהליך המייגע בתיקי חל"צ בהשוואה לתהליך הנוח להפליא בתיקי עמותות. מהמשרד נמסר: "תיק חל"צ כולל הן מסמכים הקשורים לחל"צ ומטופלים ע"י רשם ההקדשות, והן מסמכים מתיק החברה המטופלים ע"י רשם החברות. כיום מתקיים מהלך לאיחוד מערכות המחשוב של רשם ההקדשות ושל רשם החברות בכל הנוגע לחל"צ. עד לאיחוד כאמור, כאשר ישנה בקשה לקבלת תיק חל"צ, נדרשת הנפקה של המסמכים משני התיקים לדיסק אחד. אנו מעריכים שתוך כמה חודשים ניתן יהיה להזמין תיקי חל"צ בדומה לתיקי עמותות".

אנחנו מבטיחים לפרגן אם וכאשר תהליך איחוד המערכות המערכות יסתיים בהצלחה.

מפה לשם הצלחנו להוריד את המידע מהדיסק (לא ברור לי מדוע, אבל לניר שלנו יש כונן דיסקים בבית). סרקנו את כל המסמכים שהתקבלו מלמעלה ועד למטה, וכמעט ולא מצאנו מידע בעל ערך ממשי. על-פי התכתובת מול משרד המשפטים, נראה כי לפחות ניהול הארגון מתקיים באופן תקין.

מה שכן למדנו הוא כי שכרה של מנכ"לית הארגון לשעבר, איימי הולץ, עמד על לא פחות מ- 1.1 מיליון שקל בשנה. סכום מוגזם לכל הדעות, שלא ממש עומד בקנה מידה של עמותות המתוקצבות בכסף ציבורי.

פנינו למשרד התפוצות בשאלה על שכרה של הולץ, ושם הפנו אותנו למוזיאק יונייטד. מהם נמסר: "איימי הולץ איננה מנכ"לית מוזאיק מזה שנה וחצי. במהלך תפקידה הקימה הולץ את התשתית והפעילות של הארגון הפועל לחיבור הדור הצעיר בתפוצות לזהותו היהודית ולמדינת ישראל ומגיע מדי שנה לעשרות אלפי סטודנטים בכ- 400 קמפוסים ברחבי העולם. בדומה לארגונים בינ״ל דומים, פעל מטה הפעולה של הארגון מארה״ב. יודגש כי הולץ חיה ופעלה בארה״ב ומשכורתה הייתה ברף התחתון בטבלת מקבלי השכר של מנהלי ארגונים יהודים בארה״ב. ראוי לציין שרק שליש מכספי פעילות הארגון מתוקצבים ע"י הממשלה, שני שלישים נשענים על ארגונים ופילנתרופיה. כיום, מטה הארגון ממוקם בישראל וכך גם מנכ"ל הארגון. המשכורות הינם בהתאם לשכר המשולם במשק הישראלי".

שאלנו מה שכר המנכ"ל הנוכחי, ולא קיבלנו תשובה. אז שאלנו שוב. אנחנו עדיין מחכים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

2 תגובות

  1. כאזרחית יש לי שאלה תמימה אולי…בתור מי שפגשה לראשונה במיזם שלכם…היום 4/2020 הכתבה הזו נכתבה ב12/2018
    האם קיבלתם מענה לאחר שנה וחצי כמעט לגבי שכרו של המנכל הנוכחי שממלא את תפקידו בישראל?
    מענין ממש לדעת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!