ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כתבה מתגלגלת: חברי כנסת חשודים – תמונת מצב

בכנסת ובממשלה לבדם ישנם כיום חמישה נבחרים מכהנים שעומדות נגדם חקירות גלויות וידועות. בשביל להדגיש כמה המצב הזה לא נורמלי, פינה קבועה: סטטוס חקירות הח"כים. עדכון אחרון: 22/04/2020
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יש לצערנו לא מעט נבחרי ציבור שנפתחו להם חקירות, המשטרה המליצה להעמידם לדין והיועץ המשפטי לממשלה בודק ובודק – ואזרחי ישראל מחכים.

מדי תקופה נפנה למשטרה, לפרקליטות ולבתי המשפט ונברר מה מצב ההליך המשפטי של נבחרי הציבור שלנו. למה? כי נבחרי ציבור אינם אנשים פרטיים והעבירות האפשריות שלהם (גם בשלב "הלכאורה") משפיעות גם עלינו.

להלן נבחרי הציבור החשודים ברגע זה

חיים כץ (ח"כ, הליכוד)

החשד: מרמה והפרת אמונים

  • מצב הליך משפטי: הוחלט להגיש כתב אישום. כץ קיבל בכנסת ה-22 חסינות ונכון להיום לא יעמוד למשפט.
  • סטטוס: בפברואר השנה (4/2/2018) פורסם כי נמצאה תשתית ראייתית להעמדתו לדין של שר הרווחה חיים כץ. התיק עבר לפרקליטות וב- 21/10/2018 התקיים שימוע לשר כץ. באוגוסט 2019 החליט היועץ המשפטי לממשלה להעמיד את השר כץ לדין בעבירות של מרמה והפרת אמונים. כץ חשוד בכך שעזר לחברו – איש שוק ההון מוטי בן ארי – בקידום חקיקה בכנסת בניגוד לחוק ובניגוד עניינים חריף. כץ כאמור זכה לחסינות מחבריו לכנסת ונכון להיום מתחמק ממשפט.
  • איפה זה עומד? כץ ביקש וקיבל מחברי הכנסת חסינות. הוגשה עתירה לבג"ץ כנגד סמכות הכנסת להעניק לו חסינות בעבירות המיוחסות לו, שתדון בסוף מאי.

בנימין נתניהו (ראש הממשלה, הליכוד)

מצב הליך משפטי: יעמוד למשפט בגין שוחד מרמה והפרת אמונים, תאריך פתיחת המשפט נקבע ל 17 במרץ 2020. ונדחה ל-26 במאי.
ב-13/2/2018 המשטרה המליצה להעמיד אותו לדין. ב-28/2/2019 החליט היועמ"ש להעמיד את נתניהו לדין בכפוף לשימוע, באשמת  מרמה והפרת אמונים. באוקטובר התקיים השימוע וב 21/11/2019 הוחלט להגיש נגדו כתב אישום. נתניהו ביקש חסינות אך חזר התחרט לאחר מכן.

חשד 1: מרמה והפרת אמונים (תיק 1000):

מואשם שקידם את עיניינם של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר בתמורה למתנות בשווי מאות אלפי שקלים (תיק 1000).

חשד 2: מרמה והפרת אמונים (תיק 2000):

מואשם במרמה והפרת אמונים בכל הנוגע ליחסיו עם המו"ל של ידיעות אחרונות, נוני מוזס.

חשד 3: שוחד, מרמה והפרת אמונים (תיק 4000):

מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים בחשד להתערבות רגולטורית לרווחתו של איש העסקים שאול אלוביץ' בתמורה לסיקור חיובי בכלי התקשורת שבבעלותו (וואלה!).

אריה דרעי ( שר הפנים, ש"ס)

החשד: מרמה, הפרת אמונים, העלמת מס, הלבנת הון, שיבוש הליכי משפט ומסירת תצהיר כוזב

  • מצב הליך משפטי: לקראת הכרעת היועמ"ש באם להגיש כתב אישום.
  • סטטוס: ב- 20/11/2018 המליצה המשטרה ורשות המסים להעמיד לדין את שר הפנים, אריה דרעי, על ביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים, עבירות מס של מיליוני שקלים, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט ומסירת תצהיר כוזב (שבועת שקר) למבקר המדינה וליו"ר הכנסת בנוגע לנכסיו והכנסותיו.

דוד ביטן (חבר כנסת, הליכוד)

החשד: שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס

  • מצב הליך משפטי: מואשם בקבלת שוחד בכפוף לשימוע בתשע פרשיות. מועד השימוע טרם פורסם.
  • סטטוס: ב-7/3/2019 המליצה המשטרה להעמידו לדין בגין שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס.
  • איפה זה עומד? בתאריך ה 7/3/2019 העבירה המשטרה את התיק לפרקליטות עם המלצה להעמיד את ביטן לדין בגין: שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס ב-12 פרשיות. לדוגמא: "במסגרת פרשת 'חברת דניה סיבוס', התבססה תשתית ראייתית לכך שבשנים 2015-2013 נתן רונן גינזבורג, מנכ"ל החברה, סכום של 430,000 ש"ח כשוחד לח"כ ביטן ולאדם נוסף, על מנת לקדם אינטרסים של דניה סיבוס מול עיריית ראשון לציון ומשרד התחבורה, הקשורים בתכנית להקמת תחנת דלק במחלף עין הקורא על כביש 431 ולמכרז הנוגע לכביש 38.במסגרת פרשה נוספת הנוגעת ליזמי נדל"ן, התגבשה תשתית ראייתית לכך שעל פני השנים 2017-2011, סייעו ח"כ ביטן וארנון גלעדי ליזמים לקדם אישורים והיתרים ביחס לשלושה פרויקטים של נדל"ן בת"א מול גורמים שונים בעירייה. בתמורה לקידום הפרויקטים ניתן שוחד בסך של 385,000 ש"ח. חלק מכספי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות". ב-26 בינואר 2020 היועמ"ש החליט להעמיד את ביטן בהאשמות שונות בגין תשע פרשיות.

יעקב ליצמן (שר הבריאות, יהדות התורה)

החשד: מרמה, הפרת אמונים והדחה בעדות

  • מצב הליך משפטי: באוגוסט 2019 עבר התיק לפרקליטות ומחכה להחלטת היועמ"ש.
  • סטטוס: ב- 14/02/2019 נחקר בפעם הראשונה ביחידה הארצית לחקירות הונאה. באוגוסט 2019 עבר התיק לפרקליטות לאחר שנמצאה תשתית ראייתית בעבירות של מרמה והפרת אמונים והדחה בעדות.
  • איפה זה עומד? המשטרה מצאה תשתית ראייתית כנגד סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים והדחה בעדות ב"פרשת ההסגרה" ועבירות מרמה והפרת אמונים והצעת שוחד ב"פרשת בית העסק לממכר מזון".בפרשה אחת: "ניסיון להשפיע על הדרגים המקצועיים במשרדו לטובת בית עסק בתחום המזון שבעליו מקורב אליו, וזאת כדי למנוע את הליכי סגירתו בעטיים של ממצאי תברואה חמורים שנמצאו בו והביאו לתחלואה של מספר אנשים שאכלו מתוצרתו".בפרשה נוספת: "ניסיונו של סגן השר ליצמן להשפיע באופן פסול על חוות דעתם של מספר פסיכיאטרים, עובדי משרד הבריאות, אשר מונו על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים לקבוע את כשירותה הנפשית של מועמדת להסגרה לשלטונות אוסטרליה בגין עבירות מין בקטינות, וזאת בעיצומו של הליך הסגרה תלוי ועומד בבית משפט – להלן "פרשת ההסגרה".

 

להלן נבחרי ציבור לשעבר שעדיין חשודים

כדי לא לשכוח את אלו שעד לאחרונה כיהנו בכנסת נמשיך לעקוב אחר עניינם עד תום ההליך המשפטי.

חנין זועבי (חברת כנסת, בל"ד)

החשד: זיוף, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים

  • מצב הליך משפטי: הפרקליטות החליטה להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע.
  • סטטוס: ב- 23 בינואר 2018 המליצה המשטרה להעמיד אותה לדין. לפי החשד זועבי מעורבת בכך שבל"ד קיבלה מאות אלפי שקלים מחו"ל והעבירה אותם לקופת המפלגה תוך יצירת מצג שמדובר בתרומות. באוגוסט 2019 החליטה הפרלקליטות להעמיד לדין בכפוף לשימוע.
  • איפה זה עומד? לקראת שימוע.

ג'מאל זחאלקה (חבר כנסת, בל"ד)

החשד: זיוף, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים

  • מצב הליך משפטי: לקראת הכרעה בפרקליטות אם להגיש כתב אישום.
  • סטטוס: ב- 23 בינואר 2018 המליצה המשטרה להעמיד אותו לדין. לפי החשד זחאלקה מעורב בכך שבל"ד קיבלה מאות אלפי שקלים מחו"ל והעבירה אותם לקופת המפלגה תוך יצירת מצג שמדובר בתרומות.
  • איפה זה עומד? מהפרקליטות נמסר כי טרם התקבלה החלטה

ג'ומעה אזברגה (חבר כנסת, בל"ד)

החשד: זיוף, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים

  • מצב הליך משפטי: הפרקליטות החליטה להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע..
  • סטטוס: ב- 23 בינואר 2018 המליצה המשטרה להעמיד אותו לדין. לפי החשד אזברגה מעורב בכך שבל"ד קיבלה מאות אלפי שקלים מחו"ל והעבירה אותם לקופת המפלגה תוך יצירת מצג שמדובר בתרומות. באוגוסט 2019 החליטה הפרלקליטות להעמיד לדין בכפוף לשימוע.
  • איפה זה עומד? לקראת שימוע.

*

אם שכחנו מישהו או משהו – אנא עדכנו אותנו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

7 תגובות

  1. היי,

    יהיה עדכון לדף? כבר כמעט אפשר להוריד את ליצמן ודרעי מהחשודים

    אולי רשימה של ח"כ שהורשעו על מעשים במסגרת תפקידם הציבורי

  2. התמונה בכללותה מתמיהה ומוזרה.
    רשימה מכובדת של חברי כנסת שעברו חקירה משטרתית, ותוצאותיה מצביעות על חשד סביר או מוכח לקיום עבירות חמורות.
    התיקים מוקפאים בפרקליטות משנה עד שלוש שנים וחברי הכנסת ממשיכים לתפקד ולהשפיע על החיים האזרחיים.
    מה ההסבר ומי עומד מאחרי העיכוב הממושך.
    האם אזרחי ישראל יכולים להסיק מהמדיניות של הפרקליטות, שאם חלילה יעברו עבירות דומות, הפרקליטות תנהג בהם בהתחשבות ובחסד.???

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,933 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!