ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מורי דרך, קנסות בלירות וגם לוביסטים – מי תוקע את חוק התיירות החדש?

כבר יותר משנה תקועה רפורמה מקיפה לענף התיירות על שולחן הכנסת, למרות שהיא זוכה לתמיכה מקיר לקיר. מי עוצר אותה?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לטייל בישראל - לא כל אחד יכול

הצעת חוק שירותי תיירות היא היחידה שהביא השר יריב לוין לכנסת ה- 20, אך היקפה האדיר (ההצעה נוגעת בכמעט כל היבט של התיירות בישראל), עשויה להסביר את מיעוט החקיקה המקבילה של לוין. השינויים בחוק כוללים עשיית סדר בשיטת הניקוד של בתי המלון (הכוכבים), החזרי מס לתיירים, ליווי טיולים מאורגנים, הכשרת מורי הדרך, כלי פיקוח ואכיפה, הקמת ועדה מייעצת לשר, ועוד. ההצעה פורסמה להערות הציבור כבר ביולי 2017, עברה בקריאה ראשונה בינואר השנה ומאז מתעכבת. ניסינו להבין מדוע.

השר יריב לוין

בלב הדיון: למי מותר להדריך טיול?

תומר שלוש מדריך סיורים בתל-אביב ומספר את סיפור משפחתו: משפחת שלוש עלתה ארצה לפני כ- 170 שנה והקימה את נווה צדק. תומר כנראה יכול לספר הסיפור יותר טוב מכל אחד אחר – אך הוא, לצד אלפי ישראלים אחרים שמדריכים מטיילים סביב סיפורם האישי – הם למעשה עבריינים מעליהם מרחף קנס פוטנציאלי של אלפי שקלים (החוק המקורי כל כך ישן ועוד נקוב בלירות – אז קשה לעמוד את סכום הקנס המדויק).

בשני דיונים שהתקיימו בוועדת הכלכלה על הצעת חוק התיירות, תפס סיפורו של תומר את מירב תשומת הלב. משרד התיירות מבקש להכניס הקלות בחוק החדש, כך שבמקרים מיוחדים גם אנשים שאינם "מורי דרך" מוסמכים, יורשו להוביל טיולים:

  • קבוצות צליינים שמגיעות עם מורה רוחני.
  • תיירים הדוברים שפה ייחודית (כגון סינית, בה אין די מורי דרך).
  • קבוצה ישראלית המונה פחות מ- 25 אנשים, שאינה מאורגנת על ידי סוכנות נסיעות.
  • הדרכה באתר תיירות רשמי (כמו מצדה).
  • סיור מומחה – לדוגמא אישה שכתבה ספר על רחובות ירושלים תוכל להדריך בעקבות ספרה בעיר (כן, כן – היום זה אסור על-פי חוק).

המכשול העיקרי: מורי הדרך

אז מדוע מורי הדרך, שעוברים תהליך הסמכה שהוא תו התקן הרשמי להדרכת טיולים בישראל, מתנגדים לחוק? הטיעונים שלהם מגוונים:

  1. הסברה וביטחון – יובל בן ארי, מורה דרך, אומר בהתייחס לתיירים דוברי שפות מיוחדות: "לטייל בארץ ללא מדריך זאת סכנה, גם להסברה הישראלית וגם סכנה בטיחותית וביטחונית. אם ישראלי זכאי למדריך מקומי, קל וחומר שתייר חוץ, ובמיוחד הסיני, שבעצם מגיע ממאדים, מגיע לו מדריך מקומי שידע לתת לו תמונה רב-ממדית של המקום ויוכל להגן עליו". גם ח"כ לאה פדידה (המחנה הציוני) הצטרפה לדאגה
  2. דאגה למטייל הישראלי – בני כפיר, יו"ר אגודת מורי הדרך בישראל, מסביר: "למה הציבור הישראלי מקבל מדריך פחות איכותי, פחות טוב ופחות ברגולציה לעומת התיירות הנכנסת? […] לכן בעניין הזה אגודת מורי הדרך מבקשת מהשר ומהצוות שלו שאת הנושא של משרדי ממשלה, גופים ציבוריים, מתנ"סים וחברות גדולות – לחייב אותם במורה דרך ישראל מוסמך, כדי שכולנו נקבל את אותו דבר".
  3. אפלייה ומבחן בג"ץ – יוני שפירא מעמותת "מורשת דרך" (מייצגת את מורי הדרך של התיירות הנכנסת): "החשש שלנו הוא שברגע שיבחרו איזושהי קבוצה וידירו אותה, זה לא יעבור את מבחן בג"ץ, ואז גם רב רפורמי יגיד בטיול בר מצווה שהוא רועה רוחני, ואז גם אימאם טורקי".
לטייל בישראל? – לא כל אחד יכול

זו לא פעם ראשונה שאנו נתקלים בטיעונים הללו – בעת כתיבת תחקיר הלובי הגדול, שוחחנו עם הלוביסט ניר קלינר וביקשנו לשמוע מה הוא מקדם עבור לקוחותיו. הוא סיפר לנו כי הוא מייצג את מורי הדרך במאבקם בחוק הנ"ל. וכך נדמה כי הטענות הללו בעצם נועדו רק לכסות על הבעיה האמיתית שמטרידה את מורי הדרך: הפרנסה שלהם. וזוהי בהחלט טענה שחשוב שתשמע, גם בלי צורך להוסיף סיפורי מעשיות על ההסברה הישראלית.  

הצעת חוק חשובה לדעת חברי כנסת מימין ומשמאל

"הצעת החוק הזאת תעבור, ובמה שתלוי בי אני אדאג שהיא תעבור כבר בכנס הזה. יש שתיים או שלוש הצעות חוק שגם אם אני אידרש לעשות מרתון באיזה לילה או ערב, אני אעשה אותו. אני חושב שהצעת החוק הזאת היא חשובה מאוד. אדוני השר, ייאמר לזכותך שאתה מוביל מהפכה אמיתית בתחום התיירות, ותבורך על כך". את הדברים הללו לא אומרת מירי רגב לראש הממשלה – אלא יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני) לשר התיירות יריב לוין (הליכוד), בפתיחת ישיבת הוועדה.

בהמשך מסביר השר יריב לוין גם את עמדתו בנושא. במרכז הדברים צורך להפחתת רגולציה בתיירות הפנים. לטענתו מי שיתנגד יצא בהפסדו, "כי אז המערכת הזאת פשוט לא תתפקד ולא תצליח, והדרישה לבטל את הרגולציה תלך ותעלה. לכן אני חושב, אדוני היושב-ראש, שצריכים להיות מאוד זהירים ולהגיע לשמירה על איזון נכון".

תגובות

פנינו ליריב לוין ולאיתן כבל במספר שאלות בנושא. השר לוין בחר שלא להגיב.

ח"כ כבל מסר לנו:

  • האם נפגשת עם הלוביסט ניר קלינר בנושא? לא.
  • מה לדעתו האתגר המרכזי בקידום הצעת החוק? התאמת שוק התיירות למציאות העכשווית והיערכות לעתיד הנראה.
  • מתי להערכתך החוק יעבור בקריאה שניה ושלישית? אינני יודע להשיב על השאלה.

ח"כ כבל החזיר לנו בשאלה משלו: "מה ההתרגשות המיוחדת דווקא מנושא התיירות?"

תשובתנו: הסיפור מעניין מאחר ואין בו טובים ורעים. אין כאן טייקון שיושב על כורסת עור כלב ים, מעשן סיגר קובני ומזיז אותנו ככלי שחמט על הלוח. יש ציבור בעלי מקצוע שחושש לפרנסתו ונעזר בין היתר (ובאופן לגיטימי) בחברת לובי. חברי כנסת שהיו נלהבים בתחילה על החוק מתרחקים ממנו היום מאחר שזהו נושא רגיש בגלל מורי הדרך. אנו מקווים כי המחוקק ומשרד התיירות ימצאו את האיזון הראוי והמידתי בין שמירת האינטרס הציבורי לבין פרנסת מורי הדרך. ובכל מקרה לא יברחו מקבלת החלטות – גם כשהן קשות. הדיון הבא יתקיים ביום רביעי הקרוב בוועדת הכלכלה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!