ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשיפה: משרד המשפטים אסר על סגן השר מזוז להתעסק בענייני קרית ביאליק – וזה לא עוצר אותו לרגע

סגן השר ירון מזוז רץ (בכאילו) בראש רשימה למועצת העיר קריית ביאליק, מטעה את התושבים ופועל לכאורה בניגוד עניינים בוטה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"תושבי ותושבות קריית ביאליק היקרים, ב- 30/10 תתמודד התנועה החברתית בראשותי למועצת העיר […] בקדנציה הבאה התנועה תמשיך לפעול בנושאים חברתיים ובמאבק לסגירת תאגיד המים הבזבזני, שעושק את תושבי העיר. חשוב לי להבהיר, כי אין בכוונתי לחזור לכהן במועצת העיר".

(מתוך הפייסבוק של ירון מזוז – 3/9/18)

הבנתם? סגן שר בממשלה רץ בכאילו בראש רשימה בבחירות המקומיות, רק בשביל לקדם את הצלחתה, בלי כל כוונה להתמודד בה בפועל.

ומה מבטיחה הרשימה של ירון מזוז לבוחרים?

על שלט במרכז העיר קריית ביאליק מתנוססת בגאון תמונתו של סגן השר ירון מזוז וההבטחות הבאות: ביטול תאגיד המים בקריית ביאליק, שדרוג "מרכז סביניה" (המרכז המסחרי המקומי) והחזרת החניה לדיירי רחוב קרן היסוד 62.

זה נשמע כמו כמה אוסף סוגיות מקומיות משמימות – ואולי זה אכן היה המקרה, אם לא היינו מגלים שאף אחת מההבטחות איננה רלוונטית במציאות:

  • שדרוג מרכז סביניה וטיפול ברחוב קרן היסוד? כבר נמצא בשלבי תכנון מתקדמים ואמור להתבצע בכל מקרה בתחילת 2019. בעירייה מסרו: "בנספח להסכם הגג שבין ממשלת ישראל לבין רשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר נקבע כי יוקצו 20 מיליון שקלים לשיפוץ רחובה הראשי של העיר, רחוב קרן היסוד,  ובמסגרת זאת גם מרכז מסחרי סביניה. מזה חצי שנה עובד ומקדם את תכנון שיפוץ המרכז משרד פלוק אדריכלים".

  • סגירת תאגיד המים המקומי? זו ההבטחה המרכזית של מזוז והוא נאבק על הנושא עוד מימיו במועצה. למה זה כל כך חשוב לו? בפוסט שהעלה בעמוד שלו בחודש שעבר, כותב מזוז: "מה אנו התושבים צריכים לשלם עבור משרדים מפוארים בקריון, משרות בכירות למקורבים, מנכ"ל, מזכירות, יועצים, חברות גביה ועוד ועוד ועוד.  הגיעו מים עד נפש. בשלב הראשון, התנועה החברתית תעשה הכל כדי להוציא את התאגיד ממגדלי הקריון המפוארים. רק מהלך כזה יכול לחסוך כמאות אלפי שקלים בשנה".
  • אז לפני שנספר לכם שזה כנראה פשוט לא נכון והתאגיד אינו בזבזני ולא מחלק ג'ובים –  נעדכן כי תהליך העברת משרדי התאגיד מהקריון כבר החל. שאלנו את העירייה והם ענו: "העברת משרדי התאגיד למרכז מסחרי סביניה תעשה לאחר שהעירייה תשלים את תכנון שיפוץ המבנה ופרסום מכרז כדין. הערכת ביצוע בשנת 2019. יצוין, כי מלכתחילה נכס זה הוצע לתאגיד עם הקמתו אלא שאז מדיניות רשות המים והביוב אסרה על התקשרות התאגידים עם נכסי הרשויות המקומיות".
  • ובאשר לאופן התנהלותו השוטפת של התאגיד? מזוז יודע כי הכל בסדר – מסמך שהגיע לידינו מראה כי הוא פנה בעצמו לרשות המים, שהשיבה לו לאחרונה כי אין דברים בגו: "תאגיד יעיל הממלא את חובותיו הקבועות בחוק ובכללי המים באופן משביע רצון. התאגיד אף קלט את משק המים והביוב של טירת הכרמל והוא מבצע עבודה יסודית לשיפור תשתיות המים והביוב ביישובים בהם הוא פועל". על הטענה כי המחירים של התאגיד יקרים ענו ברשות המים: "צרכני תאגיד אחוזות החוף משלמים תעריף זהה לכלל הצרכנים".

עכשיו שיהיה ברור: חוות הדעת של משרד המשפטים אוסרת על מזוז לעסוק בענייני קרית ביאליק. ביקשנו את המסמך וראינו שכתוב בו שחור על-גבי לבן: "עליך להימנע מלטפל בעניינים הנוגעים באופן ספציפי לעיריית קרית ביאליק". וקצת יותר בהרחבה: "אילולי כהונתו של בנך במועצה, ניתן היה לקבוע כי זיקתך לעירייה תיפסק בחלוף תקופת זמן מסוימת שבה אינך מכהן במועצה (ולעניין זה מקובלת אמת המידה של שנתיים ממועד הפסקת הכהונה), ואולם נכון להיום הזיקה האישית שלך עם העירייה עודנה נמשכת באמצעות בנך".

החלטה זו אמנם נקבעה במסגרת תפקידו כסגן שר במשרד להגנת הסביבה – אך מרגע שמזוז ביקש את חוות הדעת הנ"ל מרשות המים (ואז זאת מתוקף תפקידו כסגן שר), הוא פעל לכאורה בניגוד עניינים.

וזה לא נגמר פה. ההתערבות של סגן השר מזוז בענייני קרית ביאליק איננה רק בהגשת בקשות על רשות המים – מצאנו אותו יושב מסביב לשולחן בישיבת מועצה שהתקיימה רק לפני חודשיים. תראו בעצמכם (מזוז הוא האיש עם החולצה המכופתרת הלבנה, המתיישב ליד השולחן בתחילת הסרטון):

*

תגובת ירון מזוז (שהתקבלה לאחר שמרח אותנו זמן רב וסירב להגיב לפני הפרסום):
סגן השר פועל למען טובת הציבור, ורק האינטרס הציבורי נמצא לנגד עיניו. עוד ב- 2008, בימיו כחבר מועצת העיר – קרית ביאליק ב- 2008, פעל סגן השר לסגירת תאגיד המים ואף העביר החלטה במועצת העיר בעניין. נושא ניגוד העניינים נבדק משפטית ונמסר לנו שיש לברר את העניין אל מול המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. לאור זאת, ולמען הסר ספק – סגן השר עצר את פעילותו בנושא והעביר את הטיפול לגב' גילי יניב מטעם התנועה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,958 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!