ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תחקיר שקוף: קניית מצביעים ב- 10 שקלים לראש

חשד לשוחד בחירות במועצה אזורית עמק חפר: פעילה המקושרת למטה ראש המועצה המכהן, רני אידן, הבטיחה תשלום עבור כל אדם שיגיע להצביע ביום הבחירות. מטה אידן: "מדובר ביוזמה מקומית"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"הנותן או המציע שוחד על מנת להשפיע על בוחר להצביע או להימנע מלהצביע בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת […] דינו – מאסר חמש שנים או קנס 20,000 לירות" (סעיף 88 לחוק הרשויות המקומיות).

*

הבחירות המקומיות בפתח ובעמק חפר, מועצה אזורית השוכנת צפונית לנתניה ובה למעלה מ- 40,000 תושבים, מתמודדים שלושה על ראשות המועצה: רני אידן, ראש המועצה הנוכחי המכהן בתפקיד משנת 2006, עפרה ברק, שהתמודדה על התפקיד גם בבחירות הקודמות, וד"ר גלית שאול, מתמודדת חדשה.

באידן תומכת קבוצת צעירים מקומית, אותה מובילים כמה מבעלי המועדונים והפאבים הגדולים במועצה, ופועלת תחת השם "מטה צעירים עמק חפר". בשיחה עם כתב שקוף אישרה ראש המטה של אידן, עדי רודיטי-רטר, כי אנשי מטה הצעירים אכן עובדים בעבור אידן בתשלום ביום הבחירות, באופן חוקי.

ראש מועצה אזורית עמק חפר רני אידן

מידע שהגיע לשקוף ונבדק על ידנו מעלה חשד כי אחת מפעילות הקבוצה הציעה תשלום של 10 שקלים בעבור כל אדם שיצליחו לשכנע להגיע ולהצביע ביום הבחירות בעבור רני.

בהתכתבות ווטסאפ היא מסבירה איך זה עובד:

  1. האדם יעביר לפעילה את שמות האנשים שהוא שיכנע להגיע להצביע עבור אידן
  2. הפעילה בודקת מול המטה אם הם לא רשומים תחת אדם אחר
  3. אם הם מגיעים להצביע בפועל – יועבר תשלום של 10 שקלים עבור כל אחד ואחת מהמצביעים

בניסיון להבין כיצד יובטח התשלום, הרגיעה הפעילה "שאין מה לדאוג" והמגייס "יקבל מה שמגיע לו".

כשפנינו לתגובת הפעילה, היא מסרה שוב ושוב כי תתבע אותנו ותתלונן במשטרה משום אנו "מוציאים דברים מהקשרם" אך סירבה להגיד באיזה אופן. בנוסף טענה כי היא פועלת בהתנדבות, אך לאחר מכן הסבירה שפעילים כן יקבלו "החזר מסוים" בהלימה למספר המנדטים שיקבל אידן. ואז שוב שינתה את עמדתה והבהירה ש"הם לא מקבלים מזה שקל".

תמלול שיחת כתב שקוף עם פעילת מטה הצעירים

שקוף: "הגיעה אליי התכתבות, שאת חלק ממנה, שבה מציעים כסף כדי להגיע להצביע לרני".

פעילה: "זה לא נכון".

שקוף: "אני ראיתי את ההתכתבות".

פעילה: "כסף בשביל להגיע להצביע לרני?"

שקוף: "כן, 10 שקלים לבנאדם".

פעילה: "זה לא עובד ככה. אולי זה הוצא מהקשרו".

שקוף: "יכול להיות. את יכולה אולי להגיד לי איך זה עובד? משהו?"

פעילה: "כל בנאדם שהיום, איך אומרים, עובר את אחוז החסימה, כל מתמודד, בעצם מקבל החזר מסוים".

שקוף: "על כל מנדט".

פעילה: "בדיוק. עכשיו רני, מה הוא אומר? אם עכשיו יבואו וייעזרו לי והכל ואני אעבור את אחוז החסימה ברור שהוא ירצה לעזור ולהחזיר לאנשים שעבדו איתו".

שקוף: "אוקיי, איך?"

פעילה: "עכשיו לבוא ולהוציא את זה מההקשר שלו, ולהפוך את זה למגעיל ולקניית קולות זה לא מגניב".

שקוף: "מה זה אומר לעזור לאנשים שעבדו איתו? לא הבנתי"

פעילה: "אנחנו באים, אנחנו מקדמים אותו כמו יח"צ בכל דבר שהוא עושה, ומשם זה עולה. ואם אתה רוצה עכשיו להיכנס לפינות כאלה – בוא אצלם לך התכתבות שהציעו משכורת קבועה, לא בתפקיד מורשה, למישהי אחרת מגלית או איך שלא קוראים לה".

שקוף: "אני אשמח שתשלחי לי את זה בלי בקשר. אבל אני ראיתי התכתבות יחסית מלאה, זאת אומרת הייתה לי יד חופשית נקרא לזה, וראיתי ממש שדיברו איתך ואת הסברת שצריך להביא רשימה למטה ואם הם מגיעים להצביע ואף אחד אחר לא הביא אותם ולא רשום את שמם אז דואגים להעביר…"

פעילה: "זה סתם להוציא דברים מהקשרם. קודם כל ***** (שם המקור) אני אגיש נגדו תלונה במשטרה כי הוא הוציא את הדברים שלי מהקשרם, *כמה מילים לא ברורות*, אתה יכול להעביר לו את זה."

שקוף: "אני לא…"

פעילה: "לא, לא, לא. קודם כל אני אגיד לכם שזה מעשה ביזיוני, אני ניסיתי לדבר איתו בטלפון ואמרתי לו שזה משהו שצריך להסביר אותו כמו שצריך, ועשיתם פה מהלך מלוכלך ואני אתלונן עליכם במשטרה. זה קודם כל. דבר שני…"

שקוף: "קודם כל, את כמובן יכולה לעשות כל מה שאת רוצה. אבל אני אשמח שפשוט תסבירי לי. אני מקשיב לך – אני לא שופט."

פעילה: "זה פשוט ככה. הוא מה הוא אומר? אנחנו עכשיו באים ומדברים עם אנשים בשביל לקדם את רני. הגיוני, נכון?"

שקוף: "כן"

פעילה: "אני, בסופו של יום, רוצה שהוא ייבחר. אחרי שעבר אחוז חסימה מסוים, יש לו סכום מסוים שהוא מקבל. במידה והוא יעבור – הוא ירצה לבוא ולהחזיר. גם שום דבר מזה לא יהיה בשחור או משהו כזה".

שקוף: "אני לא מבין מה זה אומר "להחזיר"? לשלם כסף? למי?"

פעילה: "לנו. לאנשים שבאו, שמדברים עם קהל הצעירים ועושים שינוי. בסוף קהל הצעירים זה לא קהל היום שיוצא ומצביע עם הרגליים ואתה יודע את זה… רוב הנוער היום לא יוצא להצביע. זה לא שאני באה ומשלמת למישהו שילך להצביע, אני בא ומסבירה את האג'נדה שלי. מה שאני מאמינה בו… ואנחנו רוצים שכמה שיותר מהנוער יבואו ויצביעו כי אין את זה בשנים האחרונות בעמק. אתה יודע, בסופו של דבר זה כן עבודה, זה כן לבוא. ואם נעבור את אחוז החסימה ואם באמת יראו שאדם צעיר הביא מאסה ירצו לתת לו גם החזר מסוים. כי אני כן יושבת וכן עובדות ובאותה נשימה אנחנו גם יודעים שלא נוכל להרוויח מזה שקל".

שקוף: "אוקיי, זה קצת לא ברור לי. אתם מתנדבים, אבל אתם מצפים לתמורה בהמשך? סגרתם משהו?"

פעילה: "אנחנו לא מצפים לתמורה בהמשך. שום דבר לא מובטח לנו".

שקןף: "אוקיי".

פעילה: "שום דבר לא מובטח לנו. אם אנחנו באים עכשיו, סתם דוגמה, הייתי עכשיו עם חבר שאמרתי לו שזה קצת קשה לי כי יש לנו המון המון פגישות, ויש לי גם לימודים ועבודה וזה לא שאנחנו מקבלים תשלום. אתה יכול לראות צילום של זה במועדון האיניגו בשישי האחרון".

שקוף: "הכל בסדר, את אומרת לי את זה עכשיו – אני מאמין לך. לא באתי לתקוף אותך. באתי לשאול, להבהיר. אני לא נגדך".

פעילה: "מה שנהיה מהבחירות האלה, אני מקבלת הודעות….(שיח כללי על הבחירות המקומיות ועל פעילותה בעמק)".

פעילה: "עבדתי ביחידות מסוימות, אני מכירה את הדברים האלה עובדים. בעצם, שלחת את ***** (שם מקור), שיבוא וידבר איתי ויוציא דברים מהקשרם ולכן הוא גם לא הסכים לדבר איתי בטלפון. אל תהפוך את זה למשהו שהוא לא. אני מכירה את הדברים האלה, עבדתי בחקירות. בסדר? לפחות תהיה כן".

שקוף: "אני כן, אני עיתונאי, אני רוצה להבין את האמת. זה הכל".

פעילה: "אין בעיה, אני יכולה להגיד לך ש***** (שם מקור) הולך לקבל ממני תלונה במשטרה, כאילו תודיע לו, שיידע. אני הולך להראות את השיחות שיש לי איתו ושניסיתי להתקשר אליו. בקיצור, באתם והפכתם משהו תמים ומגניב ורצון שלי לבוא ולקחת את העמק למקום טוב יותר, כי אף אחד לא יודע לעשות את זה יותר טוב ממני כי עבדתי בחיי הלילה ותנועות נוער והכל יותר מכל אחד מבחינת משהו של שנים. ומנסים להפוך את זה למשהו מגעיל ואני לא מקבלת את הדברים האלה".

מדובר לכאורה בעבירה חמורה על החוק

תשלום כסף עבור הצבעה בבחירות, לא כל שכן עבור מועמד מסוים, עומדת בניגוד לתכלית הדמוקרטיה. לכן היא אסורה על-פי חוק.

היועץ המשפטי של עמותת שקוף, עו״ד אילן יונש, מסביר כי ההצעה נראית על פניה כפגיעה בטוהר הבחירות.

לדבריו, בית המשפט העליון קבע עוד בפרשת פלאטו שרון (ע״פ 71/83) כי ״חובה להקפיד על כך, שהבחירות תהיינה חופשיות וטהורות מכל רבב של כפיה, השפעה לא הגונה ושחיתות, וכי יהיה ברור שהאזרח הבוחר, כשמימש את זכותו להצביע ומיצה את רצונו הפוליטי בפתק הבוחר, עשה כן כבן-חורין ועל-פי שיקול- דעתו החופשי. בחירה כפויה או בחירה קנויה מעוותות ומסלפות את יסוד היסודות של ההוויה הדמוקרטית האמיתית".

חוק הרשויות המקומיות קובע עונש של עד חמש שנות מאסר למי שמציע שוחד במטרה להשפיע על הצבעתו של אדם. חשוב להדגיש כי הצעת השוחד לכשעצמה היא-היא העבירה, ואין צורך להראות שההצעה התקבלה, שהשוחד שולם או שהייתה השפעה כלשהי על ההצבעה.

*

תגובת המטה של רני אידן:

אנחנו מפעילים פעילים רבים ביום הבחירות, חלק מהם בשכר, שעוסקים  ביום הבחירות, גם בהמרצת בוחרים.

המטה שלנו איננו מפעיל שיטות עבודה כפי שמתואר בהודעות האלו.

מדובר ככל הנראה ביוזמה מקומית של פעילים צעירים שבחרו בדרך שאנחנו לא מכירים אותה.

*

״תושבי עמק חפר – מגיע לכם בחירות נקיות. אם יש לכם עוד מידע על הפרשה – כתבנו לנו או העבירו מידע דרך תיבת ההדלפות הסופר מאובטחת.

*

גילוי נאות של שקוף:

אחד מעיתונאי המערכת שלנו, אסף נתיב, גדל בכפר ויתקין שבעמק חפר. מנגד, נתיב חבר של  בנו של מספר 2 ברשימתה של גלית שאול – המתחרה בראש המועצה, ואף קרא להגיע לחוגי בית של גלית. כל זה התרחש טרם עיסוקנו בנושא.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!