ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

האם בנט נגד הדמוקרטיה בבית היהודי?

לאחר שהצעה לשינוי בחוקה שקידם היו"ר, נפתלי בנט, לא התקבלה במרכז המפלגה - שכרה הבית היהודי חברה חיצונית שהתקשרה לכל חברי המרכז ואספה את הצבעתם מחדש. רק שהפעם הנתונים נאספים ונשמרים על כל חבר בנפרד, אסור להימנע, ומי שמסרב להצביע בטענה שההליך איננו תקין - נאמר לו כי הצבעתו לא תיספר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בשבוע שעבר התכנס מרכז הבית היהודי להצביע על שינויים בחוקת המפלגה. אחת ממטרות השינוי היא הוספת שריונים נוספים של יו"ר המפלגה ברשימה לכנסת. על-פי תקנון המפלגה, שינוי מסוג זה מצריך רוב של 65%, בעוד בנט הצליח לגייס תמיכה של 62% בלבד.


האם בנט קיבל את דין התנועה הדמוקרטי?

לצערנו, כנראה שלא. כשבוע לאחר ההצבעה המקורית, שכרה המפלגה חברה חיצות שתבצע סבב טלפונים בין כל חברי המרכז כדי לאסוף מחדש את הצבעתם, בטענה כי "היה בלבול" בספירה. ההתקשרות האישית הזו מאפשרת, לכאורה, לראשי המפלגה לסמן שמית כל תומך וכל מתנגד.

כמו כן, ההנחיות שקיבלו הטלפנים מטעם החברה החיצונית מדאיגות במיוחד: האפשרויות היחידות המוצגות הן בעד/נגד (האפשרות להימנע אינה על הפרק) וכאשר חברי מרכז סרבו לשתף פעולה עם המשאל הטלפוני (חלקם בטענה, ככל הנראה מוצדקת, כי סבב הטלפונים נוגד את תקנון המפלגה) – נאמר להם שהם יירשמו כנעדרים. הדברים הללו הם חמורים במיוחד שכן ביכולתם להקטין את כמות המשתתפים בהצבעה – ובכך להקל על בנט להגיע ל- 65 אחוזי התמיכה הנדרשים לו (מבין המצביעים בפועל).

ארז צדוק, חבר מרכז מוכר, שלח מכתב פומבי ליו"ר ומנכ"ל המפלגה בדרישה שישלימו עם תוצאות ההצבעה המקוריות. לטענתו, עצם כינוס מרכז המפלגה במועד כה קרוב לבחירות המוניציפליות מייצר לחץ פוליטי על חברי המרכז שגורם להם להצביע באופן מסוים, במטרה שלא להכעיס את בנט.

המכתב של חבר המרכז ארז צדוק

בתגובתה ציינה הבית היהודי כי "אין מדובר בהצבעה חדשה אלא בבדיקה יסודית של הצבעה שכבר התקיימה" (התגובה המלאה למטה). מהקלטות השיחות שהגיעו לידינו, נראה כי אין כך הדבר. האזינו בעצמכם לשיחה שקיבל אחד מחברי המרכז, בה נאמר לו כי יגרע מרשימת המצביעים אם יסרב להשתתף בסקר הטלפוני על אף שנכח והצביע בכינוס המרכז.

בכל מקרה, אופן האיסוף של ההצבעות בדיעבד גורם לתמונה שגויה בעת שחזור ההצבעה, שכן חלק מהחברים המסרבים לענות בטלפון נכחו בהצבעה, אך כעת יירשמו כנעדרים (וזאת מבלי להתייחס לחברים שאולי לא ענו לטלפון כלל כי אולי נמצאים בחופש וכד').

תגובת הבית היהודי:

במהלך ההצבעה בוועידת מרכז המפלגה שהתקיימה בשבוע שעבר, עלו קשיים בספירה מדויקת של הצבעת הנוכחים. היות והתקבלו מספר תלונות מצד חברי מרכז, לפיהן הצבעתם לא נספרה או נספרה אך נרשמה באופן שגוי, הוחלט לוודא ולאשרר את התוצאות פעם נוספת.

לצורך כך, קיימה היום (ג') המפלגה בדיקה טלפונית באמצעות חברה חיצונית. ההחלטה לקיים בדיקה טלפונית נבדקה עם היועץ המשפטי למפלגה ויושמה לאחר קבלת חוות דעת המאשרת את תקינות המהלך. יובהר, כי אין מדובר בהצבעה חדשה אלא בבדיקה יסודית של הצבעה שכבר התקיימה. עם קבלת התוצאות הסופיות מידי החברה, אלו יפורסמו לתקשורת.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אסף נתיב

אסף נתיב
תמיד חיפשתי לעשות משהו עם ערך מוסף שמשפיע לטובה על כמה שיותר אנשים. אחרי שהבנתי את עומק השבר שיש בתחום התקשורת ואת החיוניות שלה לדמוקרטיה, כמו גם את חשיבות המעורבות של אזרחים ואזרחיות כדי שהמדינה שלנו רק תשתפר ותשתפר – החלטתי להצטרף לשקוף מתוך אמונה שלמה שאנחנו מובילים פה מהפכה, ובתקווה שנצליח ונעורר השראה בתחומים נוספים בארץ ומחוצה לה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!