ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לאן נעלם דו"ח המגפות השבועי של משרד הבריאות?

מזה למעלה מחודשיים לא מפרסם משרד הבריאות את הדו"ח האפידמיולוגי השבועי שלו. האם הסיבה לכך היא חגי תשרי או שמנסים להסתיר מאיתנו משהו?  
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עדכון (4/10/18 – 16:02): היום בבוקר, לאחר פרסום הכתבה, העלה משרד הבריאות את הדו"חות החסרים של חודש אוגוסט. לפי הדו"ח האחרון, התפשטות החצבת ממשיכה כאשר נכון לסוף אוגוסט דווחו 263 מקרים של המחלה. דו"חות ספטמבר טרם פורסמו.

*

ישנה התפרצות של חצבת בישראל: בשבעת החודשים הראשונים של 2018 דווחו 203 מקרי חצבת בישראל לעומת 16 מקרים בלבד בתקופה המקבילה ב- 2017 (קפיצה של 1,260%).

משרד הבריאות, כאחראי על ניטור מחלות, מפרסם מדי שבוע דו"ח מפורט על נתוני הידבקות מעשרות מחלות שונות – ביניהן כלמידיה (1295 מקרים ב- 2017), קדחת דנגי (8), איידס (390) ועוד שלל צרות, שלא נדע. את המידע מקבל המשרד בזמן אמת מהשטח, מהרופאות, שחייבות על-פי חוק לדווח על כל גילוי של מחלות מסוימות.

כמה זה חשוב? בדו"ח של המשרד שהוקדש לנושא לפני כמה שנים נכתב: "ניטור של מחלות בכלל, ומחלות זיהומיות בפרט, מהווה כלי מרכזי בהתמודדות עם מחלות אלו […] הניטור השוטף מאפשר זיהוי של אירועים חריגים וביצוע פעולות לחקירה ובקרה של תחלואה זיהומית".

בקיצור, חייבים את הדו"ח השוטף כדי לעקוב אחר המחלות המפחידות האלה. אז למה מאז ה- 28 ביולי הדו"ח לא מתפרסם?

שאלנו את משרד הבריאות והם השיבו כי "האגף לאפידמיולוגיה עושה כל מאמץ להוציא את דוחותיו בזמן, אך ישנם גורמים מעכבים שאינם בשליטת האגף. יצויין  גם את תקופת החגים שגרמה לעיכובים בדיווח".

ניתוח ה- Metadata של קבצי הדו"חות מראה כי הם מתפרסמים לעיתים באיחור של מספר שבועות, אך עכשיו משרד הבריאות לא פרסם כבר תשעה דו"חות ברצף' וזה חריג. ונניח שהסיבה היא אכן החגים – האם זה סביר שמערכת כה חיונית למדינה לא תתפקד בגלל שיש קצת חופש?

אז האם משרד הבריאות מסתיר מהציבור נתונים בזמן אמת בגלל התפרצות של מחלה מסוימת? ביקשנו את הדו"ח המעודכן אך טרם קיבלנו מענה. מבטיחים לעדכן ברגע שנדע.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,958 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!