ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

איך פוליטיקאים אוספים מכם לייקים מבלי שתדעו

לקראת הבחירות המקומיות הקרבות אנו מגלים תופעה חדשה ומעצבנת: פוליטיקאים משתלטים על דפים העוסקים בנושאים ציבוריים, והופכים אותם לשלהם.
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מועמדים בפוליטיקה הארצית והמקומית מתכננים את המרוץ שלהם במשך זמן רב, בדרך כלל חודשים לפני שהקמפיין הגלוי מוכרז סמוך למועד הבחירות. פייסבוק מטבע הדברים הוא כלי חשוב בגיוס תמיכה והצגת המועמד לציבור. כיצד מועמד לא מוכר בונה דף עם הרבה עוקבים? הנה שיטה אחת שגילינו: משתלטים על דף עם מטרה ציבורית ומשנים את השם והייעוד שלו לקידום פוליטי אישי. להלן כמה דוגמאות.

הדף של המועמד לראשות עיריית רמת גן, אילן ביטון, החל את דרכו תחת השם "רמת גן בוחרת" בשנת 2013. שלוש שנים לאחר מכן, שונה שם הדף ל"רמת גן באינטרנט RG-city‎" – שהוא כשמו של מקומון שפועל בעיר. לבסוף, בחודש יוני, עבר הדף לשמש את ביטון באופן אישי בבחירות הקרבות ("אילן ביטון רמת גן") – כשהוא מחזיק כבר בלמעלה מ- 11,000 עוקבים. רצינו לבדוק את הפרסומים בדף לפני שהוא עבר לידיו של ביטון, אך כל הפוסטים לפני יוני 2018 נמחקו. מביטון נמסר: "את הדף הקימה ומנהלת חברה חיצונית באמצעות סיעת הליכוד. כל שאלה או פניה בנוגע לפעילות הדיגיטל או הניו-מדיה יש להפנות אליה".

צביקה רובין, מועמד לראשות עיריית בת-ים, מחזיק בדף פייסבוק עם כ- 22 אלף עוקבים, שהתחיל תחת השם "תמורה – תנועה חברתית לוחמת". בהמשך שונה שם הדף ל"פורום תושבי בת-ים" (במספר וריאציות שונות) ולבסוף הפך לדף הרשמי שלו לקראת הבחירות המקומיות. בתגובה מסר רובין: "מדובר בדפים פרטיים אשר נבנו וטופחו על-ידי ובהם הרבה חברים אישיים שתומכים במהלכיי שנעשים לטובת הציבור".

גם "סיעת הדרך" ביקנעם מחזיקה דף שעבר גלגולים רבים: הדף התחיל בשם "כרמל מנשה", שינה את שמו ל-"אומרים לא לזיקוק גז בכרמל", הוסב ל"הקונדקסט המסרטן בים – לא בכרמל" ולבסוף הפך לדף פוליטי לחלוטין בשם "יקנעם סיעת הדרך". יתרה מכך, גם במקרה הזה נמחקו כל הפוסטים שפורסמו בדף לפני ה- 30 ביוני השנה. מסיעת דרך נמסר בתגובה: "בסיעת הדרך-חירות נמצאים פעילים חברתיים אשר פועלים בהווה ופעלו בעבר למען נושאים סביבתיים. עמוד הפייסבוק נוצר על ידי פעילים אלו בעבר, אשר פעלו ומעוניינים להמשיך לפעול למען נושאים אלו במסגרת סיעת הדרך-חירות במועצת העיר" (התגובה הובאה פה בקיצור ותמצא במלואה בתגובות).

הדבר הנהדר בסיפור הוא שהמידע חשוף וגלוי לכולם בפייסבוק – וממש פשוט למצוא אותו. בידקו גם את המועמדים והמועמדות ברשויות שלכם וחלקו את המידע עם שאר התושבים. מצאתם משהו חריג במיוחד? פנו אלינו!

כך תדעו את היסטוריית השמות של דפים ציבוריים בפייסבוק

כנסו לפייסבוק מכל מחשב והגיעו לדף שמעניין אתכם ולחצו על "info and ads"

תחת הכותרת "Page information" לחצו על "See page history".

התגובה המלאה של סיעת הדרך

סיעת הדרך-חירות היא סיעה שמתמודדת למועצת העיר יקנעם, בסיעת הדרך-חירות נמצאים פעילים חברתיים אשר פועלים בהווה ופעלו בעבר למען נושאים סביבתיים.

עמוד הפייסבוק נוצר על ידי פעילים אלו בעבר, אשר פעלו ומעוניינים להמשיך לפעול למען נושאים אלו במסגרת סיעת הדרך-חירות במועצת העיר. אנחנו מאמינים שפעילות ציבורית כוללת גם פעילות התנדבותיות מחוץ למועצה כמו גם שירות כחברי מועצה בהתנדבות בתוך המועצה. זו פעילות ציבורית וזו פעילות ציבורית – למען הציבור.

לראייה, מצע סיעת הדרך-חירות כולל פרק נרחב שעוסק באיכות הסביבה, כפי שמתבקש מפעילים סביבתיים כמי שפעלו לאורך שנים ארוכות בתחומי ההגנה על הסביבה והובילו את הנושא בעיריית יקנעם בפרט ובמטות המאבק האיזוריים בכלל. חברי הסיעה מצהירים על התנגדותם להקמת שדה התעופה, מתנגדים להקמת מפעלי קונדנסט מזהמים באתר חגית ומתנגדים להצבת אנטנות סלולריות ביישוב יקנעם.

המצע כולל:

  • התנגדות לשדה התעופה – נתנגד בכל תוקף להקמת שדה תעופה באזורנו.
  • גינות כלבים – נפעל להקמת גינות כלבים בשכונות.
  • הסרת המתח הגבוה בעיר – נפעל להסרת קווי המתח משכונות המגורים.
  • התנגדות לקונדנסט באזור – כמי שהובילו את המאבק בנושא, נפעל נגד הקמת מפעלי הקונדנסט באתר חגית,

נפעל להרחקת אסדת הגז מאזורינו ונתנגד לקו הולכת הקונדנסט בסמוך למקורות המים של יקנעם.

  • הרחבת המחזור בעיר – נפעל להסברה ציבורית בנושא המחזור ובבתי הספר ונפעל להרחיב את המחזור בעיר.
  • התנגדות לאנטנות סלולריות – נפעל למניעת הקמת אנטנות סלולריות בעיר.

בנוסף למצע הסיעה ניתן להתרשם מהפעילות הנרחבת של הסיעה כבר היום. לדוגמא ניתן להתרשם בעמוד הנוכחי מצילום של ישיבת המועצה האחרונה.

בה ניראים חברי סיעת הדרך-חירות מיכאל אנקווה, ירון חן ויאיר פריימן מבקשים להעלות לסדר היום של מועצת העיר את נושא הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, בניגוד לדעת רוב חברי המועצה שהורידו את הנושא מסדר היום.

נושא סביבתי זה, בנוסף לנושאים האחרים, ימשיכו להיות מקודמים על ידי סיעת הדרך-חירות אשר היא הסיעה המחוייבות ביותר במועצת העיר לנושא איכות הסביבה וההגנה כל הסביבה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אסף נתיב

אסף נתיב
תמיד חיפשתי לעשות משהו עם ערך מוסף שמשפיע לטובה על כמה שיותר אנשים. אחרי שהבנתי את עומק השבר שיש בתחום התקשורת ואת החיוניות שלה לדמוקרטיה, כמו גם את חשיבות המעורבות של אזרחים ואזרחיות כדי שהמדינה שלנו רק תשתפר ותשתפר – החלטתי להצטרף לשקוף מתוך אמונה שלמה שאנחנו מובילים פה מהפכה, ובתקווה שנצליח ונעורר השראה בתחומים נוספים בארץ ומחוצה לה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!