ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בפגרה ורחוק מהתקשורת מתנהלים חברי הכנסת (לעיתים) באופן אחראי ומכובד

יום רביעי, 5 בספטמבר, במהלך פגרת הכנסת: ועדת הכספים בהרכב כמעט מלא דנה בהעברות תקציב בגובה של כ- 7.5 מיליארד ש"ח (ועוד כמה דברים).
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ משה גפני, מתוך אתר הכנסת

עמותה עם מחזור של 92 מיליון ש"ח ופארק אריאל שרון

הכנסת בפגרה אבל העבודה בחלק מהוועדות ממשיכה, לפחות חלקית. ישיבת ועדת הכספים נקבעה לשעה 10:00 ומתחילה בזמן. על סדר היום: אישור למתן זיכוי במס לעמותות והעברות תקציביות במשרדי הממשלה.

בפתח הישיבה ויו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, מציג רשימה של 69 עמותות המבקשות לקבל אישור זיכוי במס לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. גפני שואל את רשם העמותות כמה שאלות פורמאליות: "האם העמותות הגישו את המסמכים כנדרש? אין חריגות?" – וכבר ניגשים להצבעה.

אך עמותה אחת תפסה את תשומת ליבו של ח"כ מיקי רוזנטל, בגלל שיש לה מחזור כספי שנתי של 92 מיליון ש"ח. רוזנטל שואל כמה שאלות ומקבל תשובות מגומגמות.

ח"כ מיקי רוזנטל, מתוך אתר הכנסת

העמותה המדוברת היא מוזיאק יונייטד, שבעיקר מעבירה כספים לעמותות אחרות במטרה "לחזק את הקשר עם העם היהודי" – בדגש על שלושה ארגונים: חב"ד, עולמי והלל (גילוי נאות: כותב שורות אלו עבד בארגון האחרון כעשור). מסגרת ההתקשרות עימן עומד על כ- 720 מיליון שקלים, כאשר חלקו של משלם המיסים הינו כ- 241 מיליון. הפרויקט תחת אחריות משרד התפוצות בראשות השר נפתלי בנט ומקודמת על ידי מנכ"ל המשרד דביר כהנא, בתפקידו הקודם מנכ"ל עמותת אלעד. העמותה זוכה לפטור ממכרז ומהווה בפועל צינור להעברת הכספים ופיקוח על הפרויקט. הזמנו את תיק העמותה ממשרד המשפטים ונפרסם עליה מידע נוסף כאשר נקבל אותו.

עוד נושא שעלה על סדר היום כהערה צדדית הוא פארק אריאל שרון בו התגלו אי סדרים וחשד לשוחד. הבעיה שהעלו הח"כים שכיום אין דירקטוריון מכהן לפארק. נציגי רשם העמותות ציינו שהנושא מטופל ובקרוב יהיה ועד שלם. למרות זאת המדינה ממשיכה להעביר כסף לתקציב הפארק.

פארק אריאל שרון

7.5 מיליארד שקלים שאריות בתקציב מ 2017

משרדי הממשלה מקבלים תקציב שנתי. במידה ונשארו יתרות ופרויקטים שטרם הגיעו לידי גמר הם יכולים להשתמש בתקציב זה רק במידה והעברת היתרה אושרה על ידי ועדת הכספים. ובכן, משרדי הממשלה השאירו לפחות 10 מיליארד שקלים שלא נוצלו ב 2017. אין זה אומר כמובן שלא צריך את הכסף הזה, אך מסיבות שונות הוא לא נוצל. העברות התקציב לא נעשות ישירות מול ועדת הכספים. מי שאמון על הבקשה הוא משרד האוצר שמרכז את בקשות המשרדים אצלו ומעביר אותן עם נימוק לוועדת הכספים.

נוכחות מרשימה ודיון רציני (ברובו)

הגענו לוועדת הכספים כי חשבנו שהחדר יהיה ריק. טעינו. החדר היה מלא עד אפס מקום. רוב חברי הוועדה נכחו ברוב הישיבה. ח"כ גפני ניהל אותה באופן ממלכתי ומסודר ואפשר לכל הח"כים לשאול אילו שאלות שירצו ועמד על קבלת תשובה ממשרדי הממשלה. התהליך ברובו נראה פורמאלי למדי ולעיתים השאלות מלאכותיות. אך גם אם יקבלו בסופו של יום המשרדים את הכסף שביקשו זו הזדמנות מצוינת לפקח על עבודת הממשלה.

בשאלות ששאלו הח"כים מיקי לוי, מיקי רוזנטל, מוסי רז, איתן ברושי, עודד פורר ומשה גפני ניכר שהם עושים זאת. ח"כ מיקי זוהר ניצל את הבמה בעיקר לתקוף את הוצאות בית הנשיא תוך התעלמות משאר הסעיפים בתקציב. חבל. בשלב מסויים כאשר הציף ח"כ זוהר את חשב בית הנשיא בשאלות ח"כ גפני הפסיק אותו. זוהר ענה לו שהוא עושה את עבודתו וגפני השיב: "כן. אבל תזכור שהסעיף הבא הוא הוצאות מעון ראש הממשלה".

ברוב המוחלט של המקרים היה ניכר כי האופוזיציה והקואליציה מנסות בכנות להבין לעומק את ההעברות ולא לעכבן שלא לצורך לרווחת אזרחי ישראל. במקרה אחד דחה יו"ר הוועדה גפני בקשה דווקא של משרד הבריאות שבראשו יושב סגן השר יעקב ליצמן, חבר סיעתו. גפני עשה זאת מאחר שמשרד האוצר האמון על ההעברות, העביר את הבקשה רק באותו היום, במהלך הישיבה ולא אפשר לוועדה ללמוד את החומר. היו"ר גפני, למרות הצער שבדבר דחה את הבקשה לדיון במועד מאוחר יותר.

אולי זה בגלל נוכחות הפגרה. אולי בגלל נוכחות חלשה של התקשורת. ואולי הח"כים עשו חשבון נפש בסוף חודש אלול. בשורה התחתונה נאחל דיונים נוספים שכאלו.

ח"כ משה גפני, מתוך אתר הכנסת

לצערנו, בזמן סגירת שורות אלו למדנו מפוסט שפרסם ח"כ מוסי רז כי לא כך היו הדברים בישיבה אחרת שהתקיימה ביום שני האחרון. ח"כ רז טען שהיה היחידי שנכח מהאופוזיציה. והקואליציה דאגה להעביר כספים על פי הסכמים קואליציונים ולא בערוץ קבלת החלטות סדור.

ח"כ מיקי זוהר מסר בתגובה לרז: "התקציבים הקואליציוניים שהשגתי הולכים לבתי חולים בפריפריה ולרשויות מקומיות במצב סוציו-אקונומי נמוך המשתייכות לנגב והגליל ולפריפריה החברתית כגון: רמלה, לוד וקרית מלאכי. אגב, חלק מהסכום הולך גם לארגונים חברתיים שמזוהים באופן מובהק עם השמאל".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!