ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

התרגיל הפרלמנטרי שכשל

יום שני, 9 ביולי, ועדת הכנסת: ניסן סלומינסקי מנסה לקצר תהליכים עם המצאה חדשנית. מי שעוצר אותו הוא דווקא מיקי זוהר.
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מתוך אתר הכנסת

במהלך דיון בהצעת החוק שנועדה להקנות לבית המשפט בירושלים את הסמכות לדון בעניינים מנהליים ביהודה ושומרון, שמעו חברי כנסת מהקואליציה כי אחמד טיבי מבשל טענת "נושא חדש" על אחד מסעיפי החוק. תיכף נסביר במה מדובר, אבל בשלב זה רק נספר כי את יוזמי החוק – איילת שקד, בצלאל סמוטריץ' וניסן סלומינסקי – השמועה הזו הלחיצה עד מאוד. לסיעת הבית היהודי היה חשוב להעביר את החוק בהקדם – וטיבי עמד לפגוע בלוח הזמנים באמצעות כלי פרלמנטרי משעמם.

אז מהי טענת "נושא חדש"?

חלק משמעותי מעבודת הכנסת מתבצע בוועדות. לפני שהצעת חוק מגיעה להצבעה במליאה, היא קודם נדונה שעות רבות בוועדה הרלוונטית. כאשר מתקיים דיון אמיתי על הצעת חוק – כמעט תמיד משונים ומתוקנים סעיפים רבים בין ההצבעות השונות. תיקונים אלו עשויים לגלוש לנושאים החורגים מתכליתה המקורית של הצעת החוק – ופה הגענו לטענת "נושא חדש". חבר כנסת שסבור כי השינוי חורג ממטרות החוק יכול לטעון נגדו ובכך לעכב ואף לעצור את התהליך החקיקה.

כיצד זה קורה? מרגע שטען חבר הכנסת לנושא חדש, חייב יו"ר הוועדה בה דנים על החוק להביא את הטענה לפתחה של ועדת הכנסת – שם תתקבל ההחלטה אם אכן מדובר בנושא חדש. במידה וימצא שכן, הסעיף הרלוונטי לא יכנס לתיקוני החוק ותידרש הצעת חוק חדשה לחלוטין בכדי להעבירו.

לצערנו, זהו לרוב תהליך רשמי בלבד אשר לא מתקיים בו דיון אמיתי ומהותי – אך הכלי הזה עדיין יכול לשמש את האופוזיציה כדי למשוך זמן ולנסות להשפיע בדרכים פוליטיות על חברי הקואליציה בתהליך החקיקה.

אז מה עשה ח"כ סלומינסקי?

חברי הכנסת סלומינסקי וסמוטריץ', שכאמור היו לחוצים מאוד להכניס את התיקונים לספר החוקים, ניסו לבצע תרגיל פרלמנטרי חדשני: בכדי למנוע מטיבי לטעון לנושא חדש, הם יטענו זאת בעצמם עוד לפניו – על הצעת החוק שהם בעצמם הגישו!

הבעיה שהתגלתה היא כי חבר הכנסת טיבי טרם הגיש את טענתו ולכן השניים אינם יודעים על איזה סעיף ינסה לערער. הפתרון? להגיש טענת נושא חדש כללית ולהביא אותה ישירות לוועדת הכנסת, להצביע נגדה ובכך לזרז את החקיקה.

צריך לזכור כי יו"ר הוועדה שדנה בחוק (ועדת חוק חוקה ומשפט) הוא ניסן סלומינסקי – ולכן תמוה שהוא זה שמגיש טענה כזו על שינויים שהוא עצמו יזם. יותר מכך, בטענה כללית לנושא חדש מתרוקן הכלי מתוכן: תארו לכם שבכל פעם שחבר כנסת מהקואליציה ירצה לזרז את החקיקה הוא יגיש טענת נושא חדש על כל השינויים שנעשו. ועדת הכנסת תדחה את הטענה ובכך יילקח הכלי מחברי כנסת המתנגדים באמת לסעיף חדש שהוכנס או שונה באופן מהותי.

בקיצור, סלומינסקי ניסה לסרס כלי פרלמנטרי כדי לזרז חקיקה. לדעתנו – תרגיל מסריח. ותתפלאו – לא רק אנחנו חשבנו כך: מי שמונע בסופו של דבר את התרגיל הוא חברי הכנסת מיקי זוהר ורוברט אילטוב (גם הם מהקואליציה) שלוחצים על סלומינסקי לרדת מהרעיון. צפו בעצמכם.

מלשכתו של ח"כ סלומינסקי נמסר לנו כי הגיש את הבקשה לנושא חדש כמהלך פרלמנטרי בדיוק כפי שמבקשים דיון מחדש (ריביזיה) או הסתייגות. לאחר שהבין כי אין רוב משך את טענתו לנושא חדש.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,912 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור. 

בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.