ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

השכר האמיתי של ראש הממשלה

הקואליציה מקדמת חוק חדש שיעניק לראש הממשלה פטור ממס על הוצאות המעון הלא רשמי – גם לאחר סיום כהונתו. המשמעות: הציבור ימשיך לשלם את חשבונותיו המנופחים של נתניהו גם לאחר שיפרוש מן החיים הציבוריים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שוב ושוב נחשף שמשפחת רה"מ מעמיסה את הוצאות בתיהם הפרטיים על חשבון הציבור. במדינה מתוקנת הדבר היה גורר התפטרויות, התנצלויות, החזרת כספים וכמובן חידוד נהלים. אפילו מפלגת שלטון הייתה יוצאת בקמפיין שהיא מנקה את האורוות.
בישראל: הקואליציה תוקפת על כך את השמאל, ומתגייסת כולה להעביר חוק שמכשיר בזבוזים על חשבון קופת המדינה. בזבוזים שטרם נראו כמותם.

עידן בנימין נכח השבוע בדיון שהיה בנושא בוועדת הכספים. תומר ועידן הרכיבו רשימת עובדות על החוק שהקואליציה מקדמת ויאפשר הטבות מס נצחיות ולא מוצדקות לראשי הממשלה. ארוך, אבל נשמח שתקראו עד הסוף ואף תפעלו כפי שנציע:

  1. הצעת החוק פוטרת את ראש הממשלה מכל הוצאה שהמדינה משלמת עבורו (חוץ משכר). היא נולדה לאחר עתירה שבעקבותיה חייב בית המשפט לנכות מס מהטבות אישיות שמקבל ראש הממשלה. כלומר נתניהו אמור לשלם מס היום על הטבות שהוא מקבל לבתיו הפרטיים.
  2. הוצאות המעון הרשמי בירושלים לא כלולות או קשורות. אף אחד לא מצפה מראש הממשלה לשלם עבור אחזקת המעון הרשמי. המעון שייך לציבור ואנו כבר משלמים עליו וזה אחלה.
  3. מצד שני הווילה בקיסריה והבית הנוסף ברחביה של ראש הממשלה הנוכחי – אינם המעון הרשמי. למרות זאת, משפחת נתניהו זכאית למימון מהמדינה ל"שימור הקיים". על הוצאות מעבר לזה הם התחילו לשלם מס, בזכות אותה עתירה.
    המיסוי לא כולל אבטחה למשל, אבל כן אמור לכלול את מילוי בריכת השחייה פעמיים בחודש או החלפת ריצוף בבית.
  4. משפחת נתניהו מותחת את הקו של "שימור הקיים" רחוק. ממש ממש רחוק. להחזיק בית בקיסריה ובית ברחביה זה עסק יקר. לכן שכרו של נתניהו צנח לאחרונה, לטענת מקורביו, לכ-13 אלף שקל בחודש.
    יותר הטבות = יותר מס. זה מס פרוגרסיבי בסיסי.
  5. במילים אחרות, השכר נמוך כי ראש הממשלה מקבל הטבות אחרות בשווי כסף לבתיו.
  6. רק חשבון המים החודשי בווילה בקיסריה מגיע ל-7,000 שקל בכל חודש. זו שערורייה.
  7. הנשיאים גם זכאים לפטור זה על הבית הפרטי שלהם מאחר והם גרים בבית הנשיא ומחזיקים בית משלהם. במקרה של הנשיא הנוכחי בהחלט שלא מדובר בבית עם בריכה בקיסריה. כמובן שיכול להיות שהנשיא הבא יכול להיות שונה.
  8. לפי החוק החדש, לא רק שהוצאותיו יהיו פטורות ממס, אלא הטבה זו תחול על הוצאותיו של ראש הממשלה גם לאחר הפרישה.
    כלומר, הוא ימשיך לשכשך בקיסריה גם לאחר כהונתו – על חשבון הציבור. למה? בדיוק מהסיבה שגם היום אין הפרדה בין האישי לציבורי וכך יעמיסו בהמשך את כל הוצאות ביתו כהוצאה הנגזרת מתפקידו.
  9. הדיון בוועדת הכספים בנושא היה ביזיון אחד גדול: במשרד רה"מ העידו כי אינם יודעים להבחין בין הוצאות פרטיות לבין ציבוריות. לפי ההקלטות שנחשפו לאחרונה נראה שגובה הצעקות של אשת ראש הממשלה למול שומרי הסף היא אבן הבוחן העיקרית המסייעת לאנשי המקצוע במשרד להחליט – מה אישי ומה ציבורי. אז עכשיו יעשו הכל ציבורי. איפה הדוגמא האישית והרצון לחסכנות?
  10. במשרד רה"מ לא הציגו שום נוהל סדור להוצאות עתידיות. הכל חפיף, וראשי הממשלה (הנוכחי והעתידיים) יוכלו להמשיך להעמיס הוצאות מוזרות על חשבוננו.
  11. האוצר מעריך את עלות החוק בכ-100- 200 אלף שקל בשנה. למה? אין מס על הוצאות = יותר בזבוזים. ואנחנו ככל הנראה נשלם את החשבון הזה לנצח, מדי שנה, גם לאחר שכהונתו של נתניהו תסתיים.
  12. חברי הליכוד הפכו את הסוגיה בדיון לשאלת אופוזיציה-קואליציה. ימין-שמאל. למרות שאין לזה שום קשר. זה קשקוש כדי לסמא את עיני הציבור, וזה עצוב.
  13. חוק לרוב לוקח כשנה לפחות. החוק למען ראש הממשלה? מקודם במהירות שיא (הונח רק לפני חודש וחצי על שולחן הכנסת וכבר עבר ועדת שרים, קריאה טרומית וקריאה ראשונה. אף לוביסט לא היה מצליח לעשות עבודה כה טובה).
  14. יו"ר ועדת הכספים דואג לקדם חקיקה זריזה בארשת ממלכתית אך לא מוכן להתעכב על הפרטים ומתעקש להעביר את החוק מבלי לדון באיך בכלל יבוצע.

זה מזכיר לנו כיצד העלו את שכר השרים בשעה – מבלי לדון בהשלכות העצומות שהתבררו בדיעבד (למשל שאינספור אנשים בשירות הציבורי, וכאלו שכבר פרשו- צמודים לשכר השרים, והשכר שלהם גם עלה).

דברי ההסבר לחוק

כמה מילים אישיות מעידן

"ישבתי שם והיתה לי בחילה. לא מטאפורית. ההתעסקות בטובות ההנאה של ראש הממשלה העלו לי את מיצי הקיבה עד לגרון", מספר עידן. "זה נעשה דווקא ובכוח, בימים בהם משפחת נתניהו חטפה כתב אישום מהמדינה בדיוק באותו נושא ומבקר המדינה עסק בו. דווקא עכשיו באה מפלגת השלטון ודוחפת לנו האזרחים אצבע לעין.

אבל את מי אני מנסה לשכנע? אם אתם אוהבים את ביבי תגידו: "שמאלני עוכר ישראל". אבל האמת שאין לי עניין אישי איתו ולא עם הליכוד. מצידי שהליכוד יהיה בשלטון גם בעשור הקרוב. אבל הליכוד זה לא ביבי, אמסלם, ביטן או זוהר. הם מספרים לכם שהם הליכוד כדי שלא יערערו על סמכותם. אך יש המון מצביעי ליכוד שטובת הציבור לנגד עיניהם כמו שיש מצביעי עבודה כאלו."

מה שחשוב זה שהנושא הזה גזל שעתיים מוועדת הכספים: אחת הוועדות החשובות והעמוסות בכנסת שאמורה לעסוק ברפורמות למען הציבור.

יוזם החוק, ח"כ מיקי זוהר

אבל מה עם התנאים של הנשיא?

‏יש כמה אזרחים טובים אך מבולבלים. הם גורסים שבגלל שלנשיא ולרעייתו יש לכל החיים הטבות מנותקות מהמציאות, אז גם מגיע לראשי ממשלות.

ההפך: יש לבטל לנשיאים וללשעברים שונים הטבות הזויות, ולא להוסיף לאחרים!

אז מי שכועס על הצ'ופר לנשיאים – דעו שמי שבשלטון יכול לבטלם. אנו וסיירת שקיפות ניתן את כל הרוח הגבית למהלך כזה

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

למטה מיילים של חברי ועדת כספים מרכזיים מהקואליציה (לסיירת השקיפות יישלח בוואטסאפ גם הניידים שלהם). הם הולכים להמשיך לדון בחוק זה ולאשרו סופית כנראה בשבוע הבא. כתבו להם *בנימוס* שאתם מבקשים שיפעלו לבלימת החוק להטבת מס לרה"מ.
הסבירו בקצרה ששלחתם אותם לכנסת כדי שיילחמו למען הציבור הרחב, ושההתעסקות הבלתי פוסקת של ועדת הכספים בהטבות לנבחרי הציבור עצמם חצתה את גבול הטעם הטוב.

הבהירו שאתם סומכים עליהם ועל עמוד השדרה שלהם, ומקווים בכל לבכם שהם יפעלו בכלים הפרלמנטאריים העומדים לרשותם לטובת רפורמות להוזלת יוקר המחיה, ולמען הציבור והכלכלה הישראלית. לא למען הקולגה שלהם. ותשאלו אותם למה לאשר לראשי ממשלות הטבות גם לאחר שיסיימו עבודתם.

בקשו שיוכיחו שהם קשובים ושאתם מקווים שיענו. כתבו מה שאתם רוצים, מהבטן ובנימוס.
מיקי זוהר (יוזם החוק): mzohar@knesset.gov.il
דוד אמסלם: davidam@KNESSET.GOV.IL
דוד ביטן: dbitan@KNESSET.GOV.IL
אורן חזן: ohazan@KNESSET.GOV.IL
בצלאל סמוטריץ: bezalels@KNESSET.GOV.IL
רחל עזריה: rachela@KNESSET.GOV.IL
רועי פולקמן: royf@knesset.gov.il
עודד פורר: odedfo@knesset.gov.il

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

תגובה אחת

  1. שלום רב,
    בין חברי הועדה מניתם שניים שכבר בבחירות לכנסת ה-20 לא נכנסו לכנסת (אורן חזן, רחל עזריה). האם הרשימה מעודכנת?
    בברכה
    דליה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!