ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

איילת שקד היא ועדת השרים לחקיקה – סיקור צל ששי לאיפה שנקבעות ההחלטות

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראשת הממשלה האמיתית של מדינת ישראל

בסיקור הצל השישי שלנו אנחנו מקבלים תמונה ברורה יותר של ועדת השרים לחקיקה, הוועדה שקובעת בפועל ובעלטה איך ייראו חיינו:

רוב השרים נעדרים, מתקיימות ישיבות קצרות וללא דיון אמיתי, ויש מתאם מושלם בין הצבעות השרה שקד לבין ההחלטות בפועל. בנוסף יש הודאה של השרה עצמה בכך שהיא לבדה בישיבות. אז הפעם אנו שואלים: האם ועדת השרים לחקיקה בכלל קיימת?

אמל"ק:

  • מתוך 12 השרים שמרכיבים את ועדת השרים לחקיקה, הוועדה שקובעת איך ייראו החיים במדינה, היחידה שמגיעה לישיבות ומקבלת החלטות (עם עצמה) היא למעשה יו״ר הוועדה איילת שקד.
  • ועדת השרים הפילה השבוע חוק מצוין, והעבירה חוקים רק של חברי הקואליציה.
  • לסיקור הצל הקודם

עידן בנימין 

סיקור צל ששי לוועדת השרים לחקיקה

"הגיע הזמן לראש ממשלה אישה", אמרה השרה מירי רגב בראיון עם דפנה ליאל לפני כחודשיים. רגב פספסה את העובדה שיש כבר ראש ממשלה. אישה שהצליחה להגיע לתפקיד עם שמונה מנדטים בלבד ומבלי להיות ראש מפלגה – שרת המשפטים איילת שקד. בזמן שראש הממשלה בחקירות, מירי רגב עסוקה במסי וליברמן באיומים על איראן, אנו חושפים היום שמי שמנהל פה את העניינים היא בכלל איילת שקד, שרת המשפטים ומהיום בשבילנו – גם שרת החקיקה.

שרים נפקדים

12 שרים חברים בוועדה. האם הם מגיעים? רובם לא, ואם כן – אז רק לזמן קצר. בשבוע שעבר, לדוגמא, פנינו לשניים מהם – שר התקשורת איוב קרא ושר השיכון יואב גלנט. קרא היה בחו"ל וגלנט לא היה בהצבעות שעליהן שאלנו. השבוע פנינו לרוב השרים החברים עם טופס מקוצר. ביקשנו לברר רק בנוגע להצבעותיהם על ההחלטות שהתקבלו.

מלבד איילת שקד, גילה גמליאל ויואב גלנט, שמילאו את הטופס תוך דקות ועל כך, כהרגלנו, נפרגן, שאר השרים התחמקו באלגנטיות. משה כחלון, סופה לנדבר, איוב קרא, יריב לוין, אורי אריאל וזאב אלקין – אף אחד מהם לא התייחס לפנייתנו. הם כולם מתעלמים מזכות הציבור לדעת.

השר יואב גלנט. מפרגנים על השיתוף. אך כמו השאר אינו מגיע לדיונים

בסדר היום של ועדת השרים מתפרסם שבריר פרוטוקול שמונה את השרים שהשתתפו בדיון הקודם באותה הצעת חוק. להזכירכם- רוב החוקים שעולים לוועדה נדחים לדיון במועד מאוחר יותר, בין שבועות לחודשים. ומה מסתבר? שבכל המקומות שבהם התפרסם פרוטוקול הדיון הופיע רק שמה של השרה שקד, כאשר לעיתים רחוקות נוסף אליה זאב אלקין.

שברירי הפרוטוקול חושפים את האמת המרה. השרים לא מגיעים

שימו לב לסרטון הבא ששלח לנו ד"ר מרק לוריא. בדיון בוועדה למעמד האישה החליט ח"כ גליק להעלות את נושא הטבק. גליק מבקש מהשרה שקד להביא את החוק לוועדת השרים לחקיקה. השרה שקד מעידה, בתגובה, על נוכחות השרים בוועדה: ״אני בדרך כלל יושבת בוועדת שרים לחקיקה כמעט לבד״. למרות שאין שקיפות – האמת יוצאת החוצה. אין שום דיון. איילת שקד שולטת כמעט לבד בכל מה שיקרה בכנסת. זה מטורף.


אפס דיון

כ-45 הצעות חוק עולות לוועדת השרים בכל שבוע. כעשר מהן יזכו להחלטה בעניינן – לארכיון או למסלול החקיקה. על השאר כלל לא יסתכלו והן יידחו למועד אחר – בין שבועות לחודשים.

גם עשר הצעות אלו יידונו (אם בכלל) בחופזה עם הדרג המקצועי. דוגמא טובה לכך קיבלנו בתחילת הסיקור כאשר העבירו לנו את החלטות ועדת השרים תוך 50 דקות מפתיחת הישיבה. על סדר היום עמדו 50 הצעות חוק אבל הישיבה, אם שמים עניינים לוגיסטיים בצד, ארכה לכל היותר חצי שעה, מה שמשאיר 36 שניות לכל הצעה.

זה בערך הזמן שלוקח להקריא את ההצעה ולומר "נדחה את הדיון בשלושה שבועות". כלומר, בישיבה לא מתקבלות החלטות. משיחות שקיימנו עם הח״כים והיועצים שלהם בחודש האחרון נראה שגורלה של הצעת החוק ידוע מראש עוד לפני הדיון. ח"כ שרוצה להעביר את הצעת החוק שלו יהיה חייב לעבוד מראש עם הדרג המקצועי ועם השר של המשרד האחראי. הדיונים על החקיקה מתקיימים עם הממשלה ולא עם הכנסת. לאחר עבודת המטה, השר, מצידו, יצטרך לקדם את החוק מול השרה איילת שקד.

מתאם של 99% בין החלטות הוועדה לבין ההצבעות של שקד

איילת שקד והשרה גילה גמליאל הן היחידות שהקפידו עד כה לפרסם את הצבעותיהן לבקשתנו. ביקשנו מירון דינור, מתנדב שלנו ושל הסדנא לידע ציבורי מזה ארבע שנים שפועל לקידום שקיפות של החלטות השרים, לבדוק את המתאם בין החלטות הוועדה לבין הצבעותיה של השרה שקד. ירון השווה בין הצבעות השרה באתר ועדת שרים פתוחה לבין ההחלטות הסופיות של הוועדה.

קראו טוב. מתוך 921 הצבעות שבדק בין 2015 ל-2017, רק עשר (!) מההחלטות שהתקבלו היו שונות מההצבעה של השרה שקד – מעל 99% התאמה. כמעט מושלם. ב-12 החלטות השרה לא הביעה את עמדתה.

באופן אירוני, אחד החוקים ששקד הצביעה בעדו אך ה״ועדה״ דחתה הוא חוק שישקף את ההצבעות בוועדת השרים.

הבעיה היא ב-11 השרים, לא בשקד

אין לנו ולו תלונה אחת על השרה שקד. זו המציאות שמולה היא עומדת שמטרידה אותנו והמנגנון מלא החורים שמי שמצליח להשתחל דרכו אלו רק בעלי ממון ומקורבים. השרים מחפפים, וכיו"ר הוועדה שקד נשארת לקבל החלטות לבדה. מה תרצו, שתקבל החלטות שלא מתאימות לה? אלא שהציבור סובל מתת-ייצוג. כלומר, זה לא אפילו הקואליציה שמחליטה, אלא בעיקר האינטרסים של 8 מנדטים.

כפי שראינו בסרטון, כאשר שקד נתקלת בדילמה שבאמת דורשת דיון, הפורום לדיון אינו ועדת שרים לחקיקה אלא מליאת הממשלה. בוועדת השרים לחקיקה היא יושבת (כמעט) לבד.

עיצוב גרפי: אסף אלעזרי

הממשלה חייבת לקיים דין וחשבון עמוק עם עצמה כיצד היא מקבלת החלטות על חקיקה פרטית ואם היא בכלל עושה את זה. ועדת שרים לחקיקה טובה רק להצעות שעולות כסף רב ולמניעת פגיעה בהסכמים קואליציוניים של המפלגות היושבות בשלטון.

אם חברי הכנסת רוצים להמשיך בטירוף החקיקה – שיו"ר הכנסת ישבור את הראש. אולי יאלץ לבטל את הפגרה כדי לדון באלפי החוקים התקועים בצנרת.

ירון דינור ממשיך וממשיך לטרחן לוועדה – וזה עובד

דינור, האיש שמלווה עבורנו את שיקוף ועדת השרים מזה שנים, הקים לפני כארבע שנים את פרויקט ועדת שרים פתוחה. הנוסחה פשוטה: בכל שבוע ירון מכין טופס של הצבעות הוועדה ושולח לכל השרים באופן אישי, כדי שיוכלו לשתף את הציבור בהצבעותיהם בנוחות ובקלות.

ירון דינור

דינור שם לב לאחרונה שבמשרד ראש הממשלה מעלים את סדר היום בפורמט סרוק שאינו מאפשר עבודה דיגיטלית עם המסמך ובכך פוגעת בשקיפות הוועדה. אם זה לא דיגיטלי, חייבים לשבת ולהזין אותו ידנית לטופס שדינור מכין. ככלל, כל מי שירצה לעבוד ולמשוך את המידע באופן אלקטרוני יתקשה לעשות זאת.

אז דינור פנה למשרד רה"מ, שם ענו לו כי אכן מדובר בתקלה והבטיחו לתקן בהקדם. שבוע אחר כך זה כבר קרה. יש פה מקום לפרגן ללשכת רה"מ וללשכת שרת המשפטים על מענה מהיר לפניית ציבור, הודאה בטעות ותיקונה המיידי.

"הקמתי את פרויקט ׳ועדת שרים פתוחה׳ בשנת 2014 יחד עם ספי קלר במסגרת מפגשי פיתוח של ׳הסדנא לידע ציבורי׳״, מספר דינור. ״בזמנו, ציפי לבני עמדה בראש הוועדה ופרסמה את הצבעותיה בכל שבוע יחד עם לימור לבנת".

״הציבור הרחב עדיין אינו מכיר את תפקידה של ועדת השרים לחקיקה ואת החשיבות שלה. לא בכדי המו"לים של ׳שקוף׳ בחרו במקום הראשון את ועדה זו כ׳יעד לתקיפה׳. עצם העובדה שהיא פועלת במחשכים ואיננו חשופים לפרוטוקולים שלה ולהצבעות חבריה הוא עוול גדול לציבור. איננו יודעים אילו אינטרסים עומדים מאחורי ההצבעות של השרים ואילו לחצים הופעלו עליהם בזמן ישיבות הוועדה בדלתיים סגורות״. שלא לדבר על זה שההחלטות בדרך כלל מתקבלות בכלל בלשכה של שקד לפני הוועדה.

אז מה נעשה?

כמו שכבר הראינו, ב-99% מהמקרים השרה שקד היא הקובעת. אז בואו נעשה את זה פשוט: מעכשיו, שר שלא סיפר כיצד הצביע – מבחינתנו לא הגיע ומכאן שתמך בעמדתה של שקד. יכול להיות שבאחוז אחד מהמקרים נטעה, ראו זאת טעות סטטיסטית. שרים שמעוניינים להצהיר שהגיעו והצביעו אחרת מוזמנים לתקן אותנו.

אנחנו כבר יודעים שבכנסת לא באמת דנים בחקיקה, ובשבועות האחרונים למדנו שגם בוועדת השרים לא עושים זאת. בשבועות הקרובים נחפור עוד וננסה להבין כיצד מתנהלות ״ישיבות הוועדה״. ננסה גם להבין היכן ואיך (לכל הרוחות) מתקבלות ההחלטות המשפיעות על חיינו.

אילו חוקים החליטה שקד שראוי לדון בהם בכנסת?

השבוע עברו שמונה הצעות חוק, כולן מהקואליציה. הצעת החוק היחידה שנפלה היא מהאופוזיציה. הצעת חוק טובה שהיה מקום לדון בה, הוגשה בידי ח"כ לאה פדידה ומבקשת לאסור על העוסקים במקצועות הבריאות לקבל מתנות מחברות התרופות. בהיעדר חוק כזה, הרופא שלכם זוכה לשלל מתנות מחברות התרופות, מעט נובע ועד חופשה זוגית. מתנות אלו יוצרות ניגוד עניינים ועשויות לפגוע בטיפול בחולה. קבלת מתנות מחברות הפארמה משפיעות על הטיית ליבו של הרופא. בכך אין הדבר שונה מח"כ שמקבל מתנה מחברת לובי. תוכלו לצפות בתחקיר של רביב דרוקר (ערוץ 10). בעקבות התחקיר התקיים דיון  בנושא בוועדה לביקורת המדינה.

אז אלו הצעות חוק כן עברו את שקד?

  1. כשירות קאדים (חמד עמר) – יחייב קאדים להחזיק בתואר במשפטים.
  2. שליחת חשבוניות (מרב בן ארי) – יאפשר שליחת חשבוניות בתדירות גבוהה יותר באמצעים אלקטרוניים. כיום בעסקאות מתמשכות ספק מחויב לשלוח אחת לשישה חודשים פירוט חיובים בדואר. לדוגמא, היום על פי חוק חברת הסלולאר שלכם חייבת לשלוח לכם סיכום חצי שנתי של החיובים בדואר. החוק יבטל חובה זו.
  3. הרחבת הזכאים לקצבה ממשרד הביטחון (שולי מועלם) – ילד שאיבד את אחד מהוריו במערכות ישראל יזכה להכרה כיתום ובכך לקצבה בכל גיל. בעבר הוגבלה הקצבה לגיל 21 ומטה.
  4. מימוש מרשם בכל בתי המרקחת (נורית קורן) – הצעות חוק דומות עברו בוועדת השרים לחקיקה רק בשבוע שעבר. כלומר, האישור אוטומטי. בהמשך ימזגו את שלוש הצעות החוק של נורית קורן, אחמד טיבי ועודד פורר להצעה אחת. הסיבה שמאשרים שלוש הצעות חוק דומות הוא ששלושת הח"כים יוכלו להירשם כיוזמים ראשונים לחוק ולקבל קרדיט עליו ולכן אם הוועדה מאשרת חוק אחד זהו רק הליך פורמלי לאשר את השאר.
  5. היתר לשימוש חורג שאינו למגורים (מירב בן ארי) – יאפשר לוועדת תכנון ובניה המקומית להאריך אישור חורג בדירת מגורים לשימוש שאינו למגורים.
  6. תשלום למתווך לדירה (רועי פולקמן) – הצעת החוק נועדה למנוע ממתווכי דירות לגבות תשלום משוכר אם השוכר לא פנה אליו. כיום מתווכים פונים לבעלי דירות ומציעים להם למצוא שוכר ללא התחייבות וללא תשלום ומסכמים שיגבו את התשלום מהשוכר הנואש. אם חיפשתם בעבר דירה להשכרה כנראה שנתקלתם בתופעה. אתם מטלפנים לכאורה לבעל דירה ורק בדיעבד מגלים כי זהו מתווך. רועי פולקמן הבטיח לתקן את הפירצה הקיימת – ואכן מקיים.
  7. שינוי חזקת הגיל הרך (יואב קיש) – יבטל את הסטטוס קוו הקיים ובו הורים שהתגרשו ולהם ילדים מתחת לגיל שש יקבלו עדיפות אוטומטית לשהייה אצל האם. הצעת חוק זו עלתה בעבר ועוררה מחלוקת רבה.
ח"כ רועי פולקמן הבטיח ומקיים

הקרקס התורן

על שבע ההצעות הנ"ל אפשר להתווכח ולטעון לכאן או לכאן, המחוקק ייאלץ להחליט על סדר העדיפויות. אך יש הצעה אחת שעברה וכל תכליתה לספק את הספין התורן, לשסע את האזרחים האחד בשני ולבסוף להעביר אותה, ריקה מתוכן ככל שתהיה. זכרו את הצעת חוק 5377 של חברי הכנסת של ׳ישראל ביתנו׳. על פיה, החוק יאסור על צילום והפצה של תמונות חיילי צה"ל שנועדו לפגוע ב"מורל העם". או במילים אחרות, ׳ישראל ביתנו׳ רוצה להיראות ימנית ומגנה על חיילי צה"ל.

זהו לא חוק ימני כפי שינסו לצייר אותו. אם צה״ל יפנה ישוב וחייליו יפעלו באלימות, על פי החוק לא יהיה ניתן לצלם את האירוע ולהפיץ את התמונות. מטרת ההצעה היא להטריף את הכנסת והתקשורת. כותבי החוק מנסים להיראות בעיני בוחריהם כמגני חיילי צה"ל ומדינת ישראל כאשר דה פקטו מונחים כמו ״שמירה על מורל העם״ מתאימים לחוקים לדעתנו של משטר צבאי ודיקטטורה. לבטל שקיפות לא מונע לדעתנו בעיות, אלא מחריפה אותן. אתם מוזמנים לחלוק עלינו ונשמח לשמוע מכן. עוד על הצעת החוק ההזויה הזאת תוכלו לקרוא כאן.

הצעת החוק אמורה להגיע לקריאה טרומית בקרוב וזה זמן טוב לבחון האם הכנסת תהיה מוכנה לאכול כל מה שוועדת השרים לחקיקה דוחפת לה בגרון? האם לנציגי הציבור יש קו אדום?

מופע הקרקס באדיבות ישראל ביתנו

עריכה: שיר שטיין
עריכה והכוונה: תומר אביטל

יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!