ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

شفافية (שקיפות) ברשות הפלסטינית

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קפצנו לבדוק אם גם ברשות הפלסטינית יש שחיתות ומאבק לשקיפות. איך? קראנו דו"ח חדש שסוקר ראיות לשחיתות ברשות הפלסטינית בגדה המערבית.

מהדו"ח עולה כי בכירים בממשל ובשירות החשאי נהנים מהטבות מרובות על חשבון הקופה הציבורית. לדוגמה: על יבוא מכוניות מוטל מכס גבוה שבכירי הממשל נמלטו מלשלם, וכך יצרו גירעון בגובה 357,600 דולר לקופת המדינה.

בנוסף מזרימה הרשות כספים לגופים שאינם קיימים. דוגמה לכך היא חברת התעופה הממשלתית Palestinian airlines אשר מאות עובדיה מקבלים שכר ממשרד האוצר אף על פי שהחברה כבר אינה קיימת בפועל.

מינויים פוליטיים ווילה מפוארת ב-17 מיליון דולר

בכירים נהנים ממינויים פוליטיים ללא שקיפות וללא מכרזים. המשכורות בשירות החשאי, כמו בתקופת ערפאת, ממשיכות להיות מנופחות במיוחד: הסך השנתי הכולל של המשכורת של בעלי דרגות אלוף, תת אלוף קצין וסגן אלוף ב 2016 הגיע לגובה של 238.7 מיליון שקל – סכום השקול לשכרם של 13 אלף חיילים. המשמעות שעל כל נושא משרה בכירה של סגן אלוף ומעלה יש שני חיילים. בהשוואה להתנהלות במערכת הגלובלית זהו בזבוז משווע של כספי הציבור. לדוגמא, בישראל היחס הוא 9 חיילים על בכיר אחד ובארה"ב 5 חיילים לבכיר.

הדוגמה השערורייתית ביותר היא כנראה בניית משכן נשיאותי בעלות של 17 מיליון דולר על אף שהרשות מרוששת לגמרי. עם היוודע הדבר, קמה מהומה ציבורית אשר דרשה ממחמוד עבאס להסב את המבנה לספריה ציבורית.

מחמוד עבאס (אבו מאזן)

אין מדינה שלא נגועה בשחיתות, אך הסיכוי של האזרחים לנצח את השחיתות ברשות הפלסטינית נמוכים במיוחד לאור המצב המיוחד: אין להם מדינה, אין להם סמכויות על חלק מהשטח שבשליטתם, ויש את החמאס.

מאידך קצת אופטימיות: יש בדוח עדויות לחוזק ולרצון של האזרחים הפלסטינים עצמם להילחם במנגנוני השחיתות הרבים שפוגעים בהם אנושות.בדיוק כמו בישראל 😊 אז GO SHKIFUT EVERYWHERE!

הערה: זה לא התחום שלנו ונשענו על הדוח. נשמח לכל מידע נוסף שאתם יכולים להציע לנו או למרואיינים בנושא כדי להעשיר את הקוראים שלנו בהמשך בזוויות נוספות.

היה קשה למצוא מומחה שידבר איתנו על הנושא, ולבושתנו אין לנו כמעט מושג מה קורה במרחק כה קטן מאיתנו. נשמח שזה ישתנה.

מאת: מתנדבת צוות "שקוף" מרינה אלכס פובולוצקי ותומר אביטל. תודה לחנה נחום עריכה לשונית!

הכתבה היא חלק מפינת "טרחנות לשבת" השבועית בפייסבוק. לפינות קודמות –

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,933 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!