ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הכנסת כעיר המקלט הפרטית של ח"כ דוד ביטן

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

3 בדצמבר היה היום שבו הכול השתנה עבור ח"כ דוד ביטן. באותה עת כיהן כיו"ר הקואליציה, תפקיד רב משמעות בו יכל לקדם ולעצור כמעט כל מהלך בכנסת. אלא שאז נחקר במשטרה בחשד לשוחד, הלבנת הון והפרת אמונים. בנוסף לכך רעייתו נחקרה ושלל ממקורביו עוכבו למעצר.

ביטן, לעומת זאת, אף שנמצא בלב הסערה, נהנה מחסינות פרלמנטרית מתוקף היותו חבר כנסת. המשמעות: לא ניתן לעצור אותו, לא משנה כמה חזקות הראיות נגדו.

בהמשך החקירות החליט ביטן לשמור על זכות השתיקה. צלילה מעמיקה לפרוטוקולי הדיונים בכנסת שערך עידן בנימין שלנו, מעלה כי ביטן מקפיד לשתוק גם במשכן. למעשה ביטן הפך לרובוט קואליציוני – וכולנו משלמים על זה.

חשוב להדגיש, ביטן עדיין מעורב בתיווכים קואליציוניים מאחורי הקלעים. הוא גם מגיע לכנסת, נוכח במליאה, ודואג להגיע להצבעות. מגיע ושותק.

נאלם במליאה

41 ישיבות מליאה התקיימו מאז החקירה הראשונה שלו. ביטן השתתף בחלק מהן ודאג להגיע להצבעות, אך כמה פעמים עלה לדבר? פעם אחת בלבד. היקף חריג, במיוחד עבור ח"כ פעיל כמותו. מצאנו גם כמה הערות צדדיות שזרק, המעידות שאכן היה שם. אך גם אם נסכם את כל המילים הללו, לא נצליח לחבר פסקה ארוכה יותר מזו שהרגע קראתם.

התנהגות זאת במליאה אינה שגרתית בעליל לביטן. לפני החקירה הראשונה הוא הרבה לדבר במליאה ועלה לנאום לפחות אחת לשבוע.

הכנסת. עיר המקלט של ח"כ ביטן?

מה קורה בוועדות? קודם נסביר שביטן חבר בלא פחות משמונה ועדות. חמש מהוועדות הללו הן סטטוטוריות (קיימות מתוקף חוק), כלומר משמעותיות, כאלה שבאמצעותן מנווטים בהן את חיינו מדי יום.

אצבע קואליציונית להשכרה

ביטן אמור להתעמק בסוגיות העולות על שולחן שלל הוועדות. אך קלטו את הנתונים הבאים: מתוך כלל הוועדות שבדקנו מצאנו כי בשלוש מהן ביטן לא ביקר כלל בחודשים האחרונים מאז החקירות: בוועדת השקיפות, ביקורת המדינה והוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול. 0 ישיבות מתוך 59 סך הכל. בשלוש הוועדות הללו ביצענו בדיקה מדגמית בתקופה שלפני החקירות ומצאנו כי ככל הנראה נעדר מהן באופן שיטתי גם לפני, ועדיין, המצב היום הוא שביטן פשוט התאייד.

בוועדה אחרת, ועדת המדע, הגיע לישיבה אחת בלבד הנוגעת לחוק חשוב לאזרחים שיזם יחד עם ח"כ שרן השכל. חוק שמטרתו לעגן שימוש בדואר אלקטרוני לכל משרדי ושירותי הממשלה. מאז החקירה התקיימו בוועדת המדע 32 ישיבות. ביטן השתתף רק באחת – בזו שעסקה באותו חוק.

בוועדת הכלכלה – וכאן מגיע ביטן לשיא חיובי מבחינתו – הוא ניהל ישיבה בנושא חוק תאגידי מים. בישיבה אחרת במרץ הגיע ושוב לא הוציא הגה. סך הכול מעל 100 ישיבות התקיימו בוועדת הכלכלה בהן היה צריך להשתתף ביטן. הוא נכח בשתיים בלבד (6.3; 25.12).

בוועדת הכספים הקרדינלית, השתתף ביטן מתוך כ-120 דיונים שהתקיימו בתקופה הנדונה בוועדה, בעשרה. בחמישה מהם שתק. כיום, כחבר כנסת מן המניין, הוא אינו מחזיק בשום תפקיד רשמי, ולכן להיעדרויות הרבות אין תירוץ.

איך קורה שביטן מופיע בפרוטוקול לעתים כנוכח אך לא מצייץ? התשובה העצובה היא שהוא הפך להיות "אצבע להשכרה". במילים אחרות, הוא עוזר לקואליציה "לסגור פינה" בוועדות דרך השלמת רוב בהצבעות. העובדה שהוא לא מגיע לדיונים, ושותק הרבה יותר משאר הח"כים מראה שהוא גם לא מכיר את הנושאים, לא מתעמק בהם, ולא מתערב ממש – אלא מתפקד כרובוט קואליציוני.

כלומר ח"כ ביטן עושה בחסינות הפרלמנטרית שלו שימוש לא ראוי שפוגע בעיקר במצביעי הליכוד. כיו"ר קואליציה אומנם זכה לשבחים רבים אך מהרגע שנכנס לחדר החקירות, ביטן הפסיק למעשה לתפקד כח"כ. הוא משתמש בכנסת כמקלט ציבורי עליו אנו משלמים.

שחקן עם רגל שבורה

האם הוא מצליח להזיז משהו בכנסת היום? כנראה שלא. הכנסת דנה רק בחוק אחד שקידם – אך הוא הוקפא. בעמוד הפייסבוק שלו מעלה ביטן בחודשים האחרונים בעיקר ברכות למועדי ישראל, או לציון אירועי זיכרון. אך עשייתו בארבעת החודשים האחרונים מסתכמת באירוע בדרום, ובהצטרפות למשלחת בארה"ב במימון הסוכנות היהודית. כן, כן. חרף שלל ההיעדרויות והשתיקות, ביטן לא העז לפספס טיסה מפנקת לחו”ל.

אין ספק שביטן חף מפשע עד שיוכח אחרת. אלא שחברי כנסת חייבים להציב רף נורמטיבי גבוה יותר מהאזרח הממוצע. ביטן לא רק נחקר שוב ושוב, אלא שפורסם כי המשטרה תמליץ בקרוב להעמידו לדין. זה המקום לציין שהשתיקה שלו עולה לנו לא רק מושב בכנסת של ח"כ שיכל היה להיות פעלתני, אלא גם הרבה כסף.

לרשות כל ח"כ מועמדת לשכה, שכר של כ-42 אלף שקל לחודש, שלושה יועצים, רכב צמוד, דלקן ותקציב לשכה. מרכיבים אלו אמורים לשרת את עבודתו על הצד הטוב ביותר. עלותם הכוללת עומדת על מעל 100 אלף שקל לחודש. במילים אחרות, המקלט של ביטן עלה לנו עד כה כחצי מיליון שקל.

לאופוזיציה זה לא מזיק, ח"כ רדום אחד בליכוד מחולל פחות רעש, פחות יוזמות והופך את החיים שלהם לקלים יותר. אך ביטן משול לשחקן כדורגל עם רגל שבורה. הוא שוכב על הדשא ומפריע לקבוצה שלו במשחק. למען בוחרי הליכוד, ביטן חייב לרדת לספסל ולפנות את הדרך. בכל יום נוסף במשכן ביטן למעשה מסייע לאופוזיציה, ויותר מכל – לעצמו.

לכתבה של תומר בנושא באתר הארץ
אנחנו שמחים שח"כ ביטן בחר להגיב לנו בטור דעה משלו בהארץ (מצורף הטקסט המלא):

קראתי באכזבה ובתדהמה את מאמרו של תומר אביטל, שבו הוא מנסה "לסכם" את פועלי בכנסת בחודשים האחרונים (בלוג באתר "הארץ", 2.5). לא רק שהניתוח אינו נכון, אלא גרוע מכך — הוא מסולף.
ראשית, במשך שנתיים שימשתי כיו"ר הקואליציה, ובשנה קודם לכן הייתי יו"ר ועדת הכנסת, תפקיד שכרוך בשעות רבות של דיונים בוועדות. נחשבתי לאחד מחברי הכנסת הפעילים אם לא הפעיל ביותר.
במושב האחרון טיפלתי בנושאים חשובים שדרשו שעות עבודה רבות. עיקר מאמצי התרכזו בוועדות הכנסת. בוועדת הכנסת נכחתי במרבית הישיבות, בוועדת הכספים השתתפתי בדיונים והצבעתי בדיוני התקציב, שנמשכו חודש ימים עד השעות הקטנות של הלילה. בוועדת תאגידי המים טיפלתי בנושא בעל חשיבות עליונה למשק ולאזרחי ישראל, שבו נדרשו ישיבות רבות — חלקן היו סגורות לתקשורת.
בוועדת הרווחה השתתפתי וטיפלתי בנושא הקרוב ללבי ובעל חשיבות עליונה — הגדלת קצבאות הנכות. זה כלל דיונים שנמשכו ימים רבים וללא התערבותי העניין לא היה מגיע לכלל סיכום. לצערי, אני נאלץ להזכיר שוב, כי קידמתי ודחפתי נושא זה עוד מימיו הראשונים, כולל הגעה לסיכום היסטורי בעניין, תוך שאני רותם לנושא את כל סיעות הבית ואת הממשלה.

"רוב חברי הכנסת אינם מופיעים לדיונים"

בוועדת המדע השתתפתי בסיום ניסוח הצעת חוק ממשל זמין שאותו יזמתי, שיעלה לקריאה ראשונה בשבוע הקרוב. מטרתו להנגיש את הפקידות ולהקל על הציבור לקבל תשובות ממשרדי הממשלה. בוועדה לביקורת המדינה השתתפתי בדיוני ועדת המשנה החסויה. בשאר הדיונים אכן לא השתתפתי — סברתי כי ראוי שאמנע מכך עד שהמבקר יסיים את דו"ח הביקורת שמתייחס לעיריית ראשון לציון.
בשל ריבוי הוועדות ומיעוט הח"כים הפנויים לעבודת הכנסת, יש ועדות שבהן אני רשום לצורך הצבעה כנציג סיעת הליכוד. זה לא חריג. רוב חברי הכנסת אינם מופיעים לכל הדיונים, שכן הדבר פשוט בלתי אפשרי בגלל התנגשויות בלו"ז בין ישיבות הוועדות השונות.
הנסיעה לארה"ב שאביטל ביקש להגחיך היתה היחידה בחמשת החודשים האחרונים. מבין חברי הכנסת איני מאלה המרבים לטוס. במקרה הזה הוזמנתי על ידי הפדרציות היהודיות כיו"ר שדולת הסוכנות והעם היהודי וראיתי חובה לעצמי למלא את תפקידי כראוי.
הדהים אותי שדווקא אביטל כתב את הדברים הללו — אדם שמכיר מקרוב את עבודתי במשכן ואף חלק לי שבחים על הישגי עוד מתקופתי כיו"ר ועדת הכנסת, שבמסגרתה העברתי חוקים שתרמו לעבודה תקינה וטובה של המשכן. בניגוד לדבריו, אין לחקירה כל השפעה על תפקודי בכנסת. הייתי מצפה ממנו לציין זאת.
מדוע הפרסום היה כה מעוות ומגמתי? אינני יודע. אך אני יודע זאת: אמשיך לעבוד קשה למען הציבור כפי שעשיתי מיומי הראשון כח"כ, ויש מי שמעריך זאת.

תגובתנו לתגובה

קודם כל אנחנו רוצים להודות לביטן על ההתייחסות לכתבה. תחילה נציין כי פנינו לביטן לתגובה לאחר פרסום הכתבה הראשונה ולא קיבלנו התייחסות.

בטענותיו של ביטן במכתב התגובה שלו לא מצאנו סתירה לנתונים שהצגנו. לא הלנו על עבודתו טרם התפטרותו מתפקיד יו"ר הקואליציה. להיפך- שיבחנו שגם אם לא נכח בישיבות קודם לכן הייתה לכך סיבה טובה והעדנו ממקור ראשון כי ביטן תיזז בין הוועדות. אגב, כל המידע שאספנו הוא ממידע גלוי באתר הכנסת.

ציינו גם את עבודתו בקצבאות הנכים ואת העובדה שאפילו האופוזיציה פרגנה לו. ציינו גם את המספרים בנוגע לוועדת הכנסת- וכמובן שגם בדקנו מתי ביטן באמת השתתף בדיון ומתי הגיע להצביע בלבד. כך גם הבאנו את חוק ממשל זמין ופרגנו שמדובר בחוק טוב לאזרחי ישראל על פי הבנתנו. מהודעת ועדת שרים לחקיקה הבנו שהחליטו שלא לקדם את הנושא עד שיגיע הדבר להסכמה עם כלל משרדי הממשלה.

תפקיד הח"כ בוועדות

לגבי הטענה שביטן לא מופיע לשאר הועדות אלא אם יש צורך בקולו להצבעה. כאן אנו רואים ויכוח מהותי על תפיסת תפקיד הח"כ. ח"כ חייב להשתתף בדיונים בוועדות, להקשיב לגורמים השונים ולגבש עמדה. ביטן מצידו מציג את התפקיד כהצבעה בלבד. אנחנו יודעים שביטן עדיין מעורב מאחורי הקלעים – אך לעמדתנו הדבר אינו מספיק. ח"כים חייבים להשתתף בדיונים – גם ח"כים מהקואליציה. אלא אם כן ההחלטות מתקבלות מראש ולא בוועדות ואז כל הדיונים הם מצג שווא.

אנחנו תהינו גם כן מדוע ביטן חבר בשמונה ועדות, אך כאשר פנינו אליו לא הגיב לשאלותינו.

נכון שביטן אינו מרבה לטוס לחו"ל, אך גם לא טענו זאת. אך ביטן כן טס מטעם הסוכנות. ובכלל- מדוע יש לסוכנות היהודית שדולה בכנסת? ביטן חבר ב-18 שדולות שונות שמכסות כל פינה אפשרית. לכן, ביטן יכול לקשר כל טיסה שתוצע לו לשדולה קיימת.

לגבי הסייפא שכתב ביטן- אנחנו עדיין טוענים שיש לחקירות השפעה משמעותית על עבודתו כח"כ, ואף מאמינים שהוכחנו את זה.

הכתבה היא חלק מפינת "טרחנות לשבת" השבועית בפייסבוק. לפינות קודמות –

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!