ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נטו לבני 3 – מה עשתה למענכן ח"כ ציפי לבני בפגרה?

איך לבני מפקחת על הממשלה באמצעות שאילתות, מדוע ועדת האתיקה קנסה אותה, ולמה אנו מפרגנים על הפעילות התקשורתית שלה? ברוכים הבאים לסיקור הצמוד השלישי לחברת הכנסת המפורסמת - ציפי לבני!
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

רקע: בשבועות הקרובים כתב הצל של המיזם שלנו #עידן בנימין יסקור את עבודתה של ח"כ לבני.

אז בואו נתחיל – סיכום השבוע השלישי והרביעי

היומן נשאר סודי – גם בפגרה 

לפני שבועיים יצאה הכנסת לפגרת פסח, שתימשך באופן אבסורדי הרבה לפני והרבה אחרי חופשת הפסח (מאמצע מרץ לסוף אפריל). כתוצאה אין כמעט פעילות במליאה ובוועדות, לכן ניסינו לבדוק איך ניצלה ח"כ לבני את זמנה בכל זאת למען הציבור.
חברי הכנסת מקבלים שכר על עבודתם כל השנה – והם אדונים לזמנם בימי ראשון וחמישי (בהם הכנסת לא מתכנסת) וגם בארבעת חודשי הפגרה. ח"כ לרוב ינצל את זמן אי-הכנסת בעיקר למפגש עם הציבור, ייצוג ישראל בחו"ל, וחיזוק כוחו הפוליטי – מה שלכאורה אין לו זמן לעשות כאשר מתקיימת עבודה בוועדות ובמליאה.
זמן מליאת הכנסת מוקדש לעבודה פרלמנטרית וזמן הפגרה יוקדש (כך טוענים רוב חברי הכנסת) לקשר עם הציבור.
כדי לעשות את הבדיקה בצורה ההוגנת ביותר ביקשנו מספר פעמים לקבל את יומנה השבועי של ח"כ לבני, בניכוי כל פגישה פרטית או פעילות רגישה. לצערנו היא סירבה לכך.
צללנו לאזכורים בתקשורת ולעמוד הפייסבוק שלה, שם לא מצאנו כלום על מפגשים עם הציבור. בדקנו בחשבון הטוויטר שלה, שם היא פעילה הרבה יותר, ומצאנו כי המשיכה בשבועיים האחרונים בפעילות דיפלומטית – נפגשה עם השגריר הרוסי, נשיא בולגריה, שר החוץ הגרמני וחברי קונגרס מארה"ב. בנוסף, נועדה עם תושבים בראשון לציון, פעילי ארגון Stand with us ונשאה דברים באירוע לזכר יוסף לישנסקי מארגון הלח"י. אלו 7 ארועים שהתפרסו על פני שבועיים שלמים, או אם תרצו עשרה ימי עבודה. מה עשתה בשאר הזמן? אנו לא יודעים.
0 שאילתות בשלוש שנים

שאילתה הינה כלי פרלמנטרי, בו משתמש חבר הכנסת כדי לחייב את השר האחראי לענות על שאלה בתחום סמכותו. זה כלי פיקוח ראשון במעלה על הרשות המבצעת – התפקיד החשוב ביותר של הכנסת. הוא לא פחות משמעותי או יעיל מפוסט ביקורתי בפייסבוק – מכיוון שהממשלה מחויבת לענות על השאילתות ולא אחת הן משנות מציאות, אפילו אם זה לא סקסי כמו ויכוח באולפן הטלוויזיה.
[su_two_lines_box line1="נמאס לכם מהמצב? סיירת השקיפות, משפיעים ביחד!" line2="לחצו כאן עכשיו להצטרפות והשפיעו ביחד איתנו!" link="https://shkifut.info/2017/06/sayeret/"] ח"כ לבני לא הגישה שאילתות לממשלה בכנסת ה – 20. בדומה ליאיר לפיד  – 0 שאילתות. זה לא מחויב המציאות עבור ראשי מפלגה, מה גם המפלגה של לבני היא בתוך מפלגה אחרת אז היא במעמד אחר משאר היו"רים. בכל מקרה איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, הגיש 16 שאילתות. יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הגישה 6 שאילתות לממשלה. ואפילו יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, בזמן היותו באופוזיציה נתן בראש עם 2 שאילתות.
שאלנו את ח"כ לבני מדוע הגישה 0 שאילתות לממשלה? שאלה עליה סירבה להגיב. 

לא נמצאו תוצאות חיפוש

נוכחות בכנסת בכנסת ה-20 – לבני נקנסה על היעדרויות מופרזות

הפגרה זה גם זמן זמן טוב לבחון אחורה את פעילותה של לבני במדד נוסף שאהוב עלינו במיוחד- נוכחות בכנסת. נזכיר שזה בסדר גמור להיעדר מהמשכן – כל עוד אתה חושף את יומנך הציבורי, ואז האזרח יכול להתרשם מהסיבה בגינה אתה מבריז מהמקום המרכזי של הפעילות שלך. אלא שלבני כאמור מסרבת לחשוף את יומנה כח"כית (אף שפרסמה אותו כשהייתה שרה).
זה מצער במיוחד לאור העבודה שלבני אינה משיאניות הנוכחות בכנסת. במושב הקיץ נעדרה מ18 ימי ישיבות, 7 ישיבות מעל המותר. כלומר, היא שוב ושוב פספסה ימי פעילות המליאה. בעקבות היעדרות חריגה זו, ועדת האתיקה הטילה עליה קנס- שלילת שכר של שני ימי עבודתה.
מלבד טענה סבירה על כך שחלתה ולכן נעדרה מכמה ישיבות, החזיקה לבני גם בטענה שממשיכה להעיד על תפיסתה: 6 פעמים שהתה בכנסים בחו"ל, לדבריה "כשרת חוץ לשעבר אני גאה להיות מוזמנת ולייצג את ישראל בפורומים בינלאומיים ואני נענית רק לחלקם". טענה אחרת שלה  תמוהה: "בחלק מהימים במושב האחרון סוכם, כי לא יהיו הצבעות בנושאים שנויים במחלוקת, בגין חג עיד אל פיטר והפריימריז במפלגת העבודה. על כן, העדפתי בימים אלה לקיים פעילות ציבורית ופגישות מחוץ לכנסת״.
הוועדה קבעה לבסוף כי "לבני לא הציגה הצדק סביר להיעדרות. על אף החריגה המשמעותית, נוהגת ועדת האתיקה להתחשב בעובדה שזו הפעם הראשונה להיעדרות מעבר למכסה הקבועה בחוק, ולפיכך החליטה, להטיל על חה"כ ציפי לבני שלילת שכר של יומיים". זו ההערה היחידה לה זכתה מהוועדה.
[su_button_with_icon link="https://shkifut.info/2017/06/sayeret/" line="נמאס גם לכם? לחצו כאן עכשיו והצטרפו לסיירת השקיפות"]

בתקשורת – התנהלה באחריות

לבני זכתה לחשיפה תקשורתית מוגברת בשבועיים האחרונים עקב פרסום דבר הפצצת הכור בסוריה באיחור של 11 שנה. להזכירכם, לפני כשבוע הותר לפרסום כי ישראל הפציצה את הכור בנובמבר 2007, כאשר אהוד אולמרט כיהן כראש הממשלה וציפי לבני בתפקיד שרת החוץ. עם הפרסום עלתה מחלוקת גדולה בין אולמרט לבין שר הביטחון דאז אהוד ברק.
לבני, אשר החזיקה בתפקיד משמעותי כשרת חוץ וממלאת מקום ראש הממשלה, לא הצטרפה לקרב המלוכלך בתקשורת, וכתבה בפייסבוק דברים שלאחר מכן חזרה עליהם גם בערוץ 10: "התקיפה היא מההחלטות הביטחוניות והאסטרטגיות החשובות והמוצדקות שקיבלה ישראל בעשורים האחרונים. מצער שהחשיפה מלווה בוויכוחים אישיים בין ראש הממשלה לשר הביטחון. אפשר פשוט לפרגן לכל מי שהיה שותף. לראש הממשלה אהוד אולמרט שהוביל, לשני שרי הביטחון עמיר פרץ ואהוד ברק, לצה״ל כמובן ולכל המערכות שעבדו בשקט ובמקצועיות, בלי פטפטת, בלי יחסי ציבור ועם המון אחריות ושיקול דעת. הייתה לי הזכות להיות שותפה."
[su_grey_soft_box line="נמאס גם לכם? לחצו כאן עכשיו והצטרפו לסיירת השקיפות!" link="https://shkifut.info/2017/06/sayeret"] מכיוון שבאותה תקופה הייתה שרת החוץ וממלאת מקום ראש הממשלה, ידוע שלבני הייתה בסוד הדברים ושותפה מלאה להחלטות שהתקבלו. ראוי לציין לשבחה כי לא נגררה למלחמות הקרדיטים סביב הפרסום. מצא חן בעיננו גם אמירתה כי "הסיבה למלחמות הקרדיטים היא אגואים גדולים, אולי כיוון שמדובר בגברים". עם זה קשה להתווכח.

פינת התגובה שנמחקה

מעתה, בכל פעם שנסקור עבודתו של חבר כנסת או שר, נבדוק בקביעות אילו תגובות מחק בשבוע האחרון בפייסבוק, וניתן לתגובות נבחרות במה מחודשת. מקור המידע שאנו מסתמכים עליו הוא ח"כים מצייצים– סל המחזור של הכנסת, בהמשך למאבק שלנו בנושא. לבני מחקה לא פחות מ-7 תגובות בשבועיים האחרונים. בחרנו אחת שלא הייתה ראויה להימחק ולתת לה במה מחודשת: "פששש מה היינו עושים בלעדייך? מי היה סוגר את ישראל היום". את תגובה זו לא תראו בדפה של לבני יותר.

כמה מהפוסטים שנמחקו/נעלמו בעבר מהדף – הכל באתר 'סל המחזור'

בחג הפסח:

סיקור הצל ממשיך! נפרסם עוד שתי כתבות על לבני שעמלנו עליהן רבות- הסיפור המלא של חובות מפלגת קדימה, ונתונים מרתקים וחדשים שקיבלנו על פעילותה במשכן – תמשיכו לעקוב!

  • רוצים לשתף אותנו בעוד מידע על לבני, רוצים שנבדוק סוגיות נוספות? כתבו לנובפייס/בתיבת ההדלפות החסינה.
  • רוצים שנמשיך להתרחב לח"כים נוספים וננתח מה באמת הם עושים בשבילכם? יש עוד ח"כים שתרצו לדעת מה הם עושים. תמכו בנו ונגיע לכולם, אף ח"כ אינו חסין כי אנו תלויים רק בכם – הציבור הרחב שאין לנו מושג מי הוא. חג שמח חברות וחברים ותודה מקרב לב שאתם מאפשרים לנו להגשים את החלום שלנו – עיתונות יצירתית וחופשית שמשנה מציאות.
    [su_button_with_icon link="https://shkifut.info/donation/" line="עזרו לנו להמשיך ולהלחם, תרמו עכשיו!"]
    כתב הצל שלנו עידן בנימין

כתבעידן בנימין
הכוונה ועריכה: תומר אביטל

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!