ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יחד מקצרים את הפגרה! ניוזלטר מקומם ומרומם לראש השנה 2017

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עיבוד תמונה: Oren Gamchi
כולנו רואים את פרשיות השחיתות האינסופיות במגזר הציבורי, את המחדלים היומיומיים. לסמוך על הח"כים בעיניים עצומות – זו כבר לא אופציה. להצביע לכנסת פעם בכמה שנים? פשוט לא מספיק. אנו חייבים לעשות יותר, כי החבר'ה בכנסת מאוחדים משמאל ומימין סביב חוסר שקיפות, גם בימי פגרה. אין ברירה, זה חייב לבוא מאיתנו!
https://youtu.be/Vv7VjWBek0E[/embed]

אז לפני שנמשיך לניוזלטר – אני מבקש מכם: היכנסו למיזם החדש – 88 ימים של פגרה. העיפו מבט!

אז מה היה לנו בחודש האחרון מאז הניוזלטר האחרון? אצלנו דווקא עכשיו, בסוף הקיץ ולקראת הסתיו, מתחילים לנבוט זרעים שזרענו מזמן. יומנים של חברי כנסת  צצים פה ושם, חוקי התנהלות ברשת מקבלים טיפול ממושאי הביקורת עצמם וממבקר המדינה. אנחנו עוד רחוקים מאביב  השקיפות אבל אנחנו ללא ספק בדרך. וזה באמת מרגש, וזה שלכם. זה השינוי שעשיתם במו ידיכם.

לפני הכל: השבוע תשמעו כמה וכמה ספינים סביב כתב האישום לאשת רה"מ, שמקורביהם החלו לפזר. 3 נקודות שכדאי שתדעו:
1. פרקליטה של שרה נתניהו, עו"ד יוסי כהן אמר בסופ"ש: "אני אכלתי מהחמגשית, האוכל דומה למה שאוכלים בבית חולים". ראו כאן ידיעה שפרסמתי עוד ב-2011 על ארוחות הגורמה! אני חוזר על זה שוב – 2011!
כבר אז הגיעו אלי עוד ועוד פיסות מידע על שפים שהגיעו לבישולים אקסטרא במעון, וכבר אז דוברות רה"מ שיקרה בתגובות או סירבה למסור מידע. היה מה להסתיר, והיום הם משכתבים היסטוריה שהם נלחמו להעלים.

2. ראו בתמונה זו את היועמ"ש מגדיר את הארוחות שלגביהן זויפו חשבוניות כאילו נועדו ל"אורחים פרטיים".
"פרטיים"? אחרי הרבה עבודת שטח גיליתי בזמנו שאחד האורחים הפרטיים לארוחת שף במעון היה יצחק תשובה – בימים שבהם דנו בגובה המסים  שיצטרך לשלם. כן, יצחק תשובה הוגדר כ"אורח פרטי".
לאחר מכן הכחיש נתניהו קשרי חברות עם תשובה. כלומר תשובה – כמו החתול של שרדינגר – הוא אורח פרטי וציבורי בו זמנית!
אורח אחר היה נוחי דנקנר, בתקופה שבה ועדת הריכוזיות ישבה על המדוכה  . זה פרטי? ומי לכל הרוחות היו שאר האורחים "הפרטיים" שכולנו מימנו להם  ארוחות גורמה?
3. לראש הממשלה ורעייתו מגיע ליהנות מתנאים מעולים על חשבוננו. זה לא אומר שהם צריכים לרמות, לנפח ולהסתיר. ובנוסף, התנאים הגיוניים כאשר מדובר באירוח אישי ציבור, למשל שגרירים. לא בטייקונים שגם כך כבר שותים את העו"ש שלנו!

נצא לדרך:

פרויקטים חדשים

  • לוביסטים משרתים בעלי אינטרסים מול נבחרי הציבור. יש כאלה המשרתים אינטרסים של גופי תעשיות, חברות גדולות וגם כאלה שממומנים ישירות על ידי הציבור – כמו חברינו מ"לובי-99". אבל, בלי קשר לגוף המיוצג, חייבות לחול מגבלות ברורות על הנציגים. יישומה של מגבלה אחת  כזו הושג החודש, בין השאר, בעבודה משותפת עם תוכנית המנהיגות "ישראל 2050": מניעת נוכחותם של לוביסטים בעת הצבעות בוועדות הכנסת (מיזם שגם מקדמים חברינו מהעמותה לדמוקרטיה מתקדמת). נדגיש: לוביסטים יושבים עם נבחרי הציבור שלנו במהלך ההצבעות עצמן. וכפי שכתבו חברינו מ"ישראל 2050"  – "הפִּרצה בכל נושא הימצאות הלוביסטים גורמת לכך שמנצלים את חוסר הריכוז של חברי הכנסת ומפעילים עליהם לחץ לפעול פעמים רבות בניגוד לאינטרס הציבורי". יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט, השיב לפנייתנו, ופשוט הסכים לעמדה שהצגנו. זו סנונית חשובה מאין כמותה  במאבק למען ממשל תקין והתנהלות נכונה. שאפו לח"כ יעקב מרגי! מוזמנים לקרוא עוד בנושא.
  • החודש שמענו הרבה על "הדתה" במערכת החינוך. עידן בנימין מקרן התחקירים בה אנו חברים גילה, במסגרת בדיקת שקיפות משותפת, שחלק מתקציב משרד החינוך  מופנה ל"ארגוני גג של הישיבות בישראל, המטפלים בדחיית שירותם של תלמידי ישיבות שתורתם אומנותם".
    אנו משלמים מכספנו על ייצוגם של דחייני/מבטלי השירות אל מול הרשויות השונות. מוזמנים לקרוא עוד מהניתוח של עידן כאן, ולפתוח בעצמכם את הדוחות הכספיים כדי לראות לראות לאן  מוזרמים כספי המסים שלנו  – כאן.
  • פגרת הכנסת. ובפינת הטרחנות, באוגוסט יצאה הכנסת לפגרה וזה הזמן המושלם להפנות את הזרקור שלכם ושלנו לאורך המופרז שלה. 3 חודשים!  נראה אתכם  מבקשים מהבוס שלכם חופשה בשכר מלא למשך 3 חודשים. בין הקוראים שיצליחו לשמור על מקום העבודה שלהם יוגרל קורא שפוטר.
  •  אם תטענו, במידה של בצדק, שחברי כנסת  צריכים זמן כדי לעבוד מול פעילי המפלגה  והבוחרים, נשיב מצדנו – אם  כך,  למה לא לפרסם את יומני העבודה לתקופת  הפגרה?  לא שכחנו את אחריותנו, ובאמצעות סיירת השקיפות שלנו שלחנו בקשה לשלל חברי כנסת לחשוף את יומני הפגרה שלהם. בזכות המיזם החדש  אנחנו מקווים לערוך  מעקבים נוספים לאורך הפגרה , וכמובן לא נפסיק   לעסוק ב נושא. מוזמנים לקרוא לעומק את דעתנו המנומקת על פגרת הכנסת, ועל הצעדים הנדרשים.
  • תשמחו לשמוע שמבקר המדינה מייסד דף שקיפות. פרגנו לו! תוכלו לראות את הדף כאן. התחלה יפה!
  • סיירת השקיפות שלנו ממשיכה בכל הכוח. החודש לקחנו על עצמנו משימת זהב. אולי לא כולנו יודעים, אבל ארכיון המדינה הוא ממאגרי המידע החשובים  העומדים לרשותם של מחפשי אמת בכל תחום. מילדי תימן ועד להיסטוריה של גבעת עמל. מסתבר, שמתחת לרדאר שלנו, היועץ המשפטי לממשלה הוציא תקנה חדשה. אפורה. יבשושית. התקנה דורשת את אישור הרשות/המשרד שהחומר הארכיוני נוגע אליו, כדי לאשר הוצאה מהארכיון המדינה. האם זו דרישה לגיטימית? פה התחלנו לחשוד: אם הכוח להחליט נמצא בידיים של המשרד, מה לדעתכם הסיכויים שהוא ירצה לשחרר את המידע? לא טעיתם. הסיכוי נמוך.
  •  לשם כך נוסדה סיירת השקיפות, ובעזרתה התחלנו להפעיל לחץ בנושא. פרטים נוספים תוכלו לראות כאן. נעדכן!
  • וכמובן, מי שעדיין לא הצטרף לכוח הציבורי העולה – יכול לעשות זאת כאן. אנחנו גם מפרגנים לא מעט  לח"כים ופקידים שעושים עבודתם נאמנה. חשוב שנזכור, הפניות האלו משפיעות גם בעקיפין – הן מראות לחברי הכנסת, לשרים ולשאר עובדי הציבור שמישהו עוקב אחר הדברים  שנמצאים  בתחום סמכותם.

טורי דעה ומדריכים

  • אנחנו ממשיכים  בניסיון לספק לכם כלים פשוטים וטובים כדי לגשת למידע השלטוני והתקשורתי  שסביבנו. כאן תוכלו לראות  תרשים מסודר שהכינו עבורכם חברי קרן התחקירים בנושא פרשות השחיתות הנחקרות כיום. מומלץ  להקדיש כמה דקות, מבטיחים שיעשה לכם סדר! בנוסף, חשבנו שכדאי לנסח אחת ולתמיד את המטרות של קמפיין השקיפות שלנו, את עשרת הדיברות של השקיפות. מה אנחנו רוצים לשנות? אז הנה ההצעות הנבחרות  לכללי שקיפות שיישומם עשוי לשנות את פני התרבות השלטונית בארץ הזו. תעיינו כאן.
  • אין טעם לקוות שראש הממשלה הבא יהיה  צח כשלג, אם לא נשנה  את הכללים. לאף נבחר ציבור כיום –  פרט לצדיקים גמורים – אין תמריץ לעבוד בשבילנו. לעומת זאת, יש להם אינטרס  לקבל סיקור תקשורתי, לסייע לחברי מרכז, להגן על ראש המפלגה, להירתם למען לוביסטים וטייקונים למען הג'וב ביום שאחרי, לנצל פרצות בחוק כדי לעשות לביתם  כאשר, לעזור לתורמים, ועוד ועוד.
  • ומה איתנו? במקום האחרון בסדר העדיפויות. הרי הציבור, בחלקו הלא קטן, ממילא מצביע מהבטן, בהתאם לחינוך שקיבל ולסטטוסים שכותבים הנבחרים בפייסבוק. לשם מה לעבוד בשבילנו? לכן חייבים לשנות את הכללים. אם אתם מקווים שמשהו ישתנה רק בזכות עוד כתב אישום, אתם כנראה גם מאלה שחושבים שג'ון סנואו לא יכול למות שוב.
  • אנחנו, כמובן, עובדים על  קידום כללי המשחק החדשים . אתם מוזמנים לשנן אותם, ולזכור לספר לנכדים שבזכותכם הכול התממש!

  • עניין נוסף, מעט אישי אבל חשוב מאין כמוהו. מאז   שהוקם המיזם,   ספגתי לא מעט ביקורת על הטיה פוליטית. אבל  צריך לומר שוב ושוב, בקול צלול וברור, שהדבר היחיד שמעניין את המיזם  הוא מנהל תקין ושקוף,  ומלחמה חורמה בשחיתות  . מימין, משמאל, מלמטה, מלמעלה וממאדים. כחלק מהאתגר, הנה (שוב) ריכוז של כמה מהכתבות שלי (תומר)  לפי חלוקה מפלגתית. תוכלו לראות זאת כאן. מוזמנים לבחון בעצמכם, כפי שאנו בוחנים את עצמנו.
  • על דוד שומרון ופרשות השחיתות הנוגעות אליו כפי שפורסם תחת "טרחנות לשבת". חשוב לי להגיד, גם למי שלא טורח לקרוא את הכול, שמעבר לנסיבות המסוימות של כל מקרה, הסיבה המרכזית והיסודית לכל שחיתות היא סדקים במנגנון. אתמול זה היה אולמרט ומקורביו, היום זה נתניהו ומקורביו, ומחר זו תהיה צמרת שלטונית אחרת. עד שהשיטה עצמה לא תשתנה ותיחשף לאור השמש, נמשיך לקרוא מדי שנה על עוד ועוד פרשיות שחיתות. מוזמנים לקרוא על שמרון – כאן.

פרויקטים מתמשכים ונושאים במעקב

  • "הפוליטיקאי שחסם אותי"–  אחרי שמבקר המדינה קבע בדוח רשמי שחובה לפרסם כללים, הרכבת התחילה לזוז. לאט לאט, אמנם, אבל הדברים מתקדמים. מה היה לנו החודש? עמיר פרץ היה הראשון שפרסם כללים ברורים לתגובות בדף הפייסבוק שלו. מלך. מאז הצטרפו ליוזמת תקנון הפייסבוק עוד 12 ח"כים, והאחרון שבהם  חבר הכנסת ברושי (המחנ"צ). הגדיל לעשות חבר הכנסת יואל חסון, שלקח על עצמו לעגן את המלצות מבקר המדינה בחוק, ויוזם מהלך כולל בנושא. תוכלו לראות זאת כאן. לא לשכוח לפרגן לחברי הכנסת שלוקחים חלק בשינוי. כמו שחשוב למחות, חשוב לפרגן!

  • לטובת המתעכבים בפרסום כללים ברורים לדף הפייסבוק שלהם, ולטובת מי שממשיכים לחסום, השתתפנו במספר רב של כתבות וראיונות בנושא ושלחנו מכתבי התרעה לפני תביעה. שלא ישכחו חלילה.
  • אל תפספסו-ראיון קורע של רחלי רוטנר בנושא החסימות.
  • "יומני היקר" – יומנים ממשיכים להגיע! שר האוצר משה כחלון העביר לנו את יומנו לשנת 2016, תוכלו לראות אותו כאן, ציפי חוטובלי פרסמה גם היא את יומניה, שחשפו לנו עד כמה קשה היא עובדת (באמת, ללא טיפת ציניות!). שאפו! תוכלו לראות זאת כאן. לעומתה, מירי רגב אמנם פרסמה את יומנה (ועל כך כל הכבוד), אבל ברגע שראינו אותו נהיה לנו שחור בעיניים. פשוטו כמשמעו. כל היומן מלא במחיקות שחורות. לא מדובר במחיקת פרטים על השתתפות בוועדות חסויות (לטענותיו של יאיר לפיד עוד נגיע). מדובר כאן בשרת התרבות. מה יכול להיות סודי כל-כך בפעילותה, ש-70% אחוז ממנה מושחר? לרגב הפתרונים. כתבה בדה-מרקר על יומנה של רגב תמצאו כאן.

  • חזרה ליאיר לפיד: החודש ניהלנו איתו סוג של שיחה בנושא השקיפות. "סוג של", כי מדובר בתגובות על פוסטים בפייסבוק דרך גורמים שלישיים. ובכל זאת חשובה עצם השיחה על השקיפות.
  • יאיר לפיד הגיב לפוסט שפרסמנו בחודש שעבר, ובו טענו כלפיו שיומנו אינו מכיל פרטים כלשהם לגבי מהות עבודתו. עיקר טענתו: ישיבות הוועדה העיקרית שבה הוא חבר, ועדת החוץ והביטחון, הן חסויות, ועל כן אין ביכולתו לדווח על כך.
  • בלי קשר לשאר הטענות ותגובותינו עליהן, בנושא זה יאיר לפיד צודק! ואף פרסמנו פוסט תודה על כך (תוכלו לראות אותו כאן). הבעיה היא הנוהל עצמו. אם שמות חברי הוועדה ידועים, איזו סיבה יש שלא לפרסם את דבר נוכחותם בישיבות? אפשר, כמובן, במגבלות ביטחוניות (למשל, רק כעבור כמה ימים או שבועות). כיוון שאין תשובה אמיתית לבעיה, הגשנו לוועדה בקשה לחשוף את הנוכחות בוועדה לציבור. נעדכן. חשוב מאוד לקרוא את כל התכתובת מול יאיר לפיד, אשר מעלה טענות חשובות ואת תגובותינו עליהן. תוכלו לעשות זאת כאן למטה.
  • חידה: מה משותף לגופים המקושרים ליצחק תשובה, אלפרד אקירוב, שרי אריסון, היהלומן בני שטיינמץ, משפחת מירילשוילי (מבעלי ערוץ 20, שאגב, מחזיקים בו באמצעות חברה הרשומה באיי הבתולה), מרטין שלאף ונוחי דנקנר? מסתבר שלכל הגורמים המוזכרים כאן אכפת מאוד מחינוך של נערות חרדיות. איך אני יודע? כי לאורך השנים הם תרמו מיליונים לעמותת "מפעלות שמחה". טייקונים, כידוע, מחפשים בנרות בתי ספר ואולפנות. לגמרי במקרה, העמותה הנתרמת מנוהלת על ידי משפחת שר הפנים אריה דרעי:
    טור דעה.

L’image contient peut-être : 1 personne

  • ריכזנו עבורכם את כל היומנים שפורסמו והוספנו הערות. תוכלו לראות אותם כאן. מחבבים חבר כנסת מסוים? גשו ליומן שלו ותראו מה הוא עושה עם הקול שלכם, ושלחו לו שאלות בנושא.
  • ואחרון, בעל עיטור העוז ונזר ההתנהלות התקינה, מלך לראשוני האדם ויורש כס הברזל, חבר הכנסת מיקי זוהר. מה כבר יכול להתחדש בנושא? חבר הכנסת החליט שעד שלא מאשרים תקציב לשכונת כרמי גת (כזכור, הוא ואשתו מחזיקים בבעלותם שישה נכסים בשכונה) הוא, כיו"ר ועדה לצדק חלוקתי, עוצר את כלל התקציבים לרשות מקרקעי ישראל. למרבה המזל, היועמ"ש של משרד האוצר שמע על כך, נחרד, ושלח מכתב חריף ליועץ המשפטי של הכנסת איל ינון. מסתבר שגם לצפצוף יש גבול. יועמ"ש האוצר נעזר, אגב, בהחלטתה של ועדת האתיקה שהתקבלה בעקבות תלונה שלנו על חבר הכנסת שעוזר להגדיר מחדש מהי שחיתות. לפוסט המקורי.

קצת אופטימיות לקראת סיום:

לפעמים נדמה שאין דין ואין דיין. שהמנהיגים שלנו יכולים לחמוק מכל דבר. אבל לפעמים זה פשוט לוקח זמן.
אני לא מדבר הפעם על הרשעה ומאסר, אלא על תשלום מחיר סמלי על ההיבריס שלהם.
ראש הממשלה נתניהו שמר לעצמו את תיק התקשורת בצעד כמעט חסר תקדים בעולם המערבי, מחויך ובטוח שהוא כל-יכול. ורק בגלל התפקיד הנוסף הזה, בית המשפט הורה לחשוף את תדירות שיחותיו עם שלדון אדלסון ועם עורך ישראל היום עמוס רגב. השופט ציין בהחלטה, שאם נתניהו היה רק ראש הממשלה, לא הייתה הצדקה לחשיפת השיחות.
דבר דומה קרה במקרה של רעייתו. נתניהו מחמיא לעיסוקה מדי סטטוס שלישי בפייסבוק. כעת פסק בית המשפט שעיריית ירושלים חייבת לחשוף את היקף תעסוקתה של שרה נתניהו. למה? בגלל הפרסום הבלתי פוסק שהיא מקבלת מראש הממשלה  עצמו. הוא שהכשיר את בדיקת העובדות.
השר משה כחלון שתק כאשר אביגדור ליברמן הארכי-מושחת מונה לשר הביטחון. אבי גבאי נטש אותו בגלל זה וכחלון חשב שזה מחיר שולי לשלם. אך בדיעבד, הצעד הזה הפך את גבאי לאיום פוליטי.
ההתפתחויות האלה מחלחלות גם למקרו: פוליטיקאים ששתקו כשאזרחים עברו על החוק בהפגנות שהתאימו לאג'נדה שלהם, נאלצים לשתוק עכשיו כאשר ההפגנות הן נגדם.
*
השיהוי מתעתע. בסופו של דבר מגיע הצדק הפוליטי והפואטי. צדק פולֶטי (מוזמנים להציע ביטוי מוצלח יותר). תהיו אופטימיים.

תמיכה במיזם

תודה שוב מכל הלב על התמיכה שלכם – בכל צורה שהיא. תרומה חודשית קבועה היא קריטית להמשך פעולה אפקטיבית.
עובדה: בעקבות הפעילות שלנו, 3 שרים פרסמו את הצבעותיהם בוועדת השרים לחקיקה. חמישית מהנבחרים פרסמו יומן. יותר ממחצית – את מצבת נכסיהם. עבר חוק להגברת השקיפות בפעילות הלוביסטים, ונקבעו תקופות צינון ליועצים פרלמנטריים. הצלחנו להשקיף את אתר "המעטפה" הסודי לקבלת החלטות ממשלתיות, ואנחנו בדרך לקביעת נורמות בדפי הפייסבוק של הנבחרים. השינוי תמיד נראה בלתי אפשרי – עד שהוא קורה. במיוחד אם מטרחנים עליו. הפעם ניתן פטור למי שסייע בפרויקט הפגרה.
אתם יכולים להיות גאים בכך שהמיזם הזה שייך לכם, וקורה בזכותכם.

נקנח במילים מטור מאת טובי פולק, על הספין שמשום מה עובד על רבים בציבור: 
L’image contient peut-être : texte

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!