ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

למה פגרת הכנסת כל כך ארוכה?

בגלל הפגרה אף אחד לא לוחץ על הממשלה למשל ליישם את הרפורמה בבנקאות שאמורה להוסיף לכולנו כסף בעובר ושב. ביבי שחומק ביום-יום מראיונות – זוכה גם לפטור משאלות קשות בכנסת, וכך גם השרים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עיבוד תמונה: Oren Gamchi
הייתם מסכימים שעובד שלכם יעבוד רק 100 יום בשנה? אה, ושתמשיכו לממן עבורו 3 עוזרים ותקציב לשכה ב-265 היום האחרים, מבלי שיש לכם מושג מה קורה בהם ו-0 דיווח (שלא לדבר על תוצרים)?
הפעם בפינת הטרחנות (מה שכולכם מרגישים שלא בסדר – ובאמת כך אבל ממשיך כאילו אין דין וחשבון ולכן אחפור עד שישתנה): פגרת הכנסת.

חברי הכנסת נמצאים בימים אלו בפגרה בת 3 חודשים. זה 3 פעמים שהירח מתמלא ומתרוקן. יותר מ-14 ימי חופשה שרובנו מקבלים. מהחופש הגדול. אפילו יותר מחופשת סמסטר.
אני לא מקנא. רובם עובדים בה וקשה.  אז תנו לי רגע להסביר למה זה באמת מפריע לי ואני מבטיח זווית חדשה לנושא.

רקע

תפקידם העיקרי של הח"כים הוא לפקח על הממשלה ולחוקק חוקים. זה המון עבודה. וזו עבודה חשובה. ככתב כנסת אני מבין היום כמה קריטי קואליציה מעמיקה ואופוזיציה יעילה. לא משנה אם שמאל/ימין בשלטון, רק כנסת חזקה יכולה לרסן אותה. את הממשלה התמיד דורסנית.
שתבינו – אין בישראל הפרדת רשויות. הממשלה שולטת בחקיקה. המליאה הפכה לבדיחה. להצגה.
רק כנסת חזקה ולא מתרפסת – שחבריה מתעלים מעל אינטרסים אישיים – מצליחה להכניס איזונים ובלמים. המקום העיקרי בו זה קורה: ועדות הכנסת.
אם לא יצא לכם – אתם חייבים לנכוח בדיון שם. הממשלה אולי תקבע של"טבע" מגיע הטבת מס, אך בוועדה ח"כים יקבעו כמה, וכך גם לגבי הפחתה במסים, כמה נשלם על החינוך, ואף האם יוזלו חבילות טלויזיה. הכל.
בתכלס – הוועדות זה פיקוח +חקיקה. כל יום שהן מתכנסות ועובדות בנוכחות יפה של ח"כים מיודעים ובקיאים- כולנו מרוויחים.
והנה הקאטצ' – הוועדות מתכנסות לאורך רק 8 חודשים בשנה, ובמהלכן בד"כ 3 ימים בשבוע. מה קורה בשאר הזמן? כלום. רפורמות שיכולות להוזיל לכולנו את יוקר המחיה – *נתקעות*. והממשלה? מקדמת מדיניות ב-0 דין וחשבון.
זה לא תזה – בגלל הפגרה אף אחד לא לוחץ על הממשלה למשל ליישם את הרפורמה בבנקאות שאמורה להוסיף לכולנו כסף בעובר ושב. ביבי שחומק ביום-יום מראיונות – זוכה גם לפטור משאלות קשות בכנסת, וכך גם השרים.

את הממשלה (כל ממשלה שהיא) אני מבין. לשרים אין פגרה והם יכולים במהלכה לדלג על הדרישה "המעצבנת" להסביר את מעשיהם.
אבל מה לגבי חברי הכנסת שרוצים לעבוד? ובמיוחד מה לגבי האופוזיציה? איך לכל הרוחות ח"כים מהאופ' מוותרים על חודשים שלמים של פיקוח? המדינה בלהבות ואתם טסים לסקי?
ברגע זה מצקצק בלשונו יועץ פלמנטרי של ח"כ שאשכרה עובד בפגרה: שמסייר בארץ. פוקד חוגי בית. מכין יוזמות חקיקה. ויגיד- אנחנו כן עובדים!
שטויות. בשביל זה יש חופש בימי ראשון וחמישי גם כשאין פגרה (שוב, הכנסת מתכנסת 3 ימים בשבוע). יומיים נקיים מלוז!
אז הנה הבקשה שלי: קצרו את הפגרה, או שלכל הפחות תחשפו את יומנכם במהלכה. או זה או זה. תנו לי סיבה אחת הגיונית שלא נראה כולנו את יומני הח"כים בפגרות.

אלא שכל פעם שאני קורא לשקיפות ביומנים מבלבלים אתכם מספין- חדירה לפרטיות! זה גם שטויות. אף אחד לא דורש יומן מלא. אין בעיה שתשאירו פגישות אישיות ורגישות בסלוטים בהם כתוב פגישה אישית/רגישה.

אבל מה עם כל השאר? מה לעזאזל עם כל השאר?

רק חמישית מהכנסת פרסמה יומן. וגם שם המצב עדיין *מביש*.
נתחיל משרים שלהם אין פגרה, אבל יש כאלו שהכהונה שלהם דומה לפגרה אינסופית: תעיפו מבט ביומן של מירי רגב ותתפלצו. הכל מושחר. הכל! אפילו המסעות לחו"ל שעל חשבוננו. האם הכור בדימונה בכלל אחריות תחת משרד התרבות? או קראו את יומן סגן שר הרווחה משולם נהרי- מחד אין השחרות, מנגד אין שם כמעט כלום. הוא עולה לנו כ 2.5 מיליון שקל בשנה של מה בדיוק?
כנסת שלא הייתה בפגרה הייתה יכולה לזמן אותו ולשאול אותו גם על זה.
אבל הרוב המוחלט בטוח שאנו מטומטמים. לא מפרסם יומן ומצפה שנדמיין אותם עובדים. אפילו סתיו שפיר מפרסמת רק סיכום שעות עבודה.
ואיך אפשר לדרוש מהקואליציה דין וחשבון כשהאופוזיציה בעצמה בחופשה חסרת בקרה?

האופ' אמורה לנשוך, לנשוך ולנשוך. אבל איך אפשר לנשוך מה שלא קיים, וכשבכלל השיניים בחופש? וזה בדיוק מה שקורה בפגרה. אם האינטרס שלה באמת הוא להחליף שלטון ולא ג'וביאדה, אז מזמן היינו צריכים לראות קמפיין של חברי המחנה הציוני, הרשימה המשותפת, מרצ ויש עתיד – לקיצור הפגרה. לראות אותם מתדפקים על דלתות הכנסת למרות שהיא סגורה. לקרוא מכתבים יום-יומיים שלהם ליולי אדלשטיין בנושא. לחשוף יומנים ולשאול ללא הרף- מה יש לקואליציה להסתיר?

הפגרה חשובה. יש בה אפקט מצנן והיא דוחפת את הח"כים לשתף פעולה במהלך הימים הרגילים. אבל היא ארוכה ולא הגיונית מדי. וגם בחודשים כשאין פגרה? הכנסת מתכנסת רק יומיים שלושה בשבוע – כיאה ללוחות זמנים שנקבעו לפני יובל שנים.

ואם האופוזיציה מאמינה שהמליאה מיושנת ולא אפקטיבית? אז תשנו אותה! כלי הפיקוח מיושנים? הילחמו לעדכן אותם! הפגרה חשובה לדעתכם? פרסמו את היומן!

עיבוד תמונה: Oren Gamchi

יש מי שמרוויח מהעצלנות שלנו

יספיק לנו בשלב זה לראות את התמונה הגדולה של כיצד אתם משרתים אותנו בחופשה המפלצתית הזו, אבל אתם משאירים אותנו בחשכה, לצד ראש ממשלה משוגע, וגם מצפים שנסמוך עליכם שאתם ו-3 עוזרים עובדים עכשיו 3 חודשים הסתר מעין הציבור על משהו שכולנו נרוויח ממנו?
אגיד לכם ממה נרוויח: מזה שתגיעו למקום העבודה שלכם.
אגיד לכם מי מרוויח מהעצלות שלכם: הממשלה שעושה כאוות נפשה, ומונופולים שרפורמות בענייניהם נתקעות שוב ושוב בשל קצב עבודה שמתאים לימי הביניים.
אני יודע שחלקכם מרגיש שהכל משחק- אתם צודקים. עד שזה לא ישתנה, האופוזיציה והקואליציה משמרות את המצב העקום – ליום שהגלגל יתחלף. ואגב, אני מבין אותם – זה אנושי. אני רק לא מבין אותנו. שנרדמנו. כי שינוי שכזה, שקשור לתנאי הח"כים, יכול לבוא רק מלחץ חיצוני. והוא לא קיים.
לכן סיירת שקיפות (הצטרפתן?) פנתה לשלל ח"כים בבקשה לחשוף את יומן הפגרה שלהם. לכן עשינו ונעשה עוד מעקבים בתקופה הזו. לכן אני חופר על הנושא שוב ושוב, ועכשיו מכניס אותו ל #טרחנות_לשבת. אנא הפיצו מכתב זה למקבלי ההחלטות בבקשה שיפעלו לשינוי.
שבוע טוב, ומציע לכולכם לבקש מהבוס מחר לצאת לפגרה בת 3 חודשים – בשכר מלא – ולראות מה יקרה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!