ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נוני מוזס מכר אחוזה ללב לבייב – וההשלכות עלינו

על-פי המסמכים, בשנת 2015 חתם מוזס על עסקה בשווי 10.5 מיליון שקל עם לב לבייב, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן אפריקה-ישראל. לבייב שילם את הכסף עבור רכישת הווילה שבה התגוררה בעבר משפחת מוזס ברחוב הגבעה ביישוב סביון
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

המוציאים לאור בישראל משפיעים על חיינו. לעתים אף יותר מהח"כים עצמם. בראש הפרמידה נמצא מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס.

למרות זאת מוזס מסתורי יותר מביג-פוט. ואכן, "ידיעות" מתאפיין בפרסום סמוי בהיקפים מפחידים, פרגונים לדמויות מפתח לפי אינטרסים כלכליים – והכל בהיעדר שקיפות קיצוני. לרוב הקוראים אין מושג.

אז החלטנו להרחיב את מעגלי הבדיקה. הנה הפרט הראשון שאנו חושפים על מוזס בשיתוף העין השביעית והצינור שמחדד עובדה נוספת: טייקונים בחובות ממשיכים לא לספור אותנו.

***

הפיננסיל של "ידיעות אחרונות" – הרחק מאור השמש

הנתונים הפיננסיים של קבוצת "ידיעות אחרונות" ובכיריה הם מידע שרק לעתים רחוקות נגלה לאור השמש. העורך האחראי ובעל השליטה, ארנון (נוני) מוזס, ידוע כאדם חשאי שממעט לחשוף מידע על עצמו ועל נכסיו. מסמכים שהגיעו לאחרונה לידי מיזם "100 ימים של שקיפות" ולאתר "העין השביעית" חושפים עסקה פרטית גדולה שחתם מוזס בשנה שעברה עם אחד מבעלי ההון הבולטים בישראל.

על-פי המסמכים, בשנת 2015 חתם מוזס על עסקה בשווי 10.5 מיליון שקל עם לב לבייב, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן אפריקה-ישראל. לבייב שילם את הכסף עבור רכישת הווילה שבה התגוררה בעבר משפחת מוזס ברחוב הגבעה ביישוב סביון.

אף שחלפה קרוב לשנה וחצי מאז חתימת העסקה, היא טרם הושלמה. נכון להיום, הווילה שמכר מוזס ללבייב עדיין רשומה על שמו של מו"ל "ידיעות אחרונות" – בצירוף הערת אזהרה שלפיה יש להימנע מעשיית עסקה בנכס מכוח עסקה שנחתמה ב-31.3.15. לצד שמו של לב לבייב מופיעים בהערת האזהרה שמו של אחד מבניו, שלום לבייב, ושמה של רעיית הבן, אורלי.

בשנים האחרונות מתגורר מוזס בווילה ברחוב הגדרות ביישוב היוקרתי, שהוקם על-ידי אפריקה-ישראל כמה עשורים לפני רכישתה על-ידי לבייב. נוסף לכך יש ברשותו חלק מ"בית מוזס" בתל-אביב, בניין משרדים בשדרות רוטשילד, שהבעלות עליו מתחלקת בעיקר בין בני משפחת מוזס.

חובות עתק – אבל למי אכפת?

העסקה למכירת הבית ברחוב הגבעה בסביון התבצעה בתקופה לא פשוטה מבחינת עסקיהם של מוזס ולבייב. אף שקבוצת "ידיעות אחרונות" אינה מפרסמת את נתוניה הפיננסיים, בשנים האחרונות הצהירו נציגיה בבתי-המשפט יותר מפעם אחת כי העיתון שרוי במשבר כלכלי, מצב שהוביל לפיטורים של מאות עובדים, לתחילתו של מהלך לאיחוד מערכות ולמכירת בניין המערכת ברחוב מוזס בתל-אביב. מערכות "כלכליסט" ו-ynet, שפעלו גם הן בתל-אביב, הועברו יחד עם מערכת "ידיעות אחרונות" לבניין חדש שנבנה באזור התעשייה של ראשון-לציון.

הליכי כינוס הנכסים של אליעזר פישמן, בעל מניות בקבוצת "ידיעות אחרונות", צפויים לחשוף כיצד הצטמצם שווי הקבוצה מאז שנת 1997, אז החל פישמן ברכישת המניות.

בצד של לבייב המצב קשה עוד יותר. חברת אפריקה-ישראל הגיעה שוב בשנים האחרונות למשבר תזרימי ולהפסדים במיליארדים, והיא עומדת בפני הסדר חוב שבמסגרתו הציע לבייב להזרים מאות מיליוני שקלים מכיסו האישי ככיסוי לחובות המיליארדים של החברה. כעת עומד לבייב גם בפני אפשרות שיאבד את השליטה בחברת הנדל"ן, כמו גם בפני הסדר חוב בנוגע לנכסיו הפרטיים.

לצד המשבר הפיננסי, על מצבם של לבייב ושל אפריקה-ישראל מעיבה גם תקרית חמורה שאירעה בתחילת החודש: קריסת חניון הברזל בתל-אביב – פרויקט של החברה הבת דניה-סיבוס – שם נהרגו שישה פועלים ונפצעו כעשרים.

%d7%a0%d7%95%d7%a0%d7%99

לנוכח מצבה הקשה של קבוצת החברות של לבייב, היו מי שתהו מדוע תרמה אפריקה-ישראל בשנים האחרונות עשרות מיליוני שקלים לעמותות ברוסיה חרף מצבה הקשה וצמצום הכנסותיה מהשוק הרוסי – ומדוע מקים לבייב דווקא עכשיו אחוזה יוצאת דופן בגודלה ברחוב החורש בסביון, בהשקעה מוערכת של כמאה מיליון שקל. כעת, עם חשיפת העסקה שחתם עם מוזס, מתברר כי היקף נכסיו הפרטיים ביישוב אף גדול יותר.

ארנון מוזס בחר שלא להגיב לדברים. דוברת מטעמו של לבייב העדיפה גם היא שלא למסור תגובה.

ליטופים בידיעות

בדיקה לא מחייבת של סיקור לבייב בידיעות בשנים 2015-6 מצאה בין הפרסומים גם מחמאות. ללבייב אף חולק 'צל"ש' יממה לאחר הסכם המכירה. כמובן שמדובר בצירופי מקרים, ולבייב מככב גם בהקשרים שליליים

19-%d7%91%d7%99%d7%95%d7%9c%d7%99-2016

יממה לאחר הסכם המכירה
יממה לאחר הסכם המכירה
2 ביוני 2015
2 ביוני 2015
3 במאי 2016
3 במאי 2016

19-%d7%91%d7%99%d7%95%d7%9c%d7%99-2016-2

ומה קרה לאחר מכן?

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".
שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,958 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!