ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

עדכוני המיזם – 426 ימים של שקיפות

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שנה שקופה חברים, תורמות ותומכים!

אני משתדל לצמצם בדוא״ל – ומקווה שאם אתם צמאים לעדכון שוטף יותר, אתם עוקבים קבועים אחר דף הפייסבוק של המיזם. הארכיאולוגים מוזמנים לעקוב אחרי תומר גם בפייסבוק האישי שלו ובטוויטר.

כעת הצטבר מספיק חומרים כדי להכין כוס שוקו חם ולקרוא מה קורה.

נפתח בסיכום המיזם עד כה במספרים. תודה מקרב לב לאביתר רוזנוולד המוכשר מסטודיו נרטיב שגם את הכרזה הזאת עיצב בהתנדבות:
אינפוגרף-סיכום-שנה3

1. על התקציב ובקשה פרנסתית

הכספים מעל התחקירים לא כי זה הכי חשוב, אלא כדי שזה לא יוחבא במעמקי הניוזלטר.
דבר ראשון תרמתם? כנסו לתקציב השקוף וקראו לאן הכסף שלכם הלך עד כה.
[av_button label='לתקציב השקוף' link='page,20' link_target='_blank' size='medium' position='center' icon_select='no' icon='ue800' font='entypo-fontello' color='custom' custom_bg='#fdbe2c' custom_font='#000000' av_uid='av-4w67j8'] כפי שתראו, מהתקציב המקורי הוצאו עד היום כ-74 אלף שקל. החלק הארי – 41 אלף שקל כתשלום לחוקרים פרטיים, 33 אלף נוספים על מימוש תשורות, תחקירים, העסקת קמב״צית שהפעילה מתנדבים ועוד. לכל שאלה- אני פה, ויש סיבה לכל הוצאה. למה אני רגוע? כי ידעתי שהכל יהיה שקוף ולכן לא הוצא שקל שלא ניתן להגן עליו בקלות. וזה כל היופי של שקיפות.

עלויות החוקרים הפרטיים הן עצומות

היו משימות שהם יצאו אליהן וחזרו בידיים ריקות. מדובר בכספי ציבור ולכן אני נזהר בשימוש בהם בצורה קיצונית. מאידך במשימות אחרות הן חזרו עם נכסים סודיים או תיעוד פגישות חשובות. לכן הם נשלחים כעת רק למשימות עם סיכויי הצלחה גבוהים. אני פועל במישורים נוספים לנסות למצות אותם בצורה אופטימלית כדי שהכספים לא יילכו לפח. בין השאר נשלח דוא״ל לשלל כתבים העוסקים בחשיפת שחיתויות עם הצעה לשת״פים למקרה שיש להם מידע ממוקד. כמו שהתנועה לחופש המידע יכולה לעזור להם עם עתירות בבית המשפט, אנו יכולים לעזור להם בשטח!

מהתקציב השקוף
מהתקציב השקוף

מלבד משימות מיוחדות, חוקר מסייע כיום לסיירת השקיפות במחיר נמוך מאוד. מדובר באיש אמין המזדהה עם המיזם. הממצאים של הפגישות מחוץ לכנסת ייחשפו בהמשך.
עדכון שכר
העסקתי קמב״צית כדי לעזור עם העומס אך לצערי זה לא עובד משלל סיבות. בסוף אני צריך להיות מעורב בהכל. אני כותב, חוקר, נפגש ויוצא לשטח לא מעט עם החוקר ולמשימות תצפית לאיתור פגישות מחוץ לכנסת. לקח לי זמן להבין שהניסיון להפריט את המטלות כדי שאוכל לעשות הכל בהתנדבות – לא יעיל. בסוף אני מכיר את הנושא מקרוב ויודע בדיוק מה לחפש ואיפה.
בקצרה, אני מקדיש את עצמי עכשיו יותר מאי פעם למשימות המיזם, ולא מעסיק כרגע איש בשכר.
שאפתי לעשות הכל בהתנדבות, או בשכר הנמוך אותו ביקשתי בניוזלטר הקודם. בלית ברירה ומתוך הבנה שהמודל הכלכלי האישי שלי – מכירת כתבות, והרצאות – לא מספק ואני רוצה להישאר אתכם ועצמאי – אשמח מאוד אם תאשרו לי למשוך שכר. מדובר בחודשים שנותרו למיזם החל מדצמבר 2015 ובגובה שכר המינימום – 4,650 שקל. אני מאמין שהפרויקט יסתיים, לפחות בתצורתו הנוכחית, בעוד כ-3 חודשים פלוס מינוס.
אם מעל לעשרה מהתורמים מסתייגים, ולא נגיע לעמק השווה – אני מתחייב שאסוג מהבקשה או שאעלה אותה לדיון מורחב. אציין את ראשי תיבות שמות המתנגדים בתגובה שאכתוב לפוסט זה – כדי ליצור מנגנון ספירה ששומר על פרטיותם. הנה פוסט לגבי איך אני מתפרנס. בתחתיתו אגב מופיעים כלל שמות הספקים מהם קיבלתי שכר ב-2015. כתבו לי כאן.
תודה רבה.

תמיכה
למי שרוצה לתמוך כלכלית במיזם ולהאריך את חייו: פתחנו אפשרות לתרומה חד-פעמית וקבועה. תודה!
[av_button label='לתמיכה' link='page,1625' link_target='_blank' size='medium' position='center' icon_select='yes' icon='ue806' font='entypo-fontello' color='custom' custom_bg='#fdbe2c' custom_font='#000000' av_uid='av-249o84']

2. מה עשינו מאז הניוזלטר הקודם?

הנה סיכום. דלגו חופשי – הקישורים ייקחו אתכם למידע מורחב בכל נושא:
  • הראנו כיצד הלוביסט של יצחק תשובה מקבל דלת פתוחה במשרד האנרגיה. כנסו לראות סרטון קצר שמראה איך נדב פרי מסתחבק עם הפקיד הבכיר של משרד האנרגיה. אלו בדיוק הדברים המטורפים שהמיזם מכוון אליו, ואני מקווה להביא עוד כאלו.
  • אנחנו עובדים קשה על הסברה לצד החשיפות וזה נושא-פירות. הגענו ל-6 חברי כנסת שחושפים ביוזמתם את יומנם המלא, לרוב ללא השחרות. האחרון שנכנס אחרי שיח ארוך הוא לא אחר מיו״ר מרכז הליכוד שר הרווחה חיים כץ.
  • פירטנו את עושר הנכסים של משפחת השר דרעי, ועוד נכסים סודיים של חיים כץ.
  • אגב, לשואלים כיצד אפשר לפרגן לכץ ששקוף בסוגיה אחת, ואפל באחרת- התשובה פשוטה. אנחנו רצים גם לרוחב וגם למרחקים ארוכים. אצטט משהו שכתבה לי בנושא אחת מתומכות המיזם: ״נלסון מנדלה אמר שאף פעם לא מזיק לראות את הטוב באנשים, לעתים קרובות זה גורם להם להתנהג טוב יותר. אני כל כך מעריכה את איך שאתה מסוגל להכיר בצעדים החיוביים של אותם אנשים שיום קודם חשפת את ערוותם. שתדע לך שזו הגדולה של המיזם. הבחירה חופשית והיא נעשית בכל רגע מחדש. אתה מקפיד להראות הוכחות לכך שכל אחד יכול לעשות אותה, יהיו נסיבות חייו ושיוכו הפוליטי אשר יהיו. בכל פעם שבה איש ציבור מחליט לשזוף באורו של הצדק, אתה שם כדי להחזיק לו את היד ולהראות לו את הדרך, צעד אחד קדימה. גם אם אתה יודע שמדובר במהלך עקר ושזה לא בהכרח יעבוד הפעם. זאת אהבה אמיתית לעולם״.

עוד חשיפות:

  • הראנו לראשונה (בערוץ 2) שחברי כנסת יכולים לרכוש בהנחה מוזרה גאדג׳טים שרכשנו עבורם בכלל לשירותם הפרלמנטארי.
  • שהכנסת מסתירה דוח חמור על מנגנון הניהול שלה.
  • שיש הסכם ג׳ובים בין כלל המפלגות ועוד. הכנסת למרבה הצער מקשה ככל הניתן ומעבר ללקיחת האישור הקבוע שלי, לאחרונה נשלחה אזהרה על תצלומים שעשינו בכנסת ללוביסטים שיצאו מלשכת ח״כ.
  • זוכרים את תחקיר הפרוות? לשמחתי המשטרה החלה לחקור את העובדה שפרוונים הפעילו לוביסטים שבין השאר פינקו חברי כנסת בטיסות לחו״ל.

פרויקטים מיוחדים

  • יצרנו תערוכה של בתי הח״כים. היא זכתה לסיקור נרחב (הנה אצל בן כספית למשל ובמעריב) ועוררה דיון (שזו המטרה העיקרית, לא באמת חשוב איפה גר ח״כ איקס). הדגשתי שמי שרוצה לקבוע איך המציאות שלי תיראה – חייב לוותר על חלק מהפרטיות שלו. בראיונות דיברתי בעיקר על נבחרי ציבור שמחזיקים בסתר דירות להשקעה ומצביעים על חוקי דיור, וגם שאין בעיה עם ח״כ עשיר (רק עם ח״כ מסתיר). עם זאת, כשהסתכלתי ממעוף הציפור על התערוכה שלנו, נחמץ לי משהו בלב:
    איך זה נהיה ברור מאליו שהמנהיגים שלנו גרים בטירות? שלרה״מ אחוזה ענקית? שיו״ר הכנסת בבית מידות בהרצליה פיתוח? שנציגי מעמד הביניים מייצגים אותו מרמת אביב ג׳ ושאנשי ארץ ישראל השלמה מצמרת הבית היהודי מכונסים בשכונות היוקרתיות במרכז?
    כתבה תמונה 1
    גם ברוב המפלגות בכלל סירבו לענות לשאלה ׳כמה דירות יש לכם?׳ (למעט הערבים ומרצ שענו באופן גורף) ויצאו מזה בלי פגע. אז אולי זה באמת לא אומר כלום. אבל כשאני מסתכל על הפרלמנטארים המצוינים של ׳יהדות התורה׳ שהם גם היחידים שגרים כמו האזרח החציוני – אני חושב: אולי כן?

    עוד פרויקטים מיוחדים

  • בדקנו כמה שקופים המועמדים לתפקיד היועמ״ש (למרבה הצער האפילה ניצחה – בדמות מקורבו של רה״מ אביחי מנדלבליט)
  • אנו יוצרים בסיוע TheMarker סרטונים הומוריסטיים דוגמת ׳מי מטפל בגינת רה״מ׳ כדי להגיע לקהלים נוספים.
  • צילמנו סדרת רשת ביוזמת המפיק רודריגו גונזאלס (ללא עלות מצידנו) כדי לנסות להנגיש עוד קצת מהאפילה הממשלתית. הנה הפרק הראשון.
  • אנו עוקבים מדי שבוע אחר ועדת השרים לחקיקה בסיוע המתנדב הנהדר ירון דינור. הוא מרכז את הממצאים פה. כבר שלושה שרים הצטרפו ליוזמה וחושפים הצבעותיהם. לעתים התשובות שאנו מקבלים מהאפלים הם לא ייאמנו. מה שכתב לנו למשל השר יעקב ליצמן כה מגוחך שקבוצה בפייסבוק הכינה מזה ׳מם׳ והוסיפה לשר שם אמצעי ודולרים.CXN9PE2W8AAKey_בחודשיים האחרונים פרסמנו גם שלל טורי דעה על יוגה. סתם – על שקיפות. בין השאר על:
  • עידן השקיפות הממשלתית הנוכחית
  • על היעדרה בקרב היועצים החיצוניים
  • על הפלת חוק שקיפות לחשיפת היעדרויות הח״כים, ועל החוק לחשיפת המניות של חברי ועדת הכספים
  • השקר של מפלגת ׳כולנו׳ שהבטיחו לחשוף את כלל היומנים (הם אבל מתקדמים לשם)
  • גם אנקדוטות כמו לאן נתניהו נסע אחרי דיון הגז
  • והשקנו את בית הקברות הראשון לכתבות ותחקירים
בקרו בבית הקברות שלנו באתר
בקרו בבית הקברות שלנו באתר
  • לקינוח סיפרתי לאחרונה על המיזם ב- Tedx. נקווה שזה יעורר השראה לימים של שקיפות ברחבי העולם.

3. אנחנו מצליחים או לא?

קשה עדיין לדעת. במדד של חשיפות תקשורתיות ויצירת שיח – בהחלט. אבל האם זה מספיק? לי עצמי יש התחבטויות רבות לאחרונה. בין השאר אני מבין כעת יותר את החשיבות גם של יצירת פלטפורמות לעיבוד המידע הרב שהשקיפות יוצרת.
אני יושב עם חבר׳ה רבים שמחפשים דרכים לנקות את הפוליטיקה ומכוון בין השאר לבריאת כלי תקשורת ניטרליים שיהיו אמינים על כולם – זאת אחת החוליות החסרות בדרך לשלטון שמשרת את האזרחים.
גם מובן היום שאת עיקר הפעילות יש להפנות כלפי הממשלה. היא תקועה ב-1950 מבחינת קבלת החלטות ללא דין וחשבון.
יש גם הרבה התרחשויות ושיחות מאחורי הקלעים עם בכירים ששוקלים את צעדי השקיפות שלהם (למשל לחשוף יומן או לא), ולקדם חוקים בנושא. השבוע למשל יעלו חוקים לחשיפת מניות הח״כים ביוזמת אילן גילאון, ולחשיפת הצהרות הון ביוזמת ישראל ביתנו. (החוק השני הוא ללא קשר אלינו אבל שימו רגע את הציניות בצד. כדאי לקרוא את החוק עליו חתום ליברמן רק כדי להבין באיזה עידן מדהים אנו חיים).
 
הניסיונות לקדם ולעגן בחוק חוקי שקיפות- הם המבחן האולטימטיבי והמטרה המוצהרת של המיזם. הדרך עוד ארוכה, אבל אנחנו פה ולא מפחדים מאיש. אני מבטיח לכם שנעשה את המקסימום לחשוף בדיוק מה קורה בתוך המנגנון.
 –
יש גם הצלחות ביניים כמו נהלי שקיפות חדשים וחשובים מאוד, וגם המיזם המשיק בכנסת לובי 99 (מומלץ מאוד להצטרף) רושם הישגים נאים מאוד. למשל השקת פיילוט בכנסת לפיו סוף סוף יתועדו הצבעות הח״כים בוועדות (כן, היום אין שום רישום בנושא).
*
 –
כאמור, למי שרוצה לתמוך כלכלית במיזם ולהאריך את חייו: נפתחה אפשרות לתרומה חד-פעמית וקבועה. גם לייק בפייסבוק, ובטוויטר עוזר לא פחות בעידן שלנו.
 –
תודה שוב לכם על שנת השקיפות, שלי ושלכם, בהחלט לא חשבתי ש-2015 תהיה רכבת הרים (או שדים) שכזו!
תומר
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,933 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!