ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

האתר הסודי של רה״מ וההחלטה המיוחדת לגבי מעונו

הכירו את האתר הסודי "מעטפה", באמצעותו מאשרים ראש הממשלה והשרים החלטות רבות, לא רק מאחורי גבו של הציבור אלא גם מאחורי גבם של חברי הכנסת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הכירו את האתר הסודי "מעטפה", באמצעותו מאשרים ראש הממשלה והשרים החלטות רבות, לא רק מאחורי גבו של הציבור אלא גם מאחורי גבם של חברי הכנסת.
האתר עצמו נהדר. הוא מאפשר לצפות מבעוד מועד בסדר היום של ועדות השרים השונות וכן בפרוטוקולים (חלקיים מאוד) של דיוני ממשלה. הוועדות הממשלתיות חשובות במיוחד משום שהחלטות שמתקבלות בהן הן לרוב סופיות, בניגוד לאלו שמתקבלות בכנסת. אלא שהאתר נגיש אך ורק לשרים ולעוזריהם הבכירים ביותר, זאת על אף שאין בו מידע מסווג.
נהפוך הוא – מופיעות בו החלטות שמוטב היה שכל הציבור יֵדע עליהן מראש, בשעה שעוד ניתן להציג הסתייגויות. הלכה למעשה, הציבור נחשף להחלטות רק שבועיים לאחר שהתקבלו, וגם אז רק לכותרת ההחלטה, ולא לגרסה המלאה שלה. אותה גרסה תופיע אך ורק ב"מעטפה".

אבל החלק המעניין ביותר ב"מעטפה" קשור בהפעלת סעיף 19(ב) לתקנון עבודת הממשלה. מאחורי השם האזוטרי מסתתר מסלול עוקף כנסת שחביב במיוחד על חלק מהשרים. למה? כי הוא מאפשר להם לשלוח לחברי הממשלה החלטות מחוץ להליך המסודר של ישיבות הממשלה, ואלו מתקבלות ללא דיון או הצבעה.

איך זה עובד? ההחלטות מועלות ל״מעטפה״ ומקבלות תוקף אוטומטי תוך שבוע, אלא אם אחד השרים שנתקל בהן מחליט להגיש ערר. כלומר, בניגוד להצעות הנדונות סביב שולחן הממשלה, אלו לא מגיעות אפילו לידיעתם של כל השרים – אלא אם הם בוחרים להיכנס ל"מעטפה" ולקרוא אותן (בעשור הקודם היה מדובר במעטפה פיזית חומה).

בין ההחלטות: נתניהו ימנה בעצמו את אנשי המעון הרשמי

אחת ההחלטות שהתקבלו כך לאחרונה, למשל, קובעת כי כל העובדים במעון הרשמי של ראש הממשלה ימונו במינוי אישי של נתניהו ולא באמצעות מכרז. אפקט מני נפתלי או החלטה לגיטימית? לא משנה. ההחלטה כבר התקבלה.

אתר ״המעטפה״
אתר ״המעטפה״

עשרות החלטות אחרות התקבלו באותו האופן בחודשים האחרונים, ובהן, למשל, אישור לחברות מסוימות לייצר כלי יריה, אפשרות להכריז על תופעות טבע כאסון טבע ולהקצות לטיפול בהן מיליוני שקלים, מינוי השר דרעי כחבר הוועדה לעניין מוכנות הזירה האזרחית למצבי חירום, אישור תוכניות מועדפות לדיור, הפקעת סמכויות מהכנסת, פטור ממכרז פומבי למשרות יושבי ראש ועדות מחוזיות לתכנון ולבנייה, ועוד.

כל ההחלטות האלו התקבלו מבלי שהציבור ייחשף אליהן בזמן אמת. חברי הכנסת, שתפקידם העיקרי הוא פיקוח על הממשלה? רובם המוחלט אינו מודע אפילו לקיומו של האתר. אין זה אומר שמדובר בשחיתות, אלא שהממשלה התרגלה לנצל מצב קיים שבמקור נועד כדי לאשר בסודיות החלטות ביטחוניות.

גם אני נהנתי מ״המעטפה״

גם אני אשם במצב הקיים. במשך שנים דליתי מהאתר אינספור סקופים. בדומה לח"כים, רוב העיתונאים לא מודעים לאוצר הבלום הזה – אוצר שנגיש למי שמתיידד עם כאלו המחזיקים במפתחות לאתר. כיום אני לא תלוי בפרנסתי בסקופים בודדים ואני יכול לעלות מדרגה ולהסביר שהסקופ האמיתי הוא שהאתר הזה קיים, אך מוחבא.

סעיף 19(ב׳) הוא רק אחד מצמתים אפלים רבים בהליכי קבלת ההחלטות. למשל, באמצעות הסעיף התאום 19(א) מתקבלות החלטות בדרך הבאה: משאל טלפוני בין השרים. גם כך, מתקבלות החלטות ממשלה מבלי לפרסמן מראש.

באמצעות כלי זה עברו לאחרונה שורת החלטות חשובות לא פחות, שבינן ובין ביטחון אין דבר. בין היתר שונה כך הרכב מועצת מקרקעי ישראל, בוטלה העברת הסמכות המוקנית על פי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים לשר הכלכלה והופסקה כהונתו של אבי ברגר כמנכ״ל משרד התקשורת.

מזכיר הממשלה הקודם: זו טעות חמורה

ההחלטה הרגישה היחידה שמצאתי והתקבלה כך הייתה למנות את משה (בוגי) יעלון כמחליף לראש הממשלה בשעת הליך רפואי. זהו. מה קורה במקרים שבהם אחד השרים אינו עונה לטלפון בהתאם לסעיף 19(א)? אחרי 12 שעות, וגם פחות אם ראש הממשלה מחליט לקצר את המועד, החלטה כזאת זוכה באישור (דרוש ׳רוב פשוט׳). ההחלטות מאושרות כמעט תמיד. מי יעז להסתייג בשיחת טלפון כאשר הוא בכלל לא יודע איך השאר הצביעו, ואין לו זמן להיכנס לפרטים?

חשפנו את האתר ב"חי בלילה" יחד עם צוות התכנית. שוחחנו שם עם ניר הירשמן, שהיה יועצו של השר לשעבר מיקי איתן (ליכוד), וגם עם מזכיר הממשלה לשעבר עובד יחזקאל, שניהל את האתר בעצמו. שניהם תמימי דעים: אין בו דבר מסווג והשקפתו לציבור רק את תשפר את עבודת הממשלה. "אני חושב שזו טעות חמורה. בעידן הנוכחי, שיתוף ושקיפות הם המנוע המרכזי שימנע שחיתות", הדגיש יחזקאל.

מנגד, גורם ממשלתי אחר טען כי סעיפי התקנון האלו מאפשרים לממשלה לעבוד מהר יותר, כיוון שלא כל ועדות השרים מתכנסות לעתים קרובות. הוא צודק. אין עוררין כי על הממשלה לעבוד ביעילות, אולם אנו ב-2016. אין הגיון בכך שניחשף לגרסאות מצומקות של החלטות שהתקבלו במחשכים, וגם זאת רק בדיעבד.

כולי תקווה שהגורמים המתרבים בממשלה שתומכים בשקיפות, דוגמת השרים משה כחלון, איילת שקד, חיים כץ ואבי גבאי, יפעלו להשקפת ״המעטפה״.

תגובות: ״מדובר בכלי חיוני וחשוב״

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "בניגוד לטענתכם, אין מדובר בכלי סודי. כל ההחלטות המתקבלות מפורסמות באתר משרד ראש הממשלה. מדובר בכלי חיוני וחשוב לייעול עבודת הממשלה. נציין כי תקנון הממשלה עצמו מפורסם באינטרנט וההליכים ידועים לכל ובליווי משפטי".

בקשר להחלטה כי עובדי המעון יקבלו פטור ממכרז, נמסר כי "בעלי התפקידים במשרות עובדי משק הבית במעון הרשמי צריכים להנות מאמון מוחלט של ראש הממשלה, שכן הם נדרשים להימצא במעון שבו ראש הממשלה ומשפחתו חיים במשך שעות ארוכות".


המעטפה תיחשף

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!