ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שקיפות? המפלגות חתמו על הסכם סודי לחגיגת ג׳ובים ענקית

חשיפה: ההסכם הקואליציוני החשאי בין המפלגות החולשות על המוסדות הלאומיים. כמעט כל מפלגה הסתדרה על שורה של ג׳ובים. בנוסף נקבע כי המוסדות יפעלו לשנרור כספים מהמדינה, ושמאות מיליוני שקלים מתקציב קק״ל ייצבע מראש ללא דיון ציבורי למטרות פנימיות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חגיגת הג׳ובים המלאה במוסדות הלאומיים נחשפת. הנה לראשונה הסכם העקרונות הסודי בין המפלגות לגבי חלוקת השלל. פרטיו ואופן אריגתו צריכים להדאיג את אזרחי ישראל. מדובר במסמך אליו נחשפו מעטים: הוא אפילו לא הוצג לצירי קונגרס הציוני העולמי, הגוף המוסמך לקבל את ההחלטות בנוגע למוסדות הלאומיים. במקום, המסמך נחתם בחשאיות בין נציגי הסיעות.

ומה בתפריט? מעבר לחלוקת תפקידים ידועים כמו ראש קק״ל (ששמור לדני עטר מה׳עבודה׳), ויו״ר עמית בקק״ל (ששמור לעוזי לנדאו מטעם ׳כולנו׳) כולם מרוויחים. ׳מרצ׳ למשל תמנה גם את ׳ראש המחלקה למפעלים ציוניים׳, ׳העבודה׳ את ׳ראש המחלקה לחינוך׳, ו׳ישראל ביתנו׳ את ׳ראש המחלקה לעידוד עליה׳ לצד תפקידים אחרים. ׳המזרחי׳ (המזוהה עם ׳הבית היהודי׳) את ׳יו״ר ההסתדרות הציונית׳, ׳ראש החטיבה להתיישבות׳, ׳ראש המערך לשירותים רוחניים בתפוצות׳, ועוד. ועוד.

אפילו ל׳יש עתיד׳ שהתנערו מההסכם וכלל לא חתמו עליו הוקדש ג׳וב – יו״ר פעיל למרכז הרצל. יש עתיד ויתרה על הג׳וב אבל הוא שמור לה עד דצמבר – למקרה שתשנה את דעתה. בנוסף, ועדת המינויים לתפקידים בכירים בסוכנות תורכב מנציגי העבודה ומרצ, יש עתיד, ישראל ביתנו, הליכוד ועוד, ועוד.

תמונה ראשית

המוסדות יפעלו לקבלת ״סיוע קבוע של ממשלת ישראל״

ואם זה לא מספיק – בהסכם נקבעו סידורים תקציביים רב שנתיים בקק״ל שמעלים שאלה – האם מותר בכלל לנציגים פוליטיים לקבע הזרמת כספים מרחיקת לכת מבלי להתייעץ בדירקטוריון של אותו מוסד?

כך, סעיף 20 בהסכם קובע כי קק״ל תקצה כ-70 מיליון שקל מדי שנה במשך 6 שנים לגוף האם ההסתדרות הציונית העולמית. המטרה: ״תמיכה כספית יציבה״. הסכום צפוי לגדול מסידורים שונים ומשונים.

מה גם מסתבר שהמליארדים שמחזיקים המוסדות כלל לא מספיקים. בהסכם החשאי נקבע גם כי הגופים יפעלו יחד לקידום סעיף בתקציב המדינה ״לסיוע קבוע של ממשלת ישראל לתקציבה השוטף של ההסתדרות הציונית״. ממש כך, וזאת בשעה שקק״ל התחייבה בכלל להזרים חלק מתקציביה למדינה. בנוסף הצדדים מתחייבים להגדיל את התמיכה מקק״ל ל״זרמים דתיים״.

מילים לחוד ושקיפות לחוד

איפה כלבי השמירה? הפעם אלו אמורות להיות דווקא מפלגות האם שאחראיות על הבזאר שאזרחי ישראל משלמים את מחיריו. ההסכם נחתם מבלי שנשמע קולם של המחנה הציוני ושל ציפי לבני שהובילה את המאבק לשקיפות בקק"ל. נציגי המחנ״צ חתמו על המסמך ללא דיון ציבורי ובאפס שקיפות. היכן היו״ר החדש דני עטר שטען כי מדובר בשחר של יום שקוף חדש, אך לא חשף את ההסכם שנחתם ימים ספורים קודם למועד בחירתו? כיצד הליכוד ו׳כולנו׳ אפשרו את הותרת תפקיד יו"ר עמית קק"ל בשכר, תפקיד מיותר שאמור וחייב היה להתבטל? ואיפה מרצ?

אציין סיעה אחת מלבד ׳יש עתיד׳ שלא חתמה על ההסכם-  ׳מעבר לקשת׳ שכלל לא פעילה בישראל. צבי אבישר, מייסד התנועה, אף שיגר מכתב נוקב בנושא לאבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ליכט בעבר פרסם חוות דעת שדחקה בהפיכת קק״ל לחברה לתועלת הציבור). אבישר טען במכתב כי ״גופים חיצוניים ופוליטיים ערכו הסכם בו החליטו כיצד יחולקו משאביה של קק״ל בהיקף של כחצי מיליארד שקלים ל-6 שנים, עת היא בכלל חברה לתועלת הציבור״. אבישר ציין כי ההסכם כלל לא הובא לידיעת חברי הקונגרס הציוני העולמי והפנה עותק למבקר המדינה.

אסור לוותר

זה ישנה? קשה להאמין אבל אסור לוותר. העולם הנפלא של ׳המוסדות הלאומיים׳ הוא אולי המקום היחיד בו מפלגות משני צדי המתרס משתפות פעולה. בניגוד לכנסת, כאן כולם משלבים ידיים בהרמוניה מושלמת. למה? כי כמעט כל מפלגה זוכה למנות ג'ובים ולחלוק את ליטרות הבשר של ההסתדרות הציונית העולמית, קק״ל, קרן היסוד והסוכנות היהודית. מאידך אולי הגאולה תבוא מגורמי האכיפה והביקורת המשפטית. הם שהניעו את תהליך השינוי והשקיפות, והסטירה הנוכחית למעשה הוטחה בפניהם יותר משהוטחה בציבור שמתקשה להתמודד עם דברים רחוקים מידיעתו.

משעה שהזירה הפוליטית נכשלה תפקידו של היועמ״ש ובמיוחד של ליכט לתת את הדעת. גם מאות הצירים הטריים בקונגרס יכולים וצריכים למחות על הסדרים שנחתמו מאחורי גבם. רבים מאותם צירים הם צעירים אידיאליסטיים שהגיעו במטרה לבצע במוסדות ניקוי אורוות. זה הזמן.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!