ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

עדכוני המיזם – ראש השנה תשע״ו

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שלום רב חברות וחברים, תורמים ותומכים!

אני משתדל לצמצם בדוא״ל – ומקווה שאם אתם צמאים לעדכון שוטף יותר, אתם עוקבים אחרי האתר או הפייסבוק שלנו.

כעת הצטבר מספיק מידע, תשובות לשאלות ושאלות שלי כדי להציע לקחת כוס מיץ צונן ולקרוא מה קורה. אתם כמובן מוזמנים לקפץ בין הנושאים:

על הפרק:

  1. על התקציב ובקשת שכר 
  2. עדכונים מהמיזם
  3. קולות קוראים – בואו לקחת חלק
  4. תשורות  אחרונות –  בכנסת עם עמרי נחמיאס ופיקניק מיזם
  5. לובי 99
  6. תודות וגאוות יחידה

1. תקציב ובקשה פרנסתית:

דבר ראשון, תרמתם כסף? חשוב לי שתיכנסו לתקציב השקוף ותסתכלו לאן הכסף שלכם הלך עד כה.
דבר שני – אני מבקש למשוך לראשונה שכר. (אני שם את העדכון הזה ראשון לא כי הוא הכי חשוב, אלא כדי שלא יתחבא במעמקי הניוזלטר).
לא מעט מכם שואלים אותי איך אני מתפרנס עכשיו. אז הנה התשובה: למרות שקיבלתי הצעות מפתות בשנה האחרונה, חלקן ממוסדות, וחלקן מפתות כלכלית (כולל אחת ממשרד לובי. באמת. רק בשבוע שעבר), סירבתי לכל דבר שייאלץ אותי להתרחק מהמיזם.
אני מרגיש מחויבות אליו ואליכם. לראשונה בחיי אני עיתונאי חופשי לחלוטין, אנחנו לא שייכים לאף גוף תקשורת, והפתיחות שזה מאפשר למקורות היא מדהימה. עבורי זה מסע מרתק- והוא לא הסתיים עדיין. בינתיים אני מתפרנס מכתיבה כפרילנסר והרצאות (הנה פוסט בנושא. בתחתיתו כל שמות הספקים מהם קיבלתי שכר).
ועדיין המיזם התארך, ואני רוצה לבקש מכם את הזכות להתפרנס ממנו במשורה. חשבתי על דרך שבה זה יפגע כמה שפחות במיזם, זו הצעתי:

  • יש את הסכום שגויס עבור המיזם – 159,151 ש״ח, ויש את הסכום שהגיע לאחר השקת המיזם: תרומות עצמאיות שהסתכמו בכ- 21,666 ₪ מאנשים שראו את פעילותו של המיזם לאחר צאתו לפועל והיו מרוצים. אפשר לראות הכל בתקציב שקוף, בלשונית השנייה.
  • אני מקדיש את עצמי למיזם ב-12 החודשים האחרונים. כמובן שזכיתי לתמורות לא חומריות – קידום מקצועי, סיפוק ועוד. ניסיון לשכור קמב״צ עדיין לא צלח, אז הנטל (והכיף) הוא על כתפיי. הן רחבות אך יסייע גם למשוך שכר צנוע: אותם  21,666 ₪  עבור השנה האחרונה. היות והמיזם רץ כבר 12 חודשים, המשמעות היא שאם תסכימו, מדובר על שכר של 1,805 ₪ לחודש (לא אגיע השנה לסף המס גם לאחר המשיכה, ועדיין זה יספיק לי. *עדכון ינואר 2016: כן חציתי. תודה! פירוט של מי ששילם לי נמצא כאן:).
  • כמובן שזה אומר פחות כסף למפעלי המיזם. מצד שני זה יסייע לי להמשיך ולהיות מרוכז במיזם עד שייסתיים.

מה אתם חושבים? אם אתם מסתייגים או תומכים – אשמח לשמוע תגובות במייל. אם יהיו התנגדויות בשבועיים הקרובים – מעל 10 מתוך כ-1,700 התורמים שלנו, ולא נגיע לעמק השווה – אני מתחייב שאסוג מהבקשה או שאעלה אותה לדיון מורחב. אציין את ראשי תיבות שמות המתנגדים בתגובה שאכתוב לפוסט זה – כדי ליצור מנגנון ספירה ששומר על פרטיותם. (לתרומה)

2. אז מה קורה עם המיזם??

כזכור, איך שנגמר הגיוס קיבלנו בחירות. מיד הושקו פגרות אינסופיות בהן שום רפורמה לא קודמה. גם חצי מחברי הכנסת התחלפו. במקביל התברר שסט מצומצם של מעקבים יחסל במהרה את התקציב. היה אפשר להוציא את הכסף על מעקבים בודדים והוא היה מתחסל. אבל המטרה שלנו רחבה יותר – ליצור שינוי תודעתי. להביא את חברי הכנסת להבנה שהם עובדים בשבילנו. 

אז עכשיו בשל הזמן למעקבים (פירוט לגביהם בסעיף 3). אבל לאור האילוצים התקציביים והבנה מעמיקה יותר של מפת האפילה, המיזם גם התרחב כדי שנשיג את המטרה הראשית – לחוקק חוקי שקיפות.

אבל מה לעזאזל אתם עושים?

או. מצד התחקירים:

  • פרויקט שקיפות כפויה להון. כמו פגישות, גם את נכסיהם רבים מנבחרי הציבור מסתירים ואין שום דרך לגלות זאת ללא מקורות בעלי אינטרס. טבעי שיהיו אינטרסים אישיים וניגודי עניינים – רק שיהיו על השולחן. בתים, מקורבים, ומניות – כל אלו הן חלק ממארג האינטרסים הסמוי מהעין של סוכני השינוי שלנו.

אז כדי לדחוף חקיקה כזו הראנו להם שאנו יכולים לחשוף גם בלעדיה את נכסיהם. התחלנו להוציא לאור בעזרת חוקרים, תחקירים והציבור את הנכסים של חברי כנסת שמסרבים לחשוף את הצהרות ההון שלהם. כך חשפנו את לפיד, כץ, שי ואחרים. נמשיךצילום מסך 2015‏.09‏.16 ב‏.18.35.50

  • הנגשת מידע אפל – פעלנו להשקפת מידע, למשל הסכמי ניגודי עניינים, הוצאות הח״כים, ועוד. שיתפנו את הציבור בתהליך, כדי לעודד פקיחת עיניים, ולהרגיל את מקבלי ההחלטות שניגודי העניינים שלהם וההוצאות גלויים לציבור והם לא עוד מסמך חסר משמעות מתויק בקלסר.
  • ביצענו תחקירים נקודתיים – למשל על הפרת הסדר מניעת ניגוד העניינים של סגן שר האוצר, על קשריו של רה״מ עם יצחק תשובה והפגישות הרבות של השניים, על המאחרים בהגשת הצהרות הון, הקלטות כחלון וטרכטנברג, התחקיר על  מרצ, ואחרים. הפירוט המלא באתר.
  • חשפנו את הסעיף השערורייתי המאפשר לשרים לקבל שכר מלא על חודש, גם אם הם עבדו בו יום אחד. בזכות החשיפה, תרמו שרי יש עתיד את הבונוסים שקיבלו.

בסיועם של אסף דוד וגיא זומר, מתנדבי המיזם, אנו מנסים לדאוג לביטול הסעיף השערורייתי הזה. זו עבודה עדינה לאחר שהמהלך טורפד בקדנציה הקודמת. כולי תקווה שתישא פירות בהמשך. אנשי המיזם דיברו עם חברי כנסת, ולאחרונה עם יו"ר ועדת הכספים הנוכחי משה גפני והיועצת המשפטית של הוועדה, ומסתמן כי יתקיים דיון. נעדכן.

  • יצרנו מאגר מידע רחב יריעה – מיפוי של הצבעותיהם של ח"כים על חוקי שקיפות, נוכחותם במליאה, מקורביהם, תורמים ועוד. בתקווה המאגר ישמש בעתיד כסוג של ויקי-שחיתות ואינטרסים, ויסייע לציבור להבין מי הם חברי הכנסת. בעתיד אפשר יהיה להכין על בסיסו ויזואליזציות שיסננו את הרעש התעמולתי של הבחירות, ויראו לציבור תכל'ס: מי אומר, מי פועל ולמען מי.[av_image src='https://shkifut.info/wp-content/uploads/2015/09/מסמך-80×80.png' attachment='1535' attachment_size='big' align='left' animation='no-animation' styling=" hover=" link='manually,https://docs.google.com/spreadsheets/d/1RqCmPsm-jc_OQA2useYwoeCQFtgg8w0wxXTxdZK44m0/edit#gid=372675814' target='_blank' caption=" font_size=" appearance=" overlay_opacity='0.4' overlay_color='#000000' overlay_text_color='#ffffff' av_uid='av-49xvcl'][/av_image]
  • זו ההזדמנות לומר שאני מחפש מתנדב בשכר סמלי, שיעדכן את האקסל הזה ברציפות. מעוניינים ומסוגלים? צרו קשר
  • בימים אלו נרקמים כמה תחקירים שהשתיקה עדיין יפה להם. הם יסייעו להראות לציבור את מי חלק מהח״כים באמת משרתים. נעדכן כמובן.
  • ברמה התודעתית: רק בזכות גב המיזם (כלומר בזכותכם) הנכחנו בשנה האחרונה את סוגיית השקיפות כמה שיותר בזירה הציבורית. מעבר לתחקירים קיימנו פגישות עם אינספור גורמים לקידום הסוגיה ושת״פים.
  • בין השאר הסברנו לנבחרי הציבור בכנסת איך להנגיש את יומניהם ולהישאר בחיים. 
  • הופקו (ללא עלות) פינות הומוריסטיות על חוסר שקיפות כדי להגיע ליותר אנשים, למשל על הגז. בבלוף הצהרות ההון צפו כמעט חצי מיליון איש.
  • התפרסמו טורי דעה בנושא, ודיברתי על סוגיית השקיפות בפינות קבועות (בהתנדבות) בתכנית של קלמן ליבסקינד ב'גלי ישראל', ברשת א' אצל ערן הילדסהיים, בבלוג שקיבלנו ב׳הארץ׳ ובערוץ הכנסת. הודות למיזם נולדה פלטפורמה להסברת זוויות השקיפות השונות.

3. קולות קוראים וחשיפת פגישות

  • המיזם מחפש כאמור מתנדב בשכר סימבולי לעדכן את מיפוי הח"כים שלנו: בסיס הויקי שחיתות כבר מוכן, אבל צריך להקדיש זמן שבועי להשאירו עדכני. צרו קשר אם יכולים ומסוגלים.
  • ועדת השרים לחקיקה פועלת תחת עלטה של סודיות. צוות שלנו – ירון דינור ורננה מור – צלצלו מדי יום א' לשרים המשתתפים, דרך אתר מיוחד שבנינו במיוחד למטרה זו. זה אפשר להם לחשוף את הצבעותיהם בקלות כדי לרוקן מתוכן את תירוציהם לחוסר שקיפות. כמעט אף שר לא הסכים לחשוף איך הוא משנה את המציאות שלנו. במושב הקרוב ננסה בשנית – צרו קשר אם תוכלו לעזור פעם בשבוע בהצקה מנומסת לנבחרי הציבור.
  • מעקבים: במושב הקרוב בו יידון התקציב יש סוף סוף טעם לחשיפת פגישות שאינן רכילות. כדי להתמודד עם האתגר התקציבי אנו מקימים סיירת שקיפות!

עקב העלויות נשתמש במשורה בחוקרים, וגם במתנדבים. כלומר, במקום סתם לשבת בבית קפה, אתם יכולים לשבת בבית קפה עם מטרה – לחשוף פגישות של ח״כים.  

אנחנו מתחייבים להימנע מפלישה לחייהם הפרטיים: נסנן את המתנדבים לאחר יום עיון כדי להימנע מתאונות שיקושרו למיזם, ונשבץ אותם במקומות ציבוריים שאנו יודעים שהח״כים לרוב נמצאים בהם – כך אין כל פגיעה בפרטיותם. לא נצותת לשיחות עצמן, ובעיקר גם נעביר מסר: אתם חייבים להיות שקופים, הציבור שבחר בכם נמצא בכל מקום והוא דורש שתעבדו בשבילו כפי שהבטחתם, ועד שזה יקרה – נחפש אתכם.

בכנס שערכנו בכנסת ח״כ מירב בן ארי – אחת משתי חברות הכנסת הבודדות שחושפות את הלו״ז שלהם באופן מלא – אמרה: ״חשוב להראות שהח״כ עובד בשבילך. אני מודיעה לכל מי שנפגש איתי שהפגישות שלי מפורסמות. מי שזה לא מתאים לו – שלא ייפגש איתי. לי אין מה להסתיר". כמה פשוט.Untitled-4

היתרונות: עלויות מופחתות (נשלם לאדם שישבץ את המתנדבים למשמרות, ונכסה את ההוצאות של המתנדבים לרבות כריך ושתייה). נשיג הרבה יותר נוכחות – והרבה יותר מידע.

[av_button label='הירשמו לסיירת מעקבים' link='manually,https://docs.google.com/forms/d/1WiXujlGLKKpo_FJv6KZsW31fePjxThqksSg1CQiVmK0/viewform?c=0&w=1' link_target='_blank' size='medium' position='center' icon_select='yes' icon='ue80b' font='entypo-fontello' color='orange' custom_bg='#444444' custom_font='#ffffff' av_uid='av-39m00l']
  • לבסוף, העובדה שיש לנו תקציב לחשיפת האפלה, מאפשר לקדם רעיונות מוטרפים שבמצב אחר היו נשארים במגירה. למשל, הצענו לשכור אנשים בעלי מידע פנימי סביב הסדר הגז וזה חולל במערכת סערה. אם יש לכם רעיונות דומים – תפגיזו

4. תשורות אחרונות

זה לא היה קל אבל סוף סוף (כמעט) הכול מאחורינו. נותרו שתי מתנות לתומכי הדסטרט: סיור עם עמרי נחמיאס מוואלה! והפיקניק.

  1. סיור של תומכי המיזם בכנסת
    סיור של תומכי המיזם בכנסת

    סיור בכנסת עם יו"ר תא כתבי הכנסת, עמרי נחמיאס: מי שנרשם לסיור עם עמרי כבר קיבל הזמנה לשני הסיורים האחרים והנהדרים שעשינו עם טל שניידר וצבי זרחיה.

ועדיין, לא נוותר על עמרי – מי שמעוניין להירשם לסיור (פתוח לכל התורמים) מוזמן לשלוח מייל. התאריך המסתמן הוא 14 באוקטובר בשעה 15:30.

קדימות תינתן כמובן לאלו שתרמו ספציפית לסיור עם עמרי, ולאלו שלא זכו לממש תשורה כלשהי והרשומים לפיקניק. אנא ציינו אם אתם עונים לקריטריונים האלה במייל.

2. הפיקניק! אני מתכנן לקיים אותו לקראת סוף המיזם, בעוד כמה חודשים. יש כבר כמה שמות מרתקים שהתחייבו לתת "טד שחיתות". נעדכן. מוזמנים להירשם בינתיים לסיור בשעה 15:30 ב-14 באוקטובר. 

לגבי שאר התשורות שתודה לאל ניתנו: הנה  הפירוט המלא.

5. אוף טופיק: לובי 99

תכירו את הלוביסטית הציבורית, לינור דויטש. לאחרונה לקחתי חלק במיזם מקביל לקידום מהלכים בעלי עניין ציבורי רחב בכנסת, קראנו לו לובי 99. בחרנו לוביסטית ולמרבה השמחה הנושא הראשון שנבחר בקרב התורמים למיזם, הוא קידום השקיפות. זה נפרד לגמרי אך משלים היטב למטרות הראשיות שלנו כשיצאנו לדרך – שינוי חקיקה שיהפוך אותנו למיותרים.

עד לפני חודשיים הכנסת הייתה תקועה (היא התכנסה נטו חודשיים מאז דצמבר 2014), אז טוב מאוד שבמושב הקרוב תהיה שחקנית חיזוק בשטח שתקדם את הנושא.

6. תודות וגאוות יחידה

תודה רבה למתנדבי המיזם מכל סוגיו. הם רבים ונפלאים, ואני מבקש להודות לכולכם באופן אישי, בלעדיכם זה לא היה יוצא אל הפועל. אני קד בין השאר בפני:

דנה גנאל, רז בן הרוש, מיכל זילברברג ורבים אחרים שמסייעים עם טקסטים. יוגב שרביט וגיא זומר שסייעו בניתוח מידע. אביתר רוזנוולד ודן.ק בגרפיקה. מיכל שילאור, ערן גודר, מעיין אברג׳יל, גל פרימק, הדר ברעם ונעה ווהל שסייעו בארגון סדנאות. רחלי אדרי בעריכות ובמערכה מול הכנסת לגבי אישור הכניסה שנלקח. עו״ד אילן יונש שמנהל את התקציב בנאמנות ושם עבור כל תהייה.

עו״ד יהונתן קלינגר שמסייע לנו משפטית. המתכנת ירון שמש וצוות האתר הלא ייאמן – צחי אבטיחי, עומר לוי, ניר בט ואביעד רייך. יועצי הזהב אור-לי ברלב ואלכס רוזנפרב, ואלו שסייעו במטלות מגוונות לאורך השנה: יעל בורשטיין, מרב רסיסטל, יסמין שינדלר, איתי נתנאל, דורון ורזגר, שני ברוסילבסקי, נעה עינב, גל כהן, מיה זיידמן, מעין רחמים, אביב גונן, קרן שגיא, גל הגלגל, אופיר סמל, רז דרורי, שחר קליין, שיר שטיין, אפיק רחמים, תום רון, אסף דויד, נועה שגיא, ירון דינור, המתמחה אירה ליפקין ואחרים. אלון יששכר בכתיבה קומית. חיים מאירי ודני גז בעזרה חשבונאית. שירין ארנבת אלוני בשיפור סאונד של אחת ההקלטות. אוהד סטון בהפקת כתוביות.

רגע של נחת:

אני לפעמים צובט את עצמי, מתקשה להאמין שבאמת הצלחנו ליצור גוף שתוך כלום זמן מוכר היטב בכנסת, ובחלקים מהציבור, והוא שחקן אמיתי במגרש מקבלי ההחלטות. כשיונית לוי, תמר איש שלום, גדי סוקניק ומנחים נוספים אמרו "מאה ימים של שקיפות" בכל שימוש בנתונים שלנו, אני חושב לעצמי: "וואו, מי היה מאמין? מיזם מחתרתי כמעט אנרכיסטי, בלב המיינסטרים". אני מרגיש כמו אב גאה! (לחצו על התמונה)

צילום מסך 2015‏.08‏.22 ב‏.17.39.52

תודה שוב על הכל, ובהזדמנות זו אני רוצה לאחל לנו – שנה טובה, שנה שקופה!  

שלכם,

תומר

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!