ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

העיתונאים דירגו לבקשתנו את משרדי הממשלה האפלים והשקופים ביותר

מעבר לחילוץ מידע וקידום חקיקה בנושאי שקיפות, יש מקום לציון לשבח של הגורמים בממשלה שהבינו כי הם שם לשרת את הציבור ולציון לגנאי של אלו שמאמינים כי הציבור נועד לשרת אותם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדירוג הסופי

המשרד האפל ביותר בישראל הוא זה בו יושב מקבל ההחלטות מספר 1 – משרד ראש הממשלה. כך עולה מסקר עיתונאים רחב היקף שהתבקשו לדרג את משרדי הממשלה לפי פרמטרים של שקיפות ושיתוף מידע השייך לציבור. משרד התיירות בראשות השר היוצא עוזי לנדאו והמנכ"ל אמיר הלוי, לעומת זאת, עומד בראש המשרדים השקופים. עוד בצמרת: הגנת הסביבה, פיתוח הנגב והגליל ומשרד המדע. הציונים שלהם, אגב, אמנם גבוהים בהשוואה לעמיתיהם, אך עדיין נמוכים אבסולוטית – אף משרד לא קיבל ציון הגבוה מ-7 (מתוך 10).

ראש הממשלה- שומר על עקביות
ראש הממשלה- שומר על עקביות

היוזמה ממשיכה את פיילוט דירוג הדוברים מ-2013 בו זכה משרד החוץ. מדובר בחלק מהמערכה הכוללת להגברת השקיפות השלטונית: מעבר לחילוץ מידע וקידום חקיקה בנושא יש מקום לציון לשבח של הגורמים בממשלה שהבינו כי הם שם לשרת את הציבור ולציון לגנאי של אלו שמאמינים כי הציבור נועד לשרת אותם. דין-וחשבון אפקטיבי יעודד בתקווה את המשרדים לאפשר לקרני השמש לחדור לקלסרים האפלים ביותר הנחים בארונות שלהם.

הנתונים החדשים – שרואים כאן אור לראשונה – נאספו כחלק ממדד השקיפות הממשלתית שיזמנו ב׳מאה ימים של שקיפות׳ יחד עם התנועה לחופש המידע. פרמטרים אחרים שמדד השקיפות  אמור לכלול מתעכבים – לכן החלטנו להוציא בנפרד, ערב הקמת ממשלה חדשה, את התוצאות. הסקר נשלח בשלהי 2014 לכמעט אלף עיתונאים שמסקרים את המגזר הציבורי – מתוך אמונה כי הם עובדים מדי יום מול המשרדים ולכן ביכולתם לשקף יחדיו תמונת מציאות אמינה.

הכתבים התבקשו לדרג את המשרד מולו הם עובדים בציון בין 1 (הנמוך ביותר) ל-10 לפי שני קריטריונים: תגובות המשרד לשאילתות עיתונאיות, ולבקשות חופש המידע שהגישו אליו. הציון אמור לשלב את הערכת הכתבים לנגישות ולהעברת מידע יעילה ומהירה של המשרד והעומדים בראשו. משרד רה״מ כאמור דורג במקום האחרון על ידי 34 עיתונאים בציון ממוצע של 3.82.

מתנדבי מאה ימים של שקיפות איילת לר, יוגב שרביט מהסדנא לידע ציבורי, והסטארטפיסטית מרב רסיסטל סייעו בניתוח התוצאות. בטבלה משובצים רק משרדים להם למעלה מעשרה מדרגים. למרבה הצער המשרד הבכיר ביותר – שאמור לספק דוגמא אישית לשאר המשרדים – ממוקם אחרון, ובפער ניכר.

בסקר לא נכללו המוסדות הממלכתיים. עם זאת אציין שבטעות (כנראה כי זה תחום הסיקור המרכזי שלי) נכללה בסקר הכנסת אף שאיננה משרד ממשלתי. והנה הציון המדהים לה היא זכתה: 7.2 מ-27 עיתונאים מדרגים.

הדירוג הסופי
הדירוג הסופי

מדובר למעשה בציון הגבוה ביותר (שוב, שנאלצנו להשמיט). ועדיין ראוי לשבח את הנהלת הכנסת, תוך כדי הדגשה כי מדובר בכנסת כמוסד, ולא בחברי הכנסת עצמם. כלומר זו הכנסת עצמה (המנכ״ל רונן פלוט והדובר והממונה על חופש המידע יותם יקיר) – שמגיבים נהדר לשאילתות ובקשות חופש מידע, לא חברי הכנסת, שלא נבדקו, וגם לא כפופים לחוק חופש המידע.

"משרד רה"מ שלח את השאילתה שלי לחשוד בפלילים"

מעבר למתן ציון, בשאלון ניתנה אפשרות להערות אנונימיות. הנה כמה מההערות:

רבים ציינו לגנאי באריכות את משרד החינוך (שדורג בחמישייה האחרונה). לדברי אחד הכתבים "משרד החינוך זה סיוט שלא אפרט בגלל לשון הרע אבל אני לא מסוגל לעבוד איתם".

עיתונאי אחר (אחד מני רבים) הוסיף כי "משרד החינוך הוא המשרד שהכי קשה לעבוד איתו, מה שאירוני לאור העובדה שיש להם דובר לכל מחוז ומערך דוברות ענקי. גם עם משרד הפנים קשה לעבוד, לאו דווקא ברמה של ההמתנה לתגובה או להתייחסות אלא ברמה שהם פשוט לא נותנים שום מידע, מעבירים תשובות קצרות ולקוניות ושהרבה פעמים לא עונות בכלל על השאלה ותמיד מתנערים מאחריות". העיתונאי הוסיף כי "משרדים עם ציון לשבח הם משרד הבריאות שמראים הרבה אכפתיות, משרד הכלכלה שהוא בסה"כ מאוד משתף פעולה והמשרד להגנת הסביבה. גם משרד התחבורה סבבה מולנו, אבל פחות מול אזרחים שמתקשים להגיע למידע".

בציר האופקי - מספר המדרגים. בציר האנכי - הציון שהעניקו המדרגים למשרד רה״מ
בציר האופקי – מספר המדרגים. בציר האנכי – הציון שהעניקו המדרגים למשרד רה״מ

"אציין לשבח את דובר משרד הבינוי והשיכון. מהיר יעיל ואמין", רשם אחד העיתונאים, וכתבת אחרת מחתה כי "לפני חצי שנה פניתי לדוברות רה"מ באשר לסיור שראש הממשלה השתתף בו כאשר הגורם המזמין נמצא בהליך משפטי מורכב וחשוד בפלילים. מדוברות ראש הממשלה בחרו שלא להשיב לי אלא פשוט שלחו את השאלה לאותו אדם המעורב בפלילים".

עיתונאים רבים תקפו את המשרד שבראשו עומדים ראש הממשלה בנימין נתניהו והמנכ"ל הראל לוקר. לדברי אחד מהם "משרד ראש הממשלה הכי איטי. לרוב לא עומדים בדד ליין של התכנית. לא מעבירים נאומים לפני, גם לא דקות ספורות מה שמונע תמלול הדברים. לרוב, רצוי לא לעבוד מולם". אחר ציין "דוברות רה"מ משמשת כלי לסגירת אינפורמציה ולא כדוברות ראויה שקופה ומהימנה".

עיתונאית שהשתתפה בסקר כתבה כי "כבר שנים שבכל מערכת שבה עבדתי מצאתי את השירות בדוברות משרד הבריאות בלתי נסבל! זינה ממשרד התחבורה לעומת זאת מקסימה וגם כשבלתי אפשרי לקבל מידע היא אומרת את זה בנועם", ובתגובה אחרת כתב העיתונאי בפירוט כי "דובר משרד התקשורת לא יודע לנסח הודעות לעיתונות ולפשט את המידע. דוברת משרד החקלאות מגישה הודעות טובות ומקצועיות. דובר משרד התחבורההוא יותר דובר שר התחבורה וחייב לתקוע את שמו בכל הודעה לעיתונות. הוא מתרשל על דיווח נושאים בתחום פעילות המשרד ונוהג לטייח ולתגמל עיתונאים. דוברות משרד הכלכלה נמרצת במיוחד ומקפידה להוציא כל יום הודעות לתקשורת. דוברות משרד הקליטה ממעטת לעדכן על הנעשה במשרד".

לבסוף, אחד העיתונאים הציע כי "כל משרדי הממשלה צריכים להנהיג נוהל של מסיבת עיתונאים פתוחה אחת לחודש לעיתונאים המסקרים תחום – שבה אסור שהם יכתיבו לעיתונאים מה לשאול. תרבות הקשר עם העיתונות הישראלית היא מזעזעת ומניפולטיבית מצד שרי הממשלה. זה מתחיל מן הראש וממנו כולם לומדים". ואכן, נקווה שהשרים והמנכ״לים החדשים יבינו את חשיבות שיתוף הציבור במידע ששייך לו. תוצאות סקר 2016 כעת בידיים שלהם.

במשרדי רה״מ, החינוך והתחבורה העדיפו שלא להתייחס לטענות שהעלו העיתונאים ולמיקומם בדירוג.

דוברת משרד התיירות ענת שיחור אהרונסון מסרה "אנו שמחים על כך שמשרד התיירות ממוקם בראש משרדי הממשלה במדד השקיפות. במשרד התיירות, בראשות השר ד"ר עוזי לנדאו והמנכ"ל אמיר הלוי רואים בשקיפות חובה ערכית שעל המשרד לדבוק בה. כמשרתי ציבור, נמשיך בדרך זו״.

* הפנייה לעיתונאים נעשתה דרך רשימות התפוצה של משרדי הממשלה ושל משרדי יח״צ ואתרי יח״צ. גם פרסמנו הפנייה לסקר בקבוצות פייסבוק של עיתונאים

[av_button label='לכתבות נוספות' link='page,970' link_target='_blank' size='large' position='center' icon_select='yes' icon_hover='aviaTBicon_hover' icon='ue830' font='entypo-fontello' color='theme-color' custom_bg='#444444' custom_font='#ffffff' av_uid='av-3vx3u0'] [av_button label='לתיבת ההדלפות הסופר מאובטחת שלנו לחצו כאן' link='page,22' link_target='_blank' size='x-large' position='center' icon_select='yes' icon_hover='aviaTBicon_hover' icon='ue824' font='entypo-fontello' color='black' custom_bg='#444444' custom_font='#ffffff' av_uid='av-birig'] 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

2 תגובות

  1. או במילים אחרות, אפשר לומר באופן כללי שככל שהמשרד חשוב יותר לחיינו – כך הוא שקוף פחות.
    ואתה רציני? 7.2 מתוך 10 זה ציון "נהדר"? לאן הגענו שהציפיות שלנו עד כדי כך נמוכות מן המוסדות שמשפיעים ככה על חיינו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!