ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הלוביסטים, הטיסות המפנקות ו״ביטחון המדינה״ – כך רצחו את חוק הפרוות

ארבעה חברי כנסת הצהירו בוועדת האתיקה כי הקהילה היהודית מימנה את נסיעתם לדנמרק, אף שהגורם האמיתי היה תעשיית הפרוות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הלוביסט אריאל סנדר וסגנית שר הפנים פאינה קירשנבאום במפגש בכנסת

בשתי הקדנציות האחרונות נמנעה הכנסת שוב ושוב מלאשר הצעות חוק לאיסור סחר בפרוות, אף שנהנו מרוב מוצק וזכו לאישור מוקדם של הממשלה. תחקיר שלנו יחד עם טל מיכאל ששודר אמש במבט שני חשף את האינטרסים הזרים שהניעו את כנסת ישראל להתנגד לבסוף לחוק. הסרט מראה בדיוק מה קורה מאחורי הקלעים שאין שקיפות, וגם למה השקיפות הנוכחית היא בדיחה.

קניית שעות מהשגרירות

מדובר בחוק סמלי שכן השימוש בפרווה לבגדים בישראל מאוד מצומצם. בנוסף יוזמת החוק המקורי, רונית תירוש, הכניסה סעיף מיוחד שהחריג את הקהילה החרדית כדי שזו תוכל להמשיך להשתמש בשטריימלים. למרות זאת הפרוונים בצפון אירופה ובקנדה חששו שהחקיקה הישראלית תעורר השראה בפרלמנטים מסביב לעולם ותוביל לפגיעה בהכנסותיהם. לפי התחקיר תעשיית הפרווה שילמה בשנים 2009-2014 כסף רב על מנת לבלום את החוק הישראלי.

פולו אפ בדהמרקר
פולו אפ בדהמרקר

כדי לגנוז את החוק נשכרו בין היתר משרד השדלנים ׳גלעד לובינג׳ ויועצי יחסי ציבור. בנוסף נקנו על ידי הפרוונים הדנים "שעות ייעוץ" משגרירות דנמרק בישראל כדי שזו תסייע בטרפוד החוק. השגרירות יזמה מפגשים עם חברי כנסת ושרים, בהם פואד בן אליעזר, אביגדור ליברמן, גלעד ארדן, ובהמשך אף שר האוצר יאיר לפיד. ב-2013 אף הונפק בממשלה מסמך סודי המציג את החוק כסכנה ביטחונית למדינת ישראל משום שתפגע ביחסי החוץ עם מדינות ידידותיות בהן פועלת תעשיית הפרוות.

ביקור מוסווה מטעם ״גופים בעלי עניין״

בין השאר חושף התחקיר כי ארבעה חברי כנסת הוזמנו לביקורים ממומנים בשנים 2012-2011 על ידי תעשיית הפרוות האירופית, במסווה של ביקור בקהילה היהודית שבגולה. הנסיעות, שמומנו על ידי בעלי עניין מתאגידי פרוות בינלאומיים כללו טיסות במחלקת עסקים, לינה במלונות מפוארים וסיור בחוות פרווה, תצוגות אופנה של פרוות וכיוצא בזה, לצד ביקורים בקהילה עצמה. חברי הכנסת הציגו בוועדת האתיקה של הכנסת את הקהילה היהודית בדנמרק כגורם המממן את הנסיעות, אף שהגורם האמיתי היה תעשיית הפרוות, ובמוקד הביקור היו הפרוות. הקהילה היהודית בדנמרק הכחישה כל קשר למימון הביקור. אנשי הקהילה טענו שהזמינו את הח״כים רק לאור בקשות של גופים ׳בעלי עניין׳ בביקור והוא כלל רק שתי ארוחות.

עוד עולה מן הכתבה כי לנסיעות של חברי הכנסת הצטרפו מנהלי חברת השדלנים "גלעד לובינג" שייצגו כאז כן עתה, את תאגיד הפרוות הבינלאומי ששם לו למטרה לעצור את החקיקה הישראלית נגד מכירת פרוות. הלוביסטים הצטרפו לטיסה, לשהות בדנמרק ולביקורים בקהילה ובחוות הפרוות.

חברי הכנסת שנסעו לביקור הם ח"כ אליעזר מנחם מוזס (יהדות התורה), פאינה קירשנבאום, אמנון כהן (לשעבר ח״כ מטעם ש״ס), ושגריר ישראל ל–OECD ולשעבר יו״ר ועדת הכלכלה (הליכוד) כרמל שאמה-הכהן. כולם בעלי תפקידים באותה עת בוועדות הכנסת. בתחקיר הוסבר כי מדובר בדוגמא להתערבות חיצונית ממומנת בחקיקה הישראלית ולהטיית רצון הציבור לזה של בעלי הון זרים. עוד הודגש כי בשנתיים האחרונות טסו חברי כנסת יותר מ-300 טיסות במימון גורמים זרים, והתחקיר מראה כי אין לסמוך על ההצהרות שהוגשו בשם הח״כים ומוצגות באתר הכנסת.

מהכנסת נמסר בתגובה: "אכן, הפנייה לוועדת האתיקה לגבי הנסיעות האמורות של חברי הכנסת לדנמרק היתה מטעם הקהילה היהודית שם וכללה מכתב הזמנה רשמי. ממצאי התחקיר מחייבים בדיקה שהכנסת תקיים בהקדם הן עם חברי הכנסת האמורים והן עם הגורמים האחרים הרלוונטיים לנושא".

ח"כ מנחם אליעזר מוזס מסר כי הוזמן ״לביקור על ידי הקהילה היהודית בקופנהגן. תנאי הטיסה, האירוח והסטנדרטים נקבעו על ידי המזמינים. ההזמנה קיבלה אישור מועדת האתיקה בהתאם לנוהל. הביקור בקופנהגן כלל סיור בבית הכנסת, במוזיאון היהודי, בבית הספר היהודי ומפגש עם נציג הסוכנות היהודית היושב בבית הקהילה״. לשכתו של מוזס הוסיפה כי ״במהלך שהותו שם נפגש גם עם חלק מתעשייני הפרוות המקומיים.

הלוביסט אריאל סנדר וסגנית שר הפנים פאינה קירשנבאום במפגש בכנסת
הלוביסט אריאל סנדר וסגנית שר הפנים פאינה קירשנבאום במפגש בכנסת

אגב, מיום כניסתו של ח"כ מוזס לתפקידו כחבר כנסת, בכנסת ה-18, זמן רב לפני מועד הסיור, הוא ניהל בכנסת את המאבק נגד חוק הפרוות. ח"כ מוזס הגדיר את החוק "חוק השטריימלאך" ומדי שבוע בישיבת הנהלת קואליציה דרש מיו"ר הקואליציה אז, זאב אלקין, שלא לאפשר הצבעה במליאה על החוק. "לא לאפשר קידומו״.
עוד לטענת מוזס, ״מדובר בפגיעה קשה בציבור החרדי, הנוהג ללבוש כחלק מהלבוש המסורתי, שטריימל וכובעי לבד, המיוצרים מפרוות מסוימות. בנוסף, פניות מוועד רבני אירופה ומנציגי קהילות שם לח"כ מוזס, ביקשו להבהיר לכנסת: הארגון הפועל מאחורי איסור סחר בפרוות, הוא ארגון אנטישמי, אנטי ציוני הרודף את הקהילות היהודיות באירופה ומחוקק חקיקה נגד שחיטה כשרה באותם טיעונים. לדבריהם, שום פרלמנט באירופה לא חוקק חוק גורף נגד סחר בפרוות ובמקרה הנוכחי נעשה "שימוש" בפרלמנט הישראלי על מנת לנגח את נציגי הקהילות היהודיות והפרוונים היהודים, המתנגדים לחוק.

ח"כ מוזס בדק את ההחרגה שהוצעה בחוק. הוא נועץ עם שר המשפטים דאז, יעקב נאמן. האחרון חשש שההחרגה לא תעמוד במבחן משפטי והמליץ למוזס להימנע ממנה.

עוד הוסיף מוזס כי ״הסיור בדנמרק, כולל המפגש עם נציגי התעשייה, לא שינו את דעתו של ח"כ מוזס. זו הייתה דעתו מהרגע שהחוק הוצע על ידי רונית תירוש. לגבי אנשי 'גלעד לובינג', אין זה סוד שבין יתר הגופים אותם הם מייצגים בכנסת, באישור, נכללים הפרוונים. היינו איתם בקשר ואין בכך שום פסול. גם בכנסת ה-20, אם תעלה שוב יוזמה לחוקק חוק זה, נתנגד לקידומו ונבקש כחברים בקואליציה שלא לאשרו״.

אמנון כהן מסר: "ח״כים מקבלים פניות מהקהילות בחו״ל והפניות מועברות לוועדת האתיקה של הכנסת, שם הן נבחנות. במקרה הזה ועדת האתיקה אישרה את הנסיעה״.

שאמה הכהן מסר כי ״הסיור כלל ביקור ומפגש במוסדות הקהילה היהודית, בית הכנסת, בית הקברות, בית הקהילה, ארוחת ערב עם עשרות חברי הקהילה, פגישה עם שגריר ישראל בשגרירות, לימוד ענף הפרוות, סיור בבורסת הפרוות, ארוחת ערב עם ראשי הענף וכל פגישה אחרת כפי שפורט בבקשה שהוגשה לוועדת האתיקה. ככל שהדברים הוצגו לנו ענף הפרוות הוא ענף שנשלט על ידי חברי הקהילה היהודית במשך דורות והקמפיין נגדם הובל על ידי ארגון אנטישמי שבמקביל פעל גם לאיסור ברית מילה ושחיטה כשרה״.
לדבריו ״לשכתי קיבלה הזמנה לנסיעה הנ"ל וכמתחייב בתקנון הכנסת ההזמנה לרבות זהות הגוף המממן ומטרת הנסיעה הועברו לאישור ועדת האתיקה ואישור בגינה התקבל ופורסם באתר הכנסת. אין לשום ח"כ סיבה לחשוד בפרטי ההזמנה, וגם לא את היכולת או הסיבה לחקור את המוצג בה. לא הייתי שותף להחלטה על הרכב המוזמנים, ובהחלט בוצע גילוי נאות על ידי נציג משרד גלעד לובינג לגבי הייצוג. מעולם לא השתתפתי בדיון בנושא פרוות וככל שהייתי כמובן שהיה מבוצע גילוי נאות״.

שתיים מהטיסות כפי שדווחו לוועדת האתיקה
שתיים מהטיסות כפי שדווחו לוועדת האתיקה

מחברת גלעד לובינג נמסר כי ״חברת גלעד מייצגת את הפדרציה הבינ"ל לפרוות IFTF , אשר מהווה נדבך עיקרי בפעילותה של הקהילה היהודית בכלל ובדנמרק בפרט. הקהילה היהודית בדנמרק רואה חשיבות בהמשך קידום פעילות התעשייה ולאור ההתפתחויות בישראל בחרה להזמין את חברי הכנסת העוסקים בנושא זה, טרם קבלת החלטה בנושא, לביקור והכרת פעילותה העסקית והמסחרית. כמקובל, הביקור אושר ע"י ועדת האתיקה של  הכנסת. חברת גלעד לובינג פעלה ופועלת משנת 1997 בשקיפות מלאה ותוך שמירה מוחלטת על האתיקה, הכללים ועפ"י חוק״.
פאינה קירשנבאום סירבה להגיב.

Report: Israeli lawmakers shelved fur ban after taking funded trip to Denmark

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,933 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!