ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חברי הכנסת החדשים שכבר צפצפו על חוק לטוהר מידות

בדקנו את הרקורד של הח״כים החדשים שמגיעים לכנסת מהשלטון המקומי, במעשים לא בדיבורים. גילינו שרק אחד מהם הגיש את הצהרת ההון שלו בזמן
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

דני עטר

האם רענון השורות בכנסת יכניס גל של לוחמי שקיפות? בדקנו את הרקורד של הח״כים החדשים שמגיעים לכנסת מהשלטון המקומי, במעשים לא בדיבורים. גילינו שרק אחד מהם הגיש את הצהרת ההון שלו בזמן.


השאר – בימיהם בעירייה – חרגו במאות ימים מהדד-ליין שקבע החוק. למעט הקיבוצניק חיים ילין כולם חד וחלק עברו על החוק, והגישו את ההצהרות אחרי חודשים ושנים בהם אחזו במפתחות השלטון.

מי הם?

אילו החלטות הם קיבלו בזמן הזה? אביתר רוזנוולד - מתנדב מיזם מאה ימים של שקיפות
אילו החלטות הם קיבלו בזמן הזה? (הכנת הטבלה: אביתר רוזנוולד – מתנדב מיזם מאה ימים של שקיפות)

הצהרות ההון האלו הן קריטיות. הן מאפשרות לדעת שהמנהיגים מקדמים מהלכים מסוימים ותוקעים אחרים ללא קשר להשפעתם על כיסם וכיסי מקורביהם.
זה לא מדע בדיוני. בפעם האחרונה שספרו היו כ-60 ראשי ערים בחקירה. מאות הימים בהם בכירי השלטון המקומי קיבלו החלטות מבלי שהגישו הצהרת הון – הם תעודת עניות לדמוקרטיה הישראלית.
החדשות הבאמת רעות הן שגם כשההצהרות מוגשות הן מושלכות לכספת במשרד הפנים ואיש לא בודק אותן. ההגשה, במילים אחרות, היא מס שפתיים. בחוק אין אפילו סנקציה לסילופים או לאיחורים. כלומר היחידים שמרוויחים מהבירוקרטיה הזו הם רואי החשבון ומי שהמשרד רכש ממנו את הכספת. למרבה הצער התגובה של פלוסקוב (המופיעה למטה) לפיה כל אחד יכול לבחון את ההצהרה תלושה מהמציאות.

דני עטר
דני עטר

ערב השקתה של הכנסת ה-20 מחייב סיום אופטימי. בעבר אפילו השקיפות המינימיאלית הזו- של מי הגיש ומתי – לא הייתה קיימת. הנתונים היו סודיים. מתנדבי המיזם יוגב שרביט וגיא זומר שפילחו את הנתונים והעיתונאית יונה לייבזון מגל"צ שסייעה לכתבה לא יכלו לעשות זאת בעבר. הם גילו אגב שמתוך כלל ראשי הרשויות, רק 7.8% הגישו בזמן ו-14% לא הגישו בכלל. מתוך הסגנים כ-57% לא הגישו כלל. הודות לשקיפות אנחנו יכולים בכלל למתוח על כך ביקורת ולבחון את נבחרי הציבור שלנו לפי ממדים נוספים.
כשהחוק יהיה מורכב יותר וייחשפו נתונים כמו נכסים וזיקות לחברות – נוכל גם לעלות שלב בבקרה. בינתיים נסתפק בשיימינג לח״כים החדשים שצפצפו על החוק.

תגובות

דניאל עטר מסר בתגובה: "אני ראש מועצה חמש קדנציות, זה השתבש הפעם כי זה ברח מזכרוני. היו פריימריז ובחירות לכנסת ובאותו רגע שקיבלתי הודעה שלא הגשתי מיד פעלתי לטפל בזה".
רחל עזריה: "הצהרת ההון שלי הוגשה באופן מלא ומפורט למשרד הפנים על פי דרישות החוק. מי שהגיש הצהרת הון בעבר וודאי יודע שהטופסולוגיה והבירוקרטיה הנלווית יכולות לקחת זמן רב".
מיקי זוהר: "קיבלתי פנייה רק לאחר חצי שנה. בהתחלה הייתה אי בהירות כי אני סגן בתואר ולא בשכר. הסיקו בהתחלה שאני לא צריך ואז פנו באיחור, מרגע שפנו התחלתי לעבוד על זה והגשתי את ההצהרה".
דוד ביטן: "נכון, הגשתי מעבר ל-60 ימים. לא יודע מתי בדיוק. רו"ח שלי טיפל בזה״.
טלי פלוסקוב: "ראש עיר מתחיל את הקדנציה בהתמודדות עם עשרות משימות. כאשר ניתנה תזכורת ראשונה להגשת הצהרת ההון הדבר נעשה מיידית. הצהרת ההון שלי נמצאת במשרד הפנים בשקיפות מלאה וכל אחד רשאי ומוזמן לבחון אותה".
[av_button label='לתיבת ההדלפות הסופר מאובטחת שלנו' link='page,22' link_target='_blank' size='medium' position='center' icon_select='yes' icon_hover='aviaTBicon_hover' icon='ue824' font='entypo-fontello' color='theme-color' custom_bg='#444444' custom_font='#ffffff' av_uid='av-2ojw15']

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,934 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!