ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שקיפות כפויה – הדירה הסודית של יאיר לפיד ברמת אביב

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

(צילום: מטה יש עתיד, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons)

יאיר לפיד בא לשנות – אבל לא בתחום השקיפות. יו״ר יש עתיד מסרב לחשוף הצהרת הון, ואף דאג שיופלו הצעות חוק לשקיפות שלטונית.

לכן, במסגרת פרויקט ׳שקיפות כפויה׳, החלטנו לבדוק בעצמנו את ראש ׳יש עתיד׳, לכל הפחות בהיבט הנדל״ני. החוקרים שלנו הקפידו על כל פסיק ונקודה בחוק.

הנה מה שגילינו: באוקטובר 2004 רכש שר האוצר לשעבר בית ברחוב מאיר פיינשטיין (בשכונת רמת אביב) בתל אביב. הבית מוכר היטב (אולי אפילו יותר מדי: לפיד תיזז לאחרונה כתבים להצהרה בפתח ביתו ביום שבת – מבלי שהיה לו דבר לומר להם).

מדובר בווילה 6.5 חדרים. העלות למשפחת לפיד הייתה 3,444,057 שקל. לאחרונה נמכר בית פרטי בעל נתונים זהים במחיר 6,800,000 שקל. מהחקירה עולה כי בני הזוג לפיד שיעבדו את הנכס כנגד משכנתה מדרגה ראשונה לטובת משכן – בנק הפועלים למשכנתאות. נזכיר שלפיד כיהן בעבר כפרזנטור של הבנק, וללא שום קשר, (באמת אין קשר אבל ראוי לציין זאת בכל מקום אפשרי) נציין גם שלפיד לא קידם בשתי שנותיו באוצר רפורמה אמיתית בבנקים. 

מעבר לכך אנו חושפים כי ללפיד היה נכס נוסף ברחוב בן יוסף שלמה בתל אביב. הדירה גם מוקמה ברמת אביב. מבדיקה במשרדי תיווך עולה כי מדובר בשווי שכירות של כ – 5500 ₪ לחודש, ועלותה כ-3-4 מיליון שקל.

חשוב להדגיש שאין בעיה/שחיתות במידע הזה, בכלל בח״כים עשירים שמחזיקים מאה דירות. יש בעיה עם נבחרי ציבור מסתירי-עובדות. אלו שלא חושבים שזו זכותנו לדעת את מפת האינטרסים המלאה שלהם.

מניות, נכסים, חובות בבנקים – כל אלו הם לא רכילות

כולנו מושפעים מאלף ואחד אינטרסים אישיים, וזה טבעי ובסדר. אבל בתור נבחר ציבור כל זה צריך להיות בחוץ. למה? כדי שנוודא שהשליטים שלנו פועלים לצען האינטרס הרחב ולא הצר. זו הרי לא מונרכיה אלא דמוקרטיה. הם לא עוד אנשים, הם 120 השליטים שיושבים עם היד על השאלטר (של הסדרת שוק השכירות, הפחתת עמלות הבנקים וכיו״ב) – בייחוד אדם שמעוניין לכהן כשר האוצר.

לפיד אף קידם את אחד החוקים היקרים ביותר בתולדות המדינה לשינוי שוק הנדל״ן. לפיד גם קידם/תקע הצעות באוצר שעסקו במיסוי של דירות לשכירות, אך לא חשב שמגיע לנו לדעת איך הצעות אלו ישפיעו עליו אישית. לא משנה מה גילינו, וגם לא משנה אם הוא פועל מתוך אינטרס צר או רחב בסופו של יום – זכותנו לדעת. עם זכויות הענק לעיצוב המדיניות מגיעות גם קצת חובות.

אגב, לגבי זה שהנבחרים עלולים לשקר בהצהרותיהם- כפי שכתב בדף הפייסבוק שלנו Ori Bein ״הרבה יותר קל לבדוק כשמפרסמים משהו, זה צעד עצום קדימה. תזכרו שיש מפלגה בשילטון שלא מפרסמת אפילו מצע או תוכניות כדי שאי אפשר יהיה להעביר ביקורת. עדיף הצהרת הון כלשהי ומצע כלשהו כדי שיהיה בסיס לדיון אמיתי״.

פולו אפ לידיעה שלנו ושל יעל עבאדי מתכנית חיסכון בדהמרקר
פולו אפ לידיעה שלנו ושל יעל עבאדי מתכנית חיסכון בדהמרקר

עוד משהו – אין לנו כסף לחקור אינספור דירות – אז הלכנו על הראש ועל המוח של תכנית מע״מ 0 (אורי שני – נפרסם בקרוב). בדקנו זאת לפני שלפיד פוטר, אבל זה עדיין רלוונטי- שר האוצר לשעבר הצהיר: ״אני רוצה להאמין שהחוק יחזור במשנה כוח אחרי הבחירות״.

כמובן שאתם מוזמנים לעזור לנו עם טיפים לגבי ח״כים שמשכירים לכם דירות (תעיפו מבט). ויש לנו גם תיבת הדלפות מאובטחת באופן כמעט חסר תקדים.

אתם מוזמנים להמשיך את הדיון-  בדיוק בשביל זה יש את היוזמה הזו. רק 15 ח״כים חשפו עד כה הצהרות הון – וגם הן לעתים חלקיות. הצהרת הון אמיתית ומלאה תכיל למשל זכויות בנייה במקומות מסוימים, מניות בחברות ואינטרסים שאנו לא יודעים היום שנמצאים בראשו של נבחר הציבור, לצד הרצון להיות משרת ציבור ללא פניות. כיום בוועדת הכספים יושבים למשל אנשים שגוזרים גורלות לחברות שתיק המניות שלהם מושפע מזה ישירות. אנשים שיש להם חובות בבנק מסוים קובעים את הרגולציה שלו. ועדות השרים הלא מסווגות- אפילות. ועוד ועוד. 

שקיפות לגבי הבדיקה: ביצעה אותה משרד ׳ים חקירות׳. העלות מופיעה בתקציב השקוף שלנו. הדוח המלא לגבי הבדיקה גם כן יפורסם

קראו עוד: למה הדירה של לפיד היא עניינכם?

סיקרו את החשיפה:

יעל עבאדי בתכנית חיסכון, דהמרקר וגלובס

 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

12 תגובות

  1. נו, אז מה עכשיו? לפיד הציג לתקשורת הצהרת הון לפיה בבעלותו דירה אחת! זה כבר היה לפני כמה ימים ותגובתכם מאד מתבקשת. מדוע היא מתבוששת?

  2. אינני איש של לפיד אבל הייתי דואג אם לא היה לו כסף ואני נותן לו להיות שר האוצר .ואיר לא הביא את הכסף מהכנסת כמו הרבה חברי כנסת כמה שתגיד לי שיש לו יותר לי זה יותר טוב

    1. מוטי, הבעיה היא לא מה הוא הביא מהבית. מהבחינה הזו אתה צודק, ועיני אינה צרה בפוליטיקאים שהביאו את הונם מהבית. להיפך, אנשים שעשו את הונם בעצמם הם אנשים טובים שאני מעריך אותם, ולא תשמע אותי אומר מילה אחת רעה עליהם (אלא אם כן הם עשו את הונם על חשבון הציבור, כמו הטייקונים בישראל). יש הרבה אנשים נפלאים שעשו זאת, ואני שמח מאוד שהם הצליחו (הדוגמאות הכי טובות הן גיל שווייד וסטף ורטהיימר). אני גם אשמח שתהיה לח"כים משכורת סבירה, כדי שלא יתפתו לקחת שוחד (אם כי נראה שגם הטענה הזו כבר לא ממש רלוונטית. לא מעט ח"כים לא חושבים ש-40 אלף שקל היא משכורת סבירה, ובהחלט מתפתים לעבור על החוק).
      ועם כל זאת, כשזה מגיע לפוליטיקאים יש בעיה אחרת, שהמיזם הזה חייב להצביע עליו ולעקוב אחריו במלוא הרצינות: אם לפיד מסייע למנוע חוק, שיגביל העלאת שכר דירה ל-2% בשנה, בזמן שהוא עצמו משכיר דירה, ועלול להפגע מחוק כזה – יש פה ניגוד אינטרסים, ועליו להמנע מהצבעות או השפעה כלשהי על סיעתו בנושא. ניגוד האינטרסים פה זועק לשמים.
      אם בנט מציע חוק שאמור לתת הטבות לחברות היי טק מסוימות, שבחלקן יושבים מקורבים שלו – הוא חייב להדיר את רגליו מהצבעה כזו (שלא לדבר על מה שקורה בחטיבה להתיישבות, ברשות מקרקעי ישראל ובקק"ל). אני לא אומר שאסור לו לפעול כלל, או שאסור לו לפעול למען חברות היי טק. אבל יש טעם לפגם, שחברי הכנסת והשרים פועלים למען אינטרסים שנוגעים גם אליהם ואל חבריהם הקרובים באופן ישיר.
      דוגמא אחרונה בנושא הזה: משה (מוץ) מטלון, שנמצא עכשיו במקום ה-16 (הלא ריאלי) ב"ישראל ביתינו" של ליברמן, כבר היה ח"כ בעבר, וזמן קצר לפני סוף כהונתו ב-2013, הוא התרועע לא אחת עם לוביסטים – בעיקר אלה של דנקנר. והנה – הפתעה, הפתעה – מיד לאחר שהוא עזב את בית המחוקקים, דנקנר מצא לו עבודה באימפריה שלו דאז. בלי תקופת צינון, בלי בושה. את שטרית כבר תפסו יושב עם תשובה לפני שבוע – ומושבו בכנסת אפילו עוד לא התקרר. את הדברים האלה חייבים לעצור.

  3. אם יורשה לי, כמה הצעות קטנות לשיפור ממשק התגובות שלכם לפוסטים:
    1. כדאי לאפשר עריכה בדיעבד של תגובות. יש כלי מאוד נוח לוורדפרס שמבצע את זה, ומאפשר עריכה לזמן מוגבל ע"י המגיב בלבד (ומנהל האתר, כמובן).
    2. הוספת כלי עריכה פשוטים בתיבת התגובה – הדגשה והטייה של טקסט, הוספת לינקים, ציטוטים וכו'
    3. וזה אולי הדבר החשוב ביותר – בצעו הגהה ועריכה לפוסטים – הן מבחינת שפה, שגיאות כתיב והדגשות של מסרים. המיזם שלכם מדהים, אבל ללא הדברים הללו הוא נראה חובבני ולא רציני – וחבל. אין פוסט שלא נתקלתי בבעיה הזו, וזה טיפה מפריע לשטף הקריאה.
    זה בגדול. מעבר לזה – המשיכו בעבודה הטובה שאתם עושים. מקווה שניתן יהי להירשם לעדכונים בקרוב.

      1. היי תומר,
        כבר התכתבתי עם ניר, ואני אדבר איתו מחר טלפונית. אני אשמח לסייע ככל שאוכל.

      2. הי תומר, הפרויקט ראוי וחשוב מאין כמוהו לטעמי.
        אשמח לסייע בהגהות ובנושאים נוספים.

  4. אם זה נכון, זה חמור מאד, ואולי אף פלילי. בא שר אוצר, ונגד כל הגיון בסיסי ונגד עצת כל הכלכלנים רוצה להעביר מיליארדים מהמדינה (=מע"מ) לידי הבנקים. איך? פשוט מאד: הרי הציבור לא היה רואה מזה שום הוזלה ממשית במחיר הדירות – מצאי הדירות בחוסר של איזה 100,000 יחידות, ובעיית ההיצע לא היתה נפתרת, כך שמחירי הדירות היו ממשיכים להאמיר. כך שסכום המע"מ היה פשוט עובר לידי הבנקים (ואולי קצת לידי הקבלנים). נכון, מי שלא במעגל הצבא היה נדפק יותר כי היה צריך לשלם עוד מע"מ, אבל זה בכל אופן שערוריה, וטוב שהחוק ההזוי הזה לא עבר. ואם זה לא חמור, אני לא יודע מה כן. נסיון לשימוש בחקיקה בשביל לגזול כסף מהציבור תוך מתן הטבה כביכול למיעוט שממילא מקבל יותר מהמדינה בתוקף 'הנטל'.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!