ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

רוחות רפאים פרלמנטאריות – על ח״כי ׳קדימה׳

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

78,974 אנשים הצביעו לקדימה בבחירות האחרונות. כמעט 80 אלף האנשים האלו הכניסו שני אנשים לכנסת – שאול מופז וישראל חסון. זה לא טריוויאלי- השניים עקפו 20 רשימות אחרות.
ומה חסון ומופז עושים עם המנדט שהענקנו להם? שאלה מעולה.
חסון היום הוא רוח רפאים פרלמנטארית. הוא חבר בוועדה אחת. 1. כמעט כל הח״כים נקרעים בין 3-5 ועדות בגלל שיש כל כך הרבה שרים, סגני שרים, סגני ראש מליאה וכיבודים אחרים. אז כל ח״כ נאלץ לנכוח בכמה ועדות במקביל. לא מדובר בחותמת גומי. בוועדות – ולא במליאה – מתבצעת העבודה הפרלמנטארית החשובה ביותר – הכוונון עדין של הצעות החוק והתקנות.
חסון בעצמו היה חבר בשלוש ועדות בכנסת הקודמת. והיום? בוועדת העלייה. זהו. אולי הוא פשוט עסוק? אין לדעת. לפי הבלוג שלו נראה שהוא נטש את כדור הארץ ב-2011. למרות זאת חסון הוא אחד מ-120 האנשים ששולטים במדינה. הוא השתכר בכמעט מיליון שקל בשנתיים האחרונות מעבודתו בכנסת.
מופז? כנ״ל. חבר בוועדה אחת בלבד – חוץ וביטחון. זהו. בכנסת מספרים שהוא מגיע יומיים בשבוע למשכן (להוציא את חמשת חודשי הפגרה כמובן).
מקורביו מספרים שהוא עובד קשה על ניסוח תכניות כלכליות ומדיניות. מזכירים את הרקע העשיר שלו ואת התהום אליה הוא צנח. שהוא באמת משתדל. שהוא מבקר פצועים, מסייר, מתייעץ. שהוא עושה את המקסימום מהשפל הפוליטי אליו נקלע. אלא שיש לו רקע בטחוני עשיר. הוא לא יכול להתעסק בנושאים פחותים.

שאול מופז לפי ׳כנסת פתוחה׳. חבר בוועדה אחת

זה באמת קורע לב. נפילה מאיגרא רמה – מפסיעה לראשות הממשלה – לשני מנדטים – היא מוטרפת. תרומות לאביונים (עשירים שהפכו לעניים) חשובות לעיתים מתרומות לעניים (למיטב הבנתי. לא הצד החזק שלי).

אבל על חשבוננו? מהכיס שלנו? אין שום בי רחמים לא לחסון ולא למופז שגם גרף כמעט מיליון שקל (ברוטו) בשנתיים האחרונות אף שבקושי נכח במליאה ובוועדה. בכלל, לכל אורך שש השנים האחרונות מופז היה חבר בוועדה אחת. ההישג העיקרי שלו זה חשיפה של בורות אפלים בתקציב (ופרנוס הסיוט של נתניהו לקואליציה צרה בראשות לפיד).

אבל לחברי הכנסת יש עבודה. והיא לא רק נאומים ריקים וסטטוסים מטופשים. נמאס לנו להזכיר לכם את זה. המלאכה שלכם משפיעה ישירות על החיים שלנו. אתם פועלי המפעל החשוב בישראל, המפעל שהתוצר שלו הוא החשוב מכולם – המציאות שלנו.

אבל חסון ומופז בקושי נוכחים במליאה ובוועדות. איפה הם נמצאים? אין לי מושג. מה שאני כן יודע זה שחסון צפוי להתמנות בקרוב לתפקיד מנכ"ל רשות העתיקות. במילים אחרות הוא חיכה שנתיים לאקזיט משתלם כדי לנטוש את המשכן.

אם חברי כנסת חושבים שהם מבזבזים את הזמן ואת הכסף שלנו בגלל שסיעתם חסרת משמעות – הם צריכים לנטוש אותה מיד. להעביר את השרביט. בלי סידור עבודה מראש. אחרת זו יריקה בפנים של 80,000 איש. שמונים אלף איש שהאמינו בכם.

למה סיעה עם שני ח"כים צריכה מנהל?

בהתאם לחוק, לקדימה יש מנהל סיעה בשכר חודשי ברוטו של 16,300 ₪ בתוספת אחזקת רכב, קרן פנסיה ודמי הבראה. למה סיעה עם שני ח״כים צריכה מנהל? למה אנחנו צריכים לשלם לו על תיאום בין שני ח״כים? ככה.mishloach

אגב במקרה הזה, המנהל, עו״ד סהר פינטו, כן עסוק, אבל במשהו אחר לחלוטין: בהחזרת החובות שהשאירו הלשעברים, כמו ציפי לבני. לפינטו אין דרך לחייב אותה: הפוליטיקאים שלנו מסרבים ליצור חוק שיחייב אותם לכסות חובות שהם בעצמם יצרו. התוצאה? אנחנו לא משלמים רק על מפלגות גרועות אלא גם על תחזוק הגוויות שלהם.

נקודת אור, בכל זאת

ועדיין, יום ששי, אז מצורפת נקודת אור שמעלה בי חיוך. בלשכתו של מופז מבהירים שהם מבינים את הצורך במתן דין וחשבון. הם הסכימו לנכוח בכינוס שנערוך (מאה ימים של שקיפות והסדנא לידע ציבורי ) בכנסת בקרוב. נסביר שם איך לחשוף את לוחות הזמנים לציבור בצורה מדודה – תוך שמירה מקסימאלית על פרטיות.

בלשכתו של מופז בעד, וגם בלשכות אחרות מביעים עניין (יועצים פרלמנטארים -אתם מוזמנים לפנות ולהצטרף).

הלחץ הציבורי שלכם בשבועות האחרונים עוזר. השקפות עולם מתעדכנות לעבר השקיפות. זה לא מספיק. זה לא יספיק עד שהשקיפות לא תהיה וולנטארית – אלא בספר החוקים. רק אז, עם דין וחשבון אמיתי, בחירות יפסיקו להיות משחק כיסאות חסר משמעות.

עדכון: ועדת האתיקה הזהירה את מופז על העדרויותיו מהמליאה.

*לסטטוס שפרסם נדב איל בעקבות הבדיקה שלנו

לתיבת ההדלפות הסופר מאובטחת שלנו

לכל הממצאים

מופז











יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!