ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

על הפרויקט – מתוך דף המיזם שהופיע ב-HeadStart

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נוסח הפנייה שלנו לתורמים, כפי שהופיעה באתר גיוס ההמונים Headstart ב-2014 (תעיפו מבט בפרסום המקורי שם גם מופיעות התשורות שחולקו לתורמים)

תמצית:

במשך מאה ימים נבדוק עם מי נפגשים חברי הכנסת מחוץ למשכן ואת מי הם באמת משרתים.

מה המטרה?

אנחנו רוצים שסרבני השקיפות יזיעו ויחשבו פעמיים לפני שישרתו אינטרסים צרים.
בגדול, אנחנו רוצים להכפיף את נבחרי הציבור לסטנדרטים אחרים וחדשים של שקיפות ציבורית. בקטן, אנחנו רוצים לדעת עם מי הם נפגשים, ומדוע הם מבריזים מהמליאה.

מה נעשה עם הכסף?

בזכות התמיכה המוערכת שלך נוכל לבצע תחקיר-המוני לטובת הציבור.
אנשי המקצוע יוציאו לאור את הלו"ז של חברי כנסת ללא קשר לזהותם המפלגתית, האישית, דתם או השיוך שלהם לקבוצה כזו או אחרת, לרבות ערבים ויהודים, חילונים וחרדים. הדבר היחיד המשותף למי שיזכה לטיפול הצמוד הוא היותו חובב עלטה
קשה להעסיק 120 תחקירנים. לכן נתמקד בחברי כנסת שהם מסתייגי שקיפות בולטים. זהותם תישמר בסוד וכך כולם ייאלצו להתנהל תחת האפשרות שהם במעקב (כמו בפנאופטיקון). את המידע הציבורי שנשיג – נפרסם.
אפשר לתמוך בצורה אנונימית (אזור אישי – שינוי פרטים – ומחליפים שם).

זה חוקי?

אנשי המקצוע יבצעו את מעקביהם אך ורק במסגרת החוק. כבר איתרנו למשל חוקר כשר למהדרין עם רישיון של משרד המשפטים (שבעצמו עבד עבור הרשויות). הוא ינקוט אך ורק בשיטות חוקיות של איסוף מידע – ללא האזנות סתר, ללא טריקים או שטיקים. חוקי לחלוטין, עם הקפדה על קוצו של יו"ד. החוקר יוכל לתעד את ממצאיו, כמו פגישות עם לוביסטים וגורמים אחרים והשתתפות בשמחות של חברי מרכז, בהתאם לכל דין.לא נערוך מעקבים ליליים, לא נבקר בפאבים או בשום דבר דומה. לא נעקוב אחריהם מבוקר ועד ערב כאילו היינו שוטרים. עדיף להחמיץ תיעוד רלוונטי מאשר להיכנס לתחום אפור. למה? כי חייהם הפרטיים לא מעניינים אותנו. כי מטרת העל של היוזמה היא לא ציד מכשפות. מטרת העל היא לאותת לכנסת שאנחנו רוצים שקיפות. ושאנו שואפים למשכן שקורץ רק לאנשים ישרים שלא חוששים ממנה.
חשוב להדגיש כי הפרויקט נהנה מליווי משפטי צמוד.‏צילום מסך 2015‏.01‏.14 ב‏.19.48.57

זה נשמע חטטני!

חברי הכנסת והשרים הם לא אנשים רגילים. הם נהנים מגישה למשאב היקר מכולם – המדיניות. מדי יום הם מעצבים את המדינה באלפי שברירי החלטות. למרות זאת אנו לא מבקשים מהם כמעט דבר, ואף מאפשרים להם להעביר החלטות במחשכים.
יש בנמצא ח״כים נהדרים עם חוט שדרה. אך הם צריכים להיות הרוב ושקיפות היא דרך המלך לכנסת חזקה. שקיפות תמזער את הסיכוי לזליגת אינטרסים צרים להליכי קבלת ההחלטות דרךחשיפת מארגי האינטרסים לאור השמש. זכותנו לדעת עם מי הם נפגשים, מה הם מבטיחים, מדוע הם מבריזים מהמליאה (שאיננה חותמת גומי) ואיפה הם מושקעים. השקיפות עשויה להרחיב את הפריים המצומצם בו אנו רואים היום את פעולותיהם.

מה לא נעשה?

שוב, חייהם הפרטיים של חברי הכנסת והשרים הם מחוץ לתחום. מידע על נושאים כגון רומנים או הרגלי אכילה שיתגלה במהלך הפרויקט יושמד ולא יעשה בו שום שימוש. לעולם. איננו מבקשים להפוך את חייהם של אישי הציבור לתכנית ריאליטי. אנחנו כן מבקשים לחשוף את המעטפת של עיסוקם הציבורי שבעטיו אנו משלמים להם את שכרם.

ועדיין תחקיר ממוקד שכזה אינו מוגזם?

זה לא שהנושא לא הגיע לשולחנם. טרם הבחירות לכנסת ה-19 הבטיחו המועמדים להגביר את השקיפות. אולם לאחר השבעתם התנערו מכך במהירות. דוגמאות אחרונות- מעבר לבחירות לנשיאות: נבחרינו גנזו רפורמה לחשיפת תיקי המניות, סיכלו שוב ושוב חוקים לשקיפות הצבעות השרים, וחיסלו הצעה לפרסום הצהרות ההון.
פואד בן אליעזר ונפתלי בנט הודו בשימוש בחוקרים פרטיים (בנט אף נקנס על כך). אך הם הותירו במגירה חוק להסדרה מורחבת של פעילות הלוביסטים והשקפת ניירות העמדה שהם מקבלים מהם. במהלך בוטה במיוחד חנק ח"כ דוד רותם הצעה לשקיפות תקציבי החטיבה להתיישבות. ושלא נדבר על קק"ל.

בחו"ל טוב יותר?

בארצות הברית, למשל, ניתן לראות את תיקי ההשקעה המלאים של נבחרי הציבור בפילוחים מרהיבים, או פירוט של כל מי שמבקר את אובמה בבית הלבן. בארץ רק לאחר הדלפות נדע שראש הממשלה -מקבל ההחלטות מספר 1- נפגש במעונו לארוחה אינטימית עם יצחק תשובה בימים בו גוזרים את דיני מסיו, או ששר התיירות מתנייד בלילה לבית של האישה שמשרדו העביר לה מיליון שקלים מכספי הציבור.הנבחרים כאמור מסרבים לפתוח את הדלתות והחלונות, וכשמעט זולג החוצה (כמו במירוץ לנשיאות או במשפט 'הולילנד') מסתבר שיש לכך סיבה נוראית. מה שאנחנו כן רואים, זה איפהחלק מחברי הכנסת עובדים אחרי שהם מסיימים את הקדנציה הציבורית – אצל טייקונים ולוביסטים.

הכסף יספיק?

תמיכתכם תסייע לשכירת אנשי המקצוע אשר יבצעו את המעקבים ולתפעול המנגנון. הסכום המבוקש יספיק למעקב לא יומיומי אבל בחלק ניכר של תקופת המבצע (100 ימים). ככל שנגייס יותר- נוכל גם לעקוב יותר ימים.
היוזמה תצא לפועל (אולי) במושב החורף (התאריכים יישמרו בסוד). התשורות יחולקו לקראת סוף השנה.
מה יגדיר הצלחה?
מעבר לחשיפה מוצלחת של הח"כים חובבי האפילה, היוזמה תישא פירות כשנמנף אותה. כשהציבור יתבע בצורה רחבה מחברי הקואליציה להחליף דיסק, ולקדם חוקי שקיפות נאוריםשיהפכו את הח"כים ל"חלון שקוף שכל אחד יכול להביט דרכו".
תודה שקראתם עד כאן. בבקשה קחו צעד נוסף ותתמכו ביוזמה. שקיפות היא סוגיית-על, שאם תתוקן – בזכותכם -נזכה אוטומטית במקבלי החלטות טובים יותר. ואז – ובכן – להחלטות טובות יותר. 
הכנסת היא מקום חשוב מכדי להגיד שתפקידנו הסתיים בקלפי. אסור לנו להסתפק בפירורי היח"צ שהם מפזרים במהלך הכהונה כדי לשער כיצד השתמשו במנדט שסיפקנו להם.
היוזם: תומר אביטל. עיתונאי וסופר. תודות ליועץ התקשורת ניר הירשמן שסייע במקצועיות בתחילת הדרך ולאלכס רוזנפרב מ׳חדר מצב׳ שהרים את הפרויקט ברשת. דורון ורזגר עזר בשירותי קופירייטינג.
בנותני התשורות – אתם יכולים לראות כמה מהתומכים הנוספים, בהם הפעילה אורלי בר-לב, אלונה וינוגרד, ליאור דיין, הזמר עמיר לב, עו"ד יהונתן קלינגר, ד"ר יופי תירוש מאונ' ת"א ואחרים.
 –
http://youtu.be/kHrCqXrulqY
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!